advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door Kjelt »

bigalf schreef: 18 dec 2023 18:14 De Sorotec portaalfreesmachine geeft wel vertrouwen. Mijn interesse gaat uit naar de Basic-Line. Nog wel prijzig trouwens, maar het merk geeft mij wel vertrouwen. Wat mij opvalt is dat er staat: BLUE LINE linear guides and carriages size 20, BLUE LINE Ball screw spindles. Ik meen dat er in het verleden stond: HIWIN ? Iemand ervaring met de Sorotec Basic-Line?
Dat viel mij ook op, sterker nog ik heb een grote Zas bij ze besteld waar eerst in de bouwbeschrijving HiWin stond en nu niet meer en ik heb ook een sorotec lineair geleiding gekregen. De kogelomloop was van Isel, dat is prima. De lineaire geleidingen voelen wel degelijk aan maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een ordinaire bezuiniging is. Hiwin is natuurlijk niet goedkoop hier in Europa in tegenstelling tot als je het in Taiwan koopt.
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door DreetnVeugelteetn »

bigalf schreef: 01 dec 2023 08:46 CNC-step
HIGH-Z S720
HIGH-Z S720T
vr.gr Alfred
Hoi,

Ik heb hier zo'n machine staan, de 600/1000mm versie.
In principe wel tevreden van, echter:
- de ronde geleidingsbussen (zowel y als x) buigen veel te veel door als de brug in het midden staat bereik X, da's m.i. 't grootste probleem
- de frees spindel 'hangt' ook aan 2 zo'n ronde bussen, waardoor het ding kantelt & vooral weer als de frees in het midden staat van het bereik Y

Kun je wel enigszins oplossen allemaal, maar mooi is het niet & beter machine kopen waar je geen probleem situatie op dient te verhelpen in de eerste plaats.

Ga er volgende week eens Trespa HPL op proberen te bewerken maar vrees ervoor eigenlijk. Zeg nooit nooit, en voor wat deze machine me maar kostte 2dehands indertijd..
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: advies gevraagd - kopen portaalfrees machine

Bericht door Dieselloco »

Ik heb een High-Z S400 machine, alweer zo'n 15 jaar. Er zit een Kress 1050 spindle op, later heb ik de opvolger gekocht AMB omdat daar een lagere toerental op zit (5.000 ipv van 10.000). De geleidingen van de X-assen en de y-as heb ik vervangen door KO spindels (gekocht bij Sorotec, mooie website en goede service). Moest wel wat verbouwen aan demachine, maar goede upgrade, vond de backlash te veel (+- 0.06mm).

Ik frees alleen messing en aluminium, soms Delrin of hout. Staal of RVS is natuurlijk niet mogelijk. Frees diameter die ik gebruik is maximaal 6 mm.

Hij doet het zeker prima, en de onderdelen die ik maak voor de modelbouw zijn tot een paar honderste nauwkeurig.

En toch..., loop ik al lange tijd rond om de machine te vervangen door iets beters waar ik ook staal op kan CNC frezen en een betere nauwkeurigheid heeft.

Ik kijk graag naar het kanaal van Stefan Gotteswinter op YT. Op het Duitse forum is hij inmiddels een soort godheid geworden. Recent heeft hij zijn Sorotec vervangen door een nieuwe machine. Bij Stefan weet je dan tenminste de richting waar je moet zoeken.

Hier de video:
https://www.youtube.com/watch?v=eAe3TlsVKcc
Link naar de machine
https://www.cnc-technik-mueller.de/sofo ... maschinen/
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Plaats reactie