Virmer en Wattsan

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

wvandermolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2023 19:11
Locatie: Weesp

Virmer en Wattsan

Bericht door wvandermolen »

Na de reacties op mijn bericht gister https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=283115#p283115 werd er opgemerkt dat je ook een machine uit China kunt importeren. Dat doen ze bij Virmer https://virmer.com/catalog/cnc-milling-machines/ in Veghel ook. Ze importeren het merk Wattsan. Het ziet er best wel solide uit, na zoeken zie ik dat het af en toe genoemd wordt maar is er iemand met meer ervaring met deze partij en de Wattsan machines? Zou zo'n machine ook om te bouwen zijn naar Eding? Ik ben benieuwd!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door benkr »

Ik blijf roepen dat je contact moet opnemen met Jacala, hij importeert ook zelf machines en kent de fabrieken daar, ik denk dat je samen met hem een beter idee krijgt van wat er allemaal mogelijk is mey Chinese machines, inclusief die van Wattsan. Ik zeg nu niet dat je niet naar dat bedrijf moet gaan, maar ga er dan heen met de informatie van Jacala in je achterhoofd.
wvandermolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2023 19:11
Locatie: Weesp

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door wvandermolen »

Ik heb Jacala al gemaild, ik wacht nog op een reactie :-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 20 jan 2024 20:23 Ik blijf roepen dat je contact moet opnemen met Jacala, hij importeert ook zelf machines en kent de fabrieken daar, ik denk dat je samen met hem een beter idee krijgt van wat er allemaal mogelijk is mey Chinese machines, inclusief die van Wattsan. Ik zeg nu niet dat je niet naar dat bedrijf moet gaan, maar ga er dan heen met de informatie van Jacala in je achterhoofd.
Ben jij nu een soort werkvoorbereider geworden? Niet iedereen is al met pensioen hoor… er moet ook nog gewoon gewerkt worden.
Misschien kan eea in overleg ofzo met de desbetreffende persoon!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 20 jan 2024 21:24
benkr schreef: 20 jan 2024 20:23 Ik blijf roepen dat je contact moet opnemen met Jacala, hij importeert ook zelf machines en kent de fabrieken daar, ik denk dat je samen met hem een beter idee krijgt van wat er allemaal mogelijk is met Chinese machines, inclusief die van Wattsan. Ik zeg nu niet dat je niet naar dat bedrijf moet gaan, maar ga er dan heen met de informatie van Jacala in je achterhoofd.
Ben jij nu een soort werkvoorbereider geworden? Niet iedereen is al met pensioen hoor… er moet ook nog gewoon gewerkt worden.
Misschien kan eea in overleg ofzo met de desbetreffende persoon!
Andre, daarom had ik hem ook al niet naar jou gestuurd, jij heb dezelfde ervaring met het importeren van machines uit China maar werkt op van die vreemde tijden dat jij wat dat betreft helemaal niet voorspelbaar bent.
En. nee, ik probeer geen werkvoorbereider te zijn, maar iemand wel een goed advies te geven zodat hij op basis daarvan een goede keuze kan maken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 20 jan 2024 22:58 En. nee, ik probeer geen werkvoorbereider te zijn, maar iemand wel een goed advies te geven zodat hij op basis daarvan een goede keuze kan maken.
Dat begrijp ik uiteraard, maar ik zou toch iets voorzichtiger zijn met een ander zijn tijd. Overleggen kan altijd natuurlijk, maar je kan niet zomaar over een ander zijn tijd beslissen.
We zijn een forum om elkaar te helpen, daar ben ik het absoluut mee eens, maar sommige dingen vind ik te ver gaan wanneer diegene waar het over gaat er niet in gekend is.
Just my 2 cents….
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door benkr »

Andre, ik begrijp niet wat je nu duidelijk probeert te maken, ik leg toch geen beslag op Jacala zijn tijd. Hij biedt zelf aan om met dit soort dingen te helpen. Maar dat doet hij wel als je bij hem bent of hem ergens persoonlijk ontmoet, wellicht komt het daardoor dat we nu op verschillende golflengtes zitten.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 20 jan 2024 23:09 Andre, ik begrijp niet wat je nu duidelijk probeert te maken, ik leg toch geen beslag op Jacala zijn tijd. Hij biedt zelf aan om met dit soort dingen te helpen. Maar dat doet hij wel als je bij hem bent of hem ergens persoonlijk ontmoet, wellicht komt het daardoor dat we nu op verschillende golflengtes zitten.
Dat zal het zijn Ben, als Jacala dit toezegt heb ik veel getypt voor niets…. helaas, maar gebeurd hier wel vaker.
Er gaat best veel tijd zitten in een machine importeren, vandaar mijn terughoudendheid. Maar als er mensen zijn die hiermee willen helpen is dat uiteraard erg fijn.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Sven »

De beschrijving van de machines op de website vind ik nog niet zo verkeerd.
Maar ¨virmer" is denk ik niet een bedrijf in Veghel, daarvoor staan er te veel talen op de site bij een klein pandje in Veghel.
En de site spreekt zich niet duidelijk uit over wat voor bedrijf ze zijn.

Maar misschien is het wel een eigen showroom of iets in die trand.

Als je daar koopt en je kan bij oplevering betalen dan is het best een overweging.
Ik zou er gewoon eens gaan kijken, en neem eventueel iemand mee ter voorkoming van roze bril effect.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
wvandermolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2023 19:11
Locatie: Weesp

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door wvandermolen »

Volgens mij is Virmer de verkoop basis van Wattsan in Europa. Het blijft idd wel vaag over wie ze zijn en er is dus bijna niks over te vinden op het internet wat niet bij Wattsan zelf vandaan komt.

De machines zien er wel degelijk uit met bijv H-win geleiders en tandraden maar misschien is het to good to be true

Ik ga maandag bellen en kijken of ik een keer langs kan gaan.
Als iemand het leuk vind om mee te gaan is dat natuurlijk prima!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gok dat er geen showroom is, ze importeren die machines, leveren er hopelijk service bij, en uitleg.
Misschien kun je bij een klant van ze kijken waar er al één uitgeleverd is.
Is trouwens helemaal niet vreemd dat leveranciers geen machine hebben staan. Ik heb hier ook wel een bedrijven gehad om een machine die ik had gekocht te komen bekijken. En dat was dan nog een Duitse machine.
Een showroom met machines is voor kleinere importeurs een veel te kostbare bezigheid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Jacala »

Hoi!

Ik heb de Virmer website even bekeken en gekeken wat Wattsan doet. Wat ik zie is een eenvoudige machine met goedkope componenten. Niks mis mee natuurlijk maar er zijn wat details waar ik niet van hou en die standaard zijn voor de low budget machines uit china.

Het begint eigenlijk met de staanders onder de brug. Op de site zit hier een mooie kap overheen maar intern stelt het weinig voor. Het is qua productie erg gemakkelijk maar het is totaal niet stijf te noemen. Het is namelijk niet meer dan een vlakke plaat aluminium.

Zie deze link: https://photos.app.goo.gl/myECu5wWr6xzBmzbA

Op de foto's zie je mij in de fabriek van Blue elephant staan. Wat je ziet op de achtergrond zijn CNC machines waar die kappen er nog niet op zitten. Het is slechts een vlakke plaat die voor het serieuze werk veel te dun is. Het werkt wel, maar kan veel mooier.

Ik was niet onder de indruk en heb dus ook voor Quick CNC gekozen.

In deze video van Wattsan zie je goed dezelfde staanders toegepast worden. Daarnaast kun je zien dat het aluminium bed erg dun is.
https://www.youtube.com/watch?v=1wgug0KcmgU&t=10s

Ik denk dat gezien de prijs het een prima machine is maar besef dat de lage prijs terug komt in de lage productiekosten en gebruikte onderdelen.

Uit china kun je ze denk ik voor de helft halen. Komt wel transport bij maar dat is op dit moment niet zo heel duur.

Er is nu een zeecontainer (20voet) vol met machines onderweg. Dit kost mij 2200 euro en dan wordt de container voor de deur neergezet. Hier zitten 2 lasersnijders en 2 electrostatische filters in.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door Kjelt »

Jacala schreef: 21 jan 2024 15:29 Daarnaast kun je zien dat het aluminium bed erg dun is.
Dat is nog niet eens zo dik als kozijn profiel, daar heb je niets aan.
Kijk hier voor wat een mooi tslot bed van aluminium kost.
Staal is nog eens een meervoud daarvan.
Als de chinese fabrikant dat voor een leuk prijsje kan leveren, zeker doen.

2000x1500mm zit je al op €5000.-

https://www.vakuumtisch.de/T-slot-plate-200150
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Virmer en Wattsan

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 21 jan 2024 15:37
Jacala schreef: 21 jan 2024 15:29 Daarnaast kun je zien dat het aluminium bed erg dun is.
Dat is nog niet eens zo dik als kozijn profiel, daar heb je niets aan.
Kijk hier voor wat een mooi tslot bed van aluminium kost.
Staal is nog eens een meervoud daarvan.
Als de chinese fabrikant dat voor een leuk prijsje kan leveren, zeker doen.

2000x1500mm zit je al op €5000.-

https://www.vakuumtisch.de/T-slot-plate-200150
Kozijnprofiel wordt niet zo vaak gebruikt in cnc machines volgens mij. Verder zijn de grote routers die ik ken voorzien van een bed van een harde kunststof, voorzien van groeven en afdichtingsrubber voor vacuüm. Verder zitten er dan vaak alu c-profiel in verwerkt om werkstukken te klemmen.
T-sleuf tafels, en zeker de stalen versie zijn meestal voorbehouden aan verticale frees machines.
Plaats reactie