Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
rasmAn
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2011 17:37

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door rasmAn »

skf heeft ook een leerboek voor over lagers. dit gebruiken we bij de hts autotechniek ook voor alle lagerberekeningen. het kost iets van 8 euro ofzo, maar dan heb je ook practisch alle kennis die je nodig hebt over lagers in huis.
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Zitz »

Hallo,

Over het opspannen van de lagers, ik zou ze eigenlijk ook verder uit elkaar willen hebben, maar dan krijg ik het allemaal niet meer passend. Bedoeling is dit:

Afbeelding

In principe maakt het niks uit of je tussen de "buitenringen" van de lagers een buis legt, als de "binnenringen" maar strak tegen elkaar of tegen een bus worden gezet zodat eventuele axiale ruimte tussen "lagerringen" en kogels wordt opgeheven.

Gr kevin

Edit: Op deze site (wel in het engels) nogmaals het verhaal uitgelegd, meschien duidelijker dan mijn verhaal: http://www.5bears.com/cnc04.htm (Naast het 3e plaatje)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat verhaal gaat niet helemaal op.. er zit ook geen bus tussen de balhoofdlagers van je fiets..

voorspanning dien je te bepalen op grond van temperatuur, belasting en materiaal...

als je een alu behuizing maakt, en daarin een stalen as, moet je rekening houden met de verschillen in uitzettingscoëfficient..
(klein voorbeeldje: in Ducati Motorblokken zitten ook hoekcontact lagers, je bouwt het blok op met maarliefst 0.15mm voorspanning.. dat betekent dat bij een koud blok, de carterdelen maarliefst 0.075 mm vervormen.. maar als het blok warm is, dan is het carter dusdanig uitgezet dat er nog voldoende voorspanning voorhanden is.. )
ik ben momenteel doende met 't ontwerpen van een spindel, en die gaat natuurlijk meer toeren draaien, dus moet ik weinig voorspanning toepassen.. omdat door de uitzetting, in combinatie met het Alu van de behuizing de boel krapper komt te staan..pas als mijn spindel warm is, is ie op zijn zuiverst.. zoals we 'm willen hebben als ik met 20K toeren in Alu sta te baggeren..
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Leo.D »

@kevin, een kleine opmerking over de kogelomloopmoer, hoe ga je deze nauwkeurig centreren t.o.v. de lagers zodat het slingeren tot een minimum wordt beperkt? Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik de moer omdraaien en voor de cetrering gebruik maken van het cilindrische deel. Voor een indruk van de vorm en plaats toleranties (radiaal slingeren en haaksheid) en voor de inspiratie staat het e.e.a. vermeld in https://tech.thk.com/de/products/pdf/de_a15_146.pdf#1.

De roterende moer is ook te vinden in topic http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=3935

Groet, Leo
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

@ Leo D. Dat wild ik bij de mijne eigenlijk ook eerst zo doen , maar heb er toch vanaf gezien. De kogelomloopspindel die ik op het oog had, had over het "cylindrisch deel" een diameter van 36 mm volgens de specs. Maar ja , Maar is dat precies 36,0 mm? kortom , gaat een kogellager er precies rondpassen? Als je aan de andere kan gaat werken kan je het met de draaibank precies op maar krijgen. (nah ja ... dat is de bedoeling dan 8) )

@ Zitz , dank voor de uitleg en de link , het is duidelijk nu ... dus ga 4 van die 7206 dingen erbij nemen.


Bestellijstje begint al aardig op te schieten , het ene hier halen , het andere daar ..... de post gaat weer een hoop aan mij verdienen.

Weer eventjes terugkomen op de elektronica; want dat moet ik ook meteen mee bestellen.
Ik heb op mijn huidige machine 3x 1,9 NM 3A stappenmotoren. Voor de testen van de roterende moer had ik graag deze gebruikt , maar dat zou betekenen dat ik de machine moet demonteren. Niet interessant , want ik gebruik hem nog erg veel.

Daarom maar alvast 1 van de 2 3NM stappenmotoren kopen. De volgende vragen hierover:
-Ik heb de driver MM230 (plaatje hieronder), daar staat op een tabel t/m 3A. kan ik hierop een 3NM stappenmotor aansluiten, of gaat dit mis met de amperes? Dit is alleen om te testen , eventueel op lage snelheid als dat beter is. (Bedoeling is dus dat ik de nieuwe stappenmotor eenvoudig d.m.v 1 kabel om te zetten op de setup aansluit van de huidige machine voor de test).
-Zijn de aansluitingen van stappenmotoren altijd hetzelfde, kortom; kan "elke" stappenmotor op "elke" willekeurige driver , of moet een bepaald merk/type bij elkaar. (uiteraard afhankelijk van de amperes).

Afbeelding

Wederom bedankt ,
Cor
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Stynus »

Hoeveel stroom trekt je nieuwe stappenmotor? Je kan hem altijd aansluiten op een lagere stroomsterkte, maar dan haal je niet de volledige kracht eruit. Voor je moer te testen moet het denk ik echter genoeg zijn aangezien je toch nog niet gaat frezen?
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

@ Stynus,

De nieuwe stappenmotor van 3NM heb ik nog niet, maar als ik zo een willekeurige op ebay neemt staat er 4,2A. Idd zal die motor zonder belasting draaien (behalve de kogelomloopmoer).
Dus m'n driver gaat niet "doorbranden" met een paar minuten testen?
-Zijn de aansluitingen van stappenmotoren altijd hetzelfde, kortom; kan "elke" stappenmotor op "elke" willekeurige driver , of moet een bepaald merk/type bij elkaar. (uiteraard afhankelijk van de amperes).
Cor
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Stynus »

Nee, de stroom die op de driver staat is de stroom waarop begrenst wordt. Dus je driver levert gewoon 3A op de max stand.
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

@ Stynus, dat is dan duidelijk.

Is elke stappenmotor hetzelfde qua aansluitingen?

Cor
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Stynus »

Nee, zie datasheet (of even doormeten).
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door Zitz »

Leo.D schreef:@kevin, een kleine opmerking over de kogelomloopmoer, hoe ga je deze nauwkeurig centreren t.o.v. de lagers zodat het slingeren tot een minimum wordt beperkt?
De as waar de kogelomloopmoer tegenaan zit heeft een buitenradius van 31mm, hmm, hetzelfde als de moer dus... Ik dacht eraan om een bus te draaien met een binnen diameter van 62mm die klemmend op as/moer past. Dan zet ik de bus op de as, dan de moer ook in de bus, en dan de moer vastzetten, daarna de bus weer verwijderen en dan zou de moer exact goed moeten zitten naar mijn mening.

Gr
Gebruikersavatar
coremans
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jun 2009 14:22
Locatie: Oostenrijk- Tirol

Re: Zelfbouw portaal CNC machine ... ietsjes groter.

Bericht door coremans »

Voordat met de bouw wordt begonnen wordt het al stopgezet :-(
Dit ivm privé omstandigheden.

Hopelijk zal ik over een tijd(je) dit draadje weer oppakken.

In iedergeval aan ieder een bedankje voor de hulp tot zover.

Cor
Plaats reactie