Steekcirkel berekenen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Steekcirkel berekenen?

Bericht door andrefc101 »

assink schreef: 14 nov 2023 08:12 Idd, een freeware 2d achtig programma is voor zulke dingen wel handig om ff te checken. Zo doe ik het ook vaak met een sketch in solidworks.
Wist helemaal niet dat Solidworks freeware is….
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Steekcirkel berekenen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

QCad is voor zulke klusjes een makkelijk programma.. en nog graties ook.. tenzij je de Professional versie kiest.. die kost maarliefst... 2 kisten bier :lol: 🍻

Hoe doe je zoiets?.. gewoon "eerst een hartlijntje verticaal neerzetten op de Y-as.. dan met een offset van de halve maat, links en rechts 2 hulplijntjes neerplempen..

dan kies je het Polygoon, zijden 5.. Center en hoekpunt.. en dan klieder je em op de Centerlijk, met de punt naar boven of beneden.. zodat ie ofwel Tussen de hulplijnen valt, of er buiten.. dan met Trim of Extend de lijntjes pas maken, en dan weet je eigenlijk al bijna alles...
3Punts Cirkel kiezen.. de 2 punten op de hulplijnen, en de middelste punt kiezen.. en Presto!.. Cirkeltje meten.. en dat is em dan
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Steekcirkel berekenen?

Bericht door assink »

andrefc101 schreef: 14 nov 2023 12:10
assink schreef: 14 nov 2023 08:12 Idd, een freeware 2d achtig programma is voor zulke dingen wel handig om ff te checken. Zo doe ik het ook vaak met een sketch in solidworks.
Wist helemaal niet dat Solidworks freeware is….
Dat is het ook niet, beetje knullig geformuleerd zie ik nu achteraf. :lol:
Maar ik bedoelde dat ik zulke dingen snel in een sketch uitzet in solidworks, maar zo'n zelfde sketch zou je ook kunnen maken in een autocad achtige kloon.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Steekcirkel berekenen?

Bericht door keesfrees »

Mag (zal) ik ook nog even iets toevoegen hier ?
Ik zou het uiteraard even tekenen in cad, dan zijn er evt ook eenvoudig omreken factoren te geven.

Zoekende naar iets anders kwam ik op dit onderwerp :
viewtopic.php?t=22247&hilit=schuifmaat
En zo kwam ik dit weer tegen, dat lijkt er voor gemaakt
https://www.rcm-machines.com/de/bgs/loc ... /rcbgs8367
Ware het niet dat dit in de gaten valt en niet om de draadeinden.
En, maar ja, niet echt nauwkeurig natuurlijk, hooguit handig om velgen te identificeren.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie