Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

Beste mensen van CncZone,

Sinds mijn pensionering mijn oude technische vak (echt van zo'n 50 jaar geleden) opgepakt: electronica en alles wat daarbij komt kijken. Zo heb ik me ondertussen ingewerkt in: 3D-printen (filament & resin), CAD-tekenen, en een begin gemaakt aan G-code (CNC)programmeren. Dat verliep allemaal voorspoedig tot, niet zo lang geleden, mijn vriend (die een kleine CNC-draaibank heeft) plotseling kwam te overlijden.
Daarmee kwam abrupt een eind aan een goede vriendschap en de verschillende projecten waar we samen mee bezig waren.

Voor een van deze projecten zoek ik hulp. Misschien is er iemand die me wil/kan helpen of me de weg kan wijzen naar een oplossing. Het gaat om het volgende:
- Bij het spelen van een strijkinstrument (viool cello contrabas, etc.) is een strijkstok nodig. Dat is een vernuftig ding. Bij nadere beschouwing wordt die door 1 speciaal schroefje (M3 of M4 ongeveer 20 mm, met een kop waar ook weer schroefdraad in zit) bij elkaar gehouden. Standaard te koop voor een paar cent tot een paar euro.
- Probleem is echter dat de afstelmogelijkheid van zo'n schroef te beperkt is. Daarom waren we bezig met het ontwikkelen van een speciale versie met zeer fijne schroefdraad (denk aan M3/0,175) en met een tapse kop (met tapse schroefdraad), zodat hij zichzelf in het hout van de strijkstok trekt. (soort zelftapper als het ware).
- We waren vergevorderd met een CNC-programmaatje, gebruikmakend van G32 draadsnijden, om die schroefjes als prototype voor mezelf :)-)) en anderen te maken.

Graag zou ik dat project afmaken (al was het maar ter nagedachtenis van ons gezamelijk werk en om de belofte aan een paar mensen die er op wachten waar te maken.
Ik heb echter net niet genoeg kennis van g-code om de toolwissels etc. precies goed te krijgen. En inmiddels ook geen beschikking meer over een cnc gestuurde draaibank.

Wie wil/kan me verder helpen. Ik woon in Rekken, Gelderland, maar geen probleem om een eind te rijden als je verder van me weg woont.

Ik hoor graag, Vriendelijke groet, Eef

PS: Deze vraag stelde ik in het modelspoorforum en kreeg het advies om hem ook hier voor te leggen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door xander janssen »

Heb je iets van een tekening of schets met de belangrijkste afmetingen?

Ik heb een plaatje gezocht met de term "strijkstok schroef" en dan vind ik foto's maar ik snap de 2e schroefdraad niet. Is het misschien een defferentiele schroef qua werking?
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door motormuis »

ik weet niet waar je huis wond maar als je wil en kan mag je bij mij aankomen en kunnen we kijken dat ik je kan helpen
ik heb een programma voor de programmering van draaibanken
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door andrefc101 »

motormuis schreef: 02 jan 2024 17:48 ik weet niet waar je huis wond…..
Misschien de post beter lezen?
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door Leeuwinga »

Dat is nu een echte aanvraag voor onze meester friemelaar......Arie Kabaalstra.
Hij maakt ze voor jouw met twee vingers in de neus :mrgreen:
Wellicht dat er nog iets voor hem aan de strijkstok blijft hangen
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door andrefc101 »

Leeuwinga schreef: 02 jan 2024 19:13 Dat is nu een echte aanvraag voor onze meester friemelaar......Arie Kabaalstra.
Hold my beer :lol:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door MeMoRy »

eef schreef: 02 jan 2024 16:05 Probleem is echter dat de afstelmogelijkheid van zo'n schroef te beperkt is. Daarom waren we bezig met het ontwikkelen van een speciale versie met zeer fijne schroefdraad (denk aan M3/0,175) en met een tapse kop (met tapse schroefdraad), zodat hij zichzelf in het hout van de strijkstok trekt. (soort zelftapper als het ware).
Even los van je project: volgens mij is een gebruikelijke manier om zo'n fijne afstelling te maken dmv een bus met twee verschillende schroefdraden binnen en buiten, één linkshandig, één rechtshandig, zodat je bij het indraaien het verschil aan spoed krijgt. Zo doen ze dan volgens mij met bepaalde micrometers e.d. Dat is sterker en makkelijker te maken.

Maar goed, alleen maar een weetje. Maak vooral wat je van plan was te maken!
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door Quepee »

Een ding is zeker in zou echt titanium gebruiken , je wil niet dat je viool te gewichtig gaat wezen
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door joopbos »

Beste forumleden,

Jaag Eef nu niet weg. Voor een nieuwkomer zijn onze "grapjes"moeilijk te snappen.

Leuke puzzel zo een schroef, kan helaas niet helpen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tekening?.. M'n EMCOturn 120 zou Conische draad moeten kunnen draaien.. dus daar zal het alvast niet aan moeten liggen..
Titanium heeft, zoals inmiddels als bekend verondersteld moge worden mijn voorkeur, maar dat is vooral omdat het zo fijn verspaant, en het een glad oppervlak achterlaat..

Fijne schroefdraad is me ook niet vreemd.. Muziekinstrumenten heb ik echter geen verstand van, behalve het gegeven dat ik uit een Didgeridoo het juiste geluid weet te krijgen, en ook Misthoorn kan spelen op elk stuk buis van de juiste diameter.. :lol:
desalniettemin..

Afbeelding

Need more input!..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door hainjedaf »

joopbos schreef: 02 jan 2024 23:17 Beste forumleden,

Jaag Eef nu niet weg. Voor een nieuwkomer zijn onze "grapjes"moeilijk te snappen.

Leuke puzzel zo een schroef, kan helaas niet helpen.
Ik krijg de indruk dat die opmerking te laat kwam.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

Goedemorgen allemaal.

Met bijna 70 jaren op de teller, kun je me nauwelijks een nieuwkomer noemen, maar voel me gevleid. Ben blij met de verschillende vragen en opmerkingen en zal mijn best doen, ze te beantwoorden en jullie verder te prikkelen tot een oplossing. En behalve een aai over de bol en kostenvergoeding zal er niet veel aan de strijkstok blijven hangen.

Eerst even een korte uitleg over hoe zo'n ding er uit ziet en waar het voor nodig is.
strijkstok.jpeg
strijkstok.jpeg (7.82 KiB) 312 keer bekeken
De stok en de slof (frog) worden bij elkaar gehouden door een vernuftig mechaniekje
eyelet.jpg
Een M3/M4-fijn schroef zit in de slof gedraaid. De kop van het schroefje (eyelet) heeft een horizontale boring + draad, waar een spindel doorheen draait. En het haar van de strijkstok mee gespannen wordt. Als dat schroefje niet goed zit, breekt of wat dan ook, valt de strijkstok uit elkaar. Een essentieel onderdeel dus.
De slof en de stok dienen precies tegen elkaar te passen en langs elkaar heen te glijden. Afstellen kan echter alleen (omdat de spindel er doorheen loopt) per halve slag.
Ik vertrouw er maar even op dat het ruimtelijk inzicht van alle rookies hier aanwezig prima voor elkaar is, zodat hiermee duidelijk heeft waarom het gaat ;-)

Het schroefje wat we ontworpen hebben ziet er bijna gelijk aan origineel uit, echter met een zeer fijne schroefdraad (M3-normaal spoed is 0,5; M3 fijn spoed is 0,35. Wij gaan hiervoor M3 zeer fijne spoed van 0,175). Bij zo'n fijne spoed en normale snijhoek (60 graden) is de draad dus zeer ondiep. En is het schroefje bijna niet in het hout te krijgen. En we hebben gekozen voor een tapse aanloop, zodat het als een zelftapper zich naar binnen trekt.
En dat ziet er ongeveer zo uit (onder de microscoop)
PHOTO-2023-01-17-17-47-11.jpg
+ een van de tekeningen.
Schermafbeelding 2024-01-06 om 13.51.27.png
We waren vergevorderd met het cnc programmaatje om dit te maken. Werkt echter nog niet helemaal zoals ik het zou willen, maar voor een eerste CNC-program van een beginner? De G32-methode om de draad taps+recht in 1 keer te maken vond ik zelf nog wel een mooie vondst :-)
--------------------------
; M3 eyelet met 3 tools,
; setup met tool 1 = X0 Z0 op 15mm van houder en hart werkstuk
; stel HOME is op ongeveer Z10 en X10, Zodat daar tools gewisseld kunnen worden
; plaats werkstuk in houder en laat het iets uitsteken 10 - 15 mm

;start
G18 G40 G49 G90 G94 G80
M3
G1 F60
;G28
T1 (MSG, Plaats tool 1. CYCLE START om door te gaan)

; werkstuk op de goede plek krijgen, eerst naar het startpunt, dat ligt op 15.5 mm
G0 X0 Z0.5
M00 (MSG, Plaats werkstuk tegen beitel. CYCLE START om door te gaan)

G0 Z1 ; iets naar rechts, Zodat de beitel niet tegen werktstuk komt
G0 X6 ; naar buiten het werkstuk, diagonaal vierkante staaf is ongeveer 5,65

; voorzijde werkstuk vlak maken.
G0 Z0
G1 X-10
G0 X5 Z1 ; gereed om steel op 5mm te bewerken

G1 f120 Z-8.5 ; 1e keer 5 mm
G0 X6
G0 Z1
G1 X4 ; 2e keer 4 mm
Z-8.5
G0 X5
Z1
G1 X3.5 ; 3e keer 3,5 mm
Z-8.5
G0 X5
Z1
G1 X3.1 ; 4e keer 3,1 mm
Z-8.5
G0 X5
Z1

; en fijne afwerking met schuine aanloop
F30
G1 X2.3 Z1 ; beginpunt
G1 X3 Z-1.9 ; schuine deel
G1 X3 Z-8.5 ; lengte steel
G0 X6

; snijden schroefdraad
; met G32 cycle. G32 blijft aan tot volgende G0 commando
;G28 ; home voor toolwissel
T2 (MSG, Plaats tool 2. CYCLE START om door te gaan)
G0 X2 Z1 ; begin positie draadsnijden
G32 X2.7 Z-1.9 F0.175 ; Dit is het schuine deel
Z-8 ; parallel tot aan het eind. Programma blijft in G32 mode
G0 X3.5 ; naar buiten en nu houdt G32 op
Z1
G00 X2 ; fijne bewerking
G32 X2.7 Z-1.9 F0.175
Z-8
G00 X3.5
;G28 ; home voor toolwissel

; afsnijden werkstuk
T3 (MSG, Plaats tool 3. CYCLE START om door te gaan)
G0 X6 Z-12.5 ; beginpositie ruim buiten werkstuk
G1 X-10 ; klaar
;G28 ; ga naar homepositie
M30 ; en einde program
------------------------------------------------------------------------

En dat is het moment dat ik het noodgedwongen moest afbreken en op zoek ben naar hulp.

Dan nog de verschillende andere vragen:
1. Ik woon in Rekken. Rekken <> Swalmen is ongeveer 3uur 45 minuten
2. Origineel maken ze die schroefjes van koper of brons. En dat kan gemakkelijk bewerkt worden.
Het is wel heel chique om ze van titanium te maken. Ik ken de eigenschappen niet zo, maar zou dat echt nog een voordeel hebben? De huidige versie is goed bestand tegen alle krachten die er op in werken. Nooit gehoord dat er eentje afbrak of zo. Wel dat ze loskomen uit het hout.
De strijkstokkenbouwer boort het hout dan uit, zet er een blokje kops hout in, en boort een nieuw gat.
3. Het idee om het op te lossen met twee in elkaar draaiende delen (met verschillende schroefdraad) hebben we overwogen (doen ze in de tandtechniek ook). Echter dan mag je wel een heel bijzondere friemelaar zijn om dat in een M3 boutje te prutsen.

Zo, heel verhaal. Vriendelijke groet, Eef
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik dit zo lees, denk ik: dus ze doen al 100 jaar iets met die strijkstok wat constructief niet klopt.
Om het heel bot te stellen, ik vind het allemaal onnodig ingewikkeld en ver gezocht. Maar ik ben ook geen vioolbouwer of strijkstokkenbouwer, alleen maar 40 jaar ervaring als research instrumentmaker.
Ik heb dus wel voldoende ervaring om te weten dat er ergens waarschijnlijk een addertje tussen het paardenhaar zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
eef
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jan 2024 16:00

Re: Wie wil me helpen met het CNC-draaien van speciale schroeven voor strijkstokken?

Bericht door eef »

PS. Om de kop niet te hoeven frezen zijn we gestart met vierkante staaf 4x4 en 6x6.
Maar dat paste maar zo niet in de draaibank. Opgelost met een 3D-geprint passtuk,
IMG_0596 2.JPG
gemaakt met een resin-printer (dus geen filament). Nauwkeurigheid/speling is 0,01mm. Er is maar minimale druk (tussen je vingertoppen houden en beetje knijpen) is genoeg om hem te klemmen. Misschien een idee als je eens klem/verlegen zit ;-)
Plaats reactie