titanium ring frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 17 dec 2023 15:26 - de (morse) streepjes vallen tegen: waar de frees "plunged" is het gat duidelijk groter en bij de zijwaartse beweging loopt de frees wat weg.
Dat fenomeen komt door de zijdelingse kracht van het verspanen, daardoor veert de frees naar 1 kant.
Die vering hoef natuurlijk niet alleen de frees te zijn, dat is het geheel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Ballegooijen »

Je kunt dan toch in meerdere kleine stapjes naar beneden gaan? Dan buigt het freesje wellicht iets minder.
Gisteren was ik bezig met een freesje van 0,5 mm en ik moest 0.75 mm diep. Ik denk dat doe ik in 1 keer maar dat vond het freesje niet goed. Daarna in stapjes van 0.2 en dat ging prima.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 17 dec 2023 17:51 Je kunt dan toch in meerdere kleine stapjes naar beneden gaan? Dan buigt het freesje wellicht iets minder.
Of net wat ik voorstelde.. Ramp infeed gebruiken.. maar Bottomline is wel.. als je machine niet opgewassen is tegen wat je er tegenaan gooit.. dan wordt het sowieso niks..

Met inderdaad.. kleine stapjes kun je nog een heel eind komen.. getuige het geval dat ik Titanium te lijf ga met mijn EMCO 5.. max 0.1 mm snedediepte.. meer kan wel.. maar dat vindt de machine niet fijn.. in staal.. dan is 0.25 mogelijk.. en in Messing is het helemaal feest, maar dat spul verspaant ook als een Malle.. "Standje Zandstorm".. machine aan, 3 passen afstand.. :lol:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

that's more like it 8)
Afbeelding
Ramp infeed 0.025 downstep, dus 4x heen en weer per 0.1mm... 45 minuten bezig, maar dan heb je ook wat
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

zie ik daar een O?.. Ik ben niet zo thuis in Morse.. a weet ik.. da's .-, en dan uiteraard SOS: ...---... maar verder dan dat gaat mijn kennis niet..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Ballegooijen »

Die tijd is niet zo belangrijk. Daar praat later niemand meer over. Als het er slecht uitziet hoor je dat telkens weer terug :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 21 dec 2023 22:45 Die tijd is niet zo belangrijk. Daar praat later niemand meer over. Als het er slecht uitziet hoor je dat telkens weer terug :lol:
Precies dat.. en.. tenzij je grote productievolume's moet halen, wat zal het jeuken dat het even duurt?.. Grote groene knop, Koffie!..

45 minuten?.. Hold my beer!.. in het verleden eens een Freesklus gedaan die in totaal 120 uur op de machine heeft gelegen.. verdeeld over verschillende programma's die per stuk tussen de 6 en 8 uur duurden.. Vrijdagmiddag uit de zaak volgas en een ½ naar mijn ouderlijk huis.. programma's maken voor de Zaterdag, en dan na de Cornflakes en de Koffie de schuur in.. stuk Alu op de machine.. programma laden.. Start!.. Koffie!.. en daarna de programma's voor de zondag maken.. zondagavond boel opruimen, schoonmaken, en terug naar huis.. 45 minuten rijden vanuit mijn ouderlijk huis..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Ring op maat afgedraaid. Daarna geëxperimenteerd met anodiseren. Dat wordt nog meer oefenen. Ik heb op zich genoeg in huis.
Eerst in een basisch bad, werd de ring zwart/bruin, daarna in zoutzuur, daarna in een bar met azijn en wat zout dat ik een half uur op 20v met 0.3A een aluminiumelectroliet heb laten maken. Maar ja, hoe dan zwart?
Ik heb de ring weer in het basisch bad gedompeld!
En tenslotte las ik iets over sealen in een "heet nikkelacetaat bad" nu heb ik nikkelacetaat, dus inderdaad au-bain-marie wat verwarmd. Geen idee of het heeft geholpen.
En toen schuren.
Afbeelding

Ik denk dat ik sommige baden te lang heb gedaan, want er zijn wat artefacten ontstaan. Morgen meer polijsten.
Maar al met al geen slecht prototype!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 24 dec 2023 21:37 Daarna geëxperimenteerd met anodiseren. Dat wordt nog meer oefenen. Ik heb op zich genoeg in huis.
Eerst in een basisch bad, werd de ring zwart/bruin, daarna in zoutzuur, daarna in een bar met azijn en wat zout dat ik een half uur op 20v met 0.3A een aluminiumelectroliet heb laten maken. Maar ja, hoe dan zwart?
Ik heb de ring weer in het basisch bad gedompeld!
En tenslotte las ik iets over sealen in een "heet nikkelacetaat bad" nu heb ik nikkelacetaat, dus inderdaad au-bain-marie wat verwarmd. Geen idee of het heeft geholpen.
En toen schuren.
Da's Voor het Anodiseren van Alu neem ik aan?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Ja, psies. Staan ook wat dingetjes voor online.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Nou, vandaag titanium geprobeerd.
Het ging redelijk. De machine is echt niet stijf genoeg om de puntjes (puur plunge) te maken. Je ziet de boel echt buigen.
Ik heb uiteindelijk een speciaal boorprogramma grschreven, dat nog een stuk dieper boorde en dat 3x gedraaid. Pas toen had ik iets vergelijkbaars met de streepjes.
Ik heb ook geprobeert met dwell/G04, maar de machine doet daar niets mee lijkt het. Staat niet op milliseconden, echt op seconden, maar G04 P3 doet niets, machine gaat gelijk door.

Nu op de draaibank, maar die heeft het ook moeilijk... misschien een iets te grote stap gemaakt met boren, maar de 10mm boor liep vast, c.q. machine liep vast.
Het is tot 9.5 mm gelukt en ineens niet meer. Ben bang dat het werkstuk gehard is.
Toch nu rustig met een binnenbeitel naar 17mm proberen. Hopelijk is het niet te erg
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij het boren van Titanium, geldt: Houdt het Koud!.. ik heb met gewone HSS boren heel wat gaten in Titanium geboord, maar wel met een Flinke Sloot koeling erop.. anders is het binnen de kortste keren over&uit..Ik gebruik, zelfs nu ik VHM boren gebruik Altijd Pecking.. niet te diep in één keer willen.. als je werk heet wordt, klemt het je boor vast.. einde verhaal..

Titanium kun je niet echt harden, maar als je boor erin vastsmelt... weet jij wat er van je boor achterblijft in het materiaal?..Dat moet je dus ook weer weg zien te krijgen..

UItdraaien zou geen probleem moeten geven, zolang je VHM gereedschap gebruikt.. 'k heb ooit wel met HSS toolbit Titanium gedraaid.. het gaat.. maar daar is dan ook echt alles wel mee gezegd.. standtijd?.. minutenwerk..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Quepee »

Als je ipv G04 P3 , G04 F3 doet stopt hij dan wel ?

En Arie heb jij buiten je titanium horloges vaker titanium verspaand ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 28 dec 2023 18:46 En Arie heb jij buiten je titanium horloges vaker titanium verspaand ?
Ja.. Ringen!.. ik heb op 14-02-2019 twee paar ringen gedraaid, voor mij en mijn vriendin.. één paar blauw geanodiseerd met een goudkleurig geanodiseerd groefje, en één paar blanko met een blauw geanodiseerd groefje..
Verder een hele zooi Titanium sleutelhangers, geanodiseerd in diverse kleuren.
Ik heb ook een opzetje gemaakt voor ringen met namen in braille erin geboord, dus hetzelfde idee als dat van Memory, maar dan geen Morse.. en die gaatjes lopen door.. ø1..

't is allemaal klein werk, dat geef ik toe.. maar ik heb ook maar kleine machines,

Ik zie geen meerwaarde in Titanium gereedschaphouders, dus die ga ik gewoon van staal maken.. nouja.. gewoon, 1.2842...dat dan weer wel..
Plaats reactie