Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 25 feb 2024 12:10 Voor veel van jullie waarschijnlijk al duidelijk, maar voor mij en wellicht andere beginners bruikbare info over negatieve snijders en de ‘surface finish’

https://youtu.be/tykj6Nn-ysM?si=nbUK41nJvUoAwNqy
Ik wil niet zeggen dat ik kromme tenen krijg van dit filmpje, in principe is elke uitleg nuttig, zolang je zelf ook nog een beetje kritisch met de informatie omgaat.
Maar als ik een volgend filmpje van de beste man bekijk, hoe je exact het midden van een cirkel vind, dat doet ie dus precies niet. :lol:
Op zijn manier had ie ook wel met potlood even 2 streepjes met de rolmaat op 6" van de buitenkant kunnen zetten.
Maar ik denk zeker dat er een hoop nuttige info uit z'n uitleg te halen is voor beginners, over het vastleggen van een nulpunt, en daaruit weer een ander nulpunt maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »

Heerlijk hè? Het is vaak zo genieten van zijn video's. 🤩
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben eigenlijk veel benieuwder hoe die die bol met spiraalgang gemaakt heeft.
Knap stukje werk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 feb 2024 15:11
remon_v schreef: 25 feb 2024 12:10 Voor veel van jullie waarschijnlijk al duidelijk, maar voor mij en wellicht andere beginners bruikbare info over negatieve snijders en de ‘surface finish’

https://youtu.be/tykj6Nn-ysM?si=nbUK41nJvUoAwNqy
Ik wil niet zeggen dat ik kromme tenen krijg van dit filmpje, in principe is elke uitleg nuttig, zolang je zelf ook nog een beetje kritisch met de informatie omgaat.
Maar als ik een volgend filmpje van de beste man bekijk, hoe je exact het midden van een cirkel vind, dat doet ie dus precies niet. :lol:
Op zijn manier had ie ook wel met potlood even 2 streepjes met de rolmaat op 6" van de buitenkant kunnen zetten.
Maar ik denk zeker dat er een hoop nuttige info uit z'n uitleg te halen is voor beginners, over het vastleggen van een nulpunt, en daaruit weer een ander nulpunt maken.
Het ging me specifiek om dat filmpje, de rest heb ik nog niet gezien.
Net ook even het filmpje bekeken van het vinden van het midden van een cirkel... echt nauwkeurig is deze methode niet. En als je dan toch het 'grid patroon' gemaakt heb... dan zou je toch verwachten dat die punten op vaste coördinaten liggen waar je je spindel zo naar toe kan sturen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2024 09:39 Ik ben eigenlijk veel benieuwder hoe die die bol met spiraalgang gemaakt heeft.
Knap stukje werk.
Vanaf 17m35 zoiets. Losse delen die hij er partje voor partje uit kan trekken
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

remon_v schreef: 26 feb 2024 16:33 Net ook even het filmpje bekeken van het vinden van het midden van een cirkel... echt nauwkeurig is deze methode niet. En als je dan toch het 'grid patroon' gemaakt heb... dan zou je toch verwachten dat die punten op vaste coördinaten liggen waar je je spindel zo naar toe kan sturen.
ik zit er net naar de kijken.. en na nog geen 2 minuten is er al iets wat niet klopt..
hij meet die schijf op.. 12🍌.. dan legt ie het op de "Grid" waarvan je al kan zien dat sommige gaten al niet netjes op de Grid zitten.
en dan vertelt ie dat ie een 2 x 2 🍌 Grid heeft.. Nee.. dat heeft ie niet... of hij moet zijn Rolstokcentimeter laten kalibreren.. want de schijf steekt er overheen..
Bovendien?.. Hoe dik zijn de Gridlijnen?.. Dan weet je dus nog niets.. Maar goed.. misschien brul ik te vroeg.. ik kijk even verder.. zolang als ik het volhoudt..

Nee.. hoor.. hij zegt dat het center 6🍌 vanaf de Gridlijnen links en onder ligt.. terwijl je kan zien dat de rechterkant van de schijf minimaal 1/8🍌 over de Gridlijn steekt..

Afbeelding

Dan.. eh. What?.. je machine naar het Kruispunt van de lijnen brengen, en daarvandaan naar het midden van de Cirkel?.. eh.. Nee!..Nee!!.. en nog eens NJet!.. als je dat punt al kan vinden.. dan doe je daar gewoon G92 X-3🍌, Y-3🍌..


Dit kun je in je eigen software doen, zolang het maar een "Console" of een "MDI" heeft.. aldus die bananenbuiger.. eh.. als het dat niet heeft.. dan is het geen Control software... maar slechts een stuk software dat eventueel, indien als, een machine zou moeten kunnen laten bewegen..

Verder.. Ja.. een Grid kan handig zijn.. maar eh.. DIE HEB JE AL!.. G53!!, je zorgt er gewoon voor dat X0, Y0 op de Linkeronderhoek van je werkbereik ligt!.. DUHHH

Je Gridlijnen dan opzoeken met een V-Bit.. ??..Ober.. Teiltje graag.. en neem er zelf ook een!..

wat ik nog wel eens zie bij mensen die met een vast nulpunt werken is een "Grote blokhaak" op de machine.. en de linkeronderhoek is dan ALTIJD X0, Y0..

Dan is het niet meer dan de Diameter van je werkstuk GOED opmeten.. , G53 X½D, Y½D, Nullen.. klaar!, dan leg je em tegen de blokhaak.. vastklemmen.. Grote groene knop, nieuwe batterijtjes in je hoorapparaatjes..

Als je werkstuk Dik genoeg is.. gewoon een Paspennetje in je spindel, vloeitje bij de hand.. en joggen tot ie net klemt aan de ene kant, en aan de andere kant.. , dan middelen.. en dat nul stellen.. en het kunstje herhalen op de andere as.. (een 3D taster doet het niet anders..)
wil je het echt zuiver?.. maar dan moet je rondje ook zuiver zijn.. de Klok erop!.. gewoon een arm met je Poupitaster in of aan je spindel, omslagmeting doen.. zuiverderder dan dat kun je het niet krijgen..

"Hier moet de mattenklopper overheen!"

Dat Snelspangeval vind ik dan wel weer aardig.. maarje gaat wel de boel vervormen, en dus zal je frees niet zuiver centrisch zitten.. 't zelfde bezwaar als met Weldon houders..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 26 feb 2024 16:58
hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2024 09:39 Ik ben eigenlijk veel benieuwder hoe die die bol met spiraalgang gemaakt heeft.
Knap stukje werk.
Vanaf 17m35 zoiets. Losse delen die hij er partje voor partje uit kan trekken
Dat had ik wel gezien. Maar volgens mij moet er toch een spiraal in zitten om die veer in te wikkelen, kun jij schroefdraad snijden op een bol?
En dan mogen daarna die schijfjes niet los want dan komt de gang niet uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Erik »

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2024 21:07
DaBit schreef: 26 feb 2024 16:58
hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2024 09:39 Ik ben eigenlijk veel benieuwder hoe die die bol met spiraalgang gemaakt heeft.
Knap stukje werk.
Vanaf 17m35 zoiets. Losse delen die hij er partje voor partje uit kan trekken
Dat had ik wel gezien. Maar volgens mij moet er toch een spiraal in zitten om die veer in te wikkelen, kun jij schroefdraad snijden op een bol?
En dan mogen daarna die schijfjes niet los want dan komt de gang niet uit.
Hoe ie die Bolvormige mal gemaakt heeft.. dat is me ook nog een raadsel.. meestal laat ie dat soort dingen ook wel zien.

Waar ie dat idee voor een Bolvormige spiraalveer vandaan heeft.. dat weet ik wel:

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Erik schreef: 26 feb 2024 21:34
Ook wel leuk om te zien.. een Collega!.. Gek als een Deur.. maar wel serieus met zijn vak bezig.. alleen haalt ie Millimeters en 🍌 door elkaar.. en een Tolerantie van 0.001 🍌, da's nog altijd 0.0254 mm.. wat zo'n beetje mijn "Gangbare "No Tolerance specified"" tolerantie is..

Wat het "Makkelijk" maakt is dat ie het gewoon uit een stuk "Groot" materiaal maakt.. dan is het hele centreren niet zo belangrijk..
ik Vrees dat het maximale toerental van die Haas wat aan de lage kant is.. en voor Freeswerk is dat niet zo lekker...

Deze onderdelen.. moesten wel Centrisch opgespannen worden op de Freesbank, nadat ze van de draaibank afkwamen..
Afbeelding
Jammer genoeg heb ik daar geen Video van..
Maar ik heb een Ordertje Wijzernaven op de rol staan, en daar wil ik wel weer een videootje aan wijden..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2024 21:07 Dat had ik wel gezien. Maar volgens mij moet er toch een spiraal in zitten om die veer in te wikkelen, kun jij schroefdraad snijden op een bol?
Da's hetzelfde als de bol zelf snijden uit een stuk rondstaf, alleen dan met een grotere langsvoeding?
En dan mogen daarna die schijfjes niet los want dan komt de gang niet uit.
Als ik het had willen maken had ik ze met een drupje secondenlijm aan elkaar gezet denk ik; daar blijft niks van over tijdens het harden. Al doet hard genoeg drukken tijdens het wikkelen de truuk ook wel denk ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 27 feb 2024 08:19
hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2024 21:07 Dat had ik wel gezien. Maar volgens mij moet er toch een spiraal in zitten om die veer in te wikkelen, kun jij schroefdraad snijden op een bol?
Da's hetzelfde als de bol zelf snijden uit een stuk rondstaf, alleen dan met een grotere langsvoeding?
Zou kunnen, kan zo even niet overzien, of voeding mm/omw bij draaien geprojecteerd word op de X verplaatsing, voeding moet eigenlijk geprojecteerd worden op de contour lijkt me.
En dan mogen daarna die schijfjes niet los want dan komt de gang niet uit.
Als ik het had willen maken had ik ze met een drupje secondenlijm aan elkaar gezet denk ik; daar blijft niks van over tijdens het harden. Al doet hard genoeg drukken tijdens het wikkelen de truuk ook wel denk ik.
Ik zou het ook plakken denk ik, maar dan is het maar voor eenmalig gebruik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 feb 2024 09:06 Zou kunnen, kan zo even niet overzien, of voeding mm/omw bij draaien geprojecteerd word op de X verplaatsing, voeding moet eigenlijk geprojecteerd worden op de contour lijkt me.
Je wil dat de platte kant van de draad evenwijdig aan de Z-as van de draaibank blijft. Dan lijkt het me niet lastiger dan met een steekbeiteltje met de breedte van de platte draad de gewenste contour te snijden.
Dat de drager een iets andere contour heeft maakt opzich niet eens zoveel uit, zolang die maar zo weinig groter is dat je de veer niet verbuigt bij het losmaken. Ik kan de kerstbal bij wijze van spreken ook best als spiraalgroef in een stuk vierkantstaf steken, alleen krijg je dan het eindproduct er niet vanaf.
Ik zou het ook plakken denk ik, maar dan is het maar voor eenmalig gebruik.
Als het recyclebaar moet zijn: bout door het midden om de delen op elkaar te houden, extra gaatje van het centrum af waar een uitlijnpen doorheen kan. Ofzoiets. Als je 't nodig hebt verzin je er terplekke wel wat op :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie