Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

Genoeg getreuzeld en geoefend met de draaibank. Tijd om met de nieuwe machine te beginnen, maar wat te bestellen?

-Ik zit erg te twijfelen over kogelomloopspindels of trapeziumspindels. Momenteel heb ik op de huidige machine 16x4 trapeziumspindels (de langste 1 meter) met 2 (koperen?) moeren die licht tegen elkaar zijn gedraaid. De speling is nihil.

Prijs tussen kogelomloopsipndels van 1,7 (20x5 of10) en trapezium spindel (20x4) is een hoop! Voor Trapezium kom ik op een 180 euro compleet (2x 1,7 meter + 4 moeren) en de kogelomloopspindel 400 euro compleet (2x 1,7 meter).

Ik ben me er van bewust, je krijgt wat je betaald, maar is kogelomloopspindel zoveel beter? ( heb er geen ervaring mee). De ene meter die ik nu in Trapeziumspindel heb , stel ik ga nu naar 1,7 meter met roterende moer , ga ik een verschil in speling tussen de 2 verschillende lengtes merken?

-Geleide stangen, op m'n huidge machine heb ik voor de X-as 2 staalstangen van 25mm diameter over een afstand van 1 meter. Niet de beste keuze , want in het midden buigt het een fractie door. Wat zijn de opties? Ik vind op de website van damen cnc en machine-werkzeuge alleen de Linearführungen van Hi-win. Voor de X-as alleen al gaat dit op een 750 euro komen (2 x1,7 meter 30 mm breed +4 laufwagen) . Zijn er nog andere opties?

-Stappen motoren. Voor de X-as wil ik beide kanten door een aparte stappenmotor laten aansturen. Op mijn huidige machine heb ik 2nm stappenmotoren. Deze machine wil ik graag kanabaliseren en dus de dezelfde motoren gebruiken. (eentje erbij bestellen zodat ik ermee kan testen voordat ik de oude uit elkaar haal) De vraag is , voor de afstand van een 1,7 meter met roterende moer over trapeziumspindel of kogelomloopspindel is 2NM voldoende?

Cor
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Roy 1.6 »

Als je betaalbare geleiding wilt dan is ondersteunde as wel wat. Oa te koop bij stappenmotor.nl.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Damocles »

coremans schreef: Ik ben me er van bewust, je krijgt wat je betaald, maar is kogelomloopspindel zoveel beter?
220euro beter om precies te zijn :mrgreen:. Neen, serieus, het is ongetwijfeld een pak beter (zeker op lange termijn) maar alles hangt natuurlijk af van wat je verwachtingen zijn...
coremans schreef:Zijn er nog andere opties?
Ja de ondersteunde ronde assen van stappenmotor.nl zijn leuk geprijst. Volgens mij is dit wel een noodzakelijk iets over dergelijke lengten (zelf over korte lengten). Investeer hier liever wat meer in dan in kogelomloop dan, als je moet kiezen. Maar geen ondersteunde geleidingen gebruiken is gewoon niet mogelijk. Voor doorbuiging telt de lengte mee tot de 3e macht als ik het goed voorheb ...
coremans schreef:De vraag is , voor de afstand van een 1,7 meter met roterende moer over trapeziumspindel of kogelomloopspindel is 2NM voldoende?
Voldoende om te laten bewegen wel, maar zoals ik zei alles hangt er van af wat je met de machine wil doen. Voor een plasma snijder geen probleem, frezen in alu of hoge snelheden in hout wordt moeilijker.

Cor
Laatst gewijzigd door Erik op 17 mei 2011 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

@ Roy, dat is een interessante website , met die ondersteunende geleidingen , dat zocht ik net. Kon ze nl nergens vinden in de langere afmetingen. Als iemand toevallig een duitse website heeft met (dit soort) ondersteunende geleidingen , dan hou ik me aanbevolen (zal me in de verzendkosten schelen).

@ Damocles: Zowiezo ga ik geen losse assen meer gebruiken als geleiding, Vind de ondersteunende assen van Stappenmotoren.nl erg interessant.
M'n verwachtingen, nu niet te hoog , maar ja , je kent het hè ... als het eenmaal klaar is dan verwacht je net iestjes meer, ik zie dat nu al aan m'n huidige machine.

De stappenmotoren, je zegt , dat de 2NM niet geschikt zou zijn voor hoge snelheden door hout en aluminium. Wat zijn voor jou hoge snelheden? als ik 1000 mm/min haal en wellicht in ijlsnelheid een 1500 mm/min is dat meer als goed genoeg (Hout en aluminium). Als ik met 2 NM motoren aan beide kanten daar niet mee uitkomt, welke zou ik dan wel moeten hebben?

Cor
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door skillalot »

wellicht de moeite waard om eens te kijken, misschien een idee voor je ontwerp ;-)

http://www.mechmate.com/forums/showthre ... 175&page=7
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Damocles »

Ik denk dat voor stappenmotoren gewoon telt zo zwaar mogelijk naar wat je kan betalen.

1500mm/min ijlgang vind ik best wel traag eigenlijk. Dat is toch al meer dan een minuut wachten als je eens wil oversteken. Als je balsa wil frezen of zo kan je best ook niet te traag gaan of de boel verbrand. Maar een misschien nog belangrijkere factor is acceleratie.

Wat je kan doen is beginnen met die 2Nm motoren die je op zich toch al hebt (op één na). Misschien een 3Nm kopen voor de Y as en dan 2x2Nm op de X en 2Nm op de Z? Moest het dan niet voldoen kan je nog altijd de motoren veranderen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

Damocles schreef:Ik denk dat voor stappenmotoren gewoon telt zo zwaar mogelijk naar wat je kan betalen.
Daar gaat het niet zozeer om , alhoewel ik geen idee heb van het prijsverschil tussen 2nm en 3nm. Het is het hem juist dat ik de 2nm hier liggen heb.
Damocles schreef: 1500mm/min ijlgang vind ik best wel traag eigenlijk. Dat is toch al meer dan een minuut wachten als je eens wil oversteken. Als je balsa wil frezen of zo kan je best ook niet te traag gaan of de boel verbrand. Maar een misschien nog belangrijkere factor is acceleratie.
Momentel heb ik een ijlgang van een 1200mm/min en frees meestal rond de 800-900mm/min , gaat meer als snel genoeg om eerlijk te zijn.
Damocles schreef: Wat je kan doen is beginnen met die 2Nm motoren die je op zich toch al hebt (op één na). Misschien een 3Nm kopen voor de Y as en dan 2x2Nm op de X en 2Nm op de Z? Moest het dan niet voldoen kan je nog altijd de motoren veranderen.
Dat is natuurlijk geen slecht gedacht. Dus ik kan zonder meer de 2Nm en 3NM combineren per as? Dat kan geen kwaad voor snelheden/acceleraties/ krachten e.d.


Thanks,
Cor
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Danny »

coremans schreef:
Dat is natuurlijk geen slecht gedacht. Dus ik kan zonder meer de 2Nm en 3NM combineren per as? Dat kan geen kwaad voor snelheden/acceleraties/ krachten e.d.
Cor
Dat gaat gegarandeerd verkeerd aflopen.
Als ik het goed voorheb heb je 3 stappenmotors van 2Nm liggen. Daar gebruik je er 2 van voor de X-as en 1 voor de Y-as. Je koopt dan eentje bij van 3Nm voor de Z-as.

greetings
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

Danny schreef:
Dat gaat gegarandeerd verkeerd aflopen.

IK zie dat ik het zelf een beetje krom had geschreven, in eerste instantie bedoelde ik 2x 2nm op de x-as , 1x3nm op de Y-as en dan de laatste 2nm die ik heb op de Z-as.

Maar de 3Nm op de Z-as kan natuurlijk ook . En is dan blijkbaar geen probleem. Dan ga ik een 3Nm stappenmotor erbij bestellen om te testen.

Cor
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

Ben voorzichtig wat aan het tekenen in Rhinoceros. En het aan het bedenken wat ik ga bestellen.

M'n tekenkunsten zal ik als ik wat verder ben uiteraard hier posten.

Heb wat gebabbeld met een forumlid ( ook van het mb-forum) en heeft me toch overtuigd om ipv trapeziumspindels de kogelomloopspindels te nemen. Zit nog een klein beetje te twijfelen tussen de 16x5 en 20x5.

De geleiding over de X-as, ik was die eigenlijk van plan om te doen met ondersteunde rails, (via stappenmotor.nl) maar hoorde dat het niet ideaal was als geleiding , dat dit systeem niet zozeer zijwaartse krachten kan opnemen.
Maar die Hiwin profielen .. Ja hallo zeg, die weten hun prijzen ook wel te maken :-)

Iemand een mening over de ondersteunende rails over een afstand van 1,7 meter en de zijwaartste opvang van krachten? Mocht het toch de Hiwin geleding worden, welke zou inorde zijn voor de X-as (1,7 meter), de 25 mm versie , of moet ik naar nog breder gaan... 30 mm :-( Verschil tussen alle diverse profielen is nog niet helemaal duidelijk , ik zit te zoeken in de folders (HG, EG,QH,QE, MG, Rg etc) als iemand een snel antwoord daarop weet stel ik dat op prijs.


De aandrijving van de roterende moer met de tandwielen; op de website van maedler.de zijn verschillende soorten riemen voor de HTD , 3M, 5M, 8M, 14M. Het heeft te maken met het verschil voor de riem, als ik het goed begrijp de afstand tussen de "tanden". Welke zou geschikt zijn voor een CNC machine , zelf denk ik dat 3M meer als voldoende zal zijn. De riembreedte; ik kan kiezen tussen 9mm, 15 mm (en meer), 9mm zal wel voldoende zijn zeker?

alvast bedankt voor de hulp,
Cor
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door lelieveld »

ik heb 20x5mm en 25x5mm gebruikt
de 20x5mm moeren waren niet aftestellen v.w.b. backlash de 25x5 wel.
dat scheelt je .003mm tot 0.05 backlash ;-)
misschien wel nuttig daarna te vragen voor je wat besteld
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door skillalot »

ALs je vooral hout ermee wilt gaan bewerken, is een mechmate dan niet iets?

http://www.mechmate.com
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

@ lelieveld: tiepfoutje , ik zit idd te twijfelen tussen de 16x5 en 25x5. Kan ik uit jouw reactie opmaken dat er ook een spelingsverschil zit in de verschillende 2 diktes (16x5 en 25x5)? Tot nu toe was het alleen de "knik en buig- belasting".

@ Skillalot: ongetwijfeld, maar ik wil graag zelfbouwen/ontwerpen , dat geeft nl een hoop zelfvoldoening.

Cor
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

Er is zijn weer een hoop projectjes tussendoor gekomen (en dat zal helaas niet stoppen). Afgelopen dagen bezig geweest met wat berekeningen en bestellijsten en ben er bijna uit.
Het gaat worden:
-roterende moer
-X-as wordt aan beide zeiden aangedreven door een 3NM stappenmotor
-kogelomloopspindels (1,7 of 2 meter , afhankelijk ivm transportkosten)
-hiwin geleide rails http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... eleidingen 25 mm met flange type wagentjes.
Afbeelding



Ik ben nog aan het twijfelen ivm de kogelomloopspindels. Het gaat 20x5 / 20x10 worden of 25x5 /25x10
Het prijs verschil is een 120 euro, dus daar moet ik niet voor sukkelen op zo’n bedrag. De 20 mm diameter gaat iets beter uitkomen ivm de tandwielen:
Afbeelding
http://maedler.de/Article/17233200.aspx
Ik mag deze tandwiel maar uitboren tot max 23 mm ( voor de 25x5 heb ik 26 mm nodig), na het CAD-file bekeken te hebben denk ik dat uitboren tot 26mm ook zal gaan voor mijn toepassing.
Een grotere tandwiel zal niet gaan, dan kom ik uit op een buitendiameter van vrijwel 100mm voor het tandwiel... dat gaat een beetje groot worden.

Een aantal antwoorden terug was er een discussie over de 16x5 of 25x5 . Het doorbuigen maak ik me geen zorgen om. Dit misschien wel, alhoewel als het goed wordt ingespannen gene probleem zou zijn volgens de berichten erachter:
Even een kleine opmerking de dikte van de spindel ,zeker bij grotere overspanningen, is ook bij een roterende
moer van belang.
Vergeet niet dat je de verspaningskrachten(eigenlijk zet de moer zich af tegen het frame) wel moet overbrengen via de spindel op het frame,dus is er ook sprake van een knik belasting.

Michel

Iemand die een zinnige uitspraak kan doen over:
- het te groot uitboren van de tandwiel (3 mm groter als voorgeschreven) indien ik voor de 25x5 spindel ga.
-Knik belasting tussen de 20x5 en 25x5 spindel.

Eventueel kan ik ook nog gaan voor 25x10 spindel,dus een grotere pitch. Is dit interessant?, ik neem aan voor hogere snelheden, maar de nauwkeurigheid gaat hiermee weer omlaag. Iemand die argumenten voor de 25x10 versie heeft?

Dan de kogellagers, dat is nog een hele uitzoekerij:
Ik begrijp dus dat ik " 2-rijig hoekcontactkogellager" , nu heb ik dit gevonden:
Afbeelding
http://www.neita.nl/winkel/lagershc2rkog.html en dan artikel nummer 1206 van koyo , is dat een bruikbare?

Oh ja , er was ook nog een onderscheid in zelfinstellende en "normale" 2-rijig hoekcontactkogellager . ik neem aan dat zelfinstellend inorde is voor deze toepassing (goedkoper als de normale)?

*edit* , zojuist dit gevonden in Berlijn:http://www.kugellagershopberlin.de/inde ... sser-30-mm Zijn dat de juiste lagers , alledrie de versies?

Als dit de juiste zijn is het helemaal interessant, 10 euro per stuk
http://cgi.ebay.nl/1-IBU-Schragkugellag ... 3f0a2eb854

oh ja , heb nog wat in het wilde weg zitten tekenen:
Afbeelding

groeten,
Cor
Plaats reactie