Portaal freesmachine
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Portaal freesmachine
Als je je moer gewoon ergens tussen twee platen met wat taatslagers opsluit, dan trek je inderdaad aan je spil en buig je hem krom. Questie van je moer goed lageren...
Laatst gewijzigd door skillalot op 21 jan 2011 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Portaal freesmachine
De kogelomloop moer moet in lagers worden opgesloten.
Dan kun je deze makkelijk met een riem aandrijven zonder dat deze doorbuigt.
De spindel aan 1 kant op je portaal fixeren en aan de andere kant met een zware veer op spanning brengen.
Bij een type laser snijder wordt hiermee 4 meter overbrugd. Dus ruimt 4,5 meter spindel. (met een diameter van c.a. 50mm)
Dan kun je deze makkelijk met een riem aandrijven zonder dat deze doorbuigt.
De spindel aan 1 kant op je portaal fixeren en aan de andere kant met een zware veer op spanning brengen.
Bij een type laser snijder wordt hiermee 4 meter overbrugd. Dus ruimt 4,5 meter spindel. (met een diameter van c.a. 50mm)
Re: Portaal freesmachine
Je kan je spindel toch nog steeds met een vast lager lageren? Dan zou de spindel in ieder geval niet axiaal moeten kunnen bewegen.
En de moer opsluiten met 2 gewone en/of 2 taatslagers zou de speling op de moer moeten opheffen.
Blijft alleen nog steeds het probleem dat je 2 spindels nodig hebt voor de x-as/brug.
En de moer opsluiten met 2 gewone en/of 2 taatslagers zou de speling op de moer moeten opheffen.
Blijft alleen nog steeds het probleem dat je 2 spindels nodig hebt voor de x-as/brug.
Re: Portaal freesmachine
Wat betreft die roterende moer, ik heb geen tekening ik doe het op de gok en een kleinbeetje nadenken.
Want zo moelijk zit het niet in elkaar het is hier op het forum al vaker gebruikt,maar als ik tijd heb
zal ik op tekening zetten maar dat is voor mij toch weer een apart project!!
En wat betreft het spannen van de tandriem de kogelomloopmoet zit in een bus en deze zit opgesloten in
axiaal lagers ,ik weet alleen niet tot hoever je kunt gaan met spannen ivm met de axiaal lagers want je gaat wel
radiale krachten gebruiken misschien valt dit op te lossen door een naaldlager te gebruiken voor die krachten.
Heb inmiddels mijn spindels binnen gekregen nu is het wachten op matriaal om de lagerblokken te maken en
de lagers zelf SKF 5110 hoop dat het eind van de week binnen is zodat ik verder kan.
Wordt vervolgt
Rene
Want zo moelijk zit het niet in elkaar het is hier op het forum al vaker gebruikt,maar als ik tijd heb
zal ik op tekening zetten maar dat is voor mij toch weer een apart project!!
En wat betreft het spannen van de tandriem de kogelomloopmoet zit in een bus en deze zit opgesloten in
axiaal lagers ,ik weet alleen niet tot hoever je kunt gaan met spannen ivm met de axiaal lagers want je gaat wel
radiale krachten gebruiken misschien valt dit op te lossen door een naaldlager te gebruiken voor die krachten.
Heb inmiddels mijn spindels binnen gekregen nu is het wachten op matriaal om de lagerblokken te maken en
de lagers zelf SKF 5110 hoop dat het eind van de week binnen is zodat ik verder kan.
Wordt vervolgt
Rene
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Re: Portaal freesmachine
Kleine update,
Inmiddels matriaal binnen gekregen om de lagerhuizen te maken alles aluminum,behalve
de spindels dan
Ik heb de draaibank gestart,alleen begon het helaas met een tegenvaller één klauw kapot van mijn vierklauw.
Maar desondanks is het toch gelukt 2 lagerhuizen gemaakt.
Heb ook de rest kunnen maken.
Heb wel de kogelomloopmoer uit elkaar gehaald en schoongemaakt en ingevet deze loopt nu lekker.
Hierbij wat plaatje van de komplete moer.
Dan rest nog de aandrijving maken met een tandriem gekoppeld aan de andere x-as.
weet alleen nog niet of ik deze met één grootte in het midden of twee kleiner aan de zijkant ga maken
bedoel dan de stapenmotoren.
Ben er wel van overtuigt dat de y-as sterker moet worden ivm doorbuigen enzo zat te denken aan een T profiel
van 80x80 en 10mm dik met over de gehele lengte dwars schotjes om het torsen tegen te gaan.
wat denken jullie ervan..
als er weer nieuws zal ik dit weer melden
Luijt.
Inmiddels matriaal binnen gekregen om de lagerhuizen te maken alles aluminum,behalve
de spindels dan
Ik heb de draaibank gestart,alleen begon het helaas met een tegenvaller één klauw kapot van mijn vierklauw.
Maar desondanks is het toch gelukt 2 lagerhuizen gemaakt.
Heb ook de rest kunnen maken.
Heb wel de kogelomloopmoer uit elkaar gehaald en schoongemaakt en ingevet deze loopt nu lekker.
Hierbij wat plaatje van de komplete moer.
Dan rest nog de aandrijving maken met een tandriem gekoppeld aan de andere x-as.
weet alleen nog niet of ik deze met één grootte in het midden of twee kleiner aan de zijkant ga maken
bedoel dan de stapenmotoren.
Ben er wel van overtuigt dat de y-as sterker moet worden ivm doorbuigen enzo zat te denken aan een T profiel
van 80x80 en 10mm dik met over de gehele lengte dwars schotjes om het torsen tegen te gaan.
wat denken jullie ervan..
als er weer nieuws zal ik dit weer melden
Luijt.
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Portaal freesmachine
Ik hoop dat ik het verkeerd zie.. maar heb je nu alleen maar Taatslagers gebruikt?
Re: Portaal freesmachine
hmmm zat naar hetzelfde te kijken.... moet in dit geval altijd in combinatie met een normaal lager of je kan het doen met 1 dubbelrijig hoek contactlager
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Re: Portaal freesmachine
Ik heb even gezocht op de site van SKF en zij gebruiken hoek contactlagers.
Zie de catalogus http://www.skf.com/medialibrary/asset/0901d1968003ad34 (ruim 13Mb) op blz 116 en 117.
Als alternatief zou ik nog kunnen denken aan een paar kegellagers die je met enige voorspanning monteert.
Groet, Leo
Zie de catalogus http://www.skf.com/medialibrary/asset/0901d1968003ad34 (ruim 13Mb) op blz 116 en 117.
Als alternatief zou ik nog kunnen denken aan een paar kegellagers die je met enige voorspanning monteert.
Groet, Leo
Re: Portaal freesmachine
Durf bijna niet te reageren maar wat is er fout aan zoals het nu zit.
Deze lagers zijn toch voor axiale krachten, en in deze richting ga ik dit toch ook gebruiken!!
Waar ik wel mee zit inderdaad als ik de tandriem ga spannen maar dan komen er toch geen extreme krachten op.
Mocht dit wel zo zijn wil ik zoals ik eerder aangaf een naaldlager extra gebruiken.
als ik jullie zo beluister is dit niet een goede toepassing van het lager dus.
Nu baal ik wel een beetje!!!!!!!!!!
Graag uitleg zodat ik weet waarom dit niet goed is.
Luijt
Deze lagers zijn toch voor axiale krachten, en in deze richting ga ik dit toch ook gebruiken!!
Waar ik wel mee zit inderdaad als ik de tandriem ga spannen maar dan komen er toch geen extreme krachten op.
Mocht dit wel zo zijn wil ik zoals ik eerder aangaf een naaldlager extra gebruiken.
als ik jullie zo beluister is dit niet een goede toepassing van het lager dus.
Nu baal ik wel een beetje!!!!!!!!!!
Graag uitleg zodat ik weet waarom dit niet goed is.
Luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13536
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Portaal freesmachine
ja.. omdat je een tandriem gebruikt, moet je ook de radiale krachten daarvan opvangen.. een naaldlager zou een goede keuze zijn in deze..
2 hoekcontactlagers kan ook, of kegellagers ( zoals in het balhoofd van een motorfiets)
Taatslagers zijn absoluut niet geschikt voor het opvangen van radiale krachten..
2 hoekcontactlagers kan ook, of kegellagers ( zoals in het balhoofd van een motorfiets)
Taatslagers zijn absoluut niet geschikt voor het opvangen van radiale krachten..
Re: Portaal freesmachine
Ik zat destijds met het zelfde probleem vandaar dat ik voor deze oplossing heb gekozen aan de rechterkant van het aanbouwvlak komt de kogelomloop moer, aan de linker kant de moer om de boel axiaal op te sluiten.
Ik weet dat mijn lagerkeuze ook niet optimaal is maar het werkt wel,de max toelaatbare axiaal krachten van deze lagers zijn ruimschoots voldoende om in deze toepassing de axiaalkrachten op te vangen.
De taatslagers zoals jij ze hebt toegepast zou ik zeer zeker aanpassen,in het SKF boek staat dat deze lagers geen radiaal krachten toestaan.
Misschien heb je wat aan deze tekening,ik heb er inmiddels twee van gemaakt en (nog) met succes toegepast in mijn in aanbouw zijnde portaal freesmachine .
Michel
Ik weet dat mijn lagerkeuze ook niet optimaal is maar het werkt wel,de max toelaatbare axiaal krachten van deze lagers zijn ruimschoots voldoende om in deze toepassing de axiaalkrachten op te vangen.
De taatslagers zoals jij ze hebt toegepast zou ik zeer zeker aanpassen,in het SKF boek staat dat deze lagers geen radiaal krachten toestaan.
Misschien heb je wat aan deze tekening,ik heb er inmiddels twee van gemaakt en (nog) met succes toegepast in mijn in aanbouw zijnde portaal freesmachine .
Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Re: Portaal freesmachine
Het is me nu duidelijk,en achteraf ook wel logisch.
Ga mijn ontwerp aanpassen met andere lagers.
en misschien toch eens wat beter de handleidingen doorlezen van de lagers.
luijt
Ga mijn ontwerp aanpassen met andere lagers.
en misschien toch eens wat beter de handleidingen doorlezen van de lagers.
luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Re: Portaal freesmachine
Luijt bekijk het positief, al doende leert men Leuk dat je een roterende moer gebruikt, ga zo door.
Re: Portaal freesmachine
Ik denk dat je vanwege de keuze voor de 511 serie axiale lagers er niet aan ontkomt om in geval van een andere lagerkeuze de uitwendige behuizing of de behuizing van de moer aan te passen. Valt de keuze op een kegellager dan lijkt mij er eentje uit de serie JK0S van INA/FAG een geschikte vanwege de afmetingen en een eenzijdige lipafdichting. (Hoe ga je nu het lager afschermen tegen het binnendringen van vuil, of hou je het gewoon buiten door er voldoende vet in te pompen)
Misschien is het toepassen van een zelfsmerend sinterbronzen glijlager in de behuizing een oplossing om de radiale belasting op te nemen. Het voordeel is een geringe inbouwafmeting (wel een lagerbinnenring toepassen).
Is het toepassen van de radiale lagering via de flens van de tandriemschijf een optie?
Heb je trouwens al eens gemeten wat de verplaatsing van je tandriemschijf is t.o.v. de behuizing wanneer je de tandriem belast, want we roepen allemaal wel iets, en het is inderdaad zo dat een axiaal lager geen radiale belasting op kan nemen maar we hebben hier wel een voorgespannen axiaal rollenlager waarvan de kogeltjes mooi in een kuiltje liggen en ga je deze radiaal belasten dan zal de voorspanning alleen maar toenemen lijkt mij. Van een gewoon kogellager zeggen ze toch ook dat deze in staat is om axiale belasting op te nemen, dus daarom denk ik dat de voorspanning in dit gehele verhaal een belangrijke rol speelt. Ik zou in dit geval een poging doen om de radiale verplaatsing te meten want misschien is het wel minder erg als dat we denken.
Groet, Leo
Misschien is het toepassen van een zelfsmerend sinterbronzen glijlager in de behuizing een oplossing om de radiale belasting op te nemen. Het voordeel is een geringe inbouwafmeting (wel een lagerbinnenring toepassen).
Is het toepassen van de radiale lagering via de flens van de tandriemschijf een optie?
Heb je trouwens al eens gemeten wat de verplaatsing van je tandriemschijf is t.o.v. de behuizing wanneer je de tandriem belast, want we roepen allemaal wel iets, en het is inderdaad zo dat een axiaal lager geen radiale belasting op kan nemen maar we hebben hier wel een voorgespannen axiaal rollenlager waarvan de kogeltjes mooi in een kuiltje liggen en ga je deze radiaal belasten dan zal de voorspanning alleen maar toenemen lijkt mij. Van een gewoon kogellager zeggen ze toch ook dat deze in staat is om axiale belasting op te nemen, dus daarom denk ik dat de voorspanning in dit gehele verhaal een belangrijke rol speelt. Ik zou in dit geval een poging doen om de radiale verplaatsing te meten want misschien is het wel minder erg als dat we denken.
Groet, Leo