Retrofit Bridgeport Interact MK II

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door Mcgyver »

Ik vind die joysticks wel een heel gaaf feature zeg... Ik denk dat ik er daar ook een paar van ga aanschaffen...
Nooit geweten dat ze zo goedkoop waren...


Komt er ook nog een handwiel op? zeg maar op de originele plek onder je joystick?
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Mcgyver schreef:
Komt er ook nog een handwiel op? zeg maar op de originele plek onder je joystick?
Je let wel goed op. Onder de joystick komt inderdaad het handwiel en met de eerste drie zwarte knoppen kies ik de as. Dat vind ik persoonlijk handiger, dan meerdere handwielen, maar dat is een kwestie van smaak. De handwielen gebruik ik in principe alleen tijdens het nulstellen. De joysticks met vuurknop werken op deze manier toegepast, heel fijn. Je denkt er tijdens het gebruik niet eens meer bij na.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door bartL »

Rini,

Wederom complimenten! Ziet er geweldig uit. Ook die joysticks erg origineel!
Even iets anders, als ik het goed kan zien heeft deze machine ook de QC30 opname, ik ben er zeer over te spreken alleen vind ik het een ramp om aan de juist tooling te komen. Waar haal jij deze vandaan?

Alles wat ik kan vinden zijn altijd engelse maten.

Gr,
Bart
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door Mcgyver »

Je let wel goed op
Haha ja..

Komt omdat ik kijk welke features je hetzelfde laat als de originele bridgeport... Op school hadden we vroeger ook een interact staan...... dus zat effe zoek de verschillen te spelen ahhaha

Voor een freesbank is 1 handwiel zat inderdaad.. Voor op een draaibank vin ik 2 erg makkelijk omdat je dan ook manual kan draaien...

(ook makkelijk met nulen.. effe stukkie afdraaien en opmeten )
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

bartL schreef:Rini,

Even iets anders, als ik het goed kan zien heeft deze machine ook de QC30 opname, ik ben er zeer over te spreken alleen vind ik het een ramp om aan de juist tooling te komen. Waar haal jij deze vandaan?
Hoi Bart,

Het is inderdaad een QC30 opname. Daar past toch ISO30 in. Een aantal heb ik bij http://www.buitelaar.nl gekocht en nog een aantal op Marktplaats, maar die waren in MAS-uivoering (V-groef aan de voorkant), maar die rand draai ik met een diamantplaatje op diameter en dikte van ISO30.
Zo kwam ik goedkoop een aantal houders.

Succes

Riny
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door bartL »

Riny,

De conus is inderdaad ISO30 maar het klemsysteem niet. Pas er alsjeblieft goed op dat hij voldoende klemt, je zal niet de eerste zijn waar hij loskomt. Maar dat terzijde.
De iso30 gebruikt een pullstud aan de bovenkant waardoor de twee inkepingen aan de zijkant voldoende zijn. Bij de QC30 heb je ook een rand nodig waar de ring in grijpt. En de ring onder de conus is vaak te groot. Ik heb het op dezelfde manier gedaan als jij, ring afdraaien en een groef erin geslepen. Dit probeerde ik eerst met een afsteekbeitel maar die dingen zijn zo akelig hard dat ik het nu met een speciale houder slijp in de draaibank met 30 omw/min. Al met al is dit een hoop gedoe (en knapt je draaibank ook niet op van die ring afdraaien) dus ik hoopte eigenlijk dat jij een adres wist voor de originele gereedschappen.

Gr,
Bart
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Hoi Bart,

Ik ben toch wel even geschrokken van je opmerking.
Het is goed, dat je dit meldt. Ik heb hier een Pdf van het QC30 systeem, maar kan niet goed ontdekken, hoe de rand er uit moet zien en wat de maten hiervan zijn.
Toen ik de machine kreeg, zaten er twee ISO30 houders bij, dus ben ik er van uitgegaan, dat dit de juiste maat was.
Ik ben blij, dat je me er voor waarschuwt, want ik heb inderdaad weleens gehad, dat de frees los kwam.
Heb jij de juiste maten van de rand. Ik heb nog een aantal houders, die ik op maat moet maken. Dan kan ik dat maar beter goed doen.
Nogmaals hartelijk dank voor de waarschuwing.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door bartL »

Riny,

Ik heb 1 goede QC30 houder uit de USA gehaald die ik als referentie gebruik om mijn ISO30's aan te passen. Uit ditzelfde land hoorde ik dus ook van iemand dat zijn gereedschap was losgelopen omdat hij niet voldoende geklemd had. Die kon zijn spindle vervangen á1200USD en dan gaat dat nog maar over een hoop centen voor hetzelde geld komt hij naar je toe en die kop je waarschijnlijk niet terug.

Maargoed de maten die ik dus gebruik: De klemring is meestal te groot voor de qc30, deze draai ik af naar 46mm, komt niet op de tiende. De breedte van de ring 9mm houden (niet kleiner!!!) en de groef +/-3mm breed zodat de ring voldoende ruimte heeft om in te grijpen. Die groef net iets dieper houden dan de gefreesde uitsparingen. Controleer na de aanpassing of de twee lippen op de locknut ruimte hebben om een kwart slag te draaien voordat ze omhoog getrokken worden. Dit is lastig te zien maar wel van groot belang! Soms lijkt het alsof hij geklemd zit maar hangt hij in werkelijkheid op de hoek van die ring. Ik hoop dat je me kan volgen.

Gr,
Bart
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door Roetsj »

Hebben die bridgeport spantangen die zo vast kunnen klemmen in de spil zodat je altijd een hap schade hebt van het lossen? Zo'n bridgeport hadden we nl op school?
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Hoi Bart,

Ik denk, dat ik ook maar een originele houder bestel. Dan kan ik goed zien hoe die groef er in moet, want dat is me nog niet duidelijk. En dat moet wel aan de juiste maat zijn.
Maar ik ben blij, dat ik er nu achter kom, voordat er ongelukken gebeuren.

Bedankt

Riny
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Roetsj schreef:Hebben die bridgeport spantangen die zo vast kunnen klemmen in de spil zodat je altijd een hap schade hebt van het lossen?
Hier heb ik eerlijk gezegd nog nooit last van gehad. Maar het is de bedoeling, dat de de Erickson QC-moer de toolholder loshaalt.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

scyllatech schreef:Hoi Bart,

Ik denk, dat ik ook maar een originele houder bestel. Dan kan ik goed zien hoe die groef er in moet, want dat is me nog niet duidelijk.
Bart,

Ik heb op het web een prachtige tekening met alle maten voor de QC-toolholder gevonden. Dus ik kan er mee aan de slag. Nogmaals bedankt.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door bartL »

Riny,

Dat is natuurlijk helemaal mooi.
Zou je die tekening ook eens naar mij willen mailen? Adres heb je denk ik nog wel.

Bart
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Vandaag niet veel tijd gehad, maar toch even een paar behuizingen voor de encoders gefreesd.

2184

2185

Zo is de encoder mooi beschermd.

2186

En hier het geheel op de machine.

2204
Laatst gewijzigd door scyllatech op 21 okt 2009 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Plaats reactie