5C of ER25?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes, zoals bekend, ben ik nogal in mijn nopjes met mijn EMCOturn 120 die (vooralsnog) op de EMCOtronic TM02 besturing draait.

Fijne machine, niet al te lastig met programmeren, 't vraagt alleen even een andere denkwijze dan bij EdingCNC, wat ik op mijn EMCO Compact 5 heb draaien.

Nou heb ik vanmiddag een offerte aanvraag gekregen, een reeks onderdelen helemaal naar mijn smaak.. de "Grootste" is ø2.5, de kleinste ø0.8.
er moet ook nog een gat door, 1.5 in de grootste, 0.25 in de kleinste..

Nou is dat het grootste probpleem niet.. Immers..

22805

Maar goed.. eigenlijk wil ik 't materiaal wat ik hiervoor in moet slaan dit keer "netjes" inspannen... ergo.. in een spantang.. en nu vraag ik me af.. Wat is wijsheid...een 5C spantangopname, of een ER 25 Spantangopname?..
ER 25 is natuurlijk "Lekker gangbaar" maar dan heb je altijd 2 handen nodig om 't materiaal door te schuiven, omdat je een "Tommybar" in de spindel steekt, en een haaksleutel op de moer zet, een 5C daarentegen is natuurlijk makkelijker te spannen, gewoon met een "klauwplaatsleuteltje", zodat ik met een pincet in de andere hand mijn materiaal door kan schuiven...
Zijn er (nog andere) voors en tegens voor beide systemen?.. nauwkeurigheid en zo?..
een 5C opname is "Lekker glad" dus zullen er ook geen spanen aan blijven hangen, messing is toch alsof er een zandstorm opsteekt in je machine, en het zal ook niet allemaal Messing zijn..

Verder zal ik me ook het hoofd moeten buigen omtrent een nette "Geleidepijp" liefst iets met een "Voering" in de spindel, ik sta straks meterlengtes ø3 te verspanen, dus de toerentalbegrenzing zal wel achterwege blijven..
Het zal dus prettig zijn als ik een Kunstof pijp met een binnendiameter van max ø5 kan vinden die makkelijk te lijmen is, zodat ik er een paar ringen omheen kan lijmen van ø25.4 zodat ie strak in de spindel past, al dan niet met een O-ring in één van de ringen zodat ie ook op zijn plek blijft liggen, en er geen koelmiddel door de spindel lekt.
en verder zal ik iets moeten maken met een stuk buis dat ik op de steun achter de machine kan klemmen zodat ook dat deel niet als een spaghettisliert in de rondte klappert.
Voor het Titanium ø8 mm waar ik al de nodige meters heb verwerkt, voldoet een stuk tyleen pijp op een 80x 40 Alu profiel dat ik aan de machine heb vastgebout, daar moet nog wel een keer een definitieve oplossing voor komen, liefst een bar-feeder, maar dan moet je als het even kan wel een automatische klem hebben.. Nou heb ik een klauwplaat en een Rotary Joint om dat te maken, maar.. die is "Blind" dus daar kan ik geen materiaal doorheen steken..
Echter... als ik een keer een RotaryJoint kan vinden die ik achterop de spindel kan monteren, met een trekpijp in de spindel.. dan zou ik natuurlijk met een 5C Collet wel een eind moeten kunnen komen.. die hebben immers schroefdraad op het eind, echter.. heeft dat een diameter groter dan de boring van mijn spindel.. misschien zelf iets maken...of een soortgelijke spantang vinden.. 4C, 3C?..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 5C of ER25?

Bericht door hfjbuis »

Als ik de ER32 moer met de hand vastdraai, kan ik probleemloos aan een stukje M5 staal draaien. Daar heb ik geen sleutel voor nodig.

ER collets hebben een bereik van ongeveer 1 mm. Een asje van 2.8 mm in een 3 mm spantang is geen probleem. ER11 collets zijn oplopend met 0.5 mm en hebben een bereik van 6 mm.
Voor zover ik weet, hebben de 5C collets een vaste diameter. De schroefdraad op het einde is bedoeld om een stop op te schroeven als lengte aanslag.

Dat 3mm asje zal wel gaan zwieperen maar een beetje zwieperen is niet erg. Eenmaal op toeren zal het zwieperen wel ophouden. Een koperen buis van de waterleiding is 10 mm uitwendig.

De meeste bouwmarkten hebben wel wat buizen modelbouwwinkels vaak ook de kleine maten.
https://www.hornbach.nl/p/alberts-ronde ... /10580571/
https://www.hornbach.nl/p/kaiserthal-ro ... cm/799382/
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door janplastiek »

Je kan ook blinde of emergency 5c spantangen kopen, kan je ze zelf naar de gewenste maat brengen, en zuiver cilindrisch op de hartlijn.
ik heb de hele reeks 5C van 1 tot 30mm binnen, per 0,5mm stijgend, ik ben nog op zoek naar 4kante en 6hoekige sets aan betaalbare prijzen ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 24 jan 2024 23:50 Voor zover ik weet, hebben de 5C collets een vaste diameter. De schroefdraad op het einde is bedoeld om een stop op te schroeven als lengte aanslag.
Dat is een heel nieuwe benadering, maar klopt denk ik niet.
Hoe wil je die spantang aantrekken in de draaibank?

Ik zou altijd voor 5C gaan, ik neem aan dat die zo in de spindel van de emco past. Ja, heb je een trekbuis nodig.

En die geleide buis... aluminium/messing pijpje met centreer/afstand houdertjes die je heel mooi uit de 3D printer kunt halen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 5C of ER25?

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 jan 2024 10:39 Dat is een heel nieuwe benadering, maar klopt denk ik niet.
Hoe wil je die spantang aantrekken in de draaibank?
Ik heb geen 5C spul maar die info komt van Jo Pie die in een video laat zien hoe je serie matig werk op de juiste lengte krijgt m.b.v een afstandhouder die in een 5C spantang geschroefd wordt. In de video worden de voor en nadelen van verschillende type spantangen uitgelegd. Zijn 5C spantang heeft een uitwendige en een inwendige draad voor het aantrekken van de spantang en het plaatsen van een stop.
C5 spantang met spindel stop op 7:50
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 jan 2024 10:39 Hoe wil je die spantang aantrekken in de draaibank?
Precies dat.. naar wat ik begrepen heb, is dat je met de klauwplaatsleutel gewoon de spantang in de houder trekt.. dus.. als je een nieuwe maat nodig hebt, dan draai je de oude zover los dat je em eruit kan trekken, en dan druk je de nieuwe erin, en draait em vast.. , de spiegleuf maakt dat ie niet verdraait..

Meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
hugo stoutjesdijk schreef: 25 jan 2024 10:39 Ik zou altijd voor 5C gaan, ik neem aan dat die zo in de spindel van de emco past. Ja, heb je een trekbuis nodig.
eh.. nou..als ik zelf wat ga knutselen..
Arie Kabaalstra schreef: 24 jan 2024 22:48 dan zou ik natuurlijk met een 5C Collet wel een eind moeten kunnen komen.. die hebben immers schroefdraad op het eind, echter.. heeft dat een diameter groter dan de boring van mijn spindel.
Ergo.. een 5C past niet in mijn Spindel, zeker niet met de trekpijp er nog omheen..
Stom genoeg, had ik er nog niet bij stil gestaan dat er blijkbaar naast 5C, ook 4C en 3 C bestaan..
Kijk hier maar eens.., Sterker nog.. het C-Type Spantang begint dus bij 1, en de maten van een 1C spantang zijn net een haartje groter dan de spantangen van mijn Boley Draaibankje..

Kijken we dan even naar 3C... Hmm dat begint er op te lijken.. EMCO heeft een 5C opname, maar zie die maar eens te vinden.. (voâh wènâg)..
En nou weet ik ook niet hoe.. Oh,, wacht.. dat is een Hevelspantang, dan heb je geen trekpijp nodig..
Maar.. dan zit je wel met die Hevel in je werkruimte.. Bah..
met een C3 spantang, zou ik de hele bende dus met een trekpijp aan kunnen sleuren.. .. 't hevelsysteem aan de achterkant.. dat kunnen we in de kast wel kwijt.. Hmm... dat begint ergens op te lijken..

Wat kunnen we pakken met een 3C?.. Max ½"..hetgeen neerkomt op ongeveer ¼ 🍌
Blijkbaar.. worden 3D spantangetjes ook toegepast op Sherline Draaibankjes.. Derhalve zouden deze spantangetjes wel redelijk makkelijk te vinden moeten zijn..

Plan de Champagne momenteel vooralsnog onder voorbehoud dat, "Peuk staal regelenen daar een vlak en een zitting aan draaien, zodat ie op mijn Spilneus past, dan gaten boren, zodat ik em kan vastbouten, op de spilneus schroeven, en er een Neusje aan draaien, Boring erin draaien voor de spantang, spanstiftje inboren voor de spiegleuf.. 't heeft toch niet veel te houden..
en dan een trekpijp verzinnen.. en het spanmechaniek natuurlijk (al zou ik in den beginne kunnen volstaan met een ring met schroefdraad, waar ik gewoon een stuk dunwandig pijp op las, dat net buiten de machine steekt, en daar een gekartelde ring op ,om 'm aan te draaien..

De spantangen waar ik vroeger mee gewerkt heb, waren van een soortgelijk principe, aan één kant ingezaagd, maar dan groter.. tot 40 mm, met een kort klem gedeelte, zodat je ook korte stukjes materiaal erin kon jagen.. een ER is inderdaad wat dat betreft minder gunstig..
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door assink »

5c spant aan de voorkant.
Bij een ER moet er over nagenoeg de hele lengte materiaal door de boring zitten, anders spant ie 'm niet.
Maar bij een ER spantang heb je wel een groter bereik dan bij 5C en consorten.
5C is echt een spantang specifiek voor het opspannen voor materiaal, en ER is gemaakt voor het houden van gereedschap.

Je hebt ook nog B24 etc, die zie je veel voor de AI draaibankjes, en schaublin heeft ook nog eigen spantangen.
Ik zou in ieder geval een systeem kiezen waarvoor nog allerlei spangtangen te koop zijn, en niet van unobtanium gemaakt zijn.
Voor ER heb je natuurlijk geen spantangen voor vierkant of zeskant materiaal.

Voor deckel zijn ook wel leuke compacte maatjes te koop:
https://www.rcm-machines.com/en/machine ... l-m16x1,20

En hier staan nog wel meer soorten en maten, leuk adresje voor zulk spul
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door javanree »

Niet enkel B24, ook W23 (Weiler Primus) en nog veel meer... Nadeel van al die dingen is verkrijgbaarheid. Ik heb voor mijn machine de W23 set nog altijd niet compleet, dingen zijn vrij zeldzaam op de grote veiling sites helaas en dan ook nog eens vrij prijzig (minimaal 20 Euro/stuk)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

't belangrijkste is wel dat 't een beetje een gangbare (niet merk gebonden) spantang opname is.. , een 3C met Trekpijp past door mijn Spindel.
't lastige is alleen dat de meeste sets of losse spantangen allemaal in 🍌 worden gemeten.. en wat moet ik met een spantang van 53/295 🍌
Da's net zoiets als je machineparameters instellen met Octale getallen.. nou is mijn EMCOtronic TM02 niet de nieuwste meer, maar 't is wel een stuk moderner dan een PDP-11 :lol:

Soms... Soms zit de oplossing van een probleem in het omdraaien van het probleem.. 'k zou ook voor 5C kunnen kiezen, die in mijn houder schroeven, en dan een Klemring naar voren drukken.. dan heb ik ook het probleem niet dat mijn werk verschuift door het klemmen van de spantang.. want die blijft immers op zijn plek zitten..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Overigens!, en dus ook daarom..
'k lees hier veel dat de "Range" van een ER groter is.. Ja leuk.. maar welke leverancier levert er stafmateriaal met een Rare maat?.. Je kunt bij Abrams een 0.5 mm overmaats bestellen, bedoeld voor het maken van geharde delen, of delen die aan de buitendiameter een specifieke tolerantie hebben..
Ergo.. gezien het gegeven dat je met een spantang toch meestal Preciesie rondstaf gebruikt, h9/h7, zal dat dus niet zo' vaart lopen..
Als je warmgewalst Rondstaal gaat verwerken in een Spantang.. dan heb je in mijn beleving ergens een afslag gemist.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hebben die 120 tigs verschillende hoofdspillen?
Ik heb er ooit naar gekeken, ben er toch redelijk zeker van dat er een 5C opname in zat.
En als ik even de diverse spantangen door google is dat ook een goed betaalbaar type.
https://nl.otelo.be/catalogus/getrokken ... 6-skg.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 25 jan 2024 15:08 't belangrijkste is wel dat 't een beetje een gangbare (niet merk gebonden) spantang opname is.. , een 3C met Trekpijp past door mijn Spindel.
't lastige is alleen dat de meeste sets of losse spantangen allemaal in 🍌 worden gemeten.. en wat moet ik met een spantang van 53/295 🍌
Da's net zoiets als je machineparameters instellen met Octale getallen.. nou is mijn EMCOtronic TM02 niet de nieuwste meer, maar 't is wel een stuk moderner dan een PDP-11 :lol:

Soms... Soms zit de oplossing van een probleem in het omdraaien van het probleem.. 'k zou ook voor 5C kunnen kiezen, die in mijn houder schroeven, en dan een Klemring naar voren drukken.. dan heb ik ook het probleem niet dat mijn werk verschuift door het klemmen van de spantang.. want die blijft immers op zijn plek zitten..
Volgens mij is het niet zo simpel: een systeem met een spantang, trekstang e.d. hoort bij een bepaalde draaibank. Dus, je kunt er niet zo maar wat opzetten wat toevallig in de doorlaat van je spindel past. Bij de Hembrug DR1 hoort b.v. de B24. Dat is een complete set met een conische bus die in de spindel doorlaat past, daar gaat de spantang weer in en met de trekstang zet je de boel vast. Nu zal er best wel wat te fabrieken zijn, maar zo hoort het dus in de grote boze wereld.....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eh.. Al dat spul is ooit door iemand bedacht, en door weer iemand anders gemaakt.. nou kan ik, net als vele anderen hier dingen verzinnen, en ze ook nog eens maken..
Ik bedoel maar.. kijk rond op dit forum, hoeveel zelf gebouwde freesbanken, en 3D printers zijn er wel niet?.. allemaal gemaakt van materialen die van oorsprong waarschijnlijk helemaal niet bij elkaar hoorden, maar door de bouwers van deze machines op elkaar passend gemaakt zijn.

Hoeveel mensen hebben er wel niet een Spindelflens gedraaid om een "universele"klauwplaat te laten passen op hun machine?, om maar even wat te noemen?.. was er onlangs ook niet een topic over het zelf maken van klauwplaatbekken?.

Dat laatste heb ik dus ook al eens gedaan.. is het moeilijk?.. mwah.. het opmeten is een K🎇📢😣🤬 klus.. maar als je dat eenmaal gedaan hebt.. stukjes materiaal afzagen, in de klem gooien, programmaatje laden, grote groene knop.. Koffie!.. en ik heb nu Opzetbekjes voor de EMCO 5.. die dingen bestaan dus niet.. in de handel dan.. Ik heb ze nu, en dankzij die dingen kan ik dun materiaal opspannen.. 1 mm plaat?... Hold my beer!.. en dan kan ik er ook nog een paar tienden afdraaien..

er bestaan (volgens de documentatie) 5C spantang houders voor de EMCOturn 120.. maar als ik die niet op korte termijn kan vinden.. dan moet ik toch wat?..

En dan zijn er een aantal opties.. 'k kan een ER Nogwat houder kopen, met de juiste spantangen.. en die op mijn Machine knutselen.. 'k kan even verder zoeken, en een ER 25 op een Flens kopen.. Nou.. als ik die eerst netjes achterstevoren in de EMCOturn 120 zet, en er een zittingkje van 70 mm in draai, en dan een paar gaten erin boor zodat ik em op de spindelneus kan schroeven.. dan ben ik al een heel eind..

Nadeel hiervan is dat je altijd 2 handen nodig hebt, voor stukswerk niet zo erg, maar als je zoals ik productie moet gaan draaien.. dan is dat een ander verhaal..

In de 4de as van de Freesbank heb ik een Kress-asje gemonteerd, met een Draadeind dat meteen als "aanslag" fungeert.. en dat werkt helemaal mooi..
de Titanium Dopjes van de Sleutelhangers die ik maak, die schuif ik erin, trek ze vast met Sleutel 15 of 17?.. weet ik even niet meer uit mijn hoofd.. maar het is de enige sleutel die bij mijn Freesbank ligt met die klus..
Wisselen gaat redelijk snel met die spantang..
Ik zou zelfs zo'n Asje erbij kunnen kopen om die in de 3klauw van de EMCOturn 120 te knopen.. daar is ie ook niet voor gemaakt.. maar hij werkt wel..
'k heb ook wel messing spantangetjes gemaakt, met M8 achterin, die met een flensje aan de voorkant tegen de klauwplaat aanliggen.. perfect voor de middenstukjes van mijn Sleutelhangertjes, lengtevariatie is niet noemenswaardig (<0.05).. is het ooit zo bedoeld?.. Nee!.. werkt het?.. Ja!

Kort en goed.. Als we alles met de daartoe geëigende spullen zouden moeten doen, volgens het boekje.. dan had 80% van 't forum zonder machine gezeten, en nog eens 10% zonder passende spiladapter voor hun klauwplaat..

Ergo,

Afbeelding

Die bestaan dus al.. en met een Compact 5 CNC accessoire kan ik op de EMCOturn 120 ook al uit de voeten, want.. ik heb al een Adapterplaat voor EMCO Compact 5 klauwplaten en andere spindel accessiores passend op de EMCOturn 120, omdat ik ook de klauwplaat met de opzetbekjes in mijn ET120 wil kunnen gebruiken.. waarvan akte!
Voor 79,- zou dat dus een "Pasklare oplossing kunnen betekenen.
Rekening houdend met het gegeven dat een ER spantang geen korte stukjes kan inspannen.. Daar is een 5C, of een 3C beter geschikt voor, en een 3C heeft zo'n beetje hetzelfde spanbereik.. en veel groter dan ø12 zal ik niet snel maken.. vooralsnog.. tenzij er zich iemand aandient die zoiets wil laten maken bij me..

Dan kan ik zeggen.. "eerst dit, en dan zien we wel verder" maar schiet ik mezelf dan niet in de voet, door niet meteen een systeem te kopen/maken dat tot 20 mm kan spannen?.. in plaats van 12 mm?'t zou toch raar zijn als ik een spantangen systeem voor 1-12 mm heb, en voor 1-16?.. en voor 1-20?.. Lamedamaniedoen..

even in de avonduurtjes een 3C klemdinges verzinnen is nie heul moeluk.. Dan even kijken welk materiaal we daarvoor nodig hebben..
Plaats reactie