3 assen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pakje
Donateur
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2022 07:27
Locatie: Heythuysen

3 assen

Bericht door pakje »

Heb een probleem met mijn zelf bouw cnc machine,
Als de 3 assen gelijk tijdig bewegen worden stappen overgeslagen in verschillende assen,en word de nul positie verplaatst
Heb een VCarve Pocket Toolpath van smalle letters gemaakt en gebruik een Vbit 15 graden .
Wie herkent dit probleem en weet de oplossing
Grt. Jos
LangLeveDeHobby
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2023 11:51

Re: 3 assen

Bericht door LangLeveDeHobby »

Slaat de machine alleen stappen over als hij daadwerkelijk aan het frezen is?

Misschien een foto van de machine en besturing plaatsen.
Gebruikersavatar
pakje
Donateur
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2022 07:27
Locatie: Heythuysen

Re: 3 assen

Bericht door pakje »

alleen als hij daadwerkelijk freest slaat hij stappen over.
Als besturing grbruik ik WinPc - nc usb met Nema 23 motor 3Amp en dm542 driver voeding 350 watt 24 volt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 assen

Bericht door benkr »

Ik zou het als eerste in de voeding zoeken, eigenlijk kun je dit het beste meten met een oscilloscoop, maar die moet je wel hebben dan.
Als het daar niet aan ligt dan is de volgende de snelheid, laat alles eens een factor 10 langzamer lopen, verlies je dan nog steeds stappen?
Ga ook spelen met de acceleratie, als die te steil staan ingesteld krijg je ook problemen, doe die ook maar een factor 10 omlaag voor de zekerheid.
Loopt het mechanisch allemaal lekker soepel, dat is natuurlijk vereiste nr. 1.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3 assen

Bericht door Kjelt »

pakje schreef: 11 jan 2024 11:32 alleen als hij daadwerkelijk freest slaat hij stappen over.
Laat hem eens luchtfrezen? (Nulpunt hoger leggen dan het werkstuk zodat de frees wel alle stappen uitvoert maar geen materiaal raakt).
Mis je dan nog steeds stappen ?
Gebruikersavatar
pakje
Donateur
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2022 07:27
Locatie: Heythuysen

Re: 3 assen

Bericht door pakje »

benkr schreef: 11 jan 2024 13:40 Ik zou het als eerste in de voeding zoeken, eigenlijk kun je dit het beste meten met een oscilloscoop, maar die moet je wel hebben dan.
Als het daar niet aan ligt dan is de volgende de snelheid, laat alles eens een factor 10 langzamer lopen, verlies je dan nog steeds stappen?
Ga ook spelen met de acceleratie, als die te steil staan ingesteld krijg je ook problemen, doe die ook maar een factor 10 omlaag voor de zekerheid.
Loopt het mechanisch allemaal lekker soepel, dat is natuurlijk vereiste nr. 1.

ben niet zo thuis in de electronica als ik een nieuwevoeding neem 26v 16.6A 600watt geeft dat meer voldoende vermogen of beter gezegt wat moet ik aanpassen volt-ampere- of wattage ??
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 3 assen

Bericht door Tolp2 »

pakje schreef: 11 jan 2024 11:32 alleen als hij daadwerkelijk freest slaat hij stappen over.
Als besturing grbruik ik WinPc - nc usb met Nema 23 motor 3Amp en dm542 driver voeding 350 watt 24 volt
Het overslaan van stappen als alle drie de assen bewegen (dus 100% stroomvraag) bij het frezen (dus kracht nodig) is denk ik het gevolg van een voeding die te licht is. Een vuistregel voor vermogen is (van StepperOnline) is:
n * I * V * 1.2 = Vermogen
Hierbij is:
n het aantal stappenmotoren
I het amperage van de motor
V het voltage van de voeding
1.2 veiligheidsfactor

Voor jouw systeem kom ik dan uit op 3 * 3 * 24 * 1.2 = 250 Watt. Dit is minder van dan de 350 Watt die je aangeeft, maar met name bij Chinese voedingen zou je de vermogens met een vaatje zout moeten nemen.

Als het vermogen niet het probleem is, dan moet je het gaan zoeken in:
  • Instellingen driver
  • Snelheid en accelaratie
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 assen

Bericht door benkr »

Met dat rekensommetje ben ik het volstrekt niet eens, de voedingsspanning mag dan wel 24V zijn, maar dat komt never nooit over de motor staan, over de motor staat slechts de spanning over de Ohmse weerstand. Bedenk ook dat zo'n stepperdriver een soort van PWM ding is en dat de spanning vooral nodig is om de zelfinductie (tegen EMK) te overwinnen, hoe hoger de voedingsspanning is, hoe sneller dat gaat, daarna is het een pure stroomsturing.
Een Nema 23 motor vreet echt maximaal 50W aan vermogen op, en dat halen de meeste zelfs niet, het overgrote deel daarvan wordt omgezet in warmte, daarom worden ze vaak best wel warm. Bedenk ook dat wanneer je de stroom uitschakelt (en dat gebeurd continu door het PWM gebeuren) dat je dan het overgrote deel van de energie die je in die motor hebt gestopt weer terug krijgt, en dat is iets waar best wel veel voedingen problemen mee hebben, dat vinden ze gewoon niet fijn, zeker bij afremmen komt er echt veel energie terug en kan de spanning zelfs flink boven de verwachte voedingsspanning uit stijgen. Die hoge spanning kan naast je voeding ook je drivers beschadigen, de DM542 drivers mogen b.v. max. 50V hebben en bij een volt of 60 spreekt er een beveiliging aan die intern een soort van zekering opblaast. Daarom wordt er ook altijd geadviseerd om RUIM beneden die max. spanning te blijven, zeg maar 10 a 20%. Ik zelf houd minimaal 10% aan als veilige spanning en dat gaat met de meeste voedingen goed, maar ik heb ooit voedingen van Cisco Ethernet switches gehad die helemaal niet met dit fenomeen om konden gaan, dat was gewoon een grote ramp, die zijn daarom ook in de schrootbak beland.
Gebruikersavatar
pakje
Donateur
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2022 07:27
Locatie: Heythuysen

Re: 3 assen

Bericht door pakje »

benkr schreef: 11 jan 2024 16:06 Met dat rekensommetje ben ik het volstrekt niet eens, de voedingsspanning mag dan wel 24V zijn, maar dat komt never nooit over de motor staan, over de motor staat slechts de spanning over de Ohmse weerstand. Bedenk ook dat zo'n stepperdriver een soort van PWM ding is en dat de spanning vooral nodig is om de zelfinductie (tegen EMK) te overwinnen, hoe hoger de voedingsspanning is, hoe sneller dat gaat, daarna is het een pure stroomsturing.
Een Nema 23 motor vreet echt maximaal 50W aan vermogen op, en dat halen de meeste zelfs niet, het overgrote deel daarvan wordt omgezet in warmte, daarom worden ze vaak best wel warm. Bedenk ook dat wanneer je de stroom uitschakelt (en dat gebeurd continu door het PWM gebeuren) dat je dan het overgrote deel van de energie die je in die motor hebt gestopt weer terug krijgt, en dat is iets waar best wel veel voedingen problemen mee hebben, dat vinden ze gewoon niet fijn, zeker bij afremmen komt er echt veel energie terug en kan de spanning zelfs flink boven de verwachte voedingsspanning uit stijgen. Die hoge spanning kan naast je voeding ook je drivers beschadigen, de DM542 drivers mogen b.v. max. 50V hebben en bij een volt of 60 spreekt er een beveiliging aan die intern een soort van zekering opblaast. Daarom wordt er ook altijd geadviseerd om RUIM beneden die max. spanning te blijven, zeg maar 10 a 20%. Ik zelf houd minimaal 10% aan als veilige spanning en dat gaat met de meeste voedingen goed, maar ik heb ooit voedingen van Cisco Ethernet switches gehad die helemaal niet met dit fenomeen om konden gaan, dat was gewoon een grote ramp, die zijn daarom ook in de schrootbak beland.
Heb al vele dingen (instellingen driver ,rampe ,snelheid) geprobeerd maar nog niks opgeleverd.
Ben nu op het punt voor een nieuwe voeding te kopen welke?
en naar aanleiding van je antwoord indien nodig vervangen van de drivers
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3 assen

Bericht door Leeuwinga »

Vraagje, worden de drivers wel ieder apart gevoed met de voedingsspanning ??
(dus niet doorkoppelen)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 assen

Bericht door benkr »

Als ik een voeding zou moeten kopen dan zou ik kiezen voor een MeanWell voeding, ik denk eentje van 48V die ik dan terug zou regelen naar iets van 44 a 45 V, of een Omron voeding, maar die zijn echt beduidend duurder. Dat wil beslist niet zeggen dat er geen andere merken zijn die ook goed zijn, maar ik zou b.v. wel weg blijven van de onbekende Chinese voedingen hoewel je ook daar hele goede keuzes kunt maken, maar het kunnen ook zo maar hele slechte keuzes zijn zonder dat je vooraf de verschillen kunt aangeven.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 assen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Allemaal leuk die berekeningen en zo.. maar hoeveel Volt kunnen zijn Drivers hebben?.. Ik heb in het begin met 24 Volt gedraaid, maar de Drivers konden 32 Volt hebben.. die hebben een flinke poos dienst gedaan, ik ben via 48 Volt uiteindelijk naar 75 Volt gegaan.. bij elke nieuwe Voeding dus ook nieuwe Drivers.. anders blaas je die op.. en dat kan nooit de bedoeling zijn..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 assen

Bericht door hfjbuis »

Bij mij draait alles op 350W 24V voeding en dat werkt al jaren probleemloos op de draaibanken en nu ook op de freesmachine. Zoals @Benker al aangeeft, zo'n stappenmotor kan max 50W belasten, ongeacht de voedingsspanning.
Zoals @Leewinga al aangeeft, iedere driver met een eigen kabel vanaf de voeding voeden. Een 1.5 kwadraat kabel is voldoende dik om de driver te voeden. De steppers zelf hebben waarschijnlijk een 0.5 kwadraat kabel.

Het zoals gezegd, reduceren van de maximale snelheid en acceleratie kan veel problemen oplossen.
Alle connectoren controleren want een losse schroefverbinding kan voor veel ellende zorgen.

Mocht je met een Meanwell 24V 350W voeding willen proberen, kom dan maar langs, dan sluiten we het aan en kun je testen. Is het je voeding, dan zoeken we samen naar de oorzaak. Stuur maar een PB mocht je langs willen komen (Limburg).

Als vermogen reken ik 2 (aantal spoelen) x de max stroom van de stepper x de spanning van de stepper (niet de voeding) x 2 (veiligheidsfactor)
Voor een Nema23 2Nm stepper (57BYGH627,3A, 3V) kom ik dan uit op 2 x 3 x 3 x 2 = 36W. Voor 3 van die steppers is het zo'n 100W totaal. Daarmee lijkt een 350W voeding overkill, maar die voed ook nog (soms) een 172W BLDC motor van de boormachine in de tool post.

Mooie machine trouwens..
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie