lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

Ik heb een HU 30 MD en ben voornemens de lagers te vervangen van mijn spindel. ECHTERRRRR

KWAM IK VOLGENDE TEGEN

https://www.huvema.nl/nl/spindel-boor-compleet-500962

voor 130 euro, kant en klaar bij huvema zelf, wel iets duurder maar die lagesrschalen verwijderen en plaatsen bij de huidige is niet echt mijn speciliteit, en het gedeelte wat bovenop de poelie aandrijft heeft een heel klein beetje speling met aangrijpen, yis misschien een tiende milimeter, maar misschien als ik een hele nieuwe spindel neem dan ben ik dat ook kwijt, tenzei het in de gedeelte zit wat vast in de lagers zit bovenaan.

Alleen bij de spindel staat hu 30 nc ipv hu 30 md maar ja allebei model 30 en de letters erachter verwijzen meestal naar iets anders

Iemand die het weet toevallig ?
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

hmm huvema reageerde in een minuut meestal een week, dit was niet de juiste spindel en voor de mijne is een stuk duurder , dus dan de lagers maar vervangen., maar hoe haal je die schalen eruit, en met plaatsen past da zo nauwkeurig dat ze vanzelf goed op hun plek komen, heb dit type lager nog nooit vervangen namelijk
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

Nou ongelofelijk probleem is opgelost voor ik dit verhaal goed en wel had ingetikt, krijg berichtje van Huvema ze hebben er nog maar 1 liggen en bieden deze aan voor 112 ipv 260 euro. Ik ben flabbergasted :-)

Huvema = service
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door janplastiek »

blij om te lezen dat hun service top is. ik verwacht mijn draaibank van hun rond de jaarwisseling.
Breek de dag, frees een lijntje.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

Nou de spindel is binnen, buitenkant even gereinigd. Nu 2 vragen
Waarmee smeer ik het beste tussen de spindel en de behuizing waar hij doorglijd. ik heb lithium vet, molykote of lijbaanolie .
en het kwam als geheel binnen, kan ik er van uitgaan dat het vet in de lagers ok is ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door hfjbuis »

Ik smeer de buitenkant van de spindel van de HBM freesmachine met leibaanolie omdat dit minder "slipstick" (statische wrijving) heeft.

De lagers smeer ik met lithium vet en daarvoor moet de spindel uit elkaar. Na het smeren en weer plaatsen van de lagers, moet ik bij mijn spindel de preload van de lagers stellen om de speling te minimaliseren. Dat doe ik pas als er speling op de spindel komt, zo eens in de 3..5 jaar. Daarna volg ik de procedure voor het inlopen van de lagers.

Stel de vraag bij Huvema, die moeten weten of de lagers gesmeerd zijn of alleen een bescherming tegen roesten hebben gekregen.

Voor het in bedrijf nemen van de spindel, deze onbelast op een laag (500 RPM) toerental laten draaien om het vet te verdelen (inlopen van de lagers). Daarbij wordt de spindel handwarm en dat is goed. Na 15 min het toerental geleidelijk stapsgewijs verhogen tot dat je na een half uur op het max toerental zit. De inloop procedure verlengt de levensduur van de lagers.
Mogelijk staat in de handleiding ook iets over het in gebruik nemen van de spindel en anders vragen bij Huvema.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

Bedankt voor de info.
liefst zou ik het vet vervangen, heb lagervet in huis, en het uit elkaar halen stelt niks voor, wat ik lastig vind is hoe strak draai je de moer aan, de zogeheten preload, ben bang dat ik hem of te vast of te los aandraai
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 28 nov 2023 10:59 wat ik lastig vind is hoe strak draai je de moer aan, de zogeheten preload, ben bang dat ik hem of te vast of te los aandraai
Ik draai de moer met de vingers losjes vast, dan is de preload meer dan voldoende. Dat doe ik met alle spindels zo, ook die van de draaibank. Zo'n schroefdraad heeft een grote overbrenging waardoor een beetje vast al een flinke preload oplevert. Je voelt de preload van de spindel als je er aan draait.
Als je geen split moer hebt maar 2 moeren, dan kan bij het borgen van de moer met de 2e moer, de preload groter worden door de speling van de moeren. Dan is het een heel gedoe om het goed te krijgen. Zelf een split moer maken is dan een mooie oplossing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

ja zo heb ik het de vorige keer ook gedaan idd handvast, ietsjes aandraaien nog tot je voelt dat hij een heel klein beetje zwaarder draait en dan terug tot je voelt dat die weerstand verdwijnt en dan borgen.
bij mij is het een moer, dan zo een getande veerschotel en dan weer een moer, echter moet je altijd 1 tandje ombuigen en dat hebben ze niet gedaan, dus doe ik dan maar even zelf.
Je mag er denk ik toch van uitgaan dat zo een spindel goed gemonteerd geleverd word lijkt me ?
en wat dat vet betreft , ja hoelang ligt zoiets op voorraad bij hen en hoe oud is het vet ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 28 nov 2023 12:27 bij mij is het een moer, dan zo een getande veerschotel en dan weer een moer, echter moet je altijd 1 tandje ombuigen en dat hebben ze niet gedaan, dus doe ik dan maar even zelf.
Zo'n tandje zit "nooit" op de juiste plaats. Is een split moer maken geen optie?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

alles kan echter heb ik geen idee hoe zo een splimoer er uit ziet, al gezocht maar niet gevonden, omdat ik niet weet waar ik naar zoek, en wat is de finctie ervan precies
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

zoiets

Afbeelding
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door assink »

Onnodig ingewikkeld in mijn ogen.
Je kunt standaard stelmoeren kopen met borging.
Met een stelschroefje aan de zijkant met een messing insert
Of voor grotere diameters met stelschroeven in axiale richting, dat zit er een zaaggleuf in de moer vanaf de zijkant. Waardoor je de moer in axiale richting spreid.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door hfjbuis »

assink schreef: 28 nov 2023 14:09 Onnodig ingewikkeld in mijn ogen.
Die moer is inderdaad ingewikkeld om te maken, zou ik ook niet aan beginnen :mrgreen: .

Die van mijn draaibank en freesmachine zien er zo uit met bovenop 2 boutjes die je vastdraait om te locken. Bij het locken trekken de boutjes de onderste moer tegen de bovenste moer aan. Daarmee zitten ze goed vast. Omdat bij het locken ook aan de onderste bout getrokken wordt, veranderd de preload niet. Bij een kleine draad diameter (daar is deze M10 bout voor), zaag ik de bout helemaal door omdat de elastiek tussen de 2 bouten onvoldoende is. Het FreeCad project (spindel freesmachine) waar deze bout (shaft nut) in zit, heb ik toegevoegd. Door het aanpassen van wat data in de tabel kun je de moer aanpassen.
MillingSpindleER16.zip
LockNut.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 30 nov 2023 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie