Chamfer frezen / 12 graden frees

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Chamfer 3.5*12 ? is dat horizontaal of vertikaal.
Als die 12° vanuit de horizontaal is lijkt me dat geen prettige bewerking met een 1-snijder en RVS.

Op wat voor machine moet je dat gaan doen? Toeren, vermogen, stabiliteit.
Dus eigenlijk een frees die hier op lijkt, maar dan een tophoek van 156°. Die diameter heb jij natuurlijk niet nodig.
2024-02-07 09_10_11-CMT - CNC V-groeffrees 150º met wisselmessen Ø96,5mm. S=Ø20 mm..jpg
Ik heb dacht ik wel eens zo'n frees gezien waarbij de wisselplaat onder een hoek ingesteld kon worden.

En je kunt natuurlijk altijd een fictief voorbeeld geven waarin wel de uitdaging te zien is maar verder niets vrijgegeven wordt van het product.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door hfjbuis »

Een insert gebruiken is niet verkeerd, zeker als het om veel gebruik gaat.
Ik maak al heel lang mijn eigen insert houders. Sinds kort doe ik dit op de CNC. Het ontwerp is gemaakt in FreeCad en de snijhoek en insert afmetingen zijn instelbaar. Ik ben nog aan het sleutelen aan de toolpaden. Mocht iemand interesse hebben in het ontwerp, dan zal ik het uploaden naar Git.

Een foto van het eerste DCxT070202 prototype gemaakt op de CNC uit aluminium met een 10 mm schacht en het 2e exemplaar in staal. De schacht is 10 mm, de diameter iets over 12 mm en de snijhoek 5°.
25089
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door janplastiek »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 feb 2024 09:15 Ik heb dacht ik wel eens zo'n frees gezien waarbij de wisselplaat onder een hoek ingesteld kon worden.
deze bedoel je denk ik,
https://garnotec.be/artikel/3719/cnc-ve ... frees.html
ik gebruik deze regelmatig maar dan wel in kunststof
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 07 feb 2024 11:04 25089
Dat lijkt me een prachtige oplossing.
janplastiek schreef: 07 feb 2024 11:42 deze bedoel je denk ik,
https://garnotec.be/artikel/3719/cnc-ve ... frees.html
ik gebruik deze regelmatig maar dan wel in kunststof
Ja, die had ik op m'n netvlies. Zijn waarschijnlijk niet heel geschikt voor in RVS, maar bij gebrek aan beter.

Buis z'n oplossing komt beter in de buurt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

-rick schreef: 07 feb 2024 07:49
Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2024 01:04 Als er alleen maar rechte schuine kantjes aan die onderdelen moeten komen.. hoe moeilijk kan het zijn?...
Strijders.. om 02:00 lig ik al laaang plat!

Tja hoe moeilijk is het: ik heb er Cam voor nodig. maar ik ben ook niet zo'n goede programmeur als jij ;-)
Het zijn plaatwerk onderdelen die aan beide zijden gecontourd moeten worden. Het contour is een ''speer'' vorm van ongeveer 10 zijdes die telkens tussen de 5-20 graden verspringen.

Er zit in de onderlinge producten wel een systeem in; dus ik verwacht dat een handige programmeur/wiskundige hier wel een mooi programmatje voor kan schrijven. Dat je bijvoorbeeld alleen de breedte van het product in hoeft te vullen als parameter en de code er zo uit rolt.
Een plaatje zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden. @Arie, ik zal je eens een screenshot sturen wat ik ongeveer bedoel, ik wil eigenlijk de tekeningen niet online knallen omdat die van een bedrijf zijn.

Je schreef ook over een Mal onder die hoek, zodat je het met een gewone frees kon doen, alleen was dat geen optie vanwege de breedte van sommige delen.. Jouw Woorden:
Een mal van 12 graden maken kan ook, maar gezien wisselende breedtes en daardoor kan het werkstuk ver vrij uitsteken zie ik dat niet zitten ivm trillingen.

Nou.. hieruit Distillerend.. gaat het uitsluitend om Rechte kanten.. immers.. een curve onder 12 °Chamferen gaat in zo'n mal niet werken..

eigenlijk.. maakt de breedte van 't onderdeel geen bal uit.. aanslag aan de kant waar je moet frezen.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
Ergo, en dus concluderende aldus, met inachtneming van..
strookje, of een paar pennetjes waar je het werk tegenaan legt.. en dan het moeilijste..
Want.. je schreef:
maar ik ben ook niet zo'n goede programmeur als jij ;-)
Nou... ik zal een poging doen..
Voor als je werk langs de X as gefreesd moet worden :
G01 X.... F....
en als ie 90 Graden gedraaid ligt.. dan vervang je de X voor Y..
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Oke.. we zijn bezig. Ik heb het contour handmatig geprogrammeerd. en dat werkt.

één probleem, ik krijg de radius compensatie (nog) niet werkend, twijfelde om er een topic over aan te maken in de afdeling ''Eding''.

hieronder de code. Bij regel N0004 gaat het al mis. Foutmelding: ''L43 Length too short for adding toolcomp arc''
*Zowel geprobeerd in Eding 4.03 als 5.0.
*Heb ook al de regel ervoor (G1 X[#106 +3] Y[#107-3]) toegevoegd wat moet fungeren als Entry Move zoals in de manual staat. Geen verschil
*Tool dia 0.1 ingevuld en tool dia 6 en 60,maakt niets uit.

Iemand ideeën? ik heb hier al wat gezocht en zie wel eens dat de G41 functie in Eding gewoon niet goed is.... Iemand een tip?

Code: Selecteer alles

;Z-safe
#100 = 10
;feedRate
#101 = 480
;PlungeRate
#102 = 100
;speed
#103 = 4000

;FILL IN ONLY WIDTH W , HEIGHT C AND TOTAL HIEGHT L
;Width of the  [W]
#104 = 100
;Height of chamfer 20° in absolute Y value [C] (most of the times 13.6)
#105 = 13.6
;Max Y-Value [L]
#106 = 100

;Width of the  divided by 2
#107 = [#104/2] 
;Y distance chamfer C , is about 5
#108 = [tan[20]*#105]
;Y distance upper chamfer. total width minus X distance chamfer C (#108)
#109 = [#107-#108] 
;X distance upper chamfer; tang 20° of total width minus x distance chamfer
#110 = [#109*tan[20]]
; X coordinate B
#111 = [#110 + #105]


G64 P0.1

N0001 M6 T1
N0002 M3 S[#103] 
;hier radius compensatie, tool aan linkerzijde van geprogrammeerd path
 
;naar malpositie
;G54
N0003 G0 Z[#100]

G1 X[#106 +3] Y[#107-3]
G41 D6 G1 X[#106 +2] Y[#107-2]
;Go to Coordinate C
N0004 G0 X[#106] Y-[#107]
N0005 G0 Z0.5000
;Line Entry move
N0006 G0 X[#106] Y-[#107]
; Depth in material
N0007 F[#102] G1 Z-1.0000
;Go to Coordinate B
N0008 F[#101] G1 X[#111] Y-[#107]
; Go to Coordinate A
N0009 F[#101] G1 X[#110] Y-[#109]
; Go to Origin
N0010 F[#101] G1 X0.0000 Y0.0000
;Go to Coordinate AA
N0011 F[#101] G1 X[#110] Y[#109]
; Go to Coordinate BB
N0012 F[#101] G1 X[#111] Y[#107]
; Go to Cordinate CC
N0013 F[#101] G1 X[#106] Y[#107]
;clearance height
N0014 G0 Z0.5000
;safe height
N0015 G0 Z[#100]
;turn radius compensation off
G40
;Go to position nearby machine homing point (so spindle is out of the way)
G30
N0016 M30
Afbeelding
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door keesfrees »

Toolcompensatie voor een profielfrees : welke D aan te houden ?
Neem / teken een centerlijn en vergeet de toolcompensatie. ( ik gebruik nooit toolcompensatie )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Dat is afhankelijk van de diepte (en diameter). Maar die is gelukkig altijd hetzelfde dus daar kan ik éénmalig iets voor kiezen.

Oftewel, een ''offset'' programmeren zou inderdaad kunnen, jammer maar dat moet lukken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

G41 werkt niet bij scherpe binnen hoeken, inloopradius toevoegen zou het probleem op moeten lossen.
En in de aanloop zit dus een knik.

Ps. Ik begrijp helemaal niets van de bedoeling van het programma. Maar dat zal mijn beroerde voorstellingsvermogen wel zijn. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik in zo'n geval doe is Poolcoordinaten gebruiken, maar dat kan alleen als je dat in de Macro zet.. daarmee is Radiuscompensatie min of meer automatisch goed.

de offset, die bepaal je aan de hand van de diameter van je gereedschap waarmee je werkt.. ergo.. als je een 20 mm dikke frees hebt, dan zit je met Radius 10 "op de hoek van je snijkant" dat is niet het meest handige.. een millimetertje naar binnen is beter in dat geval, maar dat maakt door de hoek van je gereedschap de lengte ook anders.. dat moet je eerst Kalibreren..

G41-G42 RadiusComp werkt inderdaad niet volledig, helaas, en dit geval is nou net één van die situaties waarin het niet werkt..

met een Radius kun je het wel oplossen ja, maar dan moet die radius wel tangentiaal zijn..(en daar zit em nou net de handigheid van Poolcoordinaten in.. je kunt op elk hoekpunt "omlopen" met een Hoek, op de actuele radius (die gelijk is aan de offset vanuit de contour))

'k heb vandaag 2 offerte aanvragen binnengekregen.. en ik zit nog met 't Cam werk van een behoorlijk complex onderdeel.. (ja.. ik gebruik ook echt wel eens Cam)
hopelijk kan ik er morgenochtend even mijn licht over laten knipperen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat jij wilt moet gewoon lukken met het half werkende versie van Eding.
Het zijn allemaal buiten hoeken, daar loopt ie met een cirkel omheen.

Maar je programma is wel extreem onoverzichtelijk.
Ik persoonlijk zou alleen freesbewerkingen (contour) voorzien van de G41/G40 informatie. De ijlgang bewegingen zijn geen freesbeweging.

Code: Selecteer alles

G41 Xc Yc
G1 Xb
G1 Xa Ya
G1 X0 Y0
G1 Xaa Yaa
G1 Xbb Ybb
G1 Xcc 
G40 X(cc+5)
De truuc zit in je startpunt, probeer die met een kwart cirkel aan te lopen, en vanaf positie frees naar positie G41 mag geen 'binnenhoek' zitten.
Xc=100 Yc=-50

Code: Selecteer alles

G0 X120 Y-80
G41 X120 Y-70
G3 X100 Y-50 I-20 J0
en zo verder naar punt B
Ik begrijp nog steeds de reden van deze opzet niet, en eigenlijk ook niet wat je nu precies wilt. Een conisch product frezen is echt veel simpeler met een fictieve frees radius die elke volgende diepte groter maakt.

Ik kan dit even niet uitproberen, geen Eding op de pc staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 feb 2024 21:36 G41 werkt niet bij scherpe binnen hoeken, inloopradius toevoegen zou het probleem op moeten lossen.
En in de aanloop zit dus een knik.

Ps. Ik begrijp helemaal niets van de bedoeling van het programma. Maar dat zal mijn beroerde voorstellingsvermogen wel zijn. :lol:
Hugo, Sorry, maar RadiusCompensatie werkt wel bij scherpe binnenhoeken:

Afbeelding

'k heb hier even een "Vergelijkbaar dingetje ingeknopseld... met 3 Frezen.. een van 10 mm, 1 van 2 en een van 0.. die loopt dus gewoon over de contour..

Code: Selecteer alles

T1 M6
gosub Contour
T2 M6
gosub Contour
T3 M6
gosub Contour
G28 M2
sub Contour
G00 X110 Y-43 Z20
G00 Z-3 M3
G01 G41   Y-43
G01 X30 
G01 X15 Y-38
G01 X2 Y-20
G01 X50 Y0
G01 X2 Y20
;G01 X0 Y0
G01 X15 Y38
G01 X30 Y43
G01 X110
G01 G40 X110 Y50
G00 Z20 M3
endsub
Het enige waar EdingCNC nog mee "kampt" qua radiuscompensatie is bij niet tangentiale aansluitingen met cirkelbogen, en dat is ook een lastige...
Voor 2 rechte lijnen ligt je meetpunt op de bissectrice van die 2 elementen, dat is de positie waar de frees van richting moet veranderen
derhalve geldt voor buitenhoeken dat je tan^-1(½α) ● Rfrees doorloopt, en voor binnenhoeken geldt dat je diezelfde afstand vóór de hoek stopt..

Qua wiskunde stelt dat niet heel veel voor.. met een Tangentiale cirkelboog geldt dat het Cirkelmiddelpunt altijd Loodrecht op het eind van een Contourelement ligt, maar zodra ie niet tangentiaal is.. dan is het een ander verhaal.. tussen een Rechte lijn en een Cirkelboog bestaat geen Hoek, dus ook geen bissectrice.. en daar zit em dus de kneep...

Ja... ik ben er wel eens hard in dat de Radiuscompensatie in EdingCNC niet in orde is, maar dat is omdat ie dus eigenlijk nog niet "Parsons Complete" is, maar... er wordt wereldwijd ook gewerkt met programmeertalen die niet Turing Complete zijn.. en dat zorgt ook niet voor problemen.. Ergo!..
Zolang je weet waar het misgaat, en die situaties dus kan vermijden, is er geen vuiltje aan de lucht..

Qua parametrisch programmeren van die Contour..Je kunt de "remarks" ook achter je Parameter Definities zetten.. dat leest en wijzigt makkelijker.. (ik doe al jaren niet anders.. en Heidenhain ook niet.. )

Dus: Niet zo...

Code: Selecteer alles

;Z-safe
#100 = 10
;feedRate
#101 = 480
;PlungeRate
#102 = 100
;speed
#103 = 4000

;FILL IN ONLY WIDTH W , HEIGHT C AND TOTAL HIEGHT L
;Width of the spear [W]
#104 = 100
;Height of chamfer 20° in absolute Y value [C] (most of the times 13.6)
#105 = 13.6
;Max Y-Value [L]
#106 = 100
Maar: Zo!

Code: Selecteer alles

#100 = 10  (Z-safe)
#101 = 480  (feedRate)
#102 = 100  (PlungeRate)
#103 = 4000  (speed)

;FILL IN ONLY WIDTH W , HEIGHT C AND TOTAL HIEGHT L
#104 = 100  (Width of the spear [W])
#105 = 13.6   (Height of chamfer 20° in absolute Y value [C] (most of the times 13.6))
#106 = 100  (Max Y-Value [L])
Da's veul compacterderder.. en dat er veel commentaren in staan.. da's niet erg.. beter dan te weinig.. want dan blijf je zoeken.. :)

'Kheb wel geroepen.. Poolcoordinaten.. maar dat is eigenlijk hier niet eens nodig.. bovendien heb ik ook nog niet getest met poolcoordinaten in Combinatie met radiuscompensatie.. dat wordt nog interessant..

verder.. even terugkomend op:
hugo stoutjesdijk schreef: 22 feb 2024 21:36 G41 werkt niet bij scherpe binnen hoeken
het is blijkbaar zo dat je de RadiusCompensatie niet mag aanlopen met een binnenhoek, 'k heb het even getest met een simpel vierkantje:
Laten we zeggen dat we op X0 Y0 de Contour beginnen: en Clockwise het vierkantje lopen.. dan starten we dus op Y- "vrijloop"
Dus als de eerste beweging met Radiuscompensatie luidt:
G01 G41 X0 Y0
dan kunnen we NIET voorpositioneren op een -X coordinaat.. X0 is geen probleem, X>0 ook niet.. X<0 dus wel.. en als je dat eenmaal weet.. is er niets an 't handje
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 23 feb 2024 11:34 Hugo, Sorry, maar RadiusCompensatie werkt wel bij scherpe binnenhoeken:
ik zie je er anders omheen lopen, dan noemen wij dat 'buitenhoeken'.
het is blijkbaar zo dat je de RadiusCompensatie niet mag aanlopen met een binnenhoek, 'k heb het even getest met een simpel vierkantje:
Laten we zeggen dat we op X0 Y0 de Contour beginnen: en Clockwise het vierkantje lopen.. dan starten we dus op Y- "vrijloop"
Dus als de eerste beweging met Radiuscompensatie luidt:
G01 G41 X0 Y0
dan kunnen we NIET voorpositioneren op een -X coordinaat.. X0 is geen probleem, X>0 ook niet.. X<0 dus wel.. en als je dat eenmaal weet.. is er niets an 't handje
Heel goed Arie, precies wat ik met die kwartcirkel dus ook aan gaf. Het is vaak niet gewenst om op een hoekpunt te beginnen, met een kwartcirkel aanlopen naar de contour lost veel uitdagingen op.

Je spreekt jezelf wel vaker tegen, maar nu wel heel erg snel. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie