LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

Bericht door Tolp2 »

Tijdens de CNC-dag heb ik het prototype gepresenteerd van de controller kaart gebaseerd op een LED-kaart 5A-75B en een zelf-ontwikkeld HAT. Hierbij wil ik de interesse peilen voor het gezamenlijk inkopen van LED-kaarten en de bijbehorende HAT (versie 1.1, dus waar de issues van het prototype zijn opgelost).

Inschatting kosten (gebaseerd op 5 stuks)
  • LED-kaart: 15 Euro
  • HUB75HAT: 17,50 Euro (geassembleerd)
  • Bijkomende onderdelen: 2,50 Euro (connectoren, polyfuses)
Dus het totaal komt op 35 Euro + verzendkosten binnen NL.

Afbeelding

Wat nog rest te solderen zijn:
  • 4 LEDs (SMD)
  • 7 polyfuses (SMD)
  • 8 connectors 2x8 (through-hole)
  • 3 connectors 2x13 (through-hole)
  • 1 connector 2x20 (through-hole)
  • 1 connector 1x4 (through-hole)
  • 1 connector 1x2 (through-hole)
Planning
Het is Black Friday (bijna dan)! Om gebruik te maken van een aantal aanbiedingen om bovenstaande prijs waar te maken wil ik de bestelling uiterlijk op 20 november 2023 plaatsen. Meld je snel aan!

Deelnemers

Code: Selecteer alles

| naam     | aantal |
|----------|--------|
| benkr    | 2      |
| pep      | 2      |
| André-r  | 2      |
| JanF     | 2      |
| MeMory   | 1      |
| tolp2    | 1/2    |
| clements | 1      |
| bam      | 1      |
| pim      | 1      |
| Arcss    | 1      |
|----------|--------|
Laatst gewijzigd door Tolp2 op 07 dec 2023 11:26, 14 keer totaal gewijzigd.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door pep »

Mooi initiatief! Ik wil wel voor 2 op de lijst.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door benkr »

Ik ook 2 stuks graag.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door Tolp2 »

Dan zijn we met +1 voor mezelf al op 5! Dus de eerste bestelling kan dan in ieder geval door gaan. Ben gaat zelf solderen gok ik, pep jij ook?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door benkr »

Tolp2 schreef: 11 nov 2023 14:14 Dan zijn we met +1 voor mezelf al op 5! Dus de eerste bestelling kan dan in ieder geval door gaan. Ben gaat zelf solderen gok ik, pep jij ook?
Ja natuurlijk.
Kun je die printjes om die verwijderde IC's door te verbinden ook meebestellen, dat gaat denk ik om centenwerk en het maakt de boel echt veel netter?
En waarom die HAT PCB niet meteen in China laten bestukken?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door Tolp2 »

Ik zal kijken wat de kosten zijn van het bestekken in China (en het proces, waarschijnlijk moet ik nog onderdelen wijzigen).

Ik zal ook voor die doorverbind IC flexboards kijken wat daarvan de kosten zijn en of er nog nabewerking er aan vastzitten.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door MeMoRy »

Zou je wat specifieker kunnen zijn waar dit precies over gaat?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 11 nov 2023 20:26 Zou je wat specifieker kunnen zijn waar dit precies over gaat?
1. Je kunt PCB's ook in China laten bestukken bij de printfabrikant, dat geldt vooral voor standaard onderdelen, maar daar gaat het hier eigenlijk om.
2. Er moeten een aantal IC's worden verwijderd en worden vervangen door draadbruggen, iemand heeft hier voor kleine PCB's gemaakt die dit proces vergemakkelijken én het er stukken beter uit laten zien, ik verwacht dat die PCBtjes echt maar enkele centen per stuk gaan kosten, waarom zouden we dat dan niet doen?
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door André-R »

Ik heb ook wel interesse in 2 sets.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door Tolp2 »

MeMoRy schreef: 11 nov 2023 20:26 Zou je wat specifieker kunnen zijn waar dit precies over gaat?
Ik denk dat je wil weten wat de combinatie LED-kaart + HAT is. Dit is een project wat ik heb gepresenteerd tijdens de CNC-zone dag vorige week. Het is een controller-kaart voor LinuxCNC gebaseerd op een 5A-75B; een goedkope FPGA die normaliter wordt gebruikt voor LED-snelweg. Hiervoor heb ik afgelopen jaar een driver en firmware ontwikkeld, zie ook het topic LitexCNC: een open-source controller voor LinuxCNC. Om de bedrading makkelijker te maken is daarvoor een HAT ontwikkeld, waarvoor dus deze interessepeiling is.
benkr schreef: 11 nov 2023 15:42 ...

En waarom die HAT PCB niet meteen in China laten bestukken?
Ik heb een eerste inschatting gedaan voor de kosten van het bestukken van de PCB. Nagenoeg alle onderdelen van de PCB vallen onder 'extended', wat dus betekent dat voor iedere component er circa EUR 2,50 wordt gerekend. Daarnaast is er een opstart-fee van 20 Euro (dubbelzijdig). Aangezien er nu meer interesse komt (de teller staat op 7) dan zou het wellicht uitkunnen om deze integraal te laten produceren. Ik wil de productie van de PCB (dus componten + fees) onder de 15 Euro houden.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 11 nov 2023 20:44
MeMoRy schreef: 11 nov 2023 20:26 Zou je wat specifieker kunnen zijn waar dit precies over gaat?
1. Je kunt PCB's ook in China laten bestukken bij de printfabrikant, dat geldt vooral voor standaard onderdelen, maar daar gaat het hier eigenlijk om.
2. Er moeten een aantal IC's worden verwijderd en worden vervangen door draadbruggen, iemand heeft hier voor kleine PCB's gemaakt die dit proces vergemakkelijken én het er stukken beter uit laten zien, ik verwacht dat die PCBtjes echt maar enkele centen per stuk gaan kosten, waarom zouden we dat dan niet doen?
Nog steeds allemaal technische details. Maar waar gaat het eigenlijk over?!
Ik lees Linux cnc, maar een LED kaart? Gaan jullie een computergestuurde kerstverlichting maken oid?
En HAT?

Kan dit ook in lekentaal?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door benkr »

Het gaat dus over een op LINUX CNC gebaseerde controller (kaart) met een Pi of via Ethernet op een PC, dus het betaalbare equivalent van de Mesa oplossingen.
Gebruikersavatar
blokkendoos
Donateur
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2010 22:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door blokkendoos »

MeMoRy schreef: Nog steeds allemaal technische details. Maar waar gaat het eigenlijk over?!
Ik lees Linux cnc, maar een LED kaart? Gaan jullie een computergestuurde kerstverlichting maken oid?
En HAT?
Kan dit ook in lekentaal?
Ja, ik vond 't ook bijzonder :-) en interessant tegelijk. Google leerde mij dat je de genoemde kaart als LinuxCNC controller kunt gebruiken: https://litex-cnc.readthedocs.io/en/latest/readme.html
Maar OP kan 't vast beter uitleggen.
Groet
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop versie 1.1 (LED-kaart + HAT)

Bericht door MeMoRy »

Ik zie zelfs dat er een heel ander topic over is viewtopic.php?p=279413.

Wellicht was het handig geweest deze direct te delen. Want niet iedereen leest alle topics. Misschien zijn er nog meer mensen geïnteresseerd, maar de kennis drempel ligt nu nogal hoor. Allemaal inside information oid.

Ik ben dus ook wel geïnteresseerd, want wil op den duur overstappen op linuxcnc en heb nog 2 Raspberry Pi 3s liggen die toch niets liggen te doen.

Edit en nu zie ik deze pas. viewtopic.php?p=279812#p279812
Excuses. Als ik het forum op mijn mobiel lees is het soms moeilijk om tussen alle ruis de belangrijke berichten te vinden.

Ik zie ook dat sommige mensen 2 bestellen. Heb je er 2 nodig? Is 2 beter dan 1? Waar zou je 2 voor nodig hebben? Of is dat voor een 2e project?
Plaats reactie