Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door spinningwheels »

Dikwandige Alu buis 70x10
Afzagen op 15 graden en stukjes 180 graden verdraaid weer aan elkaar plakken. hoe moeilijk kan dat zijn .
Seconden lijm met zo,n activator in spuitbus gebruikt.
Er komt geen olifant aan te hangen, maar even stoten en het is weer los.
Inmiddels al het lasapparaat gepakt, om laag overvliegende onderdelen te voorkomen.
Maar lasnaad in het zicht was nu eigenlijk net niet de bedoeling.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door Kjelt »

Twee componenten metaal epoxy? Evt ondersteunen met een of twee puntlasjes aan de achterkant?
Maar net als bij hout wil je het lijmoppervlak zo groot mogelijk maken , bij hout met deuvels, dominos of wafels. Bij aluminium misschien met een klein passend gefreesd aluminium stukje dat in de buis klemt?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door spinningwheels »

Kjelt schreef: 01 jan 2024 23:37
Maar net als bij hout wil je het lijmoppervlak zo groot mogelijk maken ,
Buis is 10 mm wanddikte 70 rond , dus goed 20cm2 lijmoppervlak .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door Portje »

Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door hfjbuis »

Ik lijm aluminium met 2 componenten epoxy, de grijze van Bison, beide vlakken insmeren. Het te lijmen oppervlak maar ik ruw met schuurlinnen. Voor een nog betere hechting, kun je met de vloeibare epoxy erop wat schuren, dan kan het aluminium niet oxideren. Dat doe ik alleen als het echt belast moet worden.
Is er weinig ruimte, dan gebruik ik de heldere epoxy van bison, die is iets dunner.
Voor vlakke stukken gebruik ik ook wel kneedbaar staal. Dat gaat nog net iets sneller maar geeft een dikkere laag. Momenteel gebruik ik zo'n buisje gekocht bij de action. Het merk weet ik niet meer maar daar hebben ze maar één merk van.
In alle gevallen de epoxy een dag uit laten harden op minimaal 20°.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door FreesKever »

Cyanoacrylaat heef de vervelende eigenschappen dat het erg dun is (niet vult, moet goed passen) en ook bros is (niet schok bestendig.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met de "Bison Combi Metaal" Ong. EUR8 voor een kleine dubbele spuit, en te koop in zo ongeveer elke bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 02 jan 2024 00:29 Voor een nog betere hechting, kun je met de vloeibare epoxy erop wat schuren, dan kan het aluminium niet oxideren.
Wordt in de jachtbouw ook wel gedaan, voor als het echt vast moet zitten!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door DaBit »

Dan nog is het geen lijmklus.

Lijm kan goed tegen puur trekkracht (kracht haaks op de lijmnaad) en tegen afschuiven (kracht parallel aan de lijmnaad).
Waar een lijmverbinding niet tegen kan is afpellen, zeg maar zoals je plakband lostrekt van de rol (daarom krijg je de plakband ook zo makkelijk van de rol af).

Als je die twee buisstukken in een hoek tegen elkaar plaatst en een tik geeft doe je krek hetzelfde als bij die rol plakband; je wrikt de verbinding open en de verbinding zegt krak. Daar kun je elke vorm van unobtainium lijm tegenaan mikken, maar dat los je niet op. Hooguit is het net-aan-goed-genoeg.

Twee oplossingsrichtingen:
- Gebruik de meest flexibele lijm waar je mee weg kunt komen en zorg voor de juiste spleet. Epoxy is flexibeler dan CA, en een MS-polymeer is flexibeler dan epoxy.
- Boor een paar gaatjes van 4 in de kopse kant van die pijp, en lijm er een paar stukjes 3,2mm lasstaaf of M3 draadeind of whatever in als 'deuvels' met wat epoxy. Dan kun je eventueel het vlak van de kopse kant wel met CA doen opdat het lekker snel vast zit.
Die lijmverbinding van die deuvels word op afschuiven belast, en dan is lijm retesterk.

Verder vereist lijmen een goede voorbereiding van de oppervlakten. De troep die erop zit uitsmeren met een doekje gedrenkt in oposmiddel helpt niet heel erg. De pijp een keer opstoken tot een graad of 250 helpt wel. De atoom-dikke laag vocht, olieresten, etc. op het oppervlak vervliegt dan, er komt actief oppervlak onderuit waar de lijm chemisch op hecht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door Arie Kabaalstra »

die "Grijze 2 Componenten Bison".. da's zeg maar het "kleine broertje" van Araldite..Als je't daar niet mee kan lijmen, dan is het niet te lijmen zeg maar...

'k heb 't vroeger op mijn werk wel gebruikt om Teflon te verlijmen.. je weet wel.. dat spul waar niets aan blijft kleven.. behalve Koekepannen, en Araldite

Deuveltjes zorgen in elk geval voor en Onwrikbare verbinding +1... een Buis of Pen in het Center van de Buis +2.. Want dat geeft een JOEKEL van een oppervlak.., en het verstijft de boel ook enorm..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door hainjedaf »

FreesKever schreef: 02 jan 2024 00:57 Cyanoacrylaat heef de vervelende eigenschappen dat het erg dun is (niet vult, moet goed passen) en ook bros is (niet schok bestendig.
Kwestie van een goede lijmboer vinden en daar de juiste CA bestellen.

Heb ze hier in 6 verschillende viscositeiten. Van dunner-dan-water tot dikke-(uitwerpselen)-in-een-dunne-trechter
En in 2 kleuren.

Enne met bakpoeder kan je leuke dingen doen icm CA. Zoals spleten opvullen of overgangen maken.

Likje vaseline op de schroefdraad van de dop doet wonderen voor de houdbaarheid en tegen het vastlijmen van de dop.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door spinningwheels »

Dank voor de tips.
Maar ik ben maar aan het lassen gegaan, dat valt ook nog niet echt mee in 10 mm alu.
Heb maar 300A , gelukkig zijn de delen niet zo groot dus krijg e warmte er wel in.
In theorie kan ik praktisch alles
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door skillalot »

Effe met een brander voorverwarmen wil ook wel schelen
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Aluminium lijmen wat doe ik nu weer verkeerd

Bericht door Piet Versleijen »

Aluminium lijm je met een 2K MMA lijm.
Deze lijm b.v.
Niet vergeten mixbuisjes mee te bestellen
Plaats reactie