FreeCad SubForum?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

FreeCad SubForum?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes.. Ik ben een heel tevreden Alibre Design gebruiker, echter.. Ik kijk ook nog naar andere pakketten..

Zo heb ik al een tijd FreeCad op mijn PC staan, en ik lees ook over de mogelijkheden, maar ook de beperkingen van FreeCad.

Nou is FreeCad Open Source, en er is een "Fork" ontstaan: Ondsel..
Die heb ik dus ook even gedownload, en dat bevalt me eigenlijk heel prima vanwege een aantal zaken, zoals daar hebben te zijn, een Feature Tree die je kan verslepen, dus als je meer dan 1 scherm hebt, dan mieter je die op een ander scherm, dat maakt dat je daar ook gewoon een groter venster van kan maken zonder dat het je tekenruimte kost.. Vind ik leuk..

Zijn er anderen die dit ook gebruiken? zo ja.. wordt het niet tijd voor een Subforum voor FreeCad en de Forks ervan?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door hfjbuis »

Als ik het zo lees, is de gratis versie (Onsel)
alleen voor ontwerpen die je upload naar de cloud. Daarmee loop je de kans, dat net als bij fusion360, je ooit moet gaan betalen om toegang te houden tot je ontwerpen.
Echt duidelijk is het mij niet geworden na wat grasduinen op hun site.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door TestCase »

Lijkt me wel interessant zo'n FreeCad SubForum.


Wat ondsel betreft, hier wat leesvoer:

https://ondsel.com/handbook/About/about_ondsel/

https://ondsel.com/team/

https://opencoreventures.com/blog/2023- ... ess-model/

Als je je ontwerpen moet uploaden naar een cloud dan geef je in feite je intellectueel eigendom weg. (En dat zal ook wel met zoveel woorden in de kleine lettertjes staan die je nooit te lezen krijgt, omdat ze met de regelmaat van de klok 'aangepast' worden, en iedereen zich akkoord verklaart om 'verder' te kunnen gaan.)
Dat intellectueel eigendom wordt nu ruilwaar. In de eerste plaats tegen de eigenaar zelf, die nu een 'kleine prijs' moet betalen om toegang te hebben tot zijn eigen creaties. Als ik het goed begrepen heb, is dit wat er met Fusion360 gebeurd is.
Bepaalde ontwerpen hebben misschien een extra waarde die op het eerste zicht niet onmiddelijk duidelijk is. Die ontwerpen staan nu heel handig op een cloud bij elkaar waar heel wat mensen, die je van kop noch staart kent, er toegang toe hebben.

Nu kan je je de vraag stellen als je van 'gratis software' gebruik maakt of het dan niet meer dan normaal is dat het verdienmodel er iets anders uitziet.
Uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer: "Wat betaal ik en wat krijg ik ervoor?" Overbodige woorden op een .nl forum, maar er lezen ook niet-NL's mee. :mrgreen:

Open source is wat anders dan gratis. Open source is openbaar zodat iedereen die wil en kan een bijdrage kan leveren die de hele gemeenschap ten goede komt.
Misschien moeten al die tekeningetjes op open source software ook maar gewoon openbaar? Er is wat voor te zeggen.

Anderzijds, als ik een rekenmachine gebruik voor allerlei moeilijke berekeningen waar ik uiteindelijk ook wat centen aan overhoud, ga ik geen stuiver doorstorten aan de uitvinder van het telraam of de producent van dat rekenmachine.

Als je op café gaat zitten, betaal je voor de muziek. Dat zit in de prijs van je drankje en wordt ook doorgestort naar malafide organisaties.
De kruk waar je op zit, is betaald. En een deel van je drankje betaalt voor de initiële prijs van die kruk. Dat is een steeds kleiner wordend deel als je er zo over nadenkt. Het zou absurd zijn de bedenker van die kruk en de producent ervan een cent op te sturen iedere keer een klant zich op die kruk neerplant.

Het is tijd voor de grote opruiming. Een eerlijke prijs voor eerlijk werk. Geen prijs voor oplichterij en andere oneerlijke praktijken.

Tot zover mijn maandagochtend rant. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door Oscar f1 »

Ik krijg er een raar gevoel bij,
sommige mensen van Ondsel zijn ook ontwikkelaars van freecad,
die hebben dus twee petten op..
Van de Ondsel website haal ik dit (vertaald door Google translate)
Wat is het verschil tussen FreeCAD en Ondsel ES?

Ondsel Engineering Suite (ES) biedt samenwerkingsfuncties, nieuwe tools en workflowverbeteringen, evenals een verbetering van de gebruikerservaring die momenteel niet beschikbaar is in standaard FreeCAD.

Het samenwerkingsgedeelte is Ondsel Lens, een online kluisservice voor 3D CAD-projecten. U kunt bestanden privé opslaan en deellinks maken wanneer u ze openbaar zichtbaar wilt maken. Het is geïntegreerd in de aangepaste versie van FreeCAD met behulp van een open-source add-on. Deze functie is optioneel, u kunt Ondsel ES offline gebruiken.

Ondsel ES biedt ook vroege toegang tot de nieuwe geïntegreerde assemblageworkbench die gepland staat om te worden opgenomen in FreeCAD 1.0. Bovendien wordt Ondsel ES geleverd met verschillende Sketcher-verbeteringen: eenvoudiger dimensionering, vereenvoudigde beperkingen, gereedschapsinstellingen en nieuwe transformatietools.
Zijn Ondsel ES-bestanden 100% compatibel met FreeCAD?

Ja. U kunt projecten die met Ondsel ES zijn gemaakt, vrijelijk openen in FreeCAD, en omgekeerd. Houd er echter rekening mee dat sommige functies die in Ondsel ES worden gebruikt, tijdelijk of permanent afwezig kunnen zijn in reguliere FreeCAD-builds.

Icoon voor Geverifieerd door de community
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door Quepee »

hfjbuis schreef: 11 mar 2024 00:55 alleen voor ontwerpen die je upload naar de cloud. Daarmee loop je de kans, dat net als bij fusion360, je ooit moet gaan betalen om toegang te houden tot je ontwerpen.
Een beetje offtopic maar als je in fusion exporteerd naar .f3d dan kan je het gewoon op je pc zelf opslaan en openen ook je bewerkingen ect zitten in dat bestand.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 11 mar 2024 12:32
hfjbuis schreef: 11 mar 2024 00:55 alleen voor ontwerpen die je upload naar de cloud. Daarmee loop je de kans, dat net als bij fusion360, je ooit moet gaan betalen om toegang te houden tot je ontwerpen.
Een beetje offtopic maar als je in fusion exporteerd naar .f3d dan kan je het gewoon op je pc zelf opslaan en openen ook je bewerkingen ect zitten in dat bestand.
in Ondsel kan ik ook gewoon locaal opslaan.. zoals gezegd, ik kan dat ook nog eens testen met mijn Laptopje.. als die het ook doet zonder internet verbinding, dan kun je dus ook gewoon Locaal werken..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik FreeCad voor de hobby en ik ben er blij mee. Toch vind ik het pakket niet productief genoeg om er de boterham mee te verdienen. Ontwerpen en dan in 3D printen is geen probleem. Bij mij geven de toolpaden voor het frezen vaak problemen die tijd en creativiteit kosten om het op te lossen. Dit ligt deels aan mij, want ik ben pas 6 maanden met het CNC frezen bezig. Maar ik verwacht toch dat eenvoudige dingen (pocket met een gat) gemakkelijk te doen zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 11 mar 2024 16:11 Bij mij geven de toolpaden voor het frezen vaak problemen die tijd en creativiteit kosten om het op te lossen.
gebruik je dan de ingebouwde CAM module?..
ik ben zelf "Vergroeid" met CamBam
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door hfjbuis »

Ja, ik gebruik de CAM module van FreeCad. Ik heb ook geen andere.
B.v. Je kunt een deel van het model afschermen om niet te frezen. Dan gebruik je een "Boundary". In de boundary staat echter een "stock" aangegeven. Dat zet je dan op het verkeerde been en het duurt wel even voordat je dat in de gaten hebt.
Geef je een freesdiepte op die dieper gaat dan de boundary, dan wordt helemaal geen tool pad gegenereerd zonder dat er een melding komt. Kost weer tijd om het probleem te vinden.
Soms gaat het tool pad helemaal mis, b.v. met een 4 hoekig pocket in een rond stuk staal (insert houder). De oplossing was om het onderdeel 4 kant te tekenen. Daarmee was het probleem opgelost.
Zo mee en mee leer je hoe het werkt maar het is frustrerend en kost veel tijd. Inmiddels ben ik zover dat ik er mee blijf werken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: FreeCad SubForum?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het lastige is dat er nog niet zoiets is als een Globale Nomenclatuur van de begrippen binnen CAM software, wat in het ene pakket"Finish Allowance" heet, noemt men in een ander pakket weer "roughing Stock"

Hoe het allemaal werkt in Ondsel moet ik nog even uitvlooien..
Plaats reactie