MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door BR24 »

Op mijn cnc-draaibank met automatische materiaalwissel zit een controller van DDCS, versie V.1, de eerste dus.
Controller komt van Ali af.
Normaal zet ik spanning op de controller en die start dan op, gevolgd door een RST.
Als ik die RST gedaan heb kan ik gaan homen en het programma kiezen wat ik wil gaan maken.
In X en Y richting gaan de stappenmotoren pas draaien als ik ga homen.
Tijdens een opstart vorige week ging de X-motor al draaien meteen toen ik de controller aanzette.
Hij liep volledig buiten het bereik en homen ging niet meer omdat ie niet te ver in het negatieve mag komen
en hij stond max in het negatieve.
Ik wilde het support in X-richting terug draaien met de MPG maar die werkte helemaal niet meer.
De Noodstop op de MPG en de Noodstop op de schakelkast werkten allebei ook niet meer
en het externe startsignaal wat de controller krijgt als er een nieuw product gedraaid moet worden ook niet meer.
Bleek dat een aantal parameters in de controller veranderd waren. Kennelijk door die foutstart.
Ik heb de meeste instellingen weer terug gezet maar de MPG werkte niet.
bijv 428 Enable the E-stop on MPG op enable gezet maar de noodstop werkte nog steeds niet.
daarna toevallig 429 MPG E-stop low, op high gezet en weer terug op low en toen werkte de Noodstop op de MPG wel.
Maar het draaiwiel op de MPG werkt nog steeds niet, krijgt wel de correcte spanningen.
Heeft iemand een idee hoe zo'n foutstart ontstaat
en hoe krijg ik de MPG weer aan de gang? Heeft iets met de parameters te maken maar ik heb geen idee welke.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou me toch es achter de oren gaan krabben.
Lijkt meer op een nachtmerrie dan een digital dream.
Als die X-motor spontaan gaat draaien, staat er dus een puls signaal op het step signaal.
Dat kan volgens mij met geen enkele verkeerde parameter bereikt worden.
Al die andere zaken... ik zou zeggen, er is iets ernstig mis met die controller, gewoon een nieuwe bestellen.
Blijkbaar heb je verder ook niet nagedacht over enabelen van de controllers nadat de besturing is opgestart. (noodstop circuit)

Maar misschien zijn er mensen met meer ervaring die er nog een nuttiger antwoord op kunnen geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb al best wel lang geleden zo'n controller van iemand overgenomen die er problemen mee had, ik dacht toen met wat zoekwerk en de help van de producent dat wel op te kunnen lossen, maar ik heb nooit een zinnig antwoord vanuit China mogen ontvangen, het ding is daarom ook in de bekende schrootbak verdwenen.
Kennelijk heeft DDCS tegenwoordig wel meer ondersteuning, ze hebben zelfs een eigen website, maar ik ben wel genezen, ik zou er meteen een andere controller op zetten.
Maar probeer eens via hun website advies van hun te krijgen.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door BR24 »

Ik had zelf ook al het idee dat deze controller niet erg stabiel is.
Volgende keer komt er versie 4 op, voorlopig moet deze het nog doen.
Wel gewoon DDCS. Fabriek heeft een eigen winkel op Ali en die geven netjes antwoord als je iets vraagt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door benkr »

BR24 schreef: 07 nov 2023 17:50 Ik had zelf ook al het idee dat deze controller niet erg stabiel is.
Volgende keer komt er versie 4 op, voorlopig moet deze het nog doen.
Wel gewoon DDCS. Fabriek heeft een eigen winkel op Ali en die geven netjes antwoord als je iets vraagt.
Fabriek heeft een eigen winkel op Ali en die geven netjes antwoord als je iets vraagt.
Denk je dat de Nederlandse winkeliers dat niet doen dan?
Ik heb b.v. uitstekende hulp gehad van Hardware CNC, maar eigenlijk ken ik geen een zaak in Nederland waar dat niet voor geldt, zelfs met HBM heb ik nooit een negatief iets meegemaakt en als er wat was dan werd het perfect opgelost.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 07 nov 2023 18:59
Fabriek heeft een eigen winkel op Ali en die geven netjes antwoord als je iets vraagt.
Denk je dat de Nederlandse winkeliers dat niet doen dan?
Dat zegt TS niet Ben, maar jij betwijfelde indirect met jouw opmerking dat er waarschijnlijk weinig te verwachten is van die Chinese fabrikant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 nov 2023 19:11
benkr schreef: 07 nov 2023 18:59
Fabriek heeft een eigen winkel op Ali en die geven netjes antwoord als je iets vraagt.
Denk je dat de Nederlandse winkeliers dat niet doen dan?
Dat zegt TS niet Ben, maar jij betwijfelde indirect met jouw opmerking dat er waarschijnlijk weinig te verwachten is van die Chinese fabrikant.
Inderdaad, ik heb ervaring met Versie 1, en daar baseer ik me dan ook op.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door BR24 »

Hardware CNC is ca € 800 duurder met een controller en ik begrijp van anderen dat die niet echt beter zijn dan de 4e versie van DDCS.
En ik heb 2 x iets gekocht bij HBM. Allebei de keren was het kapot en flut toen het uit de doos kwam.
Ik koop daar niets meer, zeker geen controller vooral ook omdat ze telefonisch niet meer bereikbaar zijn.
Versie 1 is 15 jaar oud, ze zitten nu op versie 4.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door andrefc101 »

De meeste mensen die zoveel commentaar hebben op de Chinese fabrikanten en/of leveranciers, zijn meestal diegenen die voor 3 kwartjes hun zooi bij Alibaba kopen. Nou niet echt de juiste referenties…. Ik heb duidelijk betere ervaringen, meerdere zelfs…
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door BR24 »

@andre
wat voor controller heb jij dan?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door andrefc101 »

BR24 schreef: 08 nov 2023 11:05 @andre
wat voor controller heb jij dan?
SZGH CNC
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: MPG werkt niet meer na slechte opstart draaibank

Bericht door BR24 »

zou het iets uitmaken als ik eerst spanning op de controller zet en dan pas op de voeding voor de drivers?
of andersom?
Plaats reactie