Diamant ritser

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Diamant ritser

Bericht door herbieferbie »

Leuke oude flot slijpmachine gekocht en opgeknapt, nieuwe steen erop, maar moet nog even mooi rond gemaakt. Nu had ik bij ali paar van die diamant dingetjes gekocht maar die verdwijnen als sneeuw voor de zon.
waar koop je een beetje goed exemplaar voor een beetje schappelijke prijs ?
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Diamant ritser

Bericht door André-R »

Ik heb dat wel eens gedaan met een draaiende haakse slijper met een oud diamant-blad....
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Diamant ritser

Bericht door Leeuwinga »

Dat lijkt mij een gevaarlijke aktie, waarmee je ook nog kans loopt dat de steen niet rond gaat worden.
Een punt diamant is gewoon het beste om gecontroleerd de slijpsteen te dressen.
Altijd veiligheids bril op ( net als bij vuurwerk) en stofzuigerslang dicht bij de aktie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Diamant ritser

Bericht door Kjelt »

Geen idee of dit wat is, wel geen EU meer dus BTW en invoer komt er bij

https://www.cromwell.co.uk/shop/abrasiv ... ers/f/5405
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Diamant ritser

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef: 30 dec 2023 13:01 Dat lijkt mij een gevaarlijke aktie, waarmee je ook nog kans loopt dat de steen niet rond gaat worden.
Een punt diamant is gewoon het beste om gecontroleerd de slijpsteen te dressen.
Altijd veiligheids bril op ( net als bij vuurwerk) en stofzuigerslang dicht bij de aktie.
Als je de Slijptol in de hand houdt wel ja.. maar als je em in een beugel monteert, en die op de tafel zet met de magneet aan.. ik zie geen bezwaar.. er zijn immers ook Slijpmachines waarbij op deze manier een Profiel in de steen gedressed wordt..
Leeuwinga schreef: 30 dec 2023 13:01 Altijd veiligheids bril op
Da's waar... maar eigenlijk is dat net zo zinnig als de opmerking "zet een helm op als je met de motor gaat rijden" of Vergeet je Zwembroek niet als je gaat zwemmen.. Ergo.. Mijn veiligheidsbril is meestal iets wat ik al opzet als ik naar de werkplaats ga (500 meter verderop) meestal net nadat ik in mijn "Pantsergympies" gestapt ben.. (Veiligheidsschoenen ja)..al is het alleen al omdat die gewoon beter geschikt zijn om langdurig te staan..

Ergo, Je kan het beste altijd maar een Veiligheidsbril op hebben.. als dat vervelend voelt, dan heb je de verkeerde.. een gewone bril hou je tenslotte ook de hele dag op..
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Diamant ritser

Bericht door André-R »

Leeuwinga schreef: 30 dec 2023 13:01 Dat lijkt mij een gevaarlijke aktie, waarmee je ook nog kans loopt dat de steen niet rond gaat worden.
Een punt diamant is gewoon het beste om gecontroleerd de slijpsteen te dressen.
Altijd veiligheids bril op ( net als bij vuurwerk) en stofzuigerslang dicht bij de aktie.
Valt reuze mee hoor,je moet wel weten wat je doet...over een support laten lopen en de machine zijn werk laten doen....tja die veiligheidsbril...beter een mondmasker voor ... en in mijn geval, ik slijp er gewoon mijn houtbeitels op, die machine is na dat dressen trillingsvrij dus die steen is aardig rond... Vroeger op de technische school hadden ze er een ander ding voor, (sievert slijpsteen scherper) nog steeds te koop trouwens...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Diamant ritser

Bericht door Leeuwinga »

Vergeet je Zwembroek niet als je gaat
.
Op eeen nudisten camping kun je die gewoon thuis laten :mrgreen:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Diamant ritser

Bericht door Leeuwinga »

7058
zo dus, hoe moeilijk kan het zijn
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Diamant ritser

Bericht door Leeuwinga »

je moet wel weten wat je doet..
Wel eens een slijpsteen zien ontploffen??
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Diamant ritser

Bericht door André-R »

Leeuwinga schreef: 30 dec 2023 16:16
je moet wel weten wat je doet..
Wel eens een slijpsteen zien ontploffen??
Mooie afbeelding, is dit die oude Flott slijpmachine van herbieferbie ?
ps nee nooit een slijpsteen zien ontploffen, weleens een grote auto accu....wat een troep geeft dat
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Diamant ritser

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ik heb er eens een zien ontploffen.. 't was best even schrikken, met name voor degene die daarvan de schuldige was..
Dat was bij een Proth Slijpmachine, waarbij de Koelpomp automatisch bleef lopen.. die zou bij het afslaan van de machine ook gewoon uit moeten schakelen.. (de afdeling Machinebouw heeft dat ook in orde gemaakt na die explosie), die explosie was het gevolg van Koelwater dat vol op de steen stond te hozen, da's tijdens het slijpen niet erg.. de steen draait, dus blijft er geen water in achter.. maar als de steen afslaat.. en de pomp loopt door.. en de koelbuis staat op de steen gericht, en niet op het werk.. dan zit er zo een hele boel water in de steen, aan één kant.. als je dan de steen weer aanzet... "Bam!" Tijd voor een schone Bokse..
't is niet dat ik em al niet gewaarschuwd had.. dat ie de koelpijp lager moest zetten, dus toen de steen klapte.. maakte ie zich uit de voeten..

Lang verhaal kort.. de Machinebouw heeft toen de boel aangepast.. Steen uit.. Pomp uit.. Sindsdien is er geen steen meer geklapt.

'k heb er meteen een nieuwe steen op gezet, en de tafel daarna weer gevlakt..

Gek genoeg.. 'k heb nog steeds de gewoonte om de steen niet in één keer aan te zetten.. 'k zet em eerst een seconde aan.. komt er geen water uit.. dan kan ie aan tot volle toeren.. als er water uit komt.. dan moet je em even "uit laten slingeren"... tot er geen water meer uit komt..
André-R schreef: 30 dec 2023 16:26 Mooie afbeelding, is dit die oude Flott slijpmachine van herbieferbie ?
Volgens mij is dit een Hembrug..Maar..
Leeuwinga schreef: 30 dec 2023 16:14 zo dus, hoe moeilijk kan het zijn
Dan moet je em nog wel even vastzetten.. anders heeft het ook geen zin.. :lol:
Leeuwinga schreef: 30 dec 2023 16:09 Op eeen nudisten camping kun je die gewoon thuis laten
Ja.. alleen.. ik ben geen Nudist.. niet dat ik er moeite mee heb om in mijn blote reet rond te lopen, maar 'k hoef niet alles te zien... :shock:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Diamant ritser

Bericht door Leeuwinga »

22334
Inderdaad het is een AI U2 gekocht bij Keetels
compleet met binnen slijpset en copieer inrichting
De tafel wordt hydraulisch geheel instelbaar bewogen
Zeker ik zet de ritser op hulpstuk op de magneet plaat
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Diamant ritser

Bericht door hainjedaf »

Leeuwinga schreef: 30 dec 2023 16:09
Vergeet je Zwembroek niet als je gaat
.
Op eeen nudisten camping kun je die gewoon thuis laten :mrgreen:
+1
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie