LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door hainjedaf »

Tolp2 schreef: 21 nov 2023 09:08
hainjedaf schreef: 20 nov 2023 12:49 Welk verschil SPI vs Ethernet, geen idee. SPI gaat meen ik tot max 10 MHz.
Het grote verschil tussen SPI en Ethernet is een trip naar userland,
De bandbreedte van Ethernet ligt veel hoger dan SPI (125 MHz vs 10 MHz, 4 data-paren vs 1 kanaal). Maar het is juist de omweg via de userspace die dit allemaal teniet doet.
Ok, weer wat geleerd. Thanks Peter!

Ik dacht dat er voor Linux / Pi een Ethernet driver is, die naar EtherCAT neigt en dus die userland-delay kan beperken.

Daarnaaast bedenk ik mij: is het mogelijk om de ethernet processen aan een core toe te kennen die op R/T is ingesteld?
Dan gaat je Ethernet verwerking ook realtime.

Je kan namelijk in een R/T kernel met de kernel bootparameter (in de config file)

Code: Selecteer alles

isolcpus=x,y
cores specifiek aan de realtime functies koppelen.
Die cores zullen dan specifiek alle R/T functies op zich nemen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door jand »

Het wordt tijd om de print te modificeren en de HAT te gaan solderen. Ik heb vroeger veel printen gesoldeerd, maar nog nooit SMD. Flux is het toverwoord, maar welke? Ik heb deze op het oog:

https://www.eleshop.nl/termopasty-rf800 ... 50-ml.html

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn oude Weller bout heeft ook zijn beste tijd gehad, dus tijd voor een nieuwe. Ik denk er over om deze te bestellen:

https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a ... ation.html
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door benkr »

Inderdaad, ruim flux gebruiken is wat mij betreft het toverwoord, net zoals een zeker niet te kleine soldeerstift, 2, 3 of meer mm breed en zeker niet zo'n piepklein puntje, daar kun je helemaal niets mee bereiken.

Kijk eens op YouTube naar wat filmpjes, o.a. dit filmpje geeft wat helderheid:

https://www.youtube.com/watch?v=fYInlAmPnGo

Bij 15:00 zie je b.v. zo'n veelpotig IC worden gesoldeerd door er gewoon met de bout overheen te strijken, de flux zorgt er voor dat de tin telkens tussen de pootjes wordt weggetrokken en alleen op de pootjes achterblijft.

Ik heb zelfs soldeerstiften liggen met holle punten, daarin wordt tin opgeslagen om steeds voldoende tin bij elke soldering beschikbaar te hebben zonder steeds met die tindraad tin toe te moeten voegen, ook dan is flux weer het tovermiddel.

Na het solderen wel de overtollige flux verwijderen, met fluxoplosser en een pluisvrij doekje en een kwastje. Doekje gedrenkt in de fluxremover over je soldeerwerk en dan met een kortharig redelijk hard kwastje er overheen borstelen, de flux trekt dan in het doekje en je houdt een brandschone print over.
Wat ook wel wordt gedaan is de hele print in een bad met water en oplosmiddel dompelen, even laten intrekken en dan ook weer borstelen.
Zelfs met gewoon warm water onder de kraan zijn goede resultaten te behalen.
Daarna goed drogen b.v. een tijdje op de verwarming leggen of föhnen, maar let wel goed op ESD effecten.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door Tolp2 »

Mijn favoriete methode om de IC's te verwijderen is het doorknippen van de pootjes langs de IC. Dit doe ik met een klein tangetje, maar op internet staan ook voorbeelden van mensen die een mes gebruiken. Waarom ik deze methode gebruik:
  • Bij te veel warmte kunnen de pads loslaten, waardoor die pinnen niet meer zullen werken (kan ook aan mijn onkunde/ongeduld liggen);
  • Ik ga de chips toch niet hergebruiken in een ander project;
  • Tijd: pootjes doorknippen en de pads schoonvegen met een bout is wellicht 15~20 minuten werk max.
In de ander thread zie je een berg IC's zonder pootjes liggen...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door hainjedaf »

Veel flux is inderdaad belangrijk.

Goede hete bout.

Qua desolderen:
Ik begin altijd metn alles even aan te stippen met de bout en vers tin. Ja meer tin en flux.
Met de flux trekt het tin keurg naar de pootjes en soldeerpads.
Daarna lijkt/is het een stuk makkelijker het tin mengsel weg te halen met zuiger of litze.

Through hole componenten zoals DIL IC's en weerstanden/diodes/transistoren vind ik het makkelijkst met een mechanische tinzuiger.
Zo'n vacuumpomp met een hete punt. Een druk op de knop, weg soldeer.
Bij componenten met meer dan 2 pootjes, vind ik Peter's afknipmethode het beste werken.

SMD toch vaker met desoldeerlitze, dat platte koperweefsel en veel flux, zie begin.
Veelpotige delen zoals IC's toch weer afknippen.

En zowel bij through hole als SMD is Litze mijn beste methode om soldeergaten en eilanden schoon te maken.

Qua soldeerbout:
Belangrijkste is dat ie goed in temperatuur teregelen is. Tussen 150/200 en 400/450 graden is vaak genoeg.
Een dubbel station met vacuumpomp is, vind ik, het fijnst. Dan heb je alle gereedschap in een keer bij de hand.

Een station moet, naar mijn mening, een stekker hebben naar het gereedschap. Dan kan je wisselen tussen
verschillende gereedschappen:
Potlood voor fijn werk, bout voor fijn/grof/grote oppervlakken, pincet voor SMD.... etc.

Ik zou gaan voor een cartrige systeem met verwisselbare punt/element als hele cartridge.
Deze hebben de temperatuurcontrole dichter bij de punt dan de stations met wisselbare punt.
Cartridges kun je met het meegeleverde siliconenlapje makkelijk ook als ze heet zijn, wisselen.

Systemen met zoon huls om het element om de punt vast te houden (weller) zijn warm niet
of nauwelijks te wisselen.

Sinds ik een cartridge systeem heb, kijk ik zelden meer naar de 35W pook. Die kleine cartridges
zijn er tegenwoordig ook met dikke en/of brede punten en dat soldeert mieters.
Mijn werkplek is vol; een soldeer potlood met meerdere catridges neemt minder ruime in dan een
grote pook er naast hebben.

De stations waar de punt om het element heen valt (velleman bij voorbeeld), vooral laten staan.
Punten wisselen is een crime en eindigt vaak in het slopen van je element.
om de een of andere reden gaat de mantel van je punt vast zitten aan het element.

Kijk een bij Marco Reps, Louis Rossmann of Paul Daniels op YouTube. De laatste twee repareren professioneel
Apple macbooks en iphones. Zij hebben hun soldeer gereedschap heel bewust gekozen.
Louis Rossmann heeft meerdere video's over het hoe en waarom van zijn gereedschap.


Mijn €0,02... Ik ben ook maar hobbyist.

Maar dat pace setje van Ben Kramer heeft mijn soldeerkwaliteiten fors verbeterd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door pep »

Zou het mogelijk zijn om naast linuxcnc ook een simpel cad/cam pakket op de rpi te zetten? Dat scheelt dan heel veel heen en weer lopen met usb sticks tussen de schuur en de computer thuis.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door benkr »

Er wordt nu al getwijfeld aan de grafische capaciteit van de PI, een CAD pakket is juist een erg grafisch intensief pakket, ik denk daarom niet dat dit een goed idee is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een schaap met 5 poten is zelden een goed idee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door Sven »

Niet volledige cam maar als je het eenmaal werkend hebt wel heel nuttig:

https://forum.linuxcnc.org/nativecam

Eigenlijk zou het er standaard in moeten zitten, maar linuxcnc heeft veel meer dingen die er verbazingwekkenerwijs niet standaard inzitten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door pep »

Dat native cam kan al best wat simpele klussen stand alone doen, best gaaf
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door hainjedaf »

pep schreef: 30 nov 2023 15:41 Zou het mogelijk zijn om naast linuxcnc ook een simpel cad/cam pakket op de rpi te zetten? Dat scheelt dan heel veel heen en weer lopen met usb sticks tussen de schuur en de computer thuis.
Je kan er Freecad op draaien... Mijn Pi4 8Gb had er geen moeite mee.
Draait op een SATA SSD in een USB3-to-SATA doosje met een JMC USB-SCSI chip.
(snelste combo om SSD op Pi4 te hebben)

Maar dat is dan wel standalone en niet tegelijkertijd een CNC machine sturende.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door Tolp2 »

Er komt een aanpassing van de firmware aan voor de watchdog. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege veiligheid:
  • Door een bug werd het signaal dat de watchdog gebeten had (bv. door verlies van communicatie) niet doorgezet naar de HAL.
  • De gebruiker kan de watchdog resetten door de pin `has_bitten` weer op 0 te zetten.
  • Toevoeging van een fysieke pin aan de watchdog, met als functie een ENA-signaal. Deze is met name voor de HUB75HAT handig, want deze koppelt alle inputs / outputs los wanneer de watchdog afgaat. Hierdoor zal de HUB75HAT altijd naar een veilige staat (alle pinnen zijn hoge impedantie) terugvallen zodra de communicatie wegvalt.
De nieuwe configuratie voor een HUB75HAT zal als volgt er uit komen te zien:

Code: Selecteer alles

{
    "board_name": "EMCO5_SPI",
    "board_type": "HUB75HAT v8.0",
    "clock_frequency": 50000000,
    "connection": {
        "connection_type": "spi",
            "mosi": "spi:0",
            "miso": "spi:1",
            "clk":  "spi:2",
            "cs_n": "spi:3"
    },
    "watchdog": {
        "pin":"ena:0"
    },
    "modules": [
        ...
    ]
}
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC

Bericht door MeMoRy »

Ik heb eindelijk alles binnen een ben de boel aan het installeren.
Tsjonge jonge jonge, de officiële documentatie is summier. Het is steeds net niet genoeg. 2 voorbeelden:
- er is een "boot from usb" image, dus ik flash die. Maar hij boot maar niet van de usb. Wat blijkt: ik moet de flash kaart verwijderen voordat hij van usb wil booten.
- de default login van de image is user cnc, paswoord cnc. 30 minuten moeten zoeken voordat ik dat vond. Er staan een hoop foute antwoorden op internet.

Maar goed, het draait. Ik heb die 2.9 image nu eerst ivm testen.
Plaats reactie