Materiaal positie

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Materiaal positie

Bericht door Frozen »

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op het maken van een CNC-Freesmachine. Ik vroeg me af hoe de machines weet waar het materiaal is. Op een conventionele machine raak je licht met een draaiende frees tegen het materiaal in de x, y en z as. Dat zijn dan de nulmeting. Ik vroeg me af hoe dit op een cnc freesmachine te maken.

Groet,

Frozen
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Materiaal positie

Bericht door mjeuring »

Y-positie is bepaald door mijn machineklem, die ik heb genuld met een taster
x-positie bepaal ik met een taster op het werkstuk (of licht met de frees als het contour toch nog bewerkt wordt).
Z-positie zoals jij het conventioneel doet.

Maar da's maar 1 van de vele oplossingen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Materiaal positie

Bericht door Kars-cnc »

Frozen schreef: 25 jan 2024 17:35 Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op het maken van een CNC-Freesmachine. Ik vroeg me af hoe de machines weet waar het materiaal is. Op een conventionele machine raak je licht met een draaiende frees tegen het materiaal in de x, y en z as. Dat zijn dan de nulmeting. Ik vroeg me af hoe dit op een cnc freesmachine te maken.

Groet,

Frozen
Met CNC kun je eigenlijk het zelfde doen, alleen is het niet gebruikelijk om dat met een draaiende frees te doen maar met een stilstaande frees. Nog veiliger is een rond staafje van de freesdiameter gebruiken en dan met een papiertje of voelerband er tussen bepalen wanneer het materiaal geraakt wordt. Al deze methodes hebben het probleem dat je bij CNC geen gevoel hebt bij de as bewegingen en daardoor gemakkelijk te ver kunt joggen, wat niet altijd goed afloopt ;-)

Daarom wordt ook vaak een taster (let op: <800rpm) of een 3D probe (0rpm :mrgreen: ) hiervoor gebruikt. En als je wat meer ervaring hebt ga je handigheidjes toepassen zoals mjeuring noemt; zorg dat b.v. een hoek van de machineklem het X en Y nulpunt is, dan hoef je alleen nog maar correct in te spannen om aan de gang te kunnen.

Wat je waarschijnlijk al snapt, maar voor de zekerheid: het is zeer belangrijk dat het nulpunt op de machine overeen komt met het nulpunt in je CAD/CAM ontwerp!
Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Re: Materiaal positie

Bericht door Frozen »

Bedankt voor de reacties. Ik kwam het volgende tegen op Amazon. https://www.amazon.nl/Broco-stuurwiel-E ... YXRm&psc=1

Enig idee hoe hiermee te werken zowel in code als praktisch. Praktisch lijkt me dat je het laatste stukje moet draaien aan de hendel, maar kan me vergissen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door Sven »

Frozen schreef: 25 jan 2024 17:35 vroeg me af hoe de machines weet waar het materiaal
Omgekeerd: jij vertelt de machine waar die zijn werk moet gaan doen, door 'touch off' uit te voeren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Re: Materiaal positie

Bericht door Frozen »

Hoe voer ik "touch off" uit op een cnc machine? Is dat een optie in bijv. Fusion 360?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door andrefc101 »

Frozen schreef: 25 jan 2024 20:07 Hoe voer ik "touch off" uit op een cnc machine? Is dat een optie in bijv. Fusion 360?
In Fusion geef je aan waar X0Y0Z0 is op je werkstuk. Vervolgens leg je een stuk materiaal op de cnc machine waaruit je dit werkstuk wilt maken. Daar zeg je tegen de controller van je cnc machine waar het 0 punt zich bevindt. Simpeler kan ik het niet uitleggen.
Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Re: Materiaal positie

Bericht door Frozen »

Hoe weet ik op welke positie van het werk bereik het materiaal zich bevindt? Zodat ik dit aan de machine kan vertellen?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door Sven »

Helemaal uitleggen lukt niet, je moet het aan de machine gaan proberen.

Maar heeeeel simpel:

Programmeer je product zo dat (in deze uitleg) x0 en y0 in het midden liggen.
Je materiaal ligt vast op de machine.
Je jogt de machine naar de plek waar x=0 en y=0 moet komen in je werkstuk.
Nu touch je x en y off (even zoeken hoe dat heet in jouw besturing en waar dat zit.

Nu je dit hebt gedaan staat je frees boven je werkstuk, in het midden.

Nu jog je je z as naar beneden zodat je frees het materiaal net wel/net niet raakt. Dan touch je de z-as off op z=materiaalhoogte.

Als je materiaalhoogte voldoende is en er zitten geen klemmen in de weg dan zou je nu moeten kunnen frezen.

Misschien frees je nu de bodem van je machine in. In dat geval zet je je frees net wel/net niet buiten je werkstuk op het bed en touch off z=0

Als je goed hebt geprogrammeerd en ingesteld kan je nu gaan frezen.

Je schrijft alsof je nog niet eerder gefreest hebt, (Had ik ook niet toen ik begon) reken er dan op dat je freesjes gaat breken en materiaal gaat verniksen. Doe dat zo goedkoop mogelijk ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vroeger op school.. alles was conventioneel.. even raken met de frees, Noniusringen op 0 (of.. de Digitale uitlezing op 0 zetten.. en klaar..

Maar.. je kunt ook je Freesradius ingeven.. dan kun je vanaf 2 kanten komen, alleen moet je die Freesradius dan wel weer verrekenen met je maten..

Tot zover het conventionele verhaal..
Sven schreef: 25 jan 2024 19:52 Omgekeerd: jij vertelt de machine waar die zijn werk moet gaan doen, door 'touch off' uit te voeren.
Juist!.. een machine voelt niets, weet niets.. doet alleen maar wat je em verteld.. , een "Touch off" is alleen nodig als je nog niet weet waar je materiaal in de machine uithangt..

Wat het "origin" van je werkstuk betreft.. dat leg je in je TEKENING! al daar waar het't makkelijkste is voor jou voor dat specifieke werkstuk.
in mijn geval: is het een rechthoekig werkstuk?.. dan pak ik meestal de linker onderhoek als X0 Y0, want dan zijn alle Coordinaten positief.. Z0 leg ik doorgaans op het werkstukoppervlak (Hetgeen betekent als ik de bovenkant volledig wil bewerken, dat ik mijn bovenkant dan wel op Z0.5 ofzo instel, zodat Z0 ook daadwerkelijk werkstuk oppervlak is).
Heb je echter een Symmetrisch onderdeel, dan leg je in elk geval de Symmetrie as op 0, dat kan de X as zijn, en/of de Y as.. afhankelijk van het aantal assen va Symmetrie..

Hoe bepaal je die Coordinaten?.. eigenlijk net als bij een conventionele freesmachine, Ik laat het freesje meestal wel draaien als ik een "nulpuntje" moet pakken, tenzij het heel precies komt.. dan draai ik de frees met de hand, maar dan in tegengestelde richting.. als je te dicht op het materiaal staat, krijg je em niet rondgedraaid, dus jog ik dan langzaam weg (Stapjes van 0.01) tot ik de frees net kan draaien..

Raakt ie?.. Dan zet ik de Coordinaten op + of - Radius.. zodat het hart van de frees (de spindelas) op de contour staat als dat coordinaat op 0 staat..( wel even je Z-as omhoogtrekken voor je dat probeert)..

Da's methode 1..
de Methode met een glad pennetje is vergelijkbaar, en met een Voelermaatje of een vloeitje kun je bepalen of ie raakt of niet. werkt ook goed.. meermalen toegepast.. ook bij nauwkeurig werk, let wel dat je of een Voelermaat, of Gekalibreerde vloeitjes gebruikt, die zijn namelijk precies 0.03mm.. Ja.. ik verreken dat soort nauwkeurigheden..

Methode 3: een "Slingertaster" alleen te gebruiken dus zoals hierboven al aangeduid bij een toerental van <800, zelf hou ik <600 aan... ze gaan anders kaduuk, gelukkig kosten ze minder dan een Stylus van een 3D probe, dus dat valt mee..
Ook veelvuldig gebruikt in de Gereedschapmakerij.. fijn ding, zuiver op 0.01mm.
Als je de spindel aanzet, zal het onderste deel van die taster slingeren, tot je het werkstuk raakt.. als ie op 5 mm van de kant staat (bij een Taster van ø10) dan "trekt ie naar één kant.. dat is het punt wat je zoekt, je spil staat dan 5 mm van je werk..

Methode 4 : een Haimer Taster.. mooi ding.. ook veel mee gewerkt.. meetklokje met een tastpen, je raakt je werk, en draait door tot de wijzer op 0 staat.. dan staat de spindel recht boven de kant waar je op tast.. werkt in alle richtingen, dus als je de lengte weet, en die ook oproept bij je gereedschapwissel, kun je ook de Z tasten met dit apparaat..

Methode 5: de meest geavanceerde, een 3D taster.. ze zijn voor niet al te veel te koop, je kunt ze ook zelf maken, heel moeijlijk is dat niet en Youtroep staat vol met voorbeelden.
Hiermee kan je de machine automatisch laten meten.. zodra ie wat raakt, stuurt ie een signaal naar de besturing, je moet wel de diameter en de lengte van zo'n taster vantevoren kalibreren en vastleggen in je gereedschapstabel, maar als je dat eenmaal gedaan hebt, kun je ofwel kant voor kant tasten, of middels een programmaatje, een Macro of een ingebouwde functie van je besturing min of meer automatisch tasten..

'k heb het hier ook al een paar keer over lengtes gehad.. Ja.. je gereedschapslengte is belangrijk.. en als je de lengte van je taster kent, dan kun je ook de lengte van je gereedschap meten, zodat je niet op je werkstuk hoeft te "nullen"
Daarvoor zijn ook "Toolsetters" te koop.. die monteer je op een vaste plek op de machine en zodra je een gereedschap gewisseld hebt, stuur je em naar dat ding, om de lengte op te meten..
Dat maakt dan dat ie de lengte weet, en je dus gewoon door kan gaan.. ik heb dat ook toegepast op mijn machine, wel zo lekker als je een onderdeel hebt met meerdere gereedschappen, dat je gewoon de kop omhoog haalt, een nieuw gereedschap erin zet, de globale lengte even ingeeft, en dan laat je em automatisch meten, en dan gaat ie gewoon door..
andrefc101 schreef: 25 jan 2024 20:29
Frozen schreef: 25 jan 2024 20:07 Hoe voer ik "touch off" uit op een cnc machine? Is dat een optie in bijv. Fusion 360?
In Fusion geef je aan waar X0Y0Z0 is op je werkstuk. Vervolgens leg je een stuk materiaal op de cnc machine waaruit je dit werkstuk wilt maken. Daar zeg je tegen de controller van je cnc machine waar het 0 punt zich bevindt. Simpeler kan ik het niet uitleggen.
Inderdaad.. dat is PRECIES wat het is.. volgens bovenstaande methoden dus.. kies er maar een die je ligt.. zelf gebruik ik meerdere methoden.. alleen heb ik geen Haimertaster, en voor een slingertaster draait mijn machine te snel..

Ohja.. vergeet ik nog een methode..
Methode 6.. als je al een gat in je werk hebt.. hang een Poupitaster aan je spindel, en gebruik die om het midden van dat gat op te zoeken, zo "nul" ik bijvoorbeeld horlogekasten op de Freesbank, nadat de binnenkant gedraaid is, Taster in het gat, ronddraaien, en als de wijzer niet meer beweegt, is dus elk punt op de omtrek waar je meet even ver van de centerlijn van je spindel.. X0 Y0.. klaar..
Frozen schreef: 25 jan 2024 19:36 Ik kwam het volgende tegen op Amazon. https://www.amazon.nl/Broco-stuurwiel-E ... YXRm&psc=1
Da's een fijn ding, wordt door veel besturingen ondersteund, 'k heb er zelf ook een aan de machine (aan het besturingspaneel, maar ik heb maar een kleine machine)
er zijn er ook met een mooi kastje eromheen, al dan niet draadloos, waarmee je wat meer bewegingsvrijheid hebt.. (vond ik wel fijn toen ik werkte met een freesbank van3200 x 1600 mm, en op de Freesbanken van 6000 x 6000 zou ik me zonder zo'n ding echt geen raad weten..wel fijn dat je in die machine gewoon op het werkstuk kon klimmen om te zien of je gereedschap raakte..(zo'n slingertaster) anders moet je in allerlei gekke hoeken uit't bakkie hangen.. en da's niet fijn als je 2 meter boven de opspantafel staat..

Op mijn Freesbank gebruik ik dat electronische handwiel inderdaad om te tasten.. ik zet de snelheid laag (0.01 mm per klik, of soms zelfs op 0.001 mm per klik), en dan draai ik de frees, of het pennetje rustig naar mijn werkstuk.. wel zo fijn als je daarmee je Z0 kan instellen zodanig dat je er even 0.05 mm af kan pellen.. (Ja.. dat was een onderdeel van 1 mm dik, maar op één plaats moest ie 0.95 mm zijn.. Nou.. dan frezen we dat eraf.. simpel..
Je kunt snel voorpositioneren met de Jogtoetsen, en voor het laatste stukje gebruik je het handwiel.. of.. in mijn machine met 280 mm slag in de X, en doorgaans werstukken die de 60 mm niet overstijgen, doe ik alles met het handwiel..
Kars-cnc schreef: 25 jan 2024 18:39 Met CNC kun je eigenlijk het zelfde doen, alleen is het niet gebruikelijk om dat met een draaiende frees te doen maar met een stilstaande frees. Nog veiliger is een rond staafje van de freesdiameter gebruiken en dan met een papiertje of voelerband er tussen bepalen wanneer het materiaal geraakt wordt. Al deze methodes hebben het probleem dat je bij CNC geen gevoel hebt bij de as bewegingen en daardoor gemakkelijk te ver kunt joggen, wat niet altijd goed afloopt
Nu ik daar zo even over nadenk.. 't staafje hoeft niet persé zo dik te zijn als je freesje.. als je maar weet hoe dik ie is.. , en als je em tot de helft wegslijpt, of in elk geval een flinke platte kant eraan, dan kun je bewust iets te ver positioneren, met de platte kant naar je werk.. je kunt em dan niet draaien.. , maar als je dan de andere kant op jogt, dan komt er een punt dat je em wel kan draaien.. dan staat het pennetje dus een halve diameter van je werk..
silva
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: Materiaal positie

Bericht door silva »

Ik heb deze klok op het werk.

Afbeelding





Deze stop je in de spindel en zet hem tegen het materiaal aan op X en druk op 'part zero set.
Hiermee zeg ik tegen de machine dat dit zijn X nul punt is voor de X.
Voor de Y en Z is dit het zelfde.
En in het programma heb ik al gezet wat waar komt vanuit de X, Y en Z.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef: 26 jan 2024 17:50 Methode 4 : een Haimer Taster.. mooi ding.. ook veel mee gewerkt.. meetklokje met een tastpen, je raakt je werk, en draait door tot de wijzer op 0 staat.. dan staat de spindel recht boven de kant waar je op tast.. werkt in alle richtingen, dus als je de lengte weet, en die ook oproept bij je gereedschapwissel, kun je ook de Z tasten met dit apparaat..
Dus...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Materiaal positie

Bericht door MeMoRy »

silva schreef: 31 jan 2024 10:21 Ik heb deze klok op het werk.
Deze stop je in de spindel en zet hem tegen het materiaal aan op X en druk op 'part zero set.
En dan niet perongeluk op de "start" drukken. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Materiaal positie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

silva schreef: 31 jan 2024 10:21 Ik heb deze klok op het werk.

Deze stop je in de spindel en zet hem tegen het materiaal aan op X en druk op 'part zero set.
Hiermee zeg ik tegen de machine dat dit zijn X nul punt is voor de X.
Voor de Y en Z is dit het zelfde.
En in het programma heb ik al gezet wat waar komt vanuit de X, Y en Z.
Hoeveel omwentelingen laat je die wijzer dan maken?
De meeste 3D tasters hebben een extra wijzertje wat ook op 0 moet staan.
Jij moet waarschijnlijk die wijzer 1 omwenteling laten maken en dan tot de 0 om de halve kogeldiameter te verplaatsen, pas dan staat de hartlijn van de machine op 0.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie