5C of ER25?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 5C of ER25?

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 25 jan 2024 20:40 met een Draadeind dat meteen als "aanslag" fungeert..
Spant dat wel goed?

Ik heb ooit een spindelaanslag gemaakt voor mijn ER40 spantangen op de draaibank, maar die aanslag verhinderd dat het materiaal (en daarmee) de spantang naar binnen kan. Dit is een delicate balans tussen het moment dat de spantang het materiaal zo hard vast knijpt dat het materiaal niet meer kan glijden en hoeveel de spantang nog naar binnen moet om echt goed te klemmen.

Ik merkte dat de spantang daardoor niet alleen een stuk minder goede klemwerking had, maar vooral ook minder goed reproduceerde in rondloopnauwkeurigheid. Dit omdat de tang niet voldoende krachtig in de conus getrokken kon worden. Daarop heb ik een "flexibele" aanslag gemaakt met daarin een sterke veer. Dat werkte al beter qua klemming, maar dan geef je weer toe op axiale positioneernauwkeurigheid.

Een 5C spantang met aanslag heeft daar geen last van, want die aanslag schuift mee met de spantang. Echter, bij kleine variaties in de diameter van het materiaal geeft dit (als gevolg van de hoek van de spantang) een behoorlijke variatie in axiale positie. Hier heeft Joe Pie een mooi filmpje van gemaakt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 25 jan 2024 20:55 Spant dat wel goed?
Ja.. geen problemen mee..
Maar, als ik dingen in de draaibank met een eindstop draai, dan is dat meestel een Spantangetje dat ik "on the fly" even maak.., gewoon een Peuk Messing in de EMCO 5.. Dialoogje vlakken inkloppen, Grote groene knop , ko.. oh.. wacht.. hij's alweer klaar.. langsdraai dialoogje inknopselen.. Grote groene knop.. Koffie.. daar is ie wel even mee bezig.. , dan afsteken, omdraaien,, gaatjes boren, 6.8 door en door voor M8, en dan uitboren/draaien naar de gewenste diameter, en voldoende diep.. 't flensje dient dan als aanslag tegen de klauwplaat bekjes.. en de diepte stop wordt met een M8 boutje en een Contramoertje aan de achterkant gemonteerd.. , dan even op de Freesbank in de 4de as, zaagfreesje erin.. en gewoon met't handje even inzagen aan 3 kanten.. werkt als een malle!..

't intrekken van de Spantang.. da's nog even een lastige tenzij!.. je een 3C, of een 5C spantanginrichting maakt die aan de voorzijde trekt.. Dus net als met een Hevelspantang, met een bus die naar voren gedrukt wordt, je schroeft de spantang erin tot ie niet verder gaat.. of je verzint iets om em te blokkeren op een bepaalde diepte, om nog wat afstelruimte te hebben..
en dan zou je de moer tegen de Binnenconus kunnen laten drukken, zodat de spantang blijft waar ie zit.. en je werkstuk dus ook.. dan kun je in de spindel een Eindstop plaatsen.

Nog mooier zou zijn, als je die binnenconus met kogels naar voren drukt, en dan een "schuifmof" om de houder heen, zodat je daar een bronzen ring in kan laten lopen, met 2 gaten, waar dan weer een hevel in haakt, zodat je een Hevelspantang hebt.. Cilindertje erop, Voetpedaaltje erbij.. en je bent helemaal het heertje..

en.. dan denk ik.. moet ik dan £14.40 per spantang neer gaan leggen?.. of kan ik beter een metertje 1.2842 aan laten rukken?... achterkantje vlakken, schacht op maat draaien, met 't Conusje eraan.. (G42 niet vergeten).. gat boren , schroefdraadje erop.. en als je er dan een handjevol hebt.. de spantang opname op de spindel, de voorkant nabewerken, gaatje boren voor de maat die je wilt spannen, en dan de gleuven erin zagen of vonken.. want een zaagfrees in de Kress, met een stuk gereedschapstaal.. da ga't en nie worre..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door andrefc101 »

Ik vind het een waardeloze oplossing omdat het totaal ongeschikt is om die kleine priegeldingetjes van jou fatsoenlijk in te spannen. Bespaar je de teleurstelling en investeer dan gelijkt in een fatsoenlijke (kleine) spantang inrichting voor jou draaibank. Ook het werken is zoveel plezieriger, inspannen met één hand, en altijd op dezelfde diepte…. maar goed… I rest my case:-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 25 jan 2024 21:46 Ik vind het een waardeloze oplossing omdat het totaal ongeschikt is om die kleine priegeldingetjes van jou fatsoenlijk in te spannen. Bespaar je de teleurstelling en investeer dan gelijkt in een fatsoenlijke (kleine) spantang inrichting voor jou draaibank. Ook het werken is zoveel plezieriger, inspannen met één hand, en altijd op dezelfde diepte…. maar goed… I rest my case:-)

Nou.. als je mij kan vertellen waar ik een 5C Hevelspantang inrichting voor een EMCOturn 120 kan kopen.. dan ga ik (when funds permit) meteen bestellen.. 'k heb ook een videootje gezien van iemand die zoiets had.. en een Pneumatisch cilindertje aan de hevel gemaakt had, en zodoende automatisch door kon voeren, middels een grijpertje aan zijn ATC



Ik vind em leuk.. (Dat grijpertje overigens, is weer zo'n deel wat je makkelijk met een Plasticpoeper kan maken..) Als ik nog eens zo'n ding koop, dan is dat wel één van de eerste klussen die erop gaan.. 'k heb er een gefreesd die ø16 pakt, omdat ik toen wat ø16 te verwerken had..

al zit ik voor de "120" eerder te denken aan een Grijpertje aan de losse kop, en dan een steppertje aan de spindel van dat ding.. dan kun je de grijper naar voren sturen, pakken, uittrekken, lossen, stukkie terug drukken naar positie, en dan terug.. spantang dicht.. en gaan!...

Jij mag het een waardeloze oplossing vinden, maar bedenk je ook dat de centriciteit van het ruwmateriaal niet belangrijk is voor de uiteindelijke onderdelen.. als ik een onderdeel van 2.5 mm moet draaien, dan zou een stukje rondstaf van 3 mm nog 0.2 mm excentrisch mogen staan.. dat draai je er wel af.. en ik denk dat ik als ik zelf iets maak wel onder die 0.2 kom.. zelfs als ik al mijn toleranties voorbij zou schieten, dan is 0.04 toch echt het maximale..

Afbeelding

zoiets dus.. waarbij valt aan te tekenen dat de "gaffelring"ook andersom vormgegeven kan worden,zodat ie klemt als de hendel naar achteren gaat, en niet naar voren.
Zet er dan een C Type spantang in, die je erin schroeft, al dan niet met een blokkeerschroefje, zodat ie niet meer verdraait.. en je bent klaar..
De Spantang kan dan axiaal niet meer bewegen, of je kiest deze optie, met een "moer" over de spantang, die met een verende pal blokkeert.. werkt ook prima.. nadeel van deze is de prijs.. meer dan wat ik momenteel kan missen.. Wil ik er een?.. Jawadde!.. maar dan moet ik eerst even deze order met goedkopere middelen zien af te ronden.. al is het met een ER spantangetje van RCM van €79.- die ik zo kan monteren op de Adapterplaat die ik al eens gemaakt heb voor de EMCO5 klauwplaat met verwisselbare bekjes.. Heck!.. ik zou ook gewoon een setje bekjes kunnen maken die dicht draaien en uitboren op de maat die ik moet bewerken..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Quepee »

Dit is een duwtang en daar wil je toch echt wel wat meer dan een hendel op hebben wil het klemmen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oh?.. 'k heb heel wat gehard stalen snijnippels staan bewerken met zo'n spantang.. en die verschoven nooit.. de kogels drukken de spanconus naar voren, zelfde trucje als de spantangen van Schaublin, en vele andere merken.. waarom iets nieuws uitvinden als iemand anders al iets moois bedacht heeft?..

't enige waar ik nu tegenaan hik is het budget voor zo'n spantang.. en dan heb ik de spantangen nog niet meegerekend..

maar hier gaan dus DIN 6343 spantangen in.. volgens mij bestaand die ook in meerdere diameters.. (buitendiameters dus), ik heb zelf een setje hele kleintjes.. maar die heb ik zelf gemaakt.. gewoon omdat het kon..

Ja!.. gevonden.. denk ik.. DIN 6343 uitvoering 140E.. Die gaan tot ø16 Cilindrisch.. lijkt me primagoedmooi en fraai ook

Afbeelding

Daar moeten we wel iets mee kunnen.. en als ik de houder zelf knutsel.. dan hou ik over voor een setje spantangen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tsja, je kunt het simpel oplossen, zet een ERxx houder in de 3-klauw.
2024-01-26 07_42_39-High quality square er25 er32 er40 block hard steel hex er collet chuck seat for.jpg
En als het automatisch moet zal je toch aan zoiets moeten:
https://nl.aliexpress.com/item/10050054 ... ry_from%3A
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k Had deze al gevonden.. is iets duurder.. maar, dat ding is bedoeld voor een EMCO Compact 5, Nou heb ik dus zoals reeds gezegd een Adapterplaat voor de EMCOturn 120, om EMCO Compact 5 Accessoires te gebruiken//

Afbeelding

Dus.. als er een Pneumatische komt.. ..dan zou deze dus kunnen verhuizen naar de Compact 5..

't lastige met die Afhaal chinees is wel altijd dat je maar mondjesmaat informatie krijgt. om maar wat te noemen.. "Wat voor spantangen zitten daar in vredesnaam in?.. is dat een Genormeerde?.. 't lijkt een mengsel te zijn van een 5C en een DIN 6343 , omdat ie ingeschroefd zit, en van achter aangedrukt wordt.. Hmm.. is dat niet precies wat ik ook bedacht had voor een 5C / 3C?

Even wat speurwerk, leert me dat het YB-15 Spantangen zijn.. da's wel belangrijk om te weten, en daar zijn ook wel verkopers voor te vinden.

Kosten?.. grofweg €22,- per stuk.. mwah.. da's te doen.., en ook wel fijn.. METRISCHE maten.. dus geen gekl... met 55° wisselplaatjes, en maten die uitgedrukt worden in 🍌...
Gewoon M18x 1.2, ook niet heel alledaags.. maar tenminste makkelijk te meten en te maken.. M6 x 0.5 is tenslotte ook niet gangbaar, maar wel goed te doen op de EMCOturn 120.. 'k heb er al heel wat gemaakt..

ze gaan tot ø15, Primagoed.. er zijn blijkbaar ook spantangen voor vierkant en zeskant, tot 10.6 resp. 13 mm.. Die beitelen we even op de verlanglijst..

'k denk dat het vooralsnog een ER spantangetje voor de EMCO 5 gaat worden.. die knup ik dan wel op de adapter op de "120"

aar deze:

Afbeelding

Ja.. da's wel een leuke, voor best een schappelijk prijsje.. (ongeveer de helft van wat ik had begroot.. )..
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Tonybryden »

Ik heb hier nog een compleet setje 5c spantangen liggen nieuw in houten kistje, heb er ook een opspan apparaat bij en een verdeelapparaat met tegen center.
Gekocht met meerdere gereedschappen .
Mag geruild worden voor ander Cnc spullen.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door assink »

Heb nog wel een spantang houder plus een set spantangen.
Met zo'n hendel, werkt best prettig. Gebruikte het alleen nooit. :lol:
666e.
Is alleen met een L00 opname, maar die kun je eraf schroeven.
En verkopen, zijn vast liefhebbers voor.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

welke soort spantangen?.. Ik heb namelijk al besloten dat een 5C te groot is.. die dingen zijn 3.27🍌 lang.. en dat kost me te veel lengte in de machine.. zo groot is een EMCOturn 120 niet..

een 3C of een 140E zou beter passen.. een YB-15 zoals die in die pneumatische spantanghouders, die zijn lekker klein.. dat houdt de boel kort.. en daar hou ik wel van..
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door assink »

Zoals ik zei, 666e spantangen. Nieuw te koop bij nann.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Tonybryden »

Arie Kabaalstra schreef: 26 jan 2024 17:53 welke soort spantangen?.. Ik heb namelijk al besloten dat een 5C te groot is.. die dingen zijn 3.27🍌 lang.. en dat kost me te veel lengte in de machine.. zo groot is een EMCOturn 120 niet..

een 3C of een 140E zou beter passen.. een YB-15 zoals die in die pneumatische spantanghouders, die zijn lekker klein.. dat houdt de boel kort.. en daar hou ik wel van..
Ik zou er een foto van kunnen maken en mailen als je er iets in ziet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 5C of ER25?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef: 26 jan 2024 17:53 Ik heb namelijk al besloten dat een 5C te groot is..
Mijn reactie ging dus over de post daarboven... over die 666E spantang houder..

Dat zijn namelijk ook metrische spantangen.
Ik heb toch al zo'n hartgrondig bloedverlziekende klerehekel aan schroefdraad waarvan de maten in🌙 worden weergegeven
Plaats reactie