Kress 1050 - trager laten draaien

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Goeiemorgen,

Op mijn hout frees CNC portaal zit een Kress 1050.
Overlaatst kocht ik een kantentaster, maar lees ik her & der dat het te gebruiken toerental bij die dingen maximaal 1000tpm is.
De Kress zijn minimaal toerental is echter vele malen hoger dan dat..
Zou er een mogelijkheid bestaan om het toerental (tijdelijk) naar beneden te schalen om die kantentaster te kunnen gebruiken?

Nat krantenpapier 'kleven' op de te tasten 2 zijdes is ook een mogelijkheid las ik (veilig voor de vingertjes), maar als k de kantentaster kan gebruiken zou het wel leuker zijn.

Groetjes
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door DaBit »

Doe het maar gewoon niet... Ik had in mijn oude garagedeur een leuke deuk zitten van zo'n kantentaster 8000rpm laten draaien ipv 800rpm. Dat word een pijnlijk grapje als je zelf in de weg staat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Dieselloco »

Dezelfde ervaring gehad met mijn Kress (10.000 rpm). Gaat gewoon niet werken met deze spindle. Was gelukkig een goedkope HBM taster van 6 EUR, maar hij vloog inderdaad als een projectiel weg. Gewoon old skool met een vloeipapiertje of een hele dure 3D taster kopen.
https://www.sorotec.de/shop/3D-Taster-N ... ation.html

Alternatief om met een zwenktasterje het midden van iets te bepalen. dat werkt natuurlijk wel.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan de kantentaster toch ook in de Kress monteren en middels een extern motortje aandrijven??
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door DreetnVeugelteetn »

Bjornski1976 schreef: 24 dec 2023 11:18 Je kan de kantentaster toch ook in de Kress monteren en middels een extern motortje aandrijven??
Hoezo?
De as komt niet uitpiepen aan de bovenkant..
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door DreetnVeugelteetn »

DaBit schreef: 24 dec 2023 10:45 Doe het maar gewoon niet... Ik had in mijn oude garagedeur een leuke deuk zitten van zo'n kantentaster 8000rpm laten draaien ipv 800rpm. Dat word een pijnlijk grapje als je zelf in de weg staat.
Ok, gelukkig niet uitgeprobeerd tot nog toe. Niet van plan ook - dank voor ervaring te delen!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door hainjedaf »

DreetnVeugelteetn schreef: 24 dec 2023 11:20
Bjornski1976 schreef: 24 dec 2023 11:18 Je kan de kantentaster toch ook in de Kress monteren en middels een extern motortje aandrijven??
Hoezo?
De as komt niet uitpiepen aan de bovenkant..
kan toch ook aan de onderkant?

Mabuchi 540 uit een Tamiya auto en een postelastiek om de spindel en de motor as?
Klein (lab)voedingkje, regelbaar tot 12V / 2A en klaar.
Het hoeft allemaal niet zo spannend te zijn denk ik.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door MeMoRy »



Ff kieken op 2:34

Of bedoel je zo'n simpel ding?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door xander janssen »

Voor mijn HF Kess spindel gebruik ik zo iets.

https://www.mandl.it/kantentaster-nach-guenter-brueck/

Vergelijkbare nauwkeurigheid, zowel absoluut als herhaalbaarheid als mijn mechanische uit 2 stukken met veer ertussen, maar kan wel op 25.000 omw/min.

Langzaam naar materiaal bewegen totdat de buitenschaal stil staat en je staat 1/2 x buitendiameter van het lager van je werkstuk.

Streepje(s) met permanent marker op de kopse kant van binnen- naar buitenschaal helpt om te zien of de buitenschaal stil staat.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Bjornski1976 »

Dat is een hele mooie oplossing, bedankt voor de tip ;-)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
DreetnVeugelteetn
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 dec 2023 10:45

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door DreetnVeugelteetn »

xander janssen schreef: 24 dec 2023 11:46 Voor mijn HF Kess spindel gebruik ik zo iets.

https://www.mandl.it/kantentaster-nach-guenter-brueck/

Vergelijkbare nauwkeurigheid, zowel absoluut als herhaalbaarheid als mijn mechanische uit 2 stukken met veer ertussen, maar kan wel op 25.000 omw/min.

Langzaam naar materiaal bewegen totdat de buitenschaal stil staat en je staat 1/2 x buitendiameter van het lager van je werkstuk.

Streepje(s) met permanent marker op de kopse kant van binnen- naar buitenschaal helpt om te zien of de buitenschaal stil staat.
!!! DAT is het!!! Dank :)
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door xander janssen »

Graag gedaan.

Om de zoveel tijd komt deze vraag hier terug. Heb gewoon mijn antwoord uit een ander topic gekopieerd. Liever lui dan moe 😀
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door Dieselloco »

xander janssen schreef: 24 dec 2023 11:46 Voor mijn HF Kess spindel gebruik ik zo iets.

https://www.mandl.it/kantentaster-nach-guenter-brueck/

Vergelijkbare nauwkeurigheid, zowel absoluut als herhaalbaarheid als mijn mechanische uit 2 stukken met veer ertussen, maar kan wel op 25.000 omw/min.

Langzaam naar materiaal bewegen totdat de buitenschaal stil staat en je staat 1/2 x buitendiameter van het lager van je werkstuk.

Streepje(s) met permanent marker op de kopse kant van binnen- naar buitenschaal helpt om te zien of de buitenschaal stil staat.
Zeer interessant, dank je wel, ga ik zeker eens proberen. Had dit nog nimmer gezien. Herhaalnauwkeurigheid zou 5 micron moeten zijn.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress 1050 - trager laten draaien

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dieselloco schreef: 25 dec 2023 11:39
xander janssen schreef: 24 dec 2023 11:46 Voor mijn HF Kess spindel gebruik ik zo iets.
https://www.mandl.it/kantentaster-nach-guenter-brueck/
Zeer interessant, dank je wel, ga ik zeker eens proberen. Had dit nog nimmer gezien. Herhaalnauwkeurigheid zou 5 micron moeten zijn.
Nou, dat durf ik te betwijfelen. Dan moet die spantang in de kress ook binnen 5µ repeteren, en het asjes altijd hetzelfde in die spantang zitten.
Maar voor in een kress is het een hele goede oplossing. Wel opletten dat je niet iets te ver door draait. Zag hier op het forum een afgebroken as van een kress voorbij komen, denk niet dat je daar op zit te wachten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie