advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

bigalf
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2019 12:14

advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door bigalf »

Hallo allemaal Het lijkt mij leuk om een portaalfrees machine te kopen om hout en aluminium te bewerken. Niet met een speciale reden, maar omdat mij dat leuk lijkt. We hebben een 3d-printer waar we ook al zelf de ontwerpjes maken en printen (bv hulpstukken, tooltjes, robots). In het verleden zijn we begonnen met een goedkope chinese 3d-printer om eens te kijken wat het is. Achteraf hadden we beter direct een "betere" kunnen kopen, dat had ons een hoop geklooi en frustratie bespaart. Deze ervaring wil ik met een portaalfrees machine voorkomen. We zullen voornamelijk hout gebruiken om sierstukken te maken, maar ik verwacht ook dat we wel eens iets met aluminium willen doen (robot bouwen of zoiets). Ik zie talloze merken. Niet gehinderd door enige kennis zie ik bijvoorbeeld de onderstaande merken en uitvoeringen, waarvan ik de indruk heb dat ze wel degelijk zijn, al enige jaren op de markt zijn en als je een keer een uitbreiding wil dat die ook te leveren is. Heeft iemand ervaring met de merken en tips en truuks of aanwijzingen waar ik op kan letten?
Sorotec
HOBBY-Line 6045 kit
Basic-Line 0605 (+performance kit)
Stepcraft
M700 ("standaard")
M700 (met HIWIN KO + Semi Closed Loop systeem)
CNC-step
HIGH-Z S720
HIGH-Z S720T
vr.gr Alfred
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door Kjelt »

Mijn mening:
M700 ("standaard")
M700 (met HIWIN KO + Semi Closed Loop systeem)
CNC step
Deze ken ik niet dus geen mening
HIGH-Z S720
HIGH-Z S720T
Deze heb ik zelf gehad als eerste machine.
Leuk om mee te beginnen en hout lukt wel, aluminium daar is ie echt te licht voor.
Als je tegen de freesspil drukt dan gaat ie zo een mm naar achter, dan kun je serieus aluminium frezen wel vergeten. Zeer langzaam lukt het wel maar resultaat is niet echt fraai.
Stepcraft
Zelfde als High Z , veel mensen die hem tzt weer verkopen het is slap geconstrueerd maar het ligt er aan wat je verwacht en je budget.
Sorotec
HOBBY-Line 6045 kit
Basic-Line 0605 (+performance kit)
Daar heb ik van het hele rijtje de hoogste pet op maar ook daar zit kwaliteitsverschil tussen de diverse uitvoeringen. Let op dat de prijzen vaak zonder motoren, spindel en aanstuurkast is dus dat dit nog flink kan oplopen.

Andere leverancier : m-hoch-5.de PFM2.7 ook aardig ontwerp en stabiel.
Zoek hier en lees eens mee op het forum, kom eens naar een cnc brabant dag of vraag eens mensen of je langs mag komen en dan krijg je al gauw een beter inzicht waar je op wilt letten.
Uiteraard heeft alle waar zijn prijs dus wil je ook het budget bepalen. Doordat alles flink duurder is geworden de laatste jaren kan dat ook een grote rol spelen in de uiteindelijke keuze.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door JoepS »

Ik heb een Stepcraft M.1000 met Hiwin kogelomloopspindels en raad je aan om bij Sorotec een Basic-Line of beter te kopen. Dan kun je zelf bepalen wat voor een eindstops en motoren je gebruikt. Ik erger me vooral aan de cheap-ass eindstops die echt kut zijn geïmplementeerd. Zo'n Sorotec-machine is ook beter haaks af te stellen dan die van Stepcraft.
bigalf
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2019 12:14

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door bigalf »

Bedankt voor de reaktie(s).
De stepcraft M-serie ziet er op het eerste gezicht wel goed uit (voor een leek). Maar je hebt ook ervaring met de Sorotec begrijp ik? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Je leest wel goede verhalen over de Sorotec.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door JoepS »

Ik heb geen ervaring met een Sorotec machine, maar heb er alle vertrouwen in dat het goed spul is, mede door de vele goede ervaringen van anderen. En wat betreft besturing kun je alles i.i.g. zelf bepalen en/of upgraden. Dat gaat bij Stepcraft niet of nauwelijks.
bigalf
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2019 12:14

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door bigalf »

Ik ben benieuwd of er een andere beginner is die advies heeft gevraagd (en een keuze heeft gemaakt), welke keuze hij gemaakt heeft en of het bevalt. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je budget is en wat je er mee wil doen. Ik zie overal relatief goedkope portaal frezen. Ik zie bijvoorbeeld de relatief goedkope Foxalien CNC Router Machine XE-PRO with XY Linear Rails Upgrade Kit (en Closed-Loop Stepper motors). Op Youtube zie je allerlei filmpjes dat het goed bevalt, maar toch zegt iets in mij achterhoofd: "niet doen" . Ik heb de neiging om meer te kiezen voor een merk in de buurt. Als ik dan verder kijk dan heb ik de neiging om mijn grenzen te verleggen en dat het daarmee duurder wordt. Want ja, je schaft het waarschijnlijk maar 1 keer aan. Tot nu is mij conclusie dat als je gaat voor een wat zwaardere/stevige constructie met kogelomloopspindels en lineaire rails en geen chinees merk je al snel rond de 4000 euro kwijt bent. Maar misschien is dat wel overkill.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door Kjelt »

bigalf schreef: 02 dec 2023 10:52 Tot nu is mij conclusie dat als je gaat voor een wat zwaardere/stevige constructie met kogelomloopspindels en lineaire rails en geen chinees merk je al snel rond de 4000 euro kwijt bent. Maar misschien is dat wel overkill.
Makkelijk, vaak meer bij kant en klare producten.
Prijs = 20% BTW + 30% winst + 30% arbeidsloon en machineuren + 20% materiaal .

Dit is misschien wat overdreven maar een kant en klare machine van €4000 bevat ongeveer €1000 aan materiaal. Daarom zijn bv die 720T voorzien van kleine motoren, zeer goedkope besturing en no brand kospindels en geleidingen en zo min mogelijk aluminium.
Ga eens kijken bij damencnc.nl wat je alleen al voor jouw afmeting 650x500 lineaire geleiders van HiWin (HGR20) KO spindels van Isel of Hiwin kwijt bent en je zit daar al dik overheen.

Dat is de reden dat veel mensen hier zelf bouwen en upgraden, ook vaak met 2e hands spullen, omdat behalve dat het leuk is en dat dit juist DE hobbie is voor velen, het dan nog betaalbaar blijft.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door remon_v »

Mocht je niet zelf willen bouwen, kijk dan op MP (of iets gelijks) voor een zelfbouw. Maar 99% wat je vindt is niet fantastisch en moet je heel veel geduld en geluk hebben. Bij mij is het onlangs gelukt, voldeed niet 100% aan mijn eisen maar ik ben dik tevreden… zeker voor het geld dat ik er voor betaald heb.

Gemaakt van zware aluminium profielen en platen, Nema34 closed loop steppers, 2,2kw spindel, inductie sensoren op alle assen, vierkante geleidingen… had alleen liever een bewegend portaal gehad i.p.v. een bewegend bed, maar daar kan ik mee leven :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door benkr »

Dit lijkt mij wel een mooie machine:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... ees-router

Geen idee of dat ook zo is, maar het lijkt allemaal wel degelijk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 02 dec 2023 12:01 Dit lijkt mij wel een mooie machine:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... ees-router

Geen idee of dat ook zo is, maar het lijkt allemaal wel degelijk.
Lijkt deze te zijn
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 54569.html

Het bed lijkt me wat slap.
Als je ipv daar een massieve aluminium of stalen tslot plaat gebruikt wordt het al beter.
Nadeel de prijs verdubbeld.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door Sven »

Lijkt mij echt een prima optie voor een eerste machine.

Heeft waarschijnlijk wel wat onstijfheid door de enkele schroefspindle voor de brug, dat zou je vooral merken als de z-as vlak bij de zijkanten zijn werk moet doen..
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
bigalf
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2019 12:14

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door bigalf »

Iedereen bedankt! Ik zal mij eens verder inlezen, en eens kijken of zelfbouw ook haalbaar is.
bigalf
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2019 12:14

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door bigalf »

De Sorotec portaalfreesmachine geeft wel vertrouwen. Mijn interesse gaat uit naar de Basic-Line. Nog wel prijzig trouwens, maar het merk geeft mij wel vertrouwen. Wat mij opvalt is dat er staat: BLUE LINE linear guides and carriages size 20, BLUE LINE Ball screw spindles. Ik meen dat er in het verleden stond: HIWIN ? Iemand ervaring met de Sorotec Basic-Line?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door benkr »

bigalf schreef: 18 dec 2023 18:14 De Sorotec portaalfreesmachine geeft wel vertrouwen. Mijn interesse gaat uit naar de Basic-Line. Nog wel prijzig trouwens, maar het merk geeft mij wel vertrouwen. Wat mij opvalt is dat er staat: BLUE LINE linear guides and carriages size 20, BLUE LINE Ball screw spindles. Ik meen dat er in het verleden stond: HIWIN ? Iemand ervaring met de Sorotec Basic-Line?
Die zijn denk ik gewoon vergelijkbaar, in ieder geval goed genoeg.

Ik heb trouwen mijn portaalfrees te koop staan:

https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2057924448

Er loopt op dit forum een topic over deze machine:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=275372#p275372

Mocht je interesse hebben dan adviseer ik je haast te maken, as. vrijdag komt er een potentiële koper kijken naar de machine.
Ik zie wel wat je gaat doen.
Plaats reactie