usb lader 5 of 9 volt

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

usb lader 5 of 9 volt

Bericht door herbieferbie »

Heb hier een prullenbak die meer batterijen lust als vuilnis, dus ik dacht ik ga eens kijken of ik hem van een vaste voeding kan voorzien ipv batterijen.

Nu staat er op de lader 5, 0 of 9,0 volt, als ik ga meten kom ik op 5 uit

Waarom staat er dan 9 op als hij 5 levert

En mocht hij toch 9 volt kunnen leveren daar staat achter 1,67 amp 15 wat, is dat dan hetgeen wat hij constant gaat gebruiken.

Tis zo een prullenbak met infraroodsensor, als hij constant 15 wat verbruikt vind ik het teveel/de moeite niet waard 130 kw / jaar


Afbeelding
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: usb lader 5 of 9 volt

Bericht door Breaker »

Zo'n adapter kan zich aanpassen aan de vraag, het toestel kan een bepaald voltage vragen aan de adapter. Als er niets gevraagd wordt wordt er 5V geleverd, met een multimeter wordt er dan ook logisch 5V gemeten.

Voor de Amperes is dat hetzelfde, dat de adapter 15W kan leveren, wil niet zeggen dat deze altijd 15W levert, dit hangt ook af van de vraag.

Als die prullenbak dus maar 1W nodig heeft om te functioneren, zal de adapter dat leveren en dit gaat goed zolang het niet meer dan 15W wordt.

Als je echt wilt weten wat de adapter levert aan de prullenbak, kan je er een usb-c in-line power meter tussen zetten, die zijn voor een handjevol euros te koop. Hier heeft dat weinig zin; als het een paar weken/maanden werkt op enkele batterijen zal het echt geen grootverbruiker zijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: usb lader 5 of 9 volt

Bericht door MeMoRy »

Met het USB protocol "overlegd" de voeding met de ontvanger wat de mogelijkheden zijn en schakelt de spanning om. Zo kan je je telefoon bijv snelladen
Afhankelijk van welke standaard, zijn spanningen tot 48V en stroom van 5A mogelijk (als lader en ontvanger dit allebei kunnen). Bijv voor laptopvoeding
Zie bijv. Wikipedia voor meer details.

Standaard heeft de voeding overigens 5V, als niets overlegd kan worden. Dat kan je zonder ontvanger/overleg chip niet zelf naar 9V schakelen, voor zover ik weet.

(Even voorbeeld, wat er hier eigelijk niet toe doet: er was een tijdje geleden nog in het nieuws over "gevaarlijke USB kabeltjes". Die zorgden dus voor verkeerde communicatie, waardoor de verkeerde spanning en stroom geleverd werd. Met mogelijk brandgevaar.)
herbieferbie schreef: 15 mar 2024 14:28 daar staat achter 1,67 amp 15 watt, is dat dan hetgeen wat hij constant gaat gebruiken.
Nee dat is wat hij maximaal kan leveren, dus wat Breaker zegt.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: usb lader 5 of 9 volt

Bericht door herbieferbie »

dank heren heldere informatie
Plaats reactie