Touch-DRO digitale uitlezing voor freesmachine

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Touch-DRO digitale uitlezing voor freesmachine

Bericht door André-R »

_1040268.JPG
Touch DRO bouwverslag
Voor de nog-niet cnc-ers.
Ik ben in het bezit van een Optimum bf 46 vario en heb daar een digitale uitlezing op gemonteerd.
De ingebouwde uitlezing voor de boorpinole werkte erg slecht en dus ging ik eens verder kijken wat er zoal op de markt was. Medeforumlid Assing attendeerde mee erop dat een ‘optelfunctie’ (voor de kop én boorpinole) erg handig kan zijn, en zodoende kwam ik uit bij de website van Touch-DRO.
Mocht je eenzelfde probleem tegenkomen als ik , dan is de Touch-dro zeker een optie. Ik zou dan wél eerst goed de touch-DRO website door spitten ,en vooral het gedeelte over het kalibreren. Want als je twijfelt of je een goede kalibratie kan uitvoeren kan je er misschien maar beter niet aan beginnen
Touch-dro kan je zien als een soort interface tussen je glaslinealen en een android (!) tablet waar de touch-dro app op zit. Er zit heel wat functionaliteit in die app inclusief de mogelijkheid om 2 ‘assen’ bij elkaar op te tellen .Dus besloot ik die set aan te schaffen. Daar ik niet vies ban van wat solderen heb ik de kit aangeschaft. De kit zelf kostte me $ 69, verzenden $ 18 en inklaringskosten € 18.92.
Het in elkaar solderen is vrij eenvoudig. Op de website van Touch-DRO is een erg duidelijke (Engelstalige) bouwbeschrijving te vinden, wanneer je die volg kan er gewoon niets mis gaan. Wel heb ik iets afgeweken van de originele bouw , ik heb nl ipv de EPS32 module direct op de print te solderen, 8 mm hoge headers gebruikt en daarop de module geprikt. Dat geeft dan ook meteen de benodigde ruimte tussen de print en module ivm goede werking van bluetooth.
De bedrading van de 9 polige sub d connectors was nogal een crime omdat de bijgeleverde flatcable wel érg dunne aders heeft…
En verder ontbreekt in de kit de afstand houders waar je de sub-d connectoren in de behuizing monteert, en waar je later je stekkers van de glaslinealen op kan vastzetten.
De originele ingebouwde digitale uitlezing in de freesmachine van de boorpinole heb ik vervangen voor een magneet opnemer en strip.
Als voeding van de module gebruik ik een stekkervoeding van een Rapsberry Pi, met daar al een micro usb stekker.
Na controle de voeding aangesloten. Alles werkt naar behoren.even 2 glaslinealen aangesloten op Z en Z' en in de app zo geconfigureerd dat beide verplaatsingen bij elkaar worden opgeteld, en zowaar ,
De print moet dus nog worden ingebouwd in een behuizing , op de touch-dro download site zijn wel ergens .stl files te vinden maar die zijn gebaseerd op een ouder model print en moet je dus aanpassen -of zelf iets ontwerpen. Ik koos voor de makkelijke weg en heb mijn zoon gevraagd de behuizing aan te passen/ op te rekken.. (ik ben een absolute leek wb fusion )
Na de bouw moet e.e.a. nog worden gekalibreerd. Duidelijke YT filmpjes zijn beschikbaar. Daar ga ik me binnenkort eens over buigen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Touch-DRO digitale uitlezing voor freesmachine

Bericht door frans32 »

Beste Andre-R,

Mooi project!
Hopelijk wil het allemaal lukken.
Ik heb een jaar of 3 geleden hier ook naar gekeken.
Echter was er toen nog niet zoveel bekend over welke glas geleiders er op zouden werken.
Is dat nu wel bekend qua types en wat gaat u gebruiken?

Mvg,
Frans
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Touch-DRO digitale uitlezing voor freesmachine

Bericht door André-R »

frans32 schreef: 09 nov 2023 15:39 Beste Andre-R,

Mooi project!
Hopelijk wil het allemaal lukken.
Ik heb een jaar of 3 geleden hier ook naar gekeken.
Echter was er toen nog niet zoveel bekend over welke glas geleiders er op zouden werken.
Is dat nu wel bekend qua types en wat gaat u gebruiken?

Mvg,
Frans
Hallo Frans
Allereerst, graag tutoyeren...je /jij dus :)
Ik heb voor mijn x en y as Hymseann glaslinealen, voor de z-as een Sino en voor de boorpinole een magneetopnemer met magneetband.Alle met 1uM resolutie. Je kan ook Igaging linealen een glaslinealen door elkaar gebruiken,eea wordt erg duidelijk uitgelegd op de website . Ik heb m nog niet gecalibreerd maar wek ff aangesloten, en één van de voordelen is dat zowel de verplaatsing van de kop alsook de boorpinole netjes bij elkaar worden opgeteld...
vr.groet André
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Touch-DRO digitale uitlezing voor freesmachine

Bericht door hfjbuis »

André-R schreef: 08 nov 2023 22:15 De bedrading van de 9 polige sub d connectors was nogal een crime omdat de bijgeleverde flatcable wel érg dunne aders heeft…
Daar zijn D-sub naar IDC stekkers voor te krijgen, hoef je niet te solderen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... Redirect=y
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Touch-DRO digitale uitlezing voor freesmachine

Bericht door assink »

Waar ik alleen bang voor ben met deze software matige oplossing, hoe goed dit nog werkt over een paar jaar?
Als die app niet meer ondersteund word, android versies te nieuw etc.
Dat heeft mij tegen gehouden om deze route te kiezen, en heb nu van die mooie offline LCD DRO schermen. Niks geen software updates, of internet verbindingen :lol:
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Touch-DRO digitale uitlezing voor freesmachine

Bericht door André-R »

assink schreef: 10 nov 2023 08:55 Waar ik alleen bang voor ben met deze software matige oplossing, hoe goed dit nog werkt over een paar jaar?
Als die app niet meer ondersteund word, android versies te nieuw etc.
Dat heeft mij tegen gehouden om deze route te kiezen, en heb nu van die mooie offline LCD DRO schermen. Niks geen software updates, of internet verbindingen :lol:
Ja,daar zit wat in. Echter degene die dit heeft ontwikkeld heeft is hier al heel wat jaartjes mee bezig en heeft zijn ontwerp steeds verder verfijnd. Er is inmiddels al best een grote groep gebruikers van dit produkt en ik heb niet het idee dat Yuri zo heel gauw de handdoek in de ring gooit, al is dat theoretisch natuurlijk wel mogelijk. Voor nu werkt di goed voor mij. Je hebt trouwens geen internet nodig om dit te draaien , alleen voor een eventuele update van de app of firmware... maar wel nieuwschierig welke dro u heeft ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Touch-DRO digitale uitlezing voor freesmachine

Bericht door André-R »

hfjbuis schreef: 09 nov 2023 23:41
André-R schreef: 08 nov 2023 22:15 De bedrading van de 9 polige sub d connectors was nogal een crime omdat de bijgeleverde flatcable wel érg dunne aders heeft…
Daar zijn D-sub naar IDC stekkers voor te krijgen, hoef je niet te solderen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... Redirect=y
Ik denk dat er bewust voor een soldeer-methode gekozen om het ontwerp zo universeel mogelijk te houden.
https://www.touchdro.com/resources/gett ... cales.html
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie