Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Quepee »

Goedkoopste apple watch kan je gewoon mee bellen ! dan kan met een rolex van 20k niet eens.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 29 feb 2024 17:40 heeft jouw Vacuumtafel zelf dus geen Grid?..
Juist wel, en bij de nieuwe versie worden boven- en onderkant identiek, behalve de aansluiting naar de pomp.

De onderkant krijgt pees rondom, de bovenkant waar dat voor het werkstuk moet.
Indien nodig krijgt een kruispunt van peesgroeven een gat waar weer een schroefje of plugje in kan om af te sluiten.

Vacuum verdeelt zich via het raster in de onderkant.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 02 mar 2024 21:18 De onderkant krijgt pees rondom
eh.hoe ga je die afsluiten op de Grid?.. Mijn Vacuumtafel heeft een Grid, en als ik daar een "pod" op wil zetten, dan leg ik de pees in de Vacuumtafel, en dan bovenop de Pod ook een..
je sluit een grid af met een plat vlak..Pees in de tafel, plat vlak erop.. klaar.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2024 21:54 eh.hoe ga je die afsluiten op de Grid?
Mijn bed is gesloten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 03 mar 2024 09:34
Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2024 21:54 eh.hoe ga je die afsluiten op de Grid?
Mijn bed is gesloten.
mij bekruipt momenteel het gevoel dat minimaal 1 persoon niet snapt wat ie eigenlijk aan het doen is, of niet kan uitleggen wat ie aan het doen is.. en die persoon ben ik niet...

wat bedoel je met een gesloten bed?.. gewoon een vlakke plaat dus, zonder poorten, gaten of een Grid.. maar dat staat dan weer lijnrecht tegenover wat je eerder beweerde..

Gooi eens een tekening op, want hoe meer je schrijft, hoe minder het de boel verduidelijkt..
Sven schreef: 02 mar 2024 21:18 en bij de nieuwe versie worden boven- en onderkant identiek,
2 gesloten platen dan.. ?.. Eh.. wring je ze tegen elkaar zoals eindmaten?.. tegenstrijdige opmerkinten maken het niet echt duidelijker...
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Zelf kogelventiel voor vacuumtafel maken

Bericht door rolandvs »

Dit blijft een lastige materie of oplossing.
Een normale vacuumtafel zitten schroefjes in tafel om vacuum aan of uit te zetten. Door middel van snoeren kun je tafel groter of kleiner maken. Als je met nestingtafel werkt blijft dit mosterd na maaltijd. Wat sven wil heeft feitelijk alleen nut mits je met vacuumcups werkt. Want je onderplaat ligt altijd over de pinnetje waar je vacuum mee wil aan of uitzetten. Alleen bij tafel met cups is dit niet nodig en kun je toch door materiaal heen frezen zonder dat er onderplaat nodig is. Meen dat smalz ook cups heeft met detectie of er iets op de cup ligt waardoor vacuum open of dicht gaat. Maar bij gebruik met tafel heeft dit gewoon geen enkel nut omdat je het gebied waar je vacuum wil hebben moet insnoeren of afzetten. ( bij voorkeur met speciaal rubber geen ronde mos maar rubber onderzijde vlak boven rond. )als je onderplaat groter is dan het gebied dan gaat vacuum buiten het geplande gebied toch open. Heb nu originele tafel met plastic schroefjes om gebied aan of dicht te zetten dat werkt eigenlijk nog het beste
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie