Draadsnij gereedschap

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Draadsnij gereedschap

Bericht door JanSr »

Toen ik mijn Harrison kocht, zat daar een kistje bij met tal van beitels en dergelijke.
Ook een doosje met het opschrift Komet.
Daarin zaten dingen, die het meest leken op draadsnij gereedschap.
Comet FGI.jpg
Comet FGI a.jpg
Keurig, met een slijpmal:
FGI Slijp mal.jpg
Grappig is, dat de beitelhouder Comet vermeldt en de snijplaatjes Komet.
En nog een groter model en enkele reserve snijplaten.

Je kan de hoek die de draad met de verticaal maakt instellen, links of rechts, afhankelijk van de spoed.

Ik heb het ding gebruikt om draad te snijden op een messing pijp, 11 TPI, en dat ging uitstekend.

Weet iemand iets meer van dit merk? Het lijkt mij verdwenen, ik vond slechts één melding bij een veilingsite
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Leeuwinga »

Werd vroeger verkocht door Komeetstaal Doetichum.
Hofmann heeft ook ea van dit merk in zijn programma
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ken ze.. in de Gereedschapmakerij hadden we ook dergelijke beitels, inderdaad van Komeetstaal.
mooier dan dit ga je van HSS niet vinden.. je kan de spoedhoek verstellen, en daarmee verschillende spoeden op allerhande diameters snijden.. Ik was een groot liefhebber van deze beitels..
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Oscar f1 »

Arie Kabaalstra schreef: 17 jan 2024 14:22 .... spoedhoek..
Je leert toch elke dag wat nieuws bij Kabaalstra...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oscar f1 schreef: 17 jan 2024 16:44
Arie Kabaalstra schreef: 17 jan 2024 14:22 .... spoedhoek..
Je leert toch elke dag wat nieuws bij Kabaalstra...
Spoedhoek ja.. want een Draad, laten we 't makkelijk houden M6 x 1 heeft een verplaatsing van 1 mm per omwenteling.. dat betekent dus dat de hoek waaronder de schroefdraad zich om het onderdeel wentelt gelijk is aan Tan^-1 (spoed/omtrek van de bout)..ofwel Tan^-1(1/(π*6)) =3.03°, dat is dus de hoek waaronder je de beitel moet zetten tenijnde vrijloop te verkrijgen..
Moet je echter een 2 gangige M6 x 2 snijden.. dan komt de spoedhoek op Tan^-1(2/(π*6)) =6.05°

dit is ook van belang bij het berekenen van de hefkracht van een Spil, als ie voor verplaatsing bedoeld is.(werktuigbouwkunde, klas 1 MTS)
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Quepee »

Een 2 gangige m6 x 2 blijft de spoed volgens mij gewoon 1 maargoed ik zal ut wel fout hebben
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. Immers.. de afstand tussen 2 sneden LIJKT 1 te zijn.. maar die behoren tot de andere gang.. Per omwenteling zal een 6 gangige M6 X2 daadwerkelijk 2 mm verplaatsen.. ergo de SPOED is 2, de afstand tussen 2 sneden is 1.. derhalve zal ook de Binnendiameter van die draad gewoon 5 mm bedragen, anders hou je maar 4 mm over bij een Enkelgangige draad M6 x 2..

We spreken gek genoeg wel van "Gangen", maar er is maar 1 gang bij een Enkelvoudige schroefdraad, 2 gangen bij een 2 gangige draad, we meten dus de afstand tussen 2 "V-tjes" van DEZELFDE gang.. Dat is je Spoed..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Quepee schreef: 17 jan 2024 19:07 Een 2 gangige m6 x 2 blijft de spoed volgens mij gewoon 1 maargoed ik zal ut wel fout hebben
De spoed is niet de afstand tussen de gangen, maar de afstand die de draad verplaatst bij 1 omwenteling.
En M6x2 heeft dan weer een andere spoedhoek dan M16x2.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 jan 2024 19:42 De spoed is niet de afstand tussen de gangen, maar de afstand die de draad verplaatst bij 1 omwenteling.
En M6x2 heeft dan weer een andere spoedhoek dan M16x2.
Precies... eh.. Tan^-1(2/(π*16))=2.27° om precies te zijn..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou dan liever de flankdiameter nemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Quepee »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 jan 2024 19:42
Quepee schreef: 17 jan 2024 19:07 Een 2 gangige m6 x 2 blijft de spoed volgens mij gewoon 1 maargoed ik zal ut wel fout hebben
De spoed is niet de afstand tussen de gangen, maar de afstand die de draad verplaatst bij 1 omwenteling.
En M6x2 heeft dan weer een andere spoedhoek dan M16x2.
Dat ik snap maar je blijft toch gewoon een plaat gebruiken voor 1mm ?. Ik gebruik eigenlijk altijd volprofiel platen en geen spoedhoeken en middeleeuwse gereedschappen geblaa.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik zou ook een volprofiel plaat nemen, dan zou je eigenlijk wel moeten nakijken of de vrijloop voldoende is, want daar loop je vast op een gegeven moment. Leuk praatje als er weer eens een vertegenwoordiger langs komt, of straks als je een rondje technishow doet.
Maar de kans dat je M6x2 2 gangig maakt is erg klein, dan zal het sneller een grotere diameter zijn met 2 gangen met 1mm profiel. En omdat de diameter dan groter is, wordt de spoedhoek kleiner en zal het wel redelijk in de buurt van de originele M6x1 komen.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om er toch even over na te denken. En als de vrijloop niet voldoende is zal je dat ook wel aan het resultaat zien.

Zo te zien moet je de onderlegplaat kiezen voor de juiste spoedhoek.
https://www.sandvik.coromant.com/nl-nl/ ... t-and-shim
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door tuonov4 »

voor een bepaalde spoedhoek heb je ook een bepaalde onderlegplaat nodig, zie de uitleg bij Dormer.

https://www.dormerpramet.nl/alles-over-draadsnijden/
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draadsnij gereedschap

Bericht door Arie Kabaalstra »

Juist!.. omdat je spoedhoek veranderd als je bij dezelfde diameter een andere spoed kiest, moet je die hoek (soms) compenseren/aanpassen op de snijplaat.. Ik heb wel van die mooie VHM Binnendraai beiteltjes..

25076

(de onderste, ik heb 2 tools op deze houder, omdat ik maar 8 posities heb op mijn Turret, een EMCO kan dat, door T0609 en T0610.. EdingCNC kan dat nog niet..nog niet... ik ben daar wel mee bezig..)

Maar daarvoor staat in de tabel wel een lijstje met richtwaarden waar ik me aan te houden heb.. 't komt er op neer dat ze geschikt zijn voor een bepaalde range diameters en spoeden.. ga ik daarbuiten.. dan ben ik de sjaak..
Met die Komeetstaal houders, zet je em gewoon in de juiste hoek.. daarom ben ik zo'n fan van die "ouwe zooi'..
Plaats reactie