C++ Hoe begin ik?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

C++ Hoe begin ik?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jongelui, en andere Nerds :lol:

zoals inmiddels wel bekend.. ben ik nogal met Software aan het "kl-eh. experimenteren"
Getuige E++ (waar ik nodig weer eens mee verder moet), en het experimentje met een USB Camera, om een Toolpresetter te maken.

ik heb daarvoor een C# DLL waarmee ik kan Koppelen met EdingCNC's Server , en da's best lollig.. maar.. !.. die C# DLL is ooit, een paar jaar geleden geschreven, maar wordt niet meer onderhouden.. dat wil zeggen dat als er nieuwe Functies in EdingCNC bij komen.. dat ik die dan NIET kan benaderen in mijn C# Applicatie..
Een reactie van Bert Eding daarover was "Waarom ga je niet in C++ programmeren?.. en Daar moet ik em gelijk in geven, immers, als ik C++ ga gebruiken, dan heb ik geen DLL meer nodig die door iemand anders geschreven is, en niet meer onderhouden wordt.

Als ik met C++ werk, kan ik (volgens Bert Eding) gewoon
CncConnectServer(“”)
gebruiken om met EdingCNC te verbinden.. bovendien is de documentatie vanuit EdingCNC beter dan die van een "third party" DLL, Iets wat ik al gemerkt heb toen de VBDotNETApi nog ondersteund werd, daarmee was het werkelijk kinderspel om een VB.NET applicatie te bouwen die ofwel naast EdingCNC draaide, of als Zelfstandige GUI.. (de eerste kostte me een week, de tweede was in een weekendje klaar)

Alleen de vraag.. "Hoe begin ik met een C++ Applicatie? (Windows Forms Applicatie). Ik kan zoiets wel maken.. maar verder dan een Leeg scherm kom ik niet.. en ik kan dat scherm in Visual Studio niet terugvinden..

'K heb ook wel een poging gewaagd in QT Creator.. maar daar moet ik "kits" koppelen?.. geen idee wat dat nou weer is.. verdikke.. geef me gewoon een scherm waar ik knoppen en vensters in kan mikken.. 8)
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door MeMoRy »

Ik heb een aantal jaar (hobby en professioneel) ervaring met C++ programmeren.

Voor de je daaraan begint: weet je het zeker??

C++ is een unmanaged taal. Je moet dus je hele memory management zelf doen. Er zijn heeeel veel valkuilen want je krijgt heel veel vrijheid. Memory leaks (geheugen dan niet vrijgegeven worden), stack overflows (bij veel recursie) of pointer fouten (dat je bijv. een null-referentie probeert te volgen en een harde segmentation fault krijgt) liggen op de loer. Tegenwoordig hebben de compilers betere static analysis om je te helpen, maar zijwieltjes zoals bij C# krijg je echt niet.
Tegenwoordig zie je dat mensen als low-level taal eerder in Rust beginnen.

Bij low-level talen is het ook zo: UI frameworks krijg je niet cadeau. Winforms is voor .Net (dotnet), dus niet C++! Je hebt zoiets als C++/CLI, wat een dotnet variant is van C++, maar die wordt niet super onderhouden. Er zijn verschillende UI frameworks voor C++, zoals de bekende Qt, maar ook daar geen zijwieltjes: je moet echt alles zelfs maken. Het ziet er out-of-the-box ook niet zo gelikt uit.

C++ is eigenlijk een taal die alleen nog maar gebruikt wordt in high-performance/minimal toepassingen: finance, games, embedded, etc. Je wil het alleen gebruiken als je iets heel erg wil optimaliseren en/of niet vaak veranderd.

Het is niet helemaal duidelijk wat je precies zou willen met C++, wellicht kan je meer details geven?
Hier is een lijst met goede boeken
Dit is een youtube kanaal van een bekende leraar
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb hier dus ook helemaal geen verstand van, maar ergens zit er iets wat knaagt.

Lijkt me dus helemaal niet logisch dat zo'n "CncConnectServer(“”)" afhankelijk is van de programmeertaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik C en C++ voor het programmeren van microcontrollers zoals een arduino of esp of stm bordje. Voor alles wat op windows moet draaien C# (vroeger VisualBasic).

Ik kan mij niet voorstellen dat in visual studio iets met C++ wel kan, maar niet met C#. Mocht het toch zo zijn, dan voeg je aan je project een stukje code (module) toe in C++ waarin je een class definieert die dan met eding communiceert. Die class (module) gebruik je dan weer gebruikt in alle C# code met een "uses".

Het kan dat je de C++ code in een apart project moet stoppen. Het is te lang geleden dat ik dit gedaan heb en mijn geheugen is toch beduidend minder aan het worden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2024 14:58 Ik heb hier dus ook helemaal geen verstand van, maar ergens zit er iets wat knaagt.

Lijkt me dus helemaal niet logisch dat zo'n "CncConnectServer(“”)" afhankelijk is van de programmeertaal.
EdingCNC is geschreven in C++ en om toegang te krijgen tot de Parameters, en machinefuncties moet ik dat toch op één of andere manier koppelen..
in de GUI's die ik geschreven, moest ik de VBApiNet.dll gebruiken om te verbinden met de CNCServer. in C# had ik een andere (door een ander geschreven) C# dll nodig.. naar wat ik van Software begrepen heb is een DLL een Dynamic Link Library, in mijn beleving dus een "Bibliotheek" die de koppeling verzorgt tussen diverse stukken software..
de "Usings" die ik bovenin een Class heb staan in C#, dat zijn toch ook DLL's?.. zo is er een die Text behandeld, één die Forms regelt, en als ik video wil gebruiken, gooi ik daar using AForge.Video.dll in, en zo ook met allerhande andere bibliotheken om verbindingen aan te leggen..

Probeer ik in C# gewoon de cncapi.dll toe te voegen.. dan krijg ik dikke foutmeldingen.. dus dat gaat blijkbaar niet zo..
Nou moet ik toegeven, ondanks wat ik schijnbaar voor elkaar boks.. ik ben nog maar een beginneling.. ik heb laten we zeggen 2½ jaar ervaring met het schrijven in Visual Basic en VBA, nu ongeveer een jaar in C#, en 2 weken in C (Arduino), maar ik zou graag de stap maken naar C++, omdat C++ qua tijdkritische applicaties gewoon beter is..
hfjbuis schreef: 20 feb 2024 16:49 Ik kan mij niet voorstellen dat in visual studio iets met C++ wel kan, maar niet met C#. Mocht het toch zo zijn, dan voeg je aan je project een stukje code (module) toe in C++ waarin je een class definieert die dan met eding communiceert. Die class (module) gebruik je dan weer gebruikt in alle C# code met een "uses".
Net wat ik zeg.. in VB.Net, had ik een DLL, in C# is er een (door een ander geschreven en niet meer onderhouden) DLL, de VBAPINet.DLL wordt niet meer ondersteund, dus in VB.NET kan ik dat niet meer gebruiken, omdat er het nodige bijgekomen is in EdingCNC.. de niet meer onderhouden C# DLL zal datzelfde lot ondergaan.. dus zou ik het liefst rechtstreeks in C++ die koppeling maken, en dat kan klaarblijkelijk dus met de eerder beschreven CNCConnectServer("");endan kan ik dus gewoon met :

CncGetToolData(), tool data ophalen
CncUpdateToolData(), tool data weg scrijven
CncLoadToolTable() , staat de wijzigingen op in de ini file en maakt de wijzigingen actief in de interpreter.

CncDisconnectServer() als de applicatie eindigt.

de Boel regelen, aldus Bert.. en hij kan het weten, want hij heeft het geschreven.. Net als ik in het verleden al gezegd heb, als de GUI van EdingCNC je niet bevalt.. Bouw dan lekker je eigen GUI.. dat kan gewoon in C++, al dan niet met QT..
't lastige is dat ik met Visual Studio niet weet waar ik de CNCConnectServer("") moet neerpoten, noch waar ik mijn Form kan vinden, om daar mijn Camerabeeld weer te geven.. hoe de Camera te linken zal ik nog een uit moeten vlooien, maar meer dan bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

#include <opencv2/opencv.hpp>
#include <iostream>

int main(int, char**) {
    // open the first webcam plugged in the computer
    cv::VideoCapture camera(0); // in linux check $ ls /dev/video0
    if (!camera.isOpened()) {
        std::cerr << "ERROR: Could not open camera" << std::endl;
        return 1;
    }
zou het toch echt niet moeten zijn..Nou heb ik nog geen ervaring in het schrijven in C++, maar de Code ziet er vrij "rechttoe-rechtaan-rechtzodiegaat uit.. eerst #include <opencv2/opencv.hpp> om de Camera te koppelen, #include <iostream> om het signaal binnen te halen, en dan in int main, trekken we de camera binnen met cv::VideoCapture camera(0), en dan controleren of de Camera open is.. niet heel spannend..

Maar..ik weet dus nog steeds niet waar ik dat moet zetten, en hoe ik mijn Form moet maken..en bewerken..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 20 feb 2024 23:52 de VBAPINet.DLL wordt niet meer ondersteund, dus in VB.NET kan ik dat niet meer gebruiken
Iets gaan ontwikkelen op code die niet meer gebruikt wordt, is een risicovolle onderneming.
Arie Kabaalstra schreef: 20 feb 2024 23:52 en dat kan klaarblijkelijk dus met de eerder beschreven CNCConnectServer("")
Als Eding iets heeft geschreven om andere software te kunnen koppelen, dan lijkt het mij niet meer dan redelijk, dat ze minstens een mini voorbeeldprogramma maken om de gebruikers op weg te helpen. Dat kost minder tijd dan elke gebruiker apart te helpen. Gewoon vragen aan Bert.

Ook in C# kun je gebruik maken van externe DLL's. In dit programma wordt een DLL gebruikt middels het importeren van de interface ()DllImportAttribute en het defiieren van de functies (private static extern ). De dll moet je linken bij de references in het project. DLL's die niet standaard in Windows zitten, moet je in een aparte directory zetten en mee linken bij het publiceren. Als dat een DLL is die je niet zelf geschreven hebt, loop je tegen licenties en rechten aan. Je kunt dan een link geven naar de download pagina van de DLL en natuurlijk een handleiding maken van hoe deze DLL moet worden geïnstalleerd.

Code: Selecteer alles

    public partial class Form1 : Form
    {
        //Import the FindWindow API to find our window
        [DllImportAttribute("User32.dll")]
        private static extern int FindWindow(String ClassName, String WindowName);

        //Import the SetForeground API to activate it
        [DllImportAttribute("User32.dll")]
        private static extern IntPtr SetForegroundWindow(int hWnd);

        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
            HandleSingleInstance();                                     // Disable this line for testing
            this.KeyDown += new System.Windows.Forms.KeyEventHandler(KeyDownEventHandler);
            txtInfo.Text = "No info";
            this.KeyPreview = true;     // enable key event to be handled by this form
        }
Het bijbehorende VS project:
ActivateWindow.zip
Hier een stukje info over het linken van een DLL in C# https://stackoverflow.com/questions/768 ... rp-project
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 21 feb 2024 00:28 Iets gaan ontwikkelen op code die niet meer gebruikt wordt, is een risicovolle onderneming.
Ik zie dat niet als riscovol.. ik zie dat als "Zelfmoord" van je project.. daarom GEEN VB.NET, en liefst ook niet Bibliotheek gebruiken die Nu nog werkt, maar niet meer ontwikkeld of onderhouden wordt.. (de Download is ook verdwenen.. )
hfjbuis schreef: 21 feb 2024 00:28 Als Eding iets heeft geschreven om andere software te kunnen koppelen, dan lijkt het mij niet meer dan redelijk, dat ze minstens een mini voorbeeldprogramma maken om de gebruikers op weg te helpen. Dat kost minder tijd dan elke gebruiker apart te helpen. Gewoon vragen aan Bert.
't is niet dat ze bewust iets geschreven hebben voor anderen om wat te kunnen maken.. EdingCNC gebruikt het zelf ook in de GUI, immers de Server is de daadwerkelijke controller, de GUI is niet meer dan de grafische schil op de Server..

er IS een voorbeeld GUI voor degenen die zelf een GUI willen maken.. vroeger was dat in VB.NET, toen de VBNetApi.dll nog ondersteund werd, en omdat ik wel wat ervaring had in het programmeren in VB.Net was dat werkelijk Kinderspel..
(ik opende het voorbeeld, en maakte mijn eigen GUI project, en dan was het niet meer dan de referenties toevoegen, de CNC Server koppelen in de Sub Form1_load, en dan kon je zo de Coordinaten maken, MachineCommando's versturen naar de Server, Meldingen van de Server weergeven.. dat stelde echt niets voor..

Nu is er een QT_ExampleGUI, maar ik heb werkelijk GEEN idee hoe ik dat moet openen.. nou ja. met QT, maar met Creator of met Design Studio.. en welk bestand moet ik dan hebben?..
Als ik QT_ExampleUI.pro probeer te openen, begint QT te mekkeren over allerhande Kits?.. open ik em met Visual Studio, dan krijg ik een bak errors.. en daar zit ik ook niet op te wachten..

de "Manual" dateert ook al weer van 2017.. dus die is ook niet meer de modernste.. en sindsdien zijn er nieuwere versies QT gekomen.. nou vind ik het niet erg om in QT te gaan werken.. ALS Het maar werkt.. en dat doet het nu niet.. Bert maar eens mailen..
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door nieles »

zoals ik het probleem goed begrijp heb je een C# applicatie die je wilt koppelen aan een C++ applicatie. maar het lukt niet om een C++ DLL aanroepen in C#. correct?

als ik zoek op wrapper methodes dan vind ik genoeg info. ik denk de moeite waard om te ondezoeken:

https://learn.microsoft.com/en-us/cpp/d ... w=msvc-170

https://stackoverflow.com/questions/283 ... in-c-sharp

https://stackoverflow.com/questions/772 ... in-c-sharp

https://stackoverflow.com/questions/768 ... rp-project


edit: ik vond ook dit project nog: https://github.com/mono/CppSharp
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 20 feb 2024 23:52 de "Usings" die ik bovenin een Class heb staan in C#, dat zijn toch ook DLL's?
Niet helemaal sowieso zijn de DLLs in C# / .NET assemblies, en die bevatten heel andere dingen dan C/C++ DLLs.
Maar verder hebben "usings" (of preciezer, het using directive) te maken met namespaces: je haalt types gedefinieert in een bepaalde namespace naar je lokale namespace. Een DLL kan meerdere namespaces bevatten. Omgedraaid kunnen meerdere DLLs in dezelfde namespace types defineren.
Als je C++ gaat leren, worden namespaces nog iets complexer, omdat de de standard library er ook nog bij krijgt.
Probeer ik in C# gewoon de cncapi.dll toe te voegen.. dan krijg ik dikke foutmeldingen.. dus dat gaat blijkbaar niet zo..
Hoe? Misschien kunnen we daarbij meedenken?
Ik zie op Stack Overflow helaas maar 1 hit op die dll: link, maar die laat we zien hoe je de dll importeert.
... ik zou graag de stap maken naar C++, omdat C++ qua tijdkritische applicaties gewoon beter is..
Wat bedoel je met "beter"? Dat valt namelijk maar te bezien. In C# is heel veel mogelijk. C++ heeft ook heel veel nadelen: meer ontwikkeltijd, meer debuggen, meer zelf maken. Een slecht C++ programma is niet beter dan een goed C# programma. En als C++ zo goed was, zou iedereen wel C++ gebruiken.
Bouw dan lekker je eigen GUI.. dat kan gewoon in C++, al dan niet met QT..
Onderschat niet hoeveel werk dat is. Daar moet je al flink ervaren voor zijn.
[...]
zou het toch echt niet moeten zijn..Nou heb ik nog geen ervaring in het schrijven in C++, maar de Code ziet er vrij "rechttoe-rechtaan-rechtzodiegaat uit.. eerst #include <opencv2/opencv.hpp> om de Camera te koppelen, #include <iostream> om het signaal binnen te halen, en dan in int main, trekken we de camera binnen met cv::VideoCapture camera(0), en dan controleren of de Camera open is.. niet heel spannend..
Maar..ik weet dus nog steeds niet waar ik dat moet zetten, en hoe ik mijn Form moet maken..en bewerken..
Stap 1 al: weet je hoe je moet linken? Of zelfs al compilen? Want daar wordt je ook niet bij geholpen in C++. Je moet echt alles zelf aan elkaar hangen. En daar gaat nog best veel tijd in zitten. Het compilen kost ook nog eens veel meer tijd: je hebt niet meer binnen een minuutje je app draaien, maar zeker met een GUI erbij kan je bij het bouwen toch wel ene paar bakkies koffie drinken. Proefondervindelijk programmeren zit er niet meer zo in.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 21 feb 2024 00:28

Code: Selecteer alles

[DllImportAttribute("User32.dll")]
private static extern int FindWindow(String ClassName, String WindowName);
Dit is P/Invoke, de klassieke manier van importeren.
De nieuwere Visual Studios stellen nu al voor om dit op een nieuwe manier (source generators) te doen

Code: Selecteer alles

[LibraryImport("user32.dll", SetLastError = true, StringMarshalling = StringMarshalling.Utf16)]
private static partial int FindWindow(String ClassName, String WindowName);
Maar omdat dit de standaard windows libraries betreft, zijn er voor dit soort dingen [natuurlijk] NuGet packages. Wij zijn een aantal jaar geleden overgestapt naar PInvoke.User32, en gebruiken nu de [source generated] opvolger Microsoft.Windows.CsWin32. Krijg je direct alle benodigde Windows types mee.

Maar goed, dat is wat offtopic.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door Arie Kabaalstra »

nieles schreef: 21 feb 2024 08:56 zoals ik het probleem goed begrijp heb je een C# applicatie die je wilt koppelen aan een C++ applicatie. maar het lukt niet om een C++ DLL aanroepen in C#. correct?

als ik zoek op wrapper methodes dan vind ik genoeg info. ik denk de moeite waard om te ondezoeken:

https://learn.microsoft.com/en-us/cpp/d ... w=msvc-170
Niet helemaal.. 't gaat erom.. Ik wil een betrouwbare (lees in de toekomst ook nog ondersteunde) manier om Mijn applicatie te koppelen met de EdingCNC Server.

Vroeger, toen er nog een DotNet API was, was het zoals eerder gezegd kinderlijk eenvoudig. de Dotnet API knoopte je in je project, en die regelde de communicatie tussen jouw applicatie en EdingCNC.

Per saldo maakt het me eigenlijk geen Bal uit in welke taal ik mijn applicatie moet schrijven, echter heb ik momenteel een stevige voorkeur voor C#, zoals eerder gemeld heb ik een aantal jaren ervaring met VB.NET, maar ondanks dat ik pas een jaartje in C# programmeer, kan ik voor mijn gevoel daar meer mee dan ik ooit voor elkaar kreeg in VB, verder vind ik het een fijne taal om in te werken, overzichtelijker dan VB, ik moest in het begin wel erg wennen aan de Accolades, maar inmiddels is de structuur me wel duidelijk..

Het lastige met verschillende programmeertalen is dat sommige talen uit dezelfde "Familie" op elkaar lijken, en andere weer totaal niet.. Basic?.. eigenlijk maakte dat me niet veel uit.. of ik nou in Commodore Basic V2.0, V3.5 of V7.0 schreef.. Ja.. in V2.0 moest je veel dingen nog "low level" doen met Peek en Poke, waar in 3.5 en 7.0 daar gewoon statements voor waren.. zo hoefde je niet meer te onthouden welke adressen je moest Poken om bepaalde dingen te regelen.. geluid in V2.0 was Poke en Peek, terwijl je in 3.5 en 7.0 gewoon Sound statements had.
Voor het "gewone" werk.. Quickbasic was niet veel anders dan Commodore Basic..
Pascal, C en Epoc lijken ook aardig op elkaar, geen Esotherisch geneuzel, maar gewoon statements.. groot verschil met Basic was dat je de Variabelen eerst moest definieren in de "kop van je programma, maar da's in VB, en C# ook al het geval.. Epoc was ook weer even wennen voor me, maar niet heel ingewikkeld 'k heb daar op mijn Psion de nodige applicaties mee geschreven.

de "keuze" om naar C++ over te stappen ligt em in het gegeven dat ik in C++ direct die koppeling kan maken, omdat EdingCNC ook in C++ geschreven is, zodat ik rechtstreeks dingen eruit kan peuteren, zonder dat ik daar allerhande "Wrappers" voor nodig heb, volgens EdingCNC is het schrijven van een Wrapper voor C# niet moeilijk, maar men heeft daar momenteel andere dingen aan het hoofd.. wat volkomen logisch is.
MeMoRy schreef: 21 feb 2024 09:16 Niet helemaal sowieso zijn de DLLs in C# / .NET assemblies, en die bevatten heel andere dingen dan C/C++ DLLs.
Maar verder hebben "usings" (of preciezer, het using directive) te maken met namespaces: je haalt types gedefinieert in een bepaalde namespace naar je lokale namespace. Een DLL kan meerdere namespaces bevatten. Omgedraaid kunnen meerdere DLLs in dezelfde namespace types defineren.
Als je C++ gaat leren, worden namespaces nog iets complexer, omdat de de standard library er ook nog bij krijgt.
Wat ik al aangaf.. 'k ben nog maar een beginner.. al heeft "meester Huub" me al eens toevertrouwd dat ik dat stadium allang voorbij ben..
Maar desalniettemin, weet ik van een heleboel dingen nog niet hoe ze precies werken.. Ik heb al wel een Class gemaakt met een Object, zodat ik daarmee de eigenschappen kan aanpassen en gebruiken in E++, en dat werkt wel lekker..

C++ is dus "Lastig om te leren.. Nou.. dan moest ik me voorlopig maar bij C# houden, die taal ligt me wel, ik merk dat ik daarin al best veel dingen uit mijn hoofd in kan knopselen zonder naar voorbeeldjes te zoeken.. de structuur bevalt me wel. en da's ook gewoon fijn..
Bovendien, heb ik al behoorlijk wat voorbeelden gevonden van "meer exotische dingen " zoals de Camera..

Dus.. als er een mogelijkheid is om iets te maken dat de CNCserver kan verbinden met een C# Applicatie, dan ben ik waar ik zijn wil..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door MeMoRy »

Afhankelijk van wat je precies wil, kunnen we wel meedenken met hoe het te realiseren in C#. P/invoken bijv.

Laat maar weten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als middels P/Invoke het koppelen van de Server mogelijk is, en ik ook dan gewoon elementen uit die server kan gebruiken, dus Tooltabel data opvragen, posities, variabelewaarden kan lezen en schrijven, dan ben ik al een heel eind geholpen..
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: C++ Hoe begin ik?

Bericht door MeMoRy »

Plaats reactie