leuke apps voor verspaners

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

MIE2011
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2011 12:33

leuke apps voor verspaners

Bericht door MIE2011 »

In Apple's app store vind je een heleboel apps voor frezers en draaiers. Ik heb er in het nieuwe verspanersmagazine een artikel aan gewijd. Kijk hier

http://issuu.com/Made-in-Europe.Nu/docs ... .nu_1-2011

Ik ben benieuwd naar reacties van gebruikers. Zou daar een volgende keer wel iets over willen schrijven. Wie gebruikt de apps op z'n iphone?

Franc
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuk, maar Nutteloos...

Ik heb zelf ooit een App( toen heette het nog gewoon programma ) geschreven in Epoc voor de Psion 5, ik gebruikte de Psion 5 toen als elektronisch tabellenboekje.

ik had er een bestandje achter hangen met verspaningsgegevens, en die kon ik matchen met freestypes.
aanvankelijk gebruik je dat heel vaak.. maar uiteindelijk?.. grijp je toch terug op ervaringsgetallen, tabellen en rekenschuifjes.. die hoef je niet aan te zetten of te ontgrendelen..
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Barcosmurf »

Is wel wat off-topic omdat het geen app gebruik is.
Ik heb 2 collega's die een Iphone4 hebben van KPN 16 en 32G, als deze binnen 1-2 meter in de buurt komen van het ultrasoonreinigingsbadje (5ltr) wat ik vaak gebruik, wordt het geluidsvolume (ontvangst) naar nul terug geregeld, de andere zijde van het gesprek merk daar niets van, de verbinding blijft ook gewoon.
Mijn ultrasoonbadje is nu verbannen naar de uiterste uithoek van de ruimte omdat dit knap lastig voor ze is.
Andere smartphones hebben nergens last van.

Wil

@leeuwinga, heeft niets met ontvangst en vingers op de antenne te maken, het geluidsvolume wordt naar beneden gezet en komt ook niet terug tenzij handmatig het zou zowel bij tel. als mp3 zijn, ik heb het zelf geprobeerd met tel.
(handfree) omdat ik dacht dat het een joke was en telkens 10-15 meter lopen niet mijn voorkeur heeft.
Laatst gewijzigd door Barcosmurf op 12 feb 2011 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
EMC2 gebruiker
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Leeuwinga »

Steve weet ervan er is nu een nieuwe Iphone4, waarbij de buitenringen zijn aangepast.
Dit terzijde......
Zijn er ook apps in deze sfeer voor android?
Cees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb begrepen dat je met QT ook Apps kunt maken voor de Android-toestellen.. alleen.. ik kan nog geen C++ schrijven..weet iemand of er een Compiler bestaat om VB.NET applicatie's naar Android te compileren?..

niet dat ik veel heil zie in "Verspanings Apps", gezien mijn eigen ervaringen.. maar ach.. wie weet kan ik eens met wat code pielen en zoiets in elkaar draaien voor de liefhebber..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Leeuwinga »

Goed idee :idea: dan zet je ze in de Android market, kleine prijs erop
van 2-3 euries of zo..... en tel uit je winst bij 10..20.000 downloads.
Niemand moet daar blij van worden
Cees
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door nolfke »

Het is waarschijnlijk niet mogelijk maar zou het niet enorm tof zijn als je hobby frees of draaibank via een IPAD kon besturen.
Geen touchscreen meer nodig gewoon draadloos dicht bij je machine alles controleren.
Misschien toch later USBCNC kopen met internetaansluiting!
Ik weet dat draadloos of zelfs via een switch besturen vragen voor problemen is maar is het al geprobeerd?
Welke interface werkt er met Apple?

Met vriendelijke groeten,

Filip Denolf
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Arie Kabaalstra »

Draadloos aansturen is niet verstandig.. als je door welk signaal dan ook storing krijgt.. dan heb je een probleem..

met een Mobieltje een CNC aansturen?.. kwestie van tijd ..
maar de vraag is .. wil je dat wel?
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door nolfke »

Geen mobieltje, dus geen iphone maar een ipad.
Ik heb dat dit weekend in mijn pollen gehad en mijn mening erover is volledig anders nu.
Dit is een dun A4 scherm waar je makkelijk kunt surfen, lezen film kijken enz maar is ook een goede pc.
werk via je aanrakingen van het scherm, en dat werk echt verrassend goed.
Ik stel me voor dat ik mijn scherm meeneem naar mijn freesmachine en hem daar mooi in een houder leg, bv juist boven de bediening, moet ik draaien, dan neem ik mijn scherm mee en steek hem daar ook in zijn vakje.
Ik alles bezig en ik wordt een beetje moe :P , neem ik hem mee naar mijn zetel en wacht daar tot het proces afgelopen is.
Als dit niet aanspreekt dan weet ik het niet, maar misschien moet je eerst even met het apparaat in je handen gezeten hebben.

Met vriendelijke groeten,

Filip Denolf
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Barcosmurf »

Met een Ipad zou remote control te doen zijn, lokaal een PC aan de machine waar van je de remote desktop overneemt, alleen als je in buurt bent zul die niet gebruiken vanwege de vertraging.

Ik heb enige jaren nu ervaring met windows en remote aansturing, vrijwel dagelijks, (geen Iphone ervaring) met o.a. twee XYZ machines (geen frezen, moet er niet aandenken, benodigde gebruiks/herhaal nauwkeurigheid is 0,2 mm), maar als je in de buurt bent, gebruik je de PC aan de machine en zeker voor het opnieuw nullen of inleren van posities of bewegingshoogtes, alles wat je gebruikt moet auto homing voor start hebben en met paspennen op een eigen plaats (monkeyproof) en dan nog zijn er situatie dat je de zaken afbreekt tot je dat ter plaatse bent en met eigen ogen kunt zien en niet via een webcam. Zeker bij stilval door een storing, dien je heel nauwgezet een vast protocol te volgen of je wordt afgestraft met mispositionering, waardoor je kop ergens tegen aan knalt.

Ik kan die handelingen ook vanaf mijn mobieltje doen via UMTS, maar dat kost me 300% meer concentratie en langzaam anders is de Z door de bodem geboord vanwege de vertraging. Je gebruikt stap voor stap i.p.v. jog (minimale stap is 0,05 mm en 10000mm/min is de normale programma snelheid)
Van afstand is het turen op de webcam bijna niet te doen is, alleen programma start en stop, resultaat en voortgang in de gaten houden heb je na een paar uur al afgeleerd op een smartphone ondanks een 3,5" en 800x600 schermpje.

Ook op afstand moet het echt niet anders gaan of ik pak de laptop via UMTS/wifi, is stabieler en als de telefoon gaat is mijn scherm niet pleite en de kop in de kreukels (bij meer dan 5 stappen verlies stop alles, encoders op stappen motoren, maar voor kreukels is het in 50% van de gevallen uit ervaring nog voldoende, het is nog steeds massa die in beweging is).
Ik stuur ook niet rechtstreeks, maar ik heb een configuratie met een centrale PC die met het internet verbonden is als ook de lokale wifi aan de ene kant en 4-5 remote sessies erop (remote desktop als ook VNC) aan de andere kant.
De machine PC's hangen zo niet aan internet direct daardoor, wat een hele hoop ellende scheelt.
De centrale PC dient als gateway (RAS) met firewall, anti-virus en 128 of 254 bit encryptie voor de verbinding, zodat dat niet op de lokale machine PC's hoeft te lopen en de afloop beïnvloed wordt, windows heeft zo zijn eigenaardigheidjes dat als de I-net verbinding weg valt, blijft deze een seconde hangen.
Laatst gewijzigd door Barcosmurf op 13 feb 2011 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Ipad.. Ok... daar heb ik even overheen gelezen..

in feite is een Ipad een PC zonder toetsenklavier.. en daarmee zou je een machine moeten kunnen aansturen..

alleen.. een Ipad is een Mac natuurlijk, en bij mijn weten is er nog geen CNC applicatie voor Mac's, dus kom je voorlopig uit op :

http://www.cartft.com/catalog/il/1289?g ... DgodBX_RfA

zoiets, een Windows Tablet PC, alleen zul je dan je USB gestuurde CNC controller in moeten pluggen als je 'm op een machine zet, en die moet eraan blijven zolang de machine draait..
Je kunt em dus niet even op een andere machine zetten..

als je de machine niet gebruikt, dan kun je er natuurlijk wel lekker mee in je luie stoel gaan zitten om op cnczone.nl te gaan zitten lezen..
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Swake »

Op een iPad draait iOS4. Dat heeft ook wel een Linux basis maar daar stopt de gelijkenis met de andere mac's zowat.
iPhone versie 4 en iPad versie 1 hebben zowat dezelfde rekenkracht. En die rekenkracht is goed te vergelijken met een Pentium 4 op steroids waar er velen hun machine mee aansturen. Meeeeer dan krachtig genoeg om de snelste machine mee aan te sturen.

Als je zo een ding wilt gebruiken (of eentje met Android erop) dan moet je eigenlijk een remote desktop software gebruiken. Ergens op het net staat al zo een ontwerp, kan het niet direct terug vinden. Eigenlijk is het dan gewoon een veredelde muis/touchscreen/tekenpad geworden. Leuk en mooi, misschien zelfs handig en zeker een pak show en pimp, maar of het echt nuttig is.... Persoonlijk liever een 'echt' bord met knopjes en draai dingen naast een klassiek scherm :-D

Wat die mobieltjes toestanden betreft, schat het niet verkeerd in, deze technologie zit nog maar net in de eerste versnelling, er komen nog heel veel leuke dingen binnenkort. De PC zoals we hem nu kennen binnen huis is aan het verdwijnen, we gaan geleidelijk aan terug naar mainframe en terminal toestanden.
When it fits stop using the hammer.
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door Zitz »

Arie Kabaalstra schreef:Ik heb begrepen dat je met QT ook Apps kunt maken voor de Android-toestellen.. alleen.. ik kan nog geen C++ schrijven..weet iemand of er een Compiler bestaat om VB.NET applicatie's naar Android te compileren?
Android apps worden hoofdzakelijk in Java geschreven, er is ook de mogelijkheid om stukjes "native C" te gebruiken maar Java is stukken makkelijker en kun je bijna hetzelfde mee.

Android apps kun je schrijven met Eclipse en een android plugin.

Groet
PascalvV
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 dec 2009 12:26

Re: leuke apps voor verspaners

Bericht door PascalvV »

Toevallig vandaag in de kantine door wat nieuwskrantjes aan het struinen waar ik dit artikel tegen kwam. Best wel weer toevallig en zo zie je maar weer. Er wordt niet stil gezeten.
Plaats reactie