G4 - dwell?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: G4 - dwell?

Bericht door MeMoRy »

andrefc101 schreef: 03 jan 2024 08:50 ..is het misschien tijd voor een andere hobby?
Wat is dat nou?
Er zullen hier toch genoeg problemen met (zelfbouw) CNC machines langskomen? Ik denk zelfs dat dat het voornaamste ding is op dit forum.
Is de reactie dan "tijd voor een andere hobby"? Waar komt dit nu ineens vandaan...
hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2024 09:38 Ik begrijp de hele dwell behoefte trouwens niet. Waarom zou je stil willen staan met een frees?
Het is niet ideaal nee, maar het is compensatie voor gebrek aan stijheid van de machine. Ik zie bij plungen van de bolkopfrees dat de machine niet stijf genoeg is om te verspanen. Dus de Z as gaat omlaag en direct omhoog en er is nagenoeg niets gebeurd.
Wat ik nu heb gegaan is toch lager gaan, waardoor de frees harder in het werkstuk gedrukt wordt. Maar ja, dan zie je het hele portaal verbuigen/torderen.
Ik zou liever hebben dat de frees even op z'n laagste punt blijft staan, zodat de frees de kans krijgt in het materiaal te bijten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G4 - dwell?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En die frees dan lekker laten wrijven, wat je nu net niet moet hebben lijkt me.
Misschien is een paar keer achter elkaar op en neer met de z-as dan een betere optie.

Wat doet die dwell als je 4 regels van 1 sec achter elkaar zet?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G4 - dwell?

Bericht door andrefc101 »

MeMoRy schreef: 03 jan 2024 14:03
andrefc101 schreef: 03 jan 2024 08:50 ..is het misschien tijd voor een andere hobby?
Wat is dat nou?
Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, maar het is tuurlijk wel leuk om het sappigste deel te citeren…..
Ik zou persoonlijk altijd genoeg in een machine investeren, zodat hij ten alle tijden veilig blijft.
Om er nu heel erg goedkope troep in te zetten zodat deze onbetrouwbaar wordt, lijkt mij een bijzonder slecht idee voor een machine die gek op vingers is….

En inderdaad, dwell is alleen leuk om bijv. te wachten tot je spindel op toeren is ofzo….
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: G4 - dwell?

Bericht door MeMoRy »

Misschien "sappig" maar nogal demotiverend

"To dwell" vertaalt naar "blijven rondhangen". En ik las dat het bij oudere machines ook nodig was omdat de controllers destijds de positie niet goed bijhielden, en je dus handmatig dwell meest zetten, zodat de hoekjes niet afgesneden werden.

Maar goed, even een andere context: De hele 3D printer community is begonnen met houtje-touwtje constructies die niet betrouwbaar waren. En kijk waar we nu zijn: je hebt voor een paar honderd euro een super ding, die betrouwbaar genoeg is voor professioneel gebruik zelfs. Allemaal met trial and error.
Tevens: een hobby is om te leren vind ik, en al experimenteerde leert men. Ik heb nu al zoveel geleerd en best goede resultaten gekregen. Als ik direct een dure machine had gekocht, had ik vast niet zoveel geleerd, en had ik eigenlijk niet eens geweten waar ik op moet letten. Nu heb ik ervaring. Ik draai geen productie, ik weet vaak niet eens wat ik moet maken (3d printer staat ook 99% van de tijd stil zeg maar). Ik zit liever wat te experimenteren ipv al mijn geld uitgeven aan een machine die niets staat te doen.

Ik probeer hier dus ook te doorgronden wat de oorzaak is, om zo te kijken hoe ik het kan verbeteren. En dan zonder gelijk een hele nieuwe machine van 1000+ euro te hoeven kopen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G4 - dwell?

Bericht door andrefc101 »

Demotiverend…. tja…
Maar 3D printers eten niet vaak vingers op. Maar ik vind het prima hoor, doe wat je wilt. Misschien denk je ooit nog aan dit demotiverende verhaaltje terug. Leuk hè.. zo’n forum, alleen maar heel aardige mensen, nooit geen kritiek, fijn!
Oh ja, de stap van 5 euro naar 1000 euro is redelijk groot toch…
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G4 - dwe

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ondertussen heb ik toch diverse zaken om te testen aangedragen, als daar verder helemaal niets mee gedaan wordt zal de oplossing nog wel even op zich laten wachten.

Dat die dwell bij oudere machines gebruikelijk was durf ik te betwijfelen. Daar heb je de ‘exact stop’ voor.
G4 gebruik je om de spaan naar 0 af te bouwen bij het boren met dikke boren en lage toerentallen, wanneer je die boor onderin het gat omhoog trekt zou de snijkant daar wel eens erg onder te lijden kunnen hebben.
In de basis begint die besturing pas aan een nieuwe interpolatie als de vorige afgerond is. Dat geeft nogal een houterige beweging, daar is dan ook de G64 voor om te zorgen dat de interpolaties wat soepeler in elkaar overlopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: G4 - dwell?

Bericht door Robbie »

Hallo MeMoRy,

Heb je G4 Fsec al eens geprobeerd? Ik weet niet meer of het msec. of sec was.
En dat komt omdat het al weer 40 jaar geleden was dat ik dit gebruikte op een Bosch besturing.
P.s., de opmerkingen over veiligheid en (on)geschikte machine komen inderdaad niet motiverend over, maar zijn goedbedoeld.
Verder is het natuurlijk wel een goede oefening om mooie dingen te maken op een niet heel geschikte machine, maar hoe ongeschikter het gereedschap, hoe groter de risico's. Veiligheid blijft het belangrijkste.

Succes,
Rob.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G4 - dwell?

Bericht door Kjelt »

De hele 3D printer community is begonnen met houtje-touwtje constructies die niet betrouwbaar waren.
3d printers vangen geen tegenkrachten, de printkoppen zweven wat net als PnP machines.
Slappe goedkope constructies kunnen daar prima werken.

Bij frezen ligt het anders, zodra je het materiaal raakt met je freeskop krijg je flinke tegenkrachten die de freeskop alle kanten op willen laten gaan. Gewicht, stevige stabiele ontwerp constructies zijn noodzakelijk om dit te voorkomen.

Ja door de hoeveelheid materiaalafname, snelheid etc. te verlagen kun je de tegenkrachten verlagen maar dat vereist toch een redelijk stevige machine en heel veel experimenteren wat wel en niet kan.

Dat zijn de consequenties van een keuze maar als dan ook de software icm de hardware standaard G codes niet goed uitvoeren, dan wil je de complete lijst van G codes ook uit testen. Welke doen wat ze moeten doen en welke niet.
Dat is een kwestie van een paar maanden met je machine en software spelen en vooral veel testen.
Als een standaard G4 niet doet wat hij moet doen dan zou ik de leverancier van de controller eens contacteren.

Daar heb je dit forum niet voor nodig die kennis zit hier niet.
Of er zou nog iemand moeten zijn die deze machine gekocht heeft en al helemaal getest, maar dan had die zich wel gemeld denk ik.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: G4 - dwell?

Bericht door MeMoRy »

Mijn vraag was dus ook over wat onderdeel daar verantwoordelijk voor was: mach 3, controller of misschien had ik het gewoon verkeerd begrepen. Ik ga nu wel kijken naar een custom controller en betere stepper drivers.

Het is zeker dat dit geen goede machine is, maar ik heb toch al redelijk wat dingen ermee kunnen maken. Ik ben behoorlijk tevreden over die ring bijvoorbeeld, en dat is notabene titanium!
Verder is het zwak, traag en klein (20×30 cm). Het is niet alsof een portaal met 100km/u door de kamer geslingerd wordt. Dit kan en mag kapot gaan, frusterend maar zit in de lijn der verwachtingen. Ik leer er een hoop van, wat ik meeneem naar een volgend project.


P.s. ook bij 3D printers ging een hoop fout hoor. Weet je nog dat we glasplaten met pritstift of haarlak gebruikte? En dat de kop dan wel eens door de glasplaat werd gedrukt? Of dat de boel in de fik vloog omdat de temperatuursensor defect was?
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G4 - dwell?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik zou ook wel willen weten waardoor het komt. Maar jij laat je nogal snel afleiden door randzaken, beetje concentreren op hoofdzaken misschien.
We weten nog niet welke controller er eigenlijk op welke manier aan hangt.
Eventuele parameters van mach3 die invloed zouden kunnen hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: G4 - dwell?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2024 09:38 Ik denk niet dat die controller een interpreter heeft. Die krijgt iets van een pulstrein en tijd te horen.
Ik denk dat-ie dat wel heeft; Mach3 laat behoorlijk veel over aan de controller. Veel meer dan een pulsfrequentie en tijd in ieder geval.
Het zou me dus helemaal niks verbazen als er een bug in de controllersoftware zit die hiervoor verantwoordelijk is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: G4 - dwell?

Bericht door Leeuwinga »

Mach3 laat behoorlijk veel over aan de controller
.
Dat is een niet juiste veronderstelling over Mach 3.
Mach3 is een puur software matige G kode controller.
Heb zelf vele jaren honderden kaarten voor gemaakt, deze bestaan puur uit
elektronica componenten, zonder enige vorm van embedded controller.
De signalen vanuit de PC poort (in het begin parallele printer poort). worden
direct naar de driver ingangen geschakeld. In principe kan Mach3 zonder verdere
elektronika gebruikt worden net zo als het oude programma TURBO CNC.
De toegepaste elektronika functioneerde eigenlijk alleen maar als buffer en
signaal conditioner.

Dus kode G04 wordt softwarematig door Mach3 uitgevoerd . (punt)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G4 - dwell?

Bericht door andrefc101 »

Leeuwinga schreef: 04 jan 2024 19:54 Dus kode G04 wordt softwarematig door Mach3 uitgevoerd . (punt)
Daar was ik dus al van overtuigd 😊
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: G4 - dwell?

Bericht door DaBit »

Leeuwinga schreef: 04 jan 2024 19:54 Dus kode G04 wordt softwarematig door Mach3 uitgevoerd . (punt)
Daar zou ik toch maar niet zo stellig in zijn....

Mach3 bestaat grofweg uit het GUI deel, een ringbuffer met 4096 segmenten op de kerneltick erin, en een kernel die de beweging doet.
Jij hebt het over de parallelle poort, Mach3 in zijn puurste vorm. Dan is dat geweldig knappe stuk code van Art Fenerty met z'n gemorrel aan de APIC timer verantwoordelijk voor het uitvoeren van de commando's. Dat stukje code is een huzarenstukje; dat doet dingen die eigenlijk niet kunnen. Van dat soort stukjes lowlevel bitneukerij word ik heel vrolijk, vandaar dat ik van Mach3 amper wat weet, behalve dat soort dingen.

Nu, ga je naar een USB of Ethernet device, dan verloopt de communicatie naar het motiondevice via een plugin.

Kijk je vervolgens in de documentatie, dan vind je onder andere:

Code: Selecteer alles

As you can see, the way the flow works is Mach3 calls the MAchDevice.cpp when it
needs to, and the MachDevImplemention.cpp holds the device specific routines that
MachDevice.cpp sends to command up to.
When Mach3 gets told to shutdown, this process then helps you shut it all down..
Next in the MachDevice we have:
extern "C" __declspec(dllexport) void DoDwell(double time) 
{
AFX_MANAGE_STATE(AfxGetStaticModuleState( ));
myDwell(time);
}
This obviously gets called when Mach3 processes a G04 command. In this case the
myDwell command would send a command to the ServoRun device and it would do a
dwell process. Perhaps a routine such as this in the implementation file..
void myDwell( double time)
{
if( sr == NULL ) return;
Engine->DwellTime = (int) time * 1000;
sr->DoADwell( time );
}
Let wel; MachDevice.cpp en MachDevImplemention.cpp is broncode die bij de plugin hoort...
En het sr object is wat je zelf geacht word te implementeren.

Voor zover ik weet blijft de parallelle-poort logica wel draaien voor onder andere timingdoeleinden, en volgens mij draait de trajectplanner daar ook.
Maar dan nog is de kans dat er een bug in de plugin zit die rotzooit met G4 is dus niet bepaald nul, want dat loopt via de plugin-code. (punt)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie