TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door vincenttor »

Hallo allemaal,

Ik ben Vincent 25 jaar en zit eigenlijk al een tijdje met de gedachten om een cnc frees aan te schaffen.
heb al iets ervaring met cnc maar dan met een 40w co2 laser systeem, heeft toch wel zo zijn beperkingen zoals het niet kunnen bewerken van metalen.

Al enige tijd topics gelezen jammer dat bij sommige builds de foto's niet meer werken en met 3ddaniel in contact geweest die heeft me ook een aantal dingen verteld.
nu zou ik graag een cnc frees bouwen of kopen en zat dan wel aan de tron + te denken aangezien deze niet al te veel geld kost (voor de laser ook al 4000$ in totaal neer geteld)

Ik snap natuurlijk dat ik niet de top van de machines aan schaf en dat de geleiding waar voor gekozen is niet geweldig is maar nu wil ik toch graag een mening horen van iemand hierover of ik echt helemaal moet wegblijven van zo een machine of dat het toch wel te doen is.

hoeft niet 0.0001 mm precies te zijn want ik ga niet echt speciale onderdelen ermee maken, althans dat verwacht ik nu haha :P

Andere vraag is, ik zou graag wat willen graveren/frezen in bijvoorbeeld een kap van een computer en deze zijn 90% van de keren gemaakt uit staal.
het is dan wel erg dun materiaal denk 0.6 a 1.2 mm zal verschillen natuurlijk.
Maar kan ik dit ook misschien bewerken met deze machine ?

i.v.m de "vuistregel" je kan het materiaal frezen / bewerken waaruit de machine is opgebouwd.


ook zag ik dit frame staan op marktplaats , ziet er opzich best stevig uit maar goed ik ben een totale leek in hoe en wat met dit onderwerp

http://link.marktplaats.nl/435279357

Grt
Vincent
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb die link op marktplaats even bekeken.. één woord..

AAAAAAAAAARGH! :lol:

een Tron is wat dat betreft de betere keus.. graveren in staalplaat zal daar ook wel mee lukken, ben ik niet bang voor..

nou zijn die Trons wel opgebouwd met IGUS geleidingen, en die verdienen niet mijn voorkeur, IGUS is goed spul, voor positioneer werk, maar niet om verspaningskrachten mee op te vangen.. 't mooie van een Tron is echter wel, je kunt em met IGUS geleidingen opbouwen, en later altijd nog kogelomloopgeleidingen monteren.. ook vervangen van trapezium spindels voor Kogelomlopen is een "makkie"
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef:AAAAAAAAAARGH!
Jij bezorgt toevallig toch geen schoenen op nudistencampings he? :mrgreen:

Nee dat frame op marktplaats zou ik ook niet aan beginnen. Niet ondersteunde geleidingen, gebouwd uit los plaatwerk (wat niet als doosconstructie is gebruikt), etc. Voor modelbouwwerk (balsa hout etc) zal dit wellicht genoeg zijn, maar meer ook niet.
En dan nog is dit alleen het frame zonder verdere onderdelen.
Als je wat prijsopgaves opvraagt, kun je voor onder de 200 euro je tron pakket laten snijden. Als de keus tussen die twee gaat, dan zou ik altijd de tron kiezen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jij bezorgt toevallig toch geen schoenen op nudistencampings he? :mrgreen:
Ik bezorg ze niet alleen.. ik maak ze ook..

Afbeelding

maar dat even terzijde.. :)
Ik ken zelf geen adresjes om je Tron te laten snijden, maar ach.. voor een kist bier of een doos gebak kan veel in Nederland.. :)
die Tron heeft dan wel Igus railsjes, maar die zijn WEL ondersteund over de volle lengte.. en je kunt ze dankzij de constructie van de Tron ook altijd vervangen voor Kogelomloopjes..
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door vincenttor »

haha.

bedankt voor de reacties,
mooie klomp overigens :P
in carbon vezel overtrokken en in de hars gezet ?

ooit wel eens met dat spul willen beginnen maar nadat ik een paar onderdelen heb gemaakt uit polyester was ik er wel een beetje klaar mee ;-)

Denk dat ik maar voor de Tron + dan ga en waarschijnlijk de update doen die word aangeraden hier.
dit verbeterd alleen het freesbeeld en de stijfheid/precisie van de machine neem ik aan ?

heeft iemand wel eens zo een kogelomloopgeleiding erop gemaakt en trapezium spindels op een TRON ?
en waar zijn deze het beste aan te schaffen zodat ik wat prijzen kan samen stellen en de spaarpot kan opent rekken :idea:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door Arie Kabaalstra »

die klompen?.. ik ben uitgegaan van bestaande klompen, en die heb ik in 2 gezaagd.. deze Carbon klompen worden HOL, en dus ongeveer 30% van het gewicht van conventionele klompen. :)

tja.. wat de "upgrade" van een tron betreft.. soms kom je op marktplaats, of hier op het forum een mooi setje tegen, soms zul je genoodzaakt zijn nieuw aan te schaffen..

er zijn hier op het forum wel linkjes te vinden naar leveranciers van die spullen.

als je je machine goed uitgelijnd hebt, en je hebt em opgebouwd met goede stabiele en zuivere geleidingen, dan is je freesbeeld automagisch beter dan wanneer je met trapezium, of metrische spindeltjes werkt, en met Igus geleidingen..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door Leeuwinga »

en scheelt enorm in je gereedschap
Cees
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door mark3 »

Die klompen , geweldig :lol: :mrgreen:


maar WAAROM :roll:

Mark
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door alfredb »

Hierbij heb ik een link uit Duitsland dit bedrijf levert materiaal voor de Tron machines.

EMS-Moderle cnc info page (even google en je vindt hem)

Mooie klompen Arie :lol:
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door skillalot »

was zeker even zoeken haha, maar dit is 'm

http://www.mixware.de/indexs.html
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door vincenttor »

Bedankt allemaal,
Heb een tron kant en klaar kunnen overnemen van iemand in Duitsland,
werd 1250 voor gevraagd maar heb er 900 voor moeten betalen.

Moest in Emmen zijn ook dus het was een vrij korte rit,
enige wat dus nog er van moet komen zijn de kogelomloop geleidingen want er zit idd heel kleine speling op de originele geleiders (niet dat ik pro ben haha maar denk dat dit niet in het voordeel werkt natuurlijk)

erg bedankt voor de website even sparen voor de nieuwe geleiders kwam al snel op een +/- 300 euro uit als ik de juiste had uitgezocht.


zal even een foto maken morgen ga nu maar richting bed.

zit ook een controller bij van planet-cnc usb cnc.
deze wil ik er op maken zit nu een controller bij die werkt onder linux.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gefeliciteerd!..

die CNC-USB interface lijkt heel sterk op de USBCNC CPU 3.. ik denk dat je daar wel mee uit de voeten kunt..
er zijn geloof ik al een aantal mensen op dit forum die zo'n ding hebben, maar ik heb nog geen gebruikerservaringen kunnen lezen hier..

15 mm rails met wagentjes dat is wel de maat die je kunt gebruiken op je machine..
intrudy
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:27

Re: TRON PLUS - Nieuw aankomende cnc'er :)

Bericht door intrudy »

En is het nog gelukt met de kogelomloop geleidingen ?
Plaats reactie