Acryl bad op temperatuur houden

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door Swake »

Klant heeft een acryl kuip, gelijkt sterk op een groot bad of hottub, met geschat zo'n 250 liter vloeistof in, dat ze gedurende 4 à 6 uur op temperatuur willen houden. De temperatuur ligt rond de 40°C met een kleine variatie van ongeveer 35°C tot 45°C. De vloeistof komt er warm in, dus opwarmen hoeft niet.

- De vloeistof een warmtewisselaar intrekken is geen goede oplossing. De viscositeit is zoals dikke olie en zowel pomp als de warmtewisselaar zullen tussen 2 beurten moeten opgeschoond worden. Wanneer de vloeistof afkoelt verdikt ze tot een gel. Dat wordt miserie.

- Omgekeerd gaan en een warmteweerstand of soortgelijk ding in de vloeistof hangen is mogelijk, nadeel is dat die vloeistof dan in beweging moet gehouden worden en dus moet er een 'mechanische lepel' opgezet worden die sterk in de weg zal staan. De kuip vergroten is niet mogelijk. Dit is een betere oplossing maar nog niet goed genoeg.

Dan denk ik aan een verwarmende mantel rond het bad. ok, maar hoe? Of heeft iemand nog een ander idee?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door spinningwheels »

Kuip buitenom goed in de isolatie en warmte mat ( of een aantal ) in de kuip plakken?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door zeeschuim »

sous vide stick
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door Tolp2 »

Au bain marie?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door DaBit »

Als een of meer van die sous-vide sticks niet werkt: electrische dekens (die dingen waar sommige mensen onder slapen) aan de buitenkant van het bad? Kost weinig, groot oppervlak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door Swake »

Met die sous-vide dingen moet die vloeistof nog in beweging gezet worden. Dat gaat dus niet lukken wegens plaatsgebrek. Ik vraag me ook af hoe veilig ze eigenlijk zijn, is belangrijk omdat er iemand manueel die vloeistof met beetjes uitschept.

Een bain-marie had ik echt niet aan gedacht maar zie ik wel zitten. Wel veel moeilijker om op te zetten en gaat wat kosten. Maar geeft ook veel mogelijkheden. Ik heb een bain-marie systeem gezien voor het koel houden van melk. Als warmtewisselaar werden koperen buizen gebruikt in het bain-marie gedeelte en daar wordt koud water door gepompt afkomstig vanuit een koelinstallatie. Die melktank was van RVS. Nu vraag ik me af waarom hier een acryl kuip werd gebruikt en geen RVS. Zou dat zoveel goedkoper geweest zijn of is er een technisch probleem met RVS.

Verwarmende dekens 'voor mensen' zullen niet voldoende veilig zijn want niet waterbestendig. Heb verwarmende matten voor in terrariums gevonden, alleen weet ik nog niet of ze de gewenste temperatuur wel halen en dan moet ik ze er nog opgeplakt krijgen zodanig dat de warmte overgedragen wordt.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door johan jorez »

op mijn werk hadden we een coating die op ongeveer 50°c moest gehouden worden , probleem was dat de vloeistof een zeer erge isolator voor warmte was , in de bak waar de rol indraaide welke de coating aanbracht lag een koperen serpantaine met heetwater .
maar aangezien er niet veel plaats is in het bad zal dit waarschijnlijk ook niet werken , tenzij je de serpantaine kan vormen zodat ze minder plaats inneemt
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door DaBit »

Swake schreef: 13 jan 2024 22:30 Verwarmende dekens 'voor mensen' zullen niet voldoende veilig zijn want niet waterbestendig. Heb verwarmende matten voor in terrariums gevonden, alleen weet ik nog niet of ze de gewenste temperatuur wel halen en dan moet ik ze er nog opgeplakt krijgen zodanig dat de warmte overgedragen wordt.
Terrarium-mat, elektrische deken, siliconenmatten/strips, het idee is allemaal hetzelfde. Je kunt ook zelf een paar honderd meter RVS draad om de bak wikkelen, afwerken met wat isolerends en prik erop zetten, maar dat is wel veel werk.

Voordeel van die gewone elektrische dekens is dat de kosten per vierkante meter laag zijn en dat ze isoleren. Nadeel is dat ze niet zoveel verwarmingsvermogen leveren en de bijgeleverde aansturing waardeloos is voor je toepassing. Water en veiligheid kun je oplossen door een laagje kunststof aan de buitenkant aan te brengen (dunne PVC-plaat ofzo? Makkelijk te vormen en te verlijmen) en de verwarming te voeden vanuit een scheidingstransformator.

Die scheidingstrafo werkt natuurlijk ook voor die sous-vide sticks. Als die dingen de truuk doen ben je gauw klaar, dus als ik in jouw schoenen stond bestelde ik er een stuk of twee en probeerde ik het eens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door Oscar f1 »

Ik heb deze matten toegepast als vloerverwarming in mijn werkplaatsje
en in een Mycelium (paddestoelen) kwekerij.
Is erg eenvoudig aan te sluiten.
Hot-Far-Infrared-Heating-Film-Electric-Warm-Floor-System-50CM-Width-280W-m2-220V-Home-Warming.jpg_1000x1000.jpg_.jpg
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 14572690_1
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door zeeschuim »

De sous vide stick kun je later ook nog gebruiken om je procureur 48 uur op 57 graden te garen! Of om je entrecote perfekt te bereiden.
Yummie.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou gewoon iets kopen wat er voor bedacht is:
https://www.kracht.nl/200-ltr-vatverwar ... -2-19.html of https://www.kracht-electroheat.nl/vatve ... e11-2.html , zelfde firma.
Bij twijfel even bellen, zijn hele vriendelijke mensen.

Verder zie je wel dubbelwandige RVS ketels, dus een gesloten au bain marie systeem.
Maar jullie hebben al een acryl bad, dus dat zou kapitaal vernietiging zijn denk ik. Die dubbelwandige RVS ketels schijn je 2e hands ook wel tegen te komen, een kennis van me had er laatst nog een gescoord voor een advocaat productie bedrijfje.

En goed isoleren, vat op een xps bodem zetten zodat er minimaal afkoelt.
Ben eigenlijk benieuwd als je die kuip goed inpakt hoeveel het afkoelt in 6 uur.
Dus ook de bovenkant zo veel mogelijk afdekken, alleen een luikje waar je moet werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Acryl bad op temperatuur houden

Bericht door Harm J Seef »

Van zacht koper buis een ‘warmtewisselaar’ in bodem van de kuip. Voor onderhoud en reiniging via koppelbare flexibele leidingen aansluiten aan een aangepaste atmosferische elektrische boiler. Kleine CV-pomp voor circulatie. Met een Arduino de temperatuur in de boiler regelen.
Plaats reactie