Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Goed, gaan we doen, Ik zal kijken hoe ver ik kan gaan met de watertemperatuur. Gisteren heeft mijn vrouw thuisgewerkt en klaagde niet over de temperatuur, terwijl zij de kouwkleum is.

En ik moet ook even kijken hoe het gaat met alle radiatoren open. Nu hebben we alleen beneden aan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Tussenstand:

Water op 40 graden, vermogen op 12 kw, kamer op 19 graden lukt geloof ik, moet ik vanavond even extra op letten.
Edit: heb de verwarming nog niet op 19 graden zien staan, wel op 18.5 en hij staat niet continue te branden.

Thermostaat draait nog zijn oude programma alsof ie water van 85 graden en 24 kw doet.

Vloer is niet geisoleerd en dakisolatie is nihil (2 cm PU aan de buitenkant dus dat kan ook nog beter).

Maar de echte test is natuurlijk of je het huis comfortabel kan stoken met 40 graden water, en dat is 19 graden voor mij niet. Al zal vloerverwarming met 19 graden waarschijnlijk comfortabeler aanvoelen dan radiatorverwarming met een niet geisoleerde vloer....

Komende dagen oogje in het zeil houden.

Ik neem aan dat ik niet klakkeloos het vermogen moet opschroeven bij gelijkblijvende watertemperatuur maar breng ik daarmee de ketel in gevaar?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

Als die ketel de warmte niet kwijt kan gaat-ie vanzelf een keer in storing of je water word gewoon warmer. Veel ervan lijden doet-ie in ieder geval niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

Sven schreef: 30 nov 2023 18:49 Maar de echte test is natuurlijk of je het huis comfortabel kan stoken met 40 graden water, en dat is 19 graden voor mij niet. Al zal vloerverwarming met 19 graden waarschijnlijk comfortabeler aanvoelen dan radiatorverwarming met een niet geisoleerde vloer....
Warmteafgifte vermogen van vloerverwarming is gebaseerd op een lagere temperatuur. Je hebt dan hetzelfde vermogen als radiatoren bij hogere temperatuur.
Als ik alleen radiatoren had gehouden, dan kreeg ik de woonkamer ook niet warm met 40 graden, nu stroomt er water van 30 graden door de vloer en loopt de temperatuur op richting de 21 graden
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Ja, dat is me duidelijk. Maar ik bedoelde dat als je voeten warm zijn je je waarschijnlijk sneller behaaglijk voelt bij dezelfde temperatuur op de thermostaat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

Sven schreef: 01 dec 2023 14:38 Ja, dat is me duidelijk. Maar ik bedoelde dat als je voeten warm zijn je je waarschijnlijk sneller behaaglijk voelt bij dezelfde temperatuur op de thermostaat.
Nee, dat is eigenlijk niet zo, eerder het omgekeerde.

De gangbare situatie is dat je vloer maar 1 tot 3 graden warmer wordt dan de ruimte temperatuur. Door het grote oppervlak van een vloer is dat meestal al voldoende om de gewenste temperatuur te halen.

Nu voelt een vloer van 22 graden niet echt koud, maar ook niet lekker warm. Bijkomend nadeel is dat 22 graden vrijwel geen stralingswarmte geeft. Als je dat verder geen radiatoren of andere bronnen hebt die voor stralingswarmte zorgen (houtkacheltje b.v.) dan kan het zo maar gebeuren dat je huis met 21 graden toch een beetje kil aanvoelt...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

Dat is ook een beetje wat er met de paplepel ingegoten is. Oude mensen zijn bijvoorbeeld heel erg gehecht aan stralingswarmte; die hebben een sterke associatie tussen 'warmte' en de straling afkomstig van een houtvuur of radiatoren gevoed met 90 graden water.
De convectorput-generatie heeft dat al een stuk minder. En mijn kinderen kennen straling-verwarming alleen van de zon.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kjelt »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar wat er gebeurt: wanneer het geheel comfortabel 23 graden is, krijg je het toch koud.
Voelbare bronnen zorgen voor een warmte beleving.
Helaas kan ik het rapport van een CV-ontwikkelaar niet meer terugvinden waarin dat gegeven wat uitgebreider aan de orde komt.

Maar 1 radiator op een voelbare locatie houden lijkt nuttig.

(waarschijnlijk lijken we dan toch op die kikker die zich vrijwillig laat koken als het water maar langzaam opwarmt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

Dat blijft iets wat je van oudsher gewend bent van de gashaard/openhaard/speksteenkachel/radiator met 90 graven CV-water/etc.
Als het hier binnen 23 graden is hangt het van de luchtvochtigheid af of ik het nog acceptabel vind of dat ik de tent uit drijf. En in bed onder de deken is het ook altijd heel comfortabel warm, ook als de stralingsbron naast je al opgestaan is (dan is het extra lekker warm, mhuuuhaha).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 02 dec 2023 15:34 Dat blijft iets wat je van oudsher gewend bent van de gashaard/openhaard/speksteenkachel/radiator met 90 graven CV-water/etc.
Als het hier binnen 23 graden is hangt het van de luchtvochtigheid af of ik het nog acceptabel vind of dat ik de tent uit drijf. En in bed onder de deken is het ook altijd heel comfortabel warm, ook als de stralingsbron naast je al opgestaan is (dan is het extra lekker warm, mhuuuhaha).
Dat van die luchtvochtigheid kan ik beamen.

In hoogbouw is gas natuurlijk al lang taboe. En wij hebben hier ook lage temperatuur vloerverwarming.
Als ik de was ophang, zie je te luchtvochtigheid van 42 naar >60 opklimmen...

De luchtcirculatie met warmte terugwin optie zorgt ervoor dat je de luchtvochtigheid daarna weer langzaam ziet dalen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 22 nov 2023 23:21 Ik denk niet dat je de watertemperatuur op 35C kunt zetten van een gasketel. Magoed, 50C en brandervermogen (ventilatorsnelheid bij sommige ketels?) op 25%
Semi tussenstand:
Watertemperatuur kan op 35 graden. Maar het bleef stil in huis. De radiatoren gaven niet veel verschil in temperatuur tussen boven en onder, ongeveer 5 graden ipv 10.
Oh, stil in huis.

de radiatorventilatoren gaan niet aan. Watertemperatuur te laag. Terug naar 38, kijken of dat wel gaat.
Jup, dat gaat.
Vermogen op 13.4 Kw.
Af en toe, vooral later op de dag koude voeten (komt vast door leeftijd ;)
Maar geen gevoel van onbehagen, de warmte lijkt egaler, niet meer in vlagen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 11 dec 2023 19:07 Af en toe, vooral later op de dag koude voeten (komt vast door leeftijd ;)
Maar geen gevoel van onbehagen, de warmte lijkt egaler, niet meer in vlagen.
Gewoon goeie warme sokken Sven. ;-)

Dat je warmtebeleving comfortabeler wordt vind ik wel een heel mooi resultaat. Ik neem aan dat de ventilatortjes in deze een belangrijke rol spelen, radiatoren worden zodoende geschikter voor lage temperatuur verwarming.

Ketel op een lagere temperatuur laten draaien is volgens mij ook beter voor de ketel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Vanavond worden als alles goed gaat de warmtebeelden gemaakt. In de aanloop daarop de hele dag alle verwarming aan gehad en aan het einde van de middag de temperaturen gemeten.

De ketel staat nog steeds op 13.2 KW en een aanvoertemperatuur van 38 graden.
Buiten was het 0 graden en de muren waren tussen -3 en -5.

De slaapkamers worden minder warm dan de rest maar het is wel beter dan geen verwarming aan.

De grootste verrassing is de relatief hoge temperatuur van de vloer in de woonkamer. Met het plafond van 19,3, thermostaat op 19 is de vloer 18,8.
Ik had vanwege koude voeten een duidelijk lagere temperatuur verwacht.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie