LNC besturings software

Moderator: Moderators

Bashidap
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:02
Locatie: Duiven
Contacteer:

LNC besturings software

Bericht door Bashidap »

Omdat ik met veel vragen blijf zitten over de LNC software waar mijn nieuwe (chinese) machine op draait ben ik op zoek naar iemand die werkt met deze software en die een beetje begrijpt hoe de software gebruikt moet worden. Communicatie met de chinese leverancier loopt moeilijk. Goeie bedoelingen, maar we begrijpen elkaar niet.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Arie Kabaalstra »

Beetje algemene vraag:
Bashidap schreef: 10 jan 2024 13:28 en die een beetje begrijpt hoe de software gebruikt moet worden.
Doorgaans gewoon : Machine aanzetten, Refereren, werkstuk op zijn rug knopen, werkstukcoordinaten instellen, programma laden, grote groene knop drukken, Koffie!

Zo werkt het ook met Fagor 800, 8055, Heidenhain 155, 410, 417, 530, 620, 630, Fadal 88HS, Mitsubishi DWC 200H, Brother HS100, EMCO Compact 5CNC, EMCOturn120, EdingCNC, en naar wat ik begrepen heb met LinuxCNC, en Mach ook.

Dus.. waar loop je vast?. heb je ook een Manual van de machine, want daar staat echt alles in.. (ik heb mijn EMCOturn 120 ook onder de knie gekregen door de manual te lezen, en datzelfde geldt ook voor de Fagor 800, en EdingCNC, en Heidenhain 155)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jan 2024 14:05 Zo werkt het ook met Fagor 800, 8055, Heidenhain 155, 410, 417, 530, 620, 630, Fadal 88HS, Mitsubishi DWC 200H, Brother HS100, EMCO Compact 5CNC, EMCOturn120, EdingCNC, en naar wat ik begrepen heb met LinuxCNC, en Mach ook.
Hoop gelul om te zeggen dat je geen antwoord op de vraag weet.
Je zou kunnen vragen waarom iemand zo’n ontbekend systeem koopt op een router. Helaas nog nooit van gehoord, ben bang dat niemand op dit forum dit gebruikt.
Maar inderdaad, ts zou kunnen zeggen waar je op vast loopt.
Ik denk dat het allemaal wel op elkaar lijkt kwa hoe het opgezet is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://f.hubspotusercontent40.net/hubf ... ressed.pdf

Geen idee of dit hem is, maar die firma maakt volgens mij helemaal geen verkeerde besturingen.
TS zal alleen iets beter z’n vragen moeten specificeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: LNC besturings software

Bericht door arjancnc »

Vraag is volgens mij vrij duidelijk: "Wie heeft ervaring met?" :)

Ik kom laatste tijd regelmatig Syntec tegen, zelfde verhaal. Weinig lokale experts
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LNC besturings software

Bericht door benkr »

Ik zie dat ook Advantech hier een vinger in de pap heeft, wellicht kunnen zij je ook hiermee helpen, de Fa. Isotron uit 's Hertogenbosch is hun Nederlandse vertegenwoordiging, ik heb daar best wel goede ervaringen mee, bel ze eens en probeer een techneut te pakken te krijgen, wie weet.
Bedenk wel dat CNC zeker niet hun normale terrein is, ze doen daarentegen wel heel veel met industriële besturingen en langlopende toepassingen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 10 jan 2024 21:08 Ik denk dat het allemaal wel op elkaar lijkt kwa hoe het opgezet is.
die boodschap had je natuurlijk ook uit mijn voorgaande epistel kunnen distilleren.. Vooralsnog zie ik softkeys die vrij duidelijk zijn in wat hun functie is, dat de machine nu klaarblijkelijk in Elektronisch handwiel modus staat, Want die Softkey is geel, en bovenin het scherm is ook de aanduiding "MPG" te zien..
Dat doet vermoeden dat de TS in elk geval weet hoe de machine in Elektronisch handwiel te zetten en dus handmatig te joggen.
Toen ik in 2007 met mijn eigen CNC machine begon draaide ie op ZeusCNC, een oude Fanuc kloon die nog onder DOS draaide.. er was niemand hier die daar ooit van gehoord had.. desalwelteplus heb ik toch wel de nodig hulpvaardige reacties gekregen. (niet dat ik daar lang plezier van gehad heb, want in 2008 is mijn machine op EdingCNC gaan draaien, en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad..

Derhalve, en wel hierom, is het voor ons belangrijk om uit te vlooien waar het spaak fietst.. dan kunnen we eens verder kijken..Want zoals je terecht stelt: 't lijkt allemaal wel op elkaar kwa hoe het opgezet is.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Quepee »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jan 2024 22:38
andrefc101 schreef: 10 jan 2024 21:08 Ik denk dat het allemaal wel op elkaar lijkt kwa hoe het opgezet is.
die boodschap had je natuurlijk ook uit mijn voorgaande epistel kunnen distilleren.. Vooralsnog zie ik softkeys die vrij duidelijk zijn in wat hun functie is, dat de machine nu klaarblijkelijk in Elektronisch handwiel modus staat, Want die Softkey is geel, en bovenin het scherm is ook de aanduiding "MPG" te zien..
Dat doet vermoeden dat de TS in elk geval weet hoe de machine in Elektronisch handwiel te zetten en dus handmatig te joggen.
Toen ik in 2007 met mijn eigen CNC machine begon draaide ie op ZeusCNC, een oude Fanuc kloon die nog onder DOS draaide.. er was niemand hier die daar ooit van gehoord had.. desalwelteplus heb ik toch wel de nodig hulpvaardige reacties gekregen. (niet dat ik daar lang plezier van gehad heb, want in 2008 is mijn machine op EdingCNC gaan draaien, en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad..

Derhalve, en wel hierom, is het voor ons belangrijk om uit te vlooien waar het spaak fietst.. dan kunnen we eens verder kijken..Want zoals je terecht stelt: 't lijkt allemaal wel op elkaar kwa hoe het opgezet is.
Ik weet niet wat je gebruikt maar kan je mij derhalve wat opsturen klink wel als goed spul
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door andrefc101 »

arjancnc schreef: 10 jan 2024 22:32 Vraag is volgens mij vrij duidelijk: "Wie heeft ervaring met?" :)

Ik kom laatste tijd regelmatig Syntec tegen, zelfde verhaal. Weinig lokale experts
Wat wil je weten 😉
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: LNC besturings software

Bericht door arjancnc »

om maar even volledig offtopic te gaan:
Hoe installeer je een probe in een Syntec 21MA
Hoe ga je met macro's om?
Zijn er zaken die alleen met wachtwoorden in te stellen zijn?
Kun je TCP aanzetten en is dit een (betaalde) optie?
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 10 jan 2024 22:41 Ik weet niet wat je gebruikt maar kan je mij derhalve wat opsturen klink wel als goed spul
Koffie.... Liters Koffie!...maar zonder gekheid, de meeste Besturingen lijken wel een beetje op elkaar, immers ze hebben allen hetzelfde doel, de gebruiker in staat stellen, de machine een stuk staal op zijn rug knopen, nulpunten instellen, programma laden , grote groene knop, Koffie.. meer koffie!..
verschillen zijn er natuurlijk ook.. in EdingCNC heb je "main, en dan F3, op een Fagor 800 kon je in 't hoofdmenu gewoon de asletter kiezen, en een waarde inknopselen, bij Heidenhain heb je daar een softkey voor, bij Fanuc werkt het weer iets anders.. en bij de Brother HS-100 doe je dat met reset, dat wil zeggen, je raakt je werk met de draad, en op die positie blijft ie staan, moet je het hart van de draad hebben, dan jog je em incrementeel 125µm verder, en bij het centreren stopt ie in het midden van het gemeten gat.. daarom start ik 't liefst vanuit een startgat..
bij de EMCO.. eh.. daar doe ik het nog anders.. daar zet ik de weergave op MachineCoordinaten, en als ik mijn werkstuk raak, dan stel ik dat in als "Workosffet" in de Offset tabel... andere benadering.. zelfde resultaat..
Bashidap
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:02
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Bashidap »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 jan 2024 21:25 https://f.hubspotusercontent40.net/hubf ... ressed.pdf

Geen idee of dit hem is, maar die firma maakt volgens mij helemaal geen verkeerde besturingen.
TS zal alleen iets beter z’n vragen moeten specificeren.
Dit lijkt er idd veel op. Of mijn systeem chinese namaak is weet ik niet. De terminologie in de handleiding is niet erg duidelijk. Ik zal deze eens vergelijken met degene die ik van de leverancier gekregen heb.
Het hele toolwissel verhaal en het nooit een duidelijke positie van het werkstuk nulpunt zijn een van de onduidelijkheden. Ik vind het erg vreemd dat je behalve na het instellen van je werkstuknulpunt (G54 etc.) ook deze coordinaten moet overnemen voor iedere tool die je gebruikt. Dus niet alleen de lengtecompensatie, maar ook x en y coordinaten moeten per tool worden ingegeven.
Ik heb het wel werkend, maar omdat je zoveel moet overnemen op verschillende plaatsen in het programma is er zo een fout gemaakt.

Ik moet zowel Base als de G54 overnemen anders gaat het mis, maar wat is dan Base? Waarvoor dient dat? In mijn ogen is dat gewoon G54.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Arie Kabaalstra »

Base zou G53 moeten zijn.. die staat doorgaans niet in een Tabel, maar gebruik je (locaal) wel in je G-Code als je in MachineCoordinaten wilt verplaatsen.
G53 is namelijk je MACHINECOORDINATENSYSTEEM., je kunt je G54 natuurlijk op dezelfde waarden zetten, maar dat betekent dus dat je werkstuk nulpunt op je machinenulpunt ligt..
Bashidap schreef: 11 jan 2024 12:36 Ik vind het erg vreemd dat je behalve na het instellen van je werkstuknulpunt (G54 etc.) ook deze coordinaten moet overnemen voor iedere tool die je gebruikt. Dus niet alleen de lengtecompensatie, maar ook x en y coordinaten moeten per tool worden ingegeven.
Say What?.. Da's helemaal niet vreemd.. da's volslagen Krankjorum!... met een snuifje gestoord, en een toefje knettergek..

zoiets zou op een draaibank wel kunnen, maar dan spreken we over een EMCO Compact 5 CNC uit negentiennebukhadnezar, waarbij Tool1 Lengte en offset 0 had, en alle tools tenopzichte van Tool 1 verrekend werden.. omdat de originele Besturing van die machine GEEN machinecoordinatensysteem had, en GEEN werkstuktabel.

Ik bedoel maar te zeggen.. wat heeft wel Coordinatensysteem in Jupiter'snaam te maken met Je gereedschap? behalve dan de Lengte offset van het gereedschap. maar da's geen waarde gerelateerd aan het coordinatensysteem, maar gerelateerd aan de spindel.
Ergo, je Gereedschaplengte offset is de maat die je meet vanaf een Vast punt tenopzichte van de spindel, zoals bijvoorbeeld de spindelneus.
LNC schreef:1. Tool length offset
 Press the 【Length】 key to access the tool length offset page.
 There are a total of 99 sets of settings available for tool length offset, and <PgUp> and <PgDn> keys can be used to switch the settings screen.
 Use arrow keys to move the cursor to X-length, Y-length, Z-length, and tool radius for the tool number you wish to set up, enter a set value in the input area and press the <Input> key to enter the numerical value into the controller. (This is an absolute setting)
 It can be used in coordination with the【Guided input】 key for changing settings.
Ja.. Leuk dat het kan.. maar waarvoor dient het?.. Wat is in Mercurius'naam de functie van een "X-Length van een Rond gereedschap?.. of hebben die chinezen stiekum de vierkantegaatjesboor uitgevonden? Ergo.. laat die waarden maar gewoon op 0 staan zegt mijn gevoel.. Maar waarom staan ze er in?
Ik vermoed dat T.Radius gewoon de radius van het gereedschap is, wel zo fijn dat dat wel duidelijk in de tabel staat.. want als de besturing die waarde niet weet, dan is er geen radiuscompensatie.., en met een beetje mazzel kun je de hele tooltabel zo naar de PC kopiëren, en dan eventueel via een slinkse methode in je CAM software importeren..
('t is overigens vreemd dat een vraag nog veel meer vragen oproept bij de gene die een poging doen de initiële vraag te beantwoorden.. )
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: LNC besturings software

Bericht door Jacala »

Jij hebt mij gebeld begin van de week of niet?

Het beste advies wat ik je kan geven: trek het er uit en installeer eding.

Dan kun je altijd op dit forum terrecht en krijg je goed advies.

Lnc werkt vast en zeker, maar als ik iets geleerd het is dat chinesen echt anders denken dan wij en dus hun controllers ook anders inrichten.

Het is even wat werk maar zorgt voor een goed werkende machine waarbij storing zoeken eenvoudig is.

Ik ben wel een fan van zelf tweaken en dingen op en aan bouwen, daar is eding heel goed voor. Als je gewoon simpele programma's af moet draaien dan zou ik eens kijken of je iemand uit de buurt kunt laten mee kijken. Het moet gewoon werken toch?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie