U91 motor unimat sl

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. met een gewoon 230 Volt motortje werkt dat zo..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Quepee »

Arie Kabaalstra schreef: 26 feb 2024 20:04
Quepee schreef: 26 feb 2024 19:42 te weinig info om te weten dat er 1 fase is , als ik een machine aansluit is dat r s t , u v w en als de pomp verkeerd omdraait verwissel je 1 van de 3
Dan weet je duidelijk niet wat een Unimat SL is.. da's een draaibankje wat bij de meeste leden met een Draaibank hier, zo tussen de Centers kan.. Als jij een Unimat SL aansluit..dan is er geen sprake van r, s, t ,u, v of w.. 't is gewoon een licht machientje, gewoon lichtnet.. 230 V..
Who2024 schreef: 26 feb 2024 10:39 Emco Unimat SL.
ofwel je hebt niet goed gelezen..
hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2024 12:49 Het lijkt mij een naaimachine motor, die zijn misschien wat makkelijker te vinden.

Echt niet goed gelezen dus.. of heb jij een Naaimachine op 400V?
Wat is het nou 230v of 400v
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door hugo stoutjesdijk »

:lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harrycnc
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2015 12:47

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Harrycnc »

Pas op met de draairichting van koolborstelmotoren te veranderen. Deze zijn meestal niet geschikt om 2 richtingen te kunnen draaien of Je moet ook de hoek van de borstels t.o.v. de stator ook aanpassen anders zullen er te veel vonken ontstaan op de collector bij hoger toerental (hyseresis verschijnsel) als het mogelijk is de hoek vb. 80° te draaien naar 100° .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Harrycnc schreef: 27 feb 2024 14:35 Pas op met de draairichting van koolborstelmotoren te veranderen. Deze zijn meestal niet geschikt om 2 richtingen te kunnen draaien of Je moet ook de hoek van de borstels t.o.v. de stator ook aanpassen anders zullen er te veel vonken ontstaan op de collector bij hoger toerental (hyseresis verschijnsel) als het mogelijk is de hoek vb. 80° te draaien naar 100° .
Who2024 schreef: 26 feb 2024 16:56 ondertussen een andere U91 motor op de kop getikt daar deze, volgens de oude eigenaar, de verkeerde kant op liep.
hoe kan ik de draairichting van zo'n motortje omdraaien?

Mvg, Willem.
Moelijk he?.. Lezen... Kanonne.. Hij heeft dus een andere, identieke motor, alleen.. volgens de oude eigenaar liep ie de verkeerde kant op.. ik durf er een Kist bier op te zetten (Jawel.. daar is ie weer) dat ie dat niet altijd gedaan heeft.. maar dat één of andere onverlaat em ooit verkeerd om aangesloten heeft.. en niet snapt wat ie nou verkeerd gedaan heeft..
een U91 motor is symmetrisch qua koolborstels.. daar kun je niets aan veranderen.. Bovendien heeft Willem al aangegeven dat ie helaas vandaag andere dingen aan zijn hoofd heeft, maar morgen het motortje even open peutert, en de boel om gaat draaien, zodat het weer zit zoals ooit door EMCO bedacht..

Als je wat wilt roepen, lees dan eerst het topic even door.. voor je in de ruimte gaat lopen roepen..
Who2024
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2024 07:20

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Who2024 »

Ik was vroeger dan verwacht thuis vanmiddag en heb het motortje opengemaakt en de koolborstelaansluitingen omgesoldeerd, motortje blijft echter dezelfde (verkeerde) kant opdraaien.
Er zat geen naamplaatje meer op maar bij nader onderzoek blijkt het een U90 te zijn waar oorspronkelijk een schakelaar in zat om de draairichting om te keren maar die is door de vorige eigenaar verwijderd (alleen de bovenkant vd schakelaar zit er nog om het gat af te dichten).

Wat nu...?

Mvg, Willem
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door tuonov4 »

eerst maar eens die kist bier van Arie opdrinken
CNCGeo
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2024 09:20

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door CNCGeo »

Aan mij hebben jullie niks, ik drink geen bier....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Who2024 schreef: 27 feb 2024 17:16Wat nu...?
Ik heb verder niet heel veel verstand van Electromotoren, dus mijn gedachte zou zijn.. een U91 opzoeken, of iets dat ook past:

Afbeelding

Als ik het me goed herinner.. Ja dus..

Afbeelding

past deze motor ook op de Unimat SL
't lolligste is nog wel dat het motorlabel ons vertelt dat het een KRESS motor is..

Afbeelding

Bekend logo!... inderdaad Kress...
Who2024
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2024 07:20

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Who2024 »

Die past zeker maar waar is die te koop?

Mvg, Willem
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door Arie Kabaalstra »

Who2024 schreef: 27 feb 2024 20:26 waar is die te koop?
Hier... :lol:
even het plaatje aanklikken.. 't is een linkje naar de verkoper..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus die andere motor is niet om te keren?
Ik bemoei me er maar niet meer mee, ga m’n naaimachine even naar 400v ombouwen.
Maar ik denk dat iemand die wel weet wat ie doet, die motor zo de juiste kant op laat draaien.

Even je woonplaats aan geven zou kunnen werken.
Benkr is even druk met verhuizen, maar ik weet bijna zeker dat die beledigd zou zijn als ie er niet bij betrokken wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: U91 motor unimat sl

Bericht door DaBit »

Als je een DC/universeel-AC motor de andere kant op laat draaien dan de normale draairichting af-fabriek dan lever je wel koppel in.

Net zoals een benzinemotor iets voordat de zuiger bovenaan is het mengsel ontsteekt doet een elektromotor iets vergelijkbaars; de elektrische commutatie loopt normaal een 15-25 graden voor op de mechanische om de stroom in de spoelen de tijd te geven om te wisselen.
Dus ja, je kunt de draairichting omdraaien, maar als de koolborstels op dezelfde plek blijven (soms kun je de houder verdraaien) moet je niet raar opkijken als de motor wat slapjes lijkt te zijn en wat warmer word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie