CNCzone Brabantdag in februari 2024

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door kawarider »

:roll: Is dat zo? Ik vond het op zich wel interessant, zeker toen we richting g code en fikkie stoken gingen. Een echte uitkomst was er niet niet. En zal er ook nooit zijn, zoveel mensen zoveel wensen. Wel interessant om eens verschillende standpunten te zien. Enne, de jouwe kennen we :lol: . En begrijp ik trouwens ook, maar ben het er maar ten dele mee eens.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 12 feb 2024 21:39 :roll: Is dat zo? Ik vond het op zich wel interessant, zeker toen we richting g code en fikkie stoken gingen. Een echte uitkomst was er niet niet. En zal er ook nooit zijn, zoveel mensen zoveel wensen. Wel interessant om eens verschillende standpunten te zien. Enne, de jouwe kennen we :lol: . En begrijp ik trouwens ook, maar ben het er maar ten dele mee eens.
Das logisch Joep, maar het is wel zonde als al die oude kennis verdwijnt. Voor beide kanten is wat te zeggen, maar we moeten niet te gemakkelijk toegeven hè…..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, als we dan toch door sudderen op een ander onderwerp.

Die parate kennis die dus eventueel niet meer zou bestaan, wordt wel heel sneu wanneer voor bewerkingen waar de 'vakman' amper tijdverlies heeft omdat die wel begrijpt dat dat stripje even in de klem kan, en dat ie met MDI even 4 coördinaten intikt en vervolgens de gaatjes boort.
Terwijl de volgende generatie het dan waarschijnlijk nodig acht om middels reverse engineering eerst een CAD model van dat stripje te (laten) maken, vervolgens die 4 gaten in tekent, ook nog even een formulier voor de kwaliteits controle er bij maakt, een step file naar een of andere 24/7 toeleverancier stuurt en tegen z'n baas zegt, we kunnen niet verder want het mee geleverde onderdeel klopte niet en we zitten op een nieuwe te wachten.

Ooit de chef van een groot productie bedrijf als een kind zo blij gezien, de monitor van het bewerking centrum was stuk, levertijd minstens 1 week. Ik zeg dan pak je toch even zo'n multisink monitor van kantoor.... :mrgreen:
Binnen een kwartier draaide de boel weer.
En wat dacht je van 2 uur op de wegenwacht wachten omdat je een lekke band hebt?
Een week op de loodgieter wachten omdat de kraan drupt.
Even een facet van 3x12° aan een productje willen frezen en geen idee hebben hoe je een 1-snijder slijpt.
Even een trechter voor de aanzuiging vacuum vormen.... :mrgreen:
Zo kunnen we de waslijst nog wel even aan vullen denk ik.

Eigenlijk kan deze reclame poster echt niet meer, maar toen ik lang geleden bij Deckel kwam hing die daar gewoon.
2024-02-13 09_13_24-Knowledge is Power - Wissen ist Macht. von Werbung Reklame Plakat - Wissen ist M.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat een GEWELDIGE poster!.. Bestaan daar nog exemplaren van?.. Die moet ik aan mijn werkplaats muur hebben!..

Dat zoiets echt niet meer kan.. dat is de schuld helaas van leden van mijn Generatie die de boel grondig verkloot hebben.. "Woke" noemen ze het.. hetgeen voor iemand die gewoon nadenkt zoiets betekent als "Compleet de weg kwijt.. Verknipt beyond any repair"

't is inderdaad wel heel sneu als die Parate kennis verdwijnt.. de "nieuwe generatie" CNC-ers beseft 1 ding klaarblijkelijk totaal niet.. :
"Alles gaat Automatisch.. maar NIETS gaat vanzelf.. "

Trouwens.. en tussen haakjes eveneens, en tevens.. Wat is CAM.. Computer AIDED Manufacturing.. Door de Computer ondersteunde vervaardiging van onderdelen.. Betekent dat CAM per definitie een stuk software is waar je een 3D model van je onderdeel in moet laden, om daar dan allerlei bewerkingen op te zetten?.. Neen!... zodra je een Computer gebruikt om je te ondersteunen om je programma te maken,is het DUS CAM..

Hugo,jij had je Sharp bij je met een feitelijk "text-based" CAM systeem er op (ik ben de naam even kwijt.. "TriCam?").. je geeft in wat je weet.. de rest berekent de Computer voor je... Meer dan dat hoeft het niet te zijn..

aan de andere hoek van de tafel stond ik, met E++, een soortgelijk idee.. al komt er iemand met een schetsje aandraven.. klein draaiklusje?.. je begint met een dialoogje vlakdraaien in te hameren, dan een dialoogje langsdraaien.. , gevolgd door eventueel wat schuine kantjes.. gaatje boren.. afsteken.. allemaal Dialoogjes.. en binnen de kortste keren heb je het ding geprogrammeerd.. in dezelfde tijd dat iemand op een PC dat ding tekent.. en tegen de tijd dat dan het programma gemaakt is.. wordt de "aan de machine " ingeduimde versie al gemaakt..
en voor Frezen is 't al niet anders..

'k heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar men helemaal "nat" werd van CAM... maar het was een Dermate TERINGzooi op de computers met de tekeningen.. dat je al langer naar je tekening aan het zoeken was, dan dat ik nodig had om 't onderdeel aan de machine even in te duimen..
Maar.. dan nog gingen ze je vertellen dat je zoiets niet aan de machine kon programmeren.. dat dat toch echt met CAM moest.. "Hold my beer!".. Dat JIJ het niet kan... betekent niet dat ik het dan ook niet kan... ga eerst de Manuals van de besturing maar eens lezen.. kom dan terug..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat was een Tricontour, 40 jaar oud en in principe het 1e betaalbare programmeer systeem van lastige contouren voor CNC machine's.
Betaalbaar, orde grootte €2000 voor deze oplossing t.o.v. ruim boven €50.000 voor iets op een mini computer (PDP11/ )
Tricontour-1.jpg
De hier getoonde versie was de voorloper die ik bij me had.
P1010003.jpg
Zoals die ook door Deckel geleverd werd, met RS232 interface en kabelset om programma's in diverse besturingen in te lezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
John7jb
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:50

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door John7jb »

Geweldig Hugo.
Ik hoop dat je nog eens voor een redelijk bedrag de plotterpennen vind.
Of iets maak ;-)

Groeten John
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2024 13:43 een mini computer (PDP11/ )
Afbeelding

Mini noemden ze dat toen.. 't formaat van een Koelkast.. :lol:

daarmee vergeleken is die Sharp van hetzelfde formaat als mijn (inmiddels ook sterk verouderde) Psion5:

Afbeelding

alleen.. die programmeer je niet in Basic, maar in Epoc, een aan C verwante taal.
Maar.. omdat CNC machines tegenwoordig eigenlijk allemaal op een "gewone" PC draaien, Windows of Linux.. kun je eventuele Cam software die op die manier werkt, ook als Plugin in je besturing programmeren, en dat is precies wat Heidenhain gedaan heeft, en waar ik momenteel ook mee bezig ben..
maar.. misschien kan ik nog eens een EPOC programmaatje schrijven om de Brother HS-100 te programmeren.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door hugo stoutjesdijk »

John7jb schreef: 13 feb 2024 14:52 Geweldig Hugo.
Ik hoop dat je nog eens voor een redelijk bedrag de plotterpennen vind.
Of iets maak ;-)

Groeten John
O, als het belangrijk wordt, is die €60.- ook wel te overleven. :lol: Zoveel zal ik hem niet meer demonstreren denk ik.
Ik had al vervangers gemaakt, balpen vullingen ingekort en in de oude vulling gezet, die kogeltjes zijn toch duidelijk dikker dan de originele, en bewegen wat zwaarder lijkt het. (dikkere inkt?)
Geen idee of zo'n onaangebroken verpakking originele pennetjes (EA850) het na 40 jaar nog doet, die zie je ook wel aangeboden worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door joopbos »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2024 13:43 Dat was een Tricontour, 40 jaar oud en in principe het 1e betaalbare programmeer systeem van lastige contouren voor CNC machine's.
Ik herinner dat jij eens bij Erasmus ( Medische Faculteit Rotterdam heette het toen nog) zo iets op een MSdos PC kwam demonstreren, Was dat ook Tricontour?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joopbos schreef: 13 feb 2024 16:49
hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2024 13:43 Dat was een Tricontour, 40 jaar oud en in principe het 1e betaalbare programmeer systeem van lastige contouren voor CNC machine's.
Ik herinner dat jij eens bij Erasmus ( Medische Faculteit Rotterdam heette het toen nog) zo iets op een MSdos PC kwam demonstreren, Was dat ook Tricontour?
Dat zal de opvolger wel geweest zijn, het TCAM pakket. Maar dan ben ik dat niet geweest. (toen was ik al vertrokken bij de firma Tricon)
Of het was een simulatie pakket, daarop kon je identiek als op de besturing een programma schrijven en simuleren. Maar geen contouren uitrekenen zoals op het Tricontour systeem. Dat zou ik geweest kunnen zijn. Weet wel dat ik een keer boven bij jullie geweest ben in die tijd, maar geen idee waarom.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Arie Kabaalstra »

TCam heb ik wel veel mee gewerkt, we gebruikten dat voor de Brother en Mitsubishi draadvonkmachines.. de tijd gaat hard.. van TCam is niets meer te vinden op het internet..
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Jacala »

Interessant bericht Hugo, en ik sluit mij er volledig bij aan. Zelfredzaamheid is alles! Puur afhankelijk zijn van leveranciers omdat zij de kennis bezitten die je nodig hebt is waardeloos. Ik heb in 12 jaar nog nooit een monteur op bezoek gehad, enkel voor de heftruck en dat was een drama.

Als ik je zo hoor is het logisch dat je zelf een paar regels wilt kunnen schijven voor dit soort kleine bewerkingen met slechts enkele regels code.

Om op dat stripje terug te komen: Ons werk bestaat veel uit (versimpeld) de volgende aanvragen:

"Hoi! Ik wil het alfabet in lettertype Arial en 100mm hoog graag gefreesd hebben in 8mm mdf, het volledige alfabet zo vaak mogelijk als het uit een standaard plaat kan"

Met V carve pro kan ik dit in 5 minuten uitwerken en klaar maken voor de CNC -> even het alfabet intikken, plaatmaat opgeven en de nesting functie instellen voor de juiste freesdiameter en andere parameters.

Dan komt er een bestand uit van enkele tienduizenden regels G-code, de machine kan aan en koffie drinken (schijnbaar een ding zodra de machine aan staat). En ja, alle cirkel segmenten bestaan uit G2/G3 commandos en niet tientallen G1 achter elkaar. Het zit dus netjes en strak genoeg in elkaar.

Ik loop in mijn werk gewoon niet tegen het feit aan dat ik met de hand G-code moet schijven.

Zo frezen wij voor devantast.nl alle camperinterieurs. Ongeveer 20 platen per "doe het zelf pakket" en ongeveer 20 tot 40 onderdelen per plaat. Elk bestand bestaat dus uit 70.000 regels tekst (plus/min 20.000) en die kan ik in een paar minuten schrijven. Omdat mijn toolpaden automatisch zijn toegewezen aan de diverse lagen die hij aanlevert in zijn DXF bestanden.

Het is voor ons interessanter om de spaarzame tijd te steken in echte optimalisatie, denk aan meer kennis over het software pakket of diverse frezen en diverse houtsoorten.

Soms moeten we inderdaad 1 cirkel uitfrezen. Maar omdat ik altijd in die software bezig ben heb ik het daar in een minuut getekend en ingesteld. Voor die ene keer per maand dat we een enkelstuk eenvoudige vorm moeten frezen is het niet de moeite om zelf g code te leren schrijven.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door -rick »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2024 09:16 Oke, als we dan toch door sudderen op een ander onderwerp.

Even een facet van 3x12° aan een productje willen frezen en geen idee hebben hoe je een 1-snijder slijpt.
Hahaha, gesprek van de dag dus :lol:

Mooi dat het gezellig is geweest! Hopelijk past het volgende keer me wel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone Brabantdag in februari 2024

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat jij vooral seriewerk doet.. en bij Seriewerk, is het vaak dat je de gegevens al goed hebt..
al beschrijf je een situatie waar geen Tekening voor is, 't is dan wel een situatie die duidelijk is.. Letters, Grootte, dikte, Letterype, zoveelmogelijk uit één plaat.. graag gisteren klaar..

Dan heb je ook een hele bak onderdelen te maken die allemaal verschillend zijn.. Dan is het inderdaad handig om gewoon even elk teken in CAD te kliederen, even schuiven, zodat de frees er nog wel tussendoor kan.. de boel selecteren, Code Genereren.. naar de machine sturen of em een USB-Zetpil in zijn achterste drukken, Start heien... Koffie!..

als je het met een Klant zo af kan spreken dat ie de tekeningen ook nog eens per freesdiepte in aparte layers aanlevert.. dan hoef je daar verder niet meer naar te kijken.. per layer afwerken in je CAM pakketje.. naar de machine.. plaat er op.. start heien.. Koffie!

'k heb zelf ook wel zo'n klant.. Farmaceutische hoek, had kunststof platen nodig, met vierkante holtes, van pak em beet 4 x 4 mm, met dunne tussenwandjes.. dan praat je over een paar duizend kamertjes per plaat.. de grootste duurden 16 uur om te frezen..Per kant. meer dan "Zoveel mogelijk kamertjes in een veld van zoveel bij zoveel, met een Volume van zoveel mm³, afronding in de bodem van r0.4 kreeg ik niet als informatie..
Dan klieder je even één kamertje, bekijkt de inhoud, prutst nog een beetje met de diepte, en de hoekafronding.. tot je heel dichtbij het gevraagde volume zit.. dan maak je zo'n veld aan van zoveelbijzoveel.. vult dat netjes met vierkantjes met afgeronde hoeken.. Kopieert dat zoveel keer tot je hele plaat vol zit.. en dan Ros je de boel even door de Cam.. die staat daar ook wel even op te rekenen.. Dus.. Koffie!
Dat die platen dan per stuk 32 uur op de machine liggen?.. 1½ keer boeie!.. toen ik ze aan het frezen was.. was ik onderwijl thuis 500 meter van de werkplaats met andere dingen bezig.. zoals de Code voor andere platen genereren, en op een usb Zetpil proppen.. en nog wat werk aan een Horlogemakers werkbank.. Op Zondagmiddag de laatste plaat op de machine, Auto laden, Licht uit.. deur dicht.. Maandag morgen moest die plaat nog een keer omgedraaid worden voor de andere kant.. Start heien.. licht uit, deur dicht, auto aan.. naar de klant om die werkbank af te leveren.. die plaat was 'savonds laat klaar.. dus toen uit de machine gepeuterd en bij de andere platen in een verpakking gedaan, en dinsdagmorgen naar de klant om ze af te leveren..

Maar het gaat soms ook om onderdelen waar je er maar 1 van moet maken, of iets waar geeneens een tekening van bestaat.. in die gevallen is het ook fijn om áán de machine, of achter een Sharp miniComputertje, je programma te kunnen samenstellen.
Hoe vaak ik het niet meegemaakt heb dat mijn Chef bij me kwam met een onderdeel, en een schetsje.. terwijl hij uitlegde wat er aan dat deel moest gebeuren was ik al Code aan het inknopselen, tegen de tijd dat ie zijn verhaal klaar had, drukte ik op start..

CAM hadden we daar nog niet.. maar ik heb desondanks heel wat stempelplaten en delen voorzien van een Trekradius, gewoon aan de machine ingeklopt.. iets waar ze bij Heidenhain nog niet opgekomen waren.. 't komt erop neer, dat als je een Contour in het platte vlak kan programmeren.. kun je er ook een Radius op maken, of een schuine kant, of een radius tangentiaal aan een schuine kant..

Later bij een AluGieterij moesten er wat "kernpennen" bewerkt worden.. Ovale Nippels met een Conische punt.. Nou.. goh.. da's spannend!.. NOT.. mijn Collega's begonnen al over CAM.. en ik vroeg ze alleen maar waarom je een simpel contourtje als een Ovaaltje in CAM zou moeten programmeren.. 't enige is dat je even de functie van de schuine zijde van dat nippeltje afleidt,en die in je programma zet om de Offset en diepte te berekenen.. en dan een lusje die de boel herhaalt en de boel verrekend bij elke nieuwe diepte..

Nou zijn dat wel Aparte gevallen.. maar op zich niet heel exotisch, ook wel een "Haak" moeten frezen.. 't ding was gesneden uit dikke plaat, en de haak moest afgerond worden.. 't was een soort H op zijn kant, met de onderste randen met een haakje aan het eind. daar gingen de hijsbanden overheen zodat ze er niet afgleden.. voorheen werden die dingen afgerond met een slijptol, maar dat werd nooit zo mooi natuurlijk.. nou. daar weet Kabaalstr wel raad mee.. je schrijft een Lusje dat herhaalt tot ie van beginpunt naar eindpunt gelopen is over de X as.. en in het YZ vlak gooi je een CC neer(ja.. een Heidenhain TNC besturing), en dan loop je met een bocht van 90° om die CC heen, Radius= Halve plaatdikte. en omdat je met een gewone Rechte frees werkt, verleg je het CC zo dat ie een Freesradius aan de goede kant ligt in Y.. dan spiegelen over de X as, en over de Y as, en 180° roteren.. start heien.. en.. Koffie!... ze hadden daar nog nooit zo'n mooie haak gezien..

Ik heb veel met Heidenhain besturingen gewerkt.. en die hebben daar functies voor.. Vrij-Contour programmeren, waar je ingeeft wat je weet, en de rest door de besturing laat uitrekenen, SL-Cycli zijn ook van die mooie, je programmeert een contour, en je geeft aan hoe ie bewerkt moet worden.. contour, of uitfrezen.. , met meerdere contouren kun je dan ook nog bepalen of ie de hele buitencontour volgt van elke contour, zelfs als ze overlappen, of dat ie alleen het overlappende deel freest, of juist dat overlappende deel laat staan.. dat wordt bepaald door je radiuscompensatie en je startpunten op elke contour..
Als je die Functionaliteit hebt, en meer dan dat zelfs.. waarom zou je het niet gebruiken?..

Jij hebt je bestandsbeheer blijkbaar goed op orde, dat was bij die Alugieterij overduidelijk niet het geval.. daar zocht je je kleurenblind naar je bestanden.. en die tijd kun je dan beter besteden door het onderdeel aan de machine in te kloppen als je een goede tekening in je takken hebt..

Bestandsbeheer is iets wat ook in een soort ERP systeem hoort te zitten.. ik heb in een Machinefabriek met een ERP Systeem gewerkt, en dat werkte daar goed.. wij maakten de tekeningen van de machines, samenstellingen en Mono's, maar ook de snijtekeningen voor de Waterjet.
Dat betekende dat als de Waterjet Operator onderdelen moest maken voor een bepaalde machine, dat ie 't ordernummer in de ERP ingaf, en dat zijn tekeningen keurig in een overzichtje stonden, in het magazijn kwam er een kant en klare "Raaplijst" uit, om alle boutjes, lagers, pakkingen, Aansluitaterialen, Handwielen, en dergelijke te kunnen rapen, in kratten te doen, en bij de juiste mensen af te leveren..
Dat het ERP systeem nog niet met Inventor kon draaien, dat was even jammer.. daardoor konden we nog niet met inventor tekenen.. zo werd mij verteld.. maar.. Ho!.. wie gaat mij verbieden om plaatuitslagen met Inventor te maken?.. dat gaat immers veel sneller dan met een 2D pakket een ouderwetsche uitslag maken.. dus.. ik maakte de plaatwerk delen in Inventor, sloeg ze op als DXF, importeerde deze in het 2D pakket, poetste ze even op.. en sloeg ze daarna op in het ERP systeem..
Plaats reactie