Hamerboor olie lekkage

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door Kars-cnc »

André-R schreef: 23 nov 2023 17:25 en als je écht zwaar werk krijgt heb ik nog wel een grote pneumatische breekhamer te leen voor je
Dank voor je aanbod! Maar voor de hamerboor zit deze klus er weer op 8)
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door keesfrees »

Ik zie dat mijn idee/mening hier over al is beschreven, te intensief gebruik, die ervaring heb ik ook. Op tijd pauze nemen dus :-)
Maar, en, ik had er wel eens een te leen die maakte veel herrie maar er gebeurde nagenoeg niets, nu weer een hitachi gekocht, prima ding voor wat het is.
O ja, een lange boor geeft verlies in slagkracht.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 13 dec 2023 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door WillyH »

serum schreef: 23 nov 2023 07:30 Niks mis met die machine! Niets aan doen Kars.

Ik heb nog nooit een veelgebruikte SDS boormachine gehad/gezien die geen zwarte uiteinden op de boren had. Ik weet ook niet beter dan dat het gesmeerd wordt met vet. Dat vet wil wel dun worden als de machine lang gebruikt/warm is.

O.a. dewalt heeft dat smeermiddel, of het specifiek voor je machine bedoeld is weet ik niet, maar dat kan je wel uit de handleiding halen. Of het nut heeft om dat 'speciale vet' te gebruiken of gewoon lithium vet laat ik in het midden. Ik vermoed dat de afdeling marketing daar meer over kan vertellen.

https://www.amazon.nl/Bosch-Professiona ... B08Q48Z9NK

Ik zou hem in elkaar laten zitten. Ook al zitten er o-ringen in en is het perfect afgesloten, die kamers voor het SDS systeem komt toch wel vet op.
Hmmm, ik kan natuurlijk niet zien hoe het gesteld is met de DeWalt, maar ik heb zo'n Bosch Hammer en dat is echt wel olie/vet dat uit de overbrenging naar buiten spat. Ik heb zo bij de bouw enkele machines versleten, die zwarte aanslag aan de boren is nog heus wat anders.
Prima boormachine overigens, ik heb ook een stevige Makita maar om even een 6mm gaatje te boren echt wel te zwaar. Die ramt de stenen gewoon uit elkaar. De Bosch Hammer doet het wat beleefder en toch vlot.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hamerboor olie lekkage

Bericht door André-R »

WillyH schreef: 24 nov 2023 19:55
serum schreef: 23 nov 2023 07:30 Niks mis met die machine! Niets aan doen Kars.

Ik heb nog nooit een veelgebruikte SDS boormachine gehad/gezien die geen zwarte uiteinden op de boren had. Ik weet ook niet beter dan dat het gesmeerd wordt met vet. Dat vet wil wel dun worden als de machine lang gebruikt/warm is.

O.a. dewalt heeft dat smeermiddel, of het specifiek voor je machine bedoeld is weet ik niet, maar dat kan je wel uit de handleiding halen. Of het nut heeft om dat 'speciale vet' te gebruiken of gewoon lithium vet laat ik in het midden. Ik vermoed dat de afdeling marketing daar meer over kan vertellen.

https://www.amazon.nl/Bosch-Professiona ... B08Q48Z9NK

Ik zou hem in elkaar laten zitten. Ook al zitten er o-ringen in en is het perfect afgesloten, die kamers voor het SDS systeem komt toch wel vet op.
Hmmm, ik kan natuurlijk niet zien hoe het gesteld is met de DeWalt, maar ik heb zo'n Bosch Hammer en dat is echt wel olie/vet dat uit de overbrenging naar buiten spat. Ik heb zo bij de bouw enkele machines versleten, die zwarte aanslag aan de boren is nog heus wat anders.
Prima boormachine overigens, ik heb ook een stevige Makita maar om even een 6mm gaatje te boren echt wel te zwaar. Die ramt de stenen gewoon uit elkaar. De Bosch Hammer doet het wat beleefder en toch vlot.
Dewalt en Bosch ,de groene machines, zijn voor de doe het zelver, ( om af en toe eens te gebruiken) dan heb je de blauwe Bosch machines, die zijn voor intensief en dagelijks gebruik, daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie