Drieklauw (opnieuw) centreren
Moderator: Moderators
Drieklauw (opnieuw) centreren
Hallo,
Ik ben al een tijdje in het bezit van een VDH draaibank, PX 250 x 550 vario. Ik ben beginnend draaier, dus voor mij is deze "niet-professionele" bank ideaal. Ben nu een klein jaartje aan het "oefenen" en ik moet zeggen dat het best aardig gaat (heb er ook de nodige boeken over gelezen).
Nu zit er toch een kleine onnauwkeurigheid in de drieklauw, die ik er graag uit wil hebben. Ik ben alleen een beetje bang om de drieklauw (die met 3 bouten vast zit) los ta halen en opnieuw uit te lijnen met de hoofdspil. Ook zou ik graag af en toe de drieklauw willen uitwisselen met een onafhankelijke vierklauw. Die ligt nu nog ongebruikt in de kast...
Graag zou ik willen weten of mij volgende gedachtengang de juist is, zonder dat ik alles onherstelbaar verpest:
Ik wilde de drieklauw eraf halen en dan een opnamestift MK4, voor bv een boorkop, in de hoofdspil vastzetten. Vervolgens het deel dat nog uitsteekt netjes recht afdraaien (is standaard conisch). Zie het rood omcirkelde deel:
Dan de drieklauw er weer losjes opzetten en vervolgens aandraaien, zodat de 3 klauwtjes het pas afgedraaide deel mooi omklemmen. Tot slot de 3 boutjes weer vastzetten en controleren op slingeren. Zo zou het geheel toch weer mooi gecentreerd moeten zijn?
Graag jullie advies of dit goed komt, of dat ik een andere methode moet gaan toepassen.
Vast bedankt,
Marc
Ik ben al een tijdje in het bezit van een VDH draaibank, PX 250 x 550 vario. Ik ben beginnend draaier, dus voor mij is deze "niet-professionele" bank ideaal. Ben nu een klein jaartje aan het "oefenen" en ik moet zeggen dat het best aardig gaat (heb er ook de nodige boeken over gelezen).
Nu zit er toch een kleine onnauwkeurigheid in de drieklauw, die ik er graag uit wil hebben. Ik ben alleen een beetje bang om de drieklauw (die met 3 bouten vast zit) los ta halen en opnieuw uit te lijnen met de hoofdspil. Ook zou ik graag af en toe de drieklauw willen uitwisselen met een onafhankelijke vierklauw. Die ligt nu nog ongebruikt in de kast...
Graag zou ik willen weten of mij volgende gedachtengang de juist is, zonder dat ik alles onherstelbaar verpest:
Ik wilde de drieklauw eraf halen en dan een opnamestift MK4, voor bv een boorkop, in de hoofdspil vastzetten. Vervolgens het deel dat nog uitsteekt netjes recht afdraaien (is standaard conisch). Zie het rood omcirkelde deel:
Dan de drieklauw er weer losjes opzetten en vervolgens aandraaien, zodat de 3 klauwtjes het pas afgedraaide deel mooi omklemmen. Tot slot de 3 boutjes weer vastzetten en controleren op slingeren. Zo zou het geheel toch weer mooi gecentreerd moeten zijn?
Graag jullie advies of dit goed komt, of dat ik een andere methode moet gaan toepassen.
Vast bedankt,
Marc
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Beste Marc
Zover dat ik weet, zit er in de drie-vier-zesklauw altijd een centreerring. Je kunt de drieklauw dus gerust verwijderen en weer gecentreerd terugplaatsen zonder allerlei hulpstukken te hoeven maken.
grt
Mark
Zover dat ik weet, zit er in de drie-vier-zesklauw altijd een centreerring. Je kunt de drieklauw dus gerust verwijderen en weer gecentreerd terugplaatsen zonder allerlei hulpstukken te hoeven maken.
grt
Mark
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13540
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Klopt... klauwplaten hebben ALTIJD een centrering.
een drieklauw is meestal niet al te zuiver.. 0.2 mm slingering heb je zo..
een optie kan zijn: bekjes uitdraaien..
als je je klauwplaat eraf haalt, zie je hoe de centrering zit, en wil je er een 4 klauw opzetten, dan kies je er een met de zelfde maat centrering..
een drieklauw is meestal niet al te zuiver.. 0.2 mm slingering heb je zo..
een optie kan zijn: bekjes uitdraaien..
als je je klauwplaat eraf haalt, zie je hoe de centrering zit, en wil je er een 4 klauw opzetten, dan kies je er een met de zelfde maat centrering..
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Draaien? meestal zijn de bekjes gehard, ik slijp ze uit
Maar dan wel met een "zuivere" centreerring waar ik de bekken tegen aan draai.
Cees
Maar dan wel met een "zuivere" centreerring waar ik de bekken tegen aan draai.
Cees
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
HEREN, HEREN..... laat marc eerst de drieklauw eens verwissellen voordat hij de bekken gaat uitslijpen
Grt
Mark
Grt
Mark
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
kontroleer met een meetklokje of de montageplaat voor de 3 klauw slingervrij is
als dat goed is pas verder met je 3 klauw
controleer de plaats van de bekken in het huis
je kan door de bekken (wel alle drie ) 120 graden opschuiven en zo de plaats bepalen waar de slingering het minst is
slijpen van je bekken is wel de allerlaatse optie
grt
Bert
als dat goed is pas verder met je 3 klauw
controleer de plaats van de bekken in het huis
je kan door de bekken (wel alle drie ) 120 graden opschuiven en zo de plaats bepalen waar de slingering het minst is
slijpen van je bekken is wel de allerlaatse optie
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Bedankt voor jullie advies.
Wist niet dat een slingering van 0,2 mm "normaal" was voor een drieklauw.
De vierklauw van mij heeft inderdaad een centreerring en zou op de montageplaat moeten passen.
Ik ga dus eerst kijken of die montageplaat mooi gecentreerd is, dan op 3 verschillende manieren de bekjes meten.
Bekjes uitslijpen waag ik me (nog) maar even niet aan...
Wist niet dat een slingering van 0,2 mm "normaal" was voor een drieklauw.
De vierklauw van mij heeft inderdaad een centreerring en zou op de montageplaat moeten passen.
Ik ga dus eerst kijken of die montageplaat mooi gecentreerd is, dan op 3 verschillende manieren de bekjes meten.
Bekjes uitslijpen waag ik me (nog) maar even niet aan...
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Even aan denken!!!
Ik zie op de bovenste foto dat je een Mk wil gebruiken die je niet aan de achterkant kan vastzetten dmv.een draadeind.
Als je een MK wilt gebruiken moet je er wel één nemen die je mbv een draadeind kan vast zetten in je hoofdas.
(gelijk aan het opspannen van het gereedschap in de spindel van een freesbank)
Doe je dat niet dan zal de klauwplaat binnen de kortste keren los trillen,geloof me,dat wil je niet laten gebeuren
bij 2000 omw/min.
Verder wel een leuk idee,maar ik betwijfel toch of je hiermee de slingering eruit kan halen,als je zo nauwkeurig moet draaien dan ontkom je toch niet aan een meetklok en een vierklauwplaat,verbeter mij als ik dit fout heb.
Michel.
Ik zie op de bovenste foto dat je een Mk wil gebruiken die je niet aan de achterkant kan vastzetten dmv.een draadeind.
Als je een MK wilt gebruiken moet je er wel één nemen die je mbv een draadeind kan vast zetten in je hoofdas.
(gelijk aan het opspannen van het gereedschap in de spindel van een freesbank)
Doe je dat niet dan zal de klauwplaat binnen de kortste keren los trillen,geloof me,dat wil je niet laten gebeuren
bij 2000 omw/min.
Verder wel een leuk idee,maar ik betwijfel toch of je hiermee de slingering eruit kan halen,als je zo nauwkeurig moet draaien dan ontkom je toch niet aan een meetklok en een vierklauwplaat,verbeter mij als ik dit fout heb.
Michel.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Volgens mij bereik je niet je doel door een MK stift af te draaien en de drieklauw daarmee te centreren. De centreerring in plaat en klauw zijn als het goed is met een nauwe passing op maat gemaakt zodat de klauw altijd gecentreerd zit op de plaat. Die 'duw' je niet opzij met je genoemde methode:
http://www.lathes.co.uk/latheparts/page7.html
De afwijking in drieklauwen zit hem o.a. in het centreermechaniek en de bekken en wordt vaak slechter naarmate de boel slijt door oa spaantjes die er tussen komen etc. Zelfs al slijp je met een gekalibreerde ring de bekken dan geldt de nauwkeurigheid alleen op die specifieke diameter waarop je hem hebt geslepen. Heb je ze geslepen op rond 25 dan is de afwijking bij een werkstuk van rond 50 anders. Moet je maar eens voor de gein verschillende diameters nauwkeurig rond geslepen werkstukken in je drie klauw plaatsen en de de afwijking meten. Het zal je verrassen.
Ik zou gewoon een extra plaat kopen en je vierklauw daarop monteren. Centreren in een vierklauw is helemaal niet zo moeilijk en tijdrovend als het lijkt. Hier een link naar een videootje van mij die ik al vaker hier heb geplaatst.
http://youtu.be/2KMhx4DbyDg
succes
David
http://www.lathes.co.uk/latheparts/page7.html
De afwijking in drieklauwen zit hem o.a. in het centreermechaniek en de bekken en wordt vaak slechter naarmate de boel slijt door oa spaantjes die er tussen komen etc. Zelfs al slijp je met een gekalibreerde ring de bekken dan geldt de nauwkeurigheid alleen op die specifieke diameter waarop je hem hebt geslepen. Heb je ze geslepen op rond 25 dan is de afwijking bij een werkstuk van rond 50 anders. Moet je maar eens voor de gein verschillende diameters nauwkeurig rond geslepen werkstukken in je drie klauw plaatsen en de de afwijking meten. Het zal je verrassen.
Ik zou gewoon een extra plaat kopen en je vierklauw daarop monteren. Centreren in een vierklauw is helemaal niet zo moeilijk en tijdrovend als het lijkt. Hier een link naar een videootje van mij die ik al vaker hier heb geplaatst.
http://youtu.be/2KMhx4DbyDg
succes
David
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Een 3klauw is meestal niet zo nauwkeurig, waar je op moet letten is het volgende, zorg dat je spiraal in de plaat en de klauwen goed schoon zijn ( ik smeer ze nooit want dan blijven alle spanen er tussen plakken).
Gebruik altijd dezelfde sleutelgat om de klauwplaat aan te draaien, monteer de klauwplaat altijd op dezelfde manier op de spil ( merkteken) ( er vanuitgaande dat je spil zuiver loopt , en de pasrand van de klauwplaat netjes past ).
Meestal staan de bekken een beetje naar buiten , ( dus aan de kopkant staan ze iets verder open dan aan de achterzijde), dit komt door slijtage van de geleiding en van (te) korte werkstukjes stevig opspannen .
Dus als je nu een zuivere as opspant, zit die vrijwel altijd scheef, omdat de kopkant vrijwel niet klemt.
Een tik met de kunstof hamer en een meetklokje kan je de as recht in de klauwplaat tikken.
Soms helpt het om de slingering iets te verminderen door het sleutelgat tegenover de slingeringuitslag iets aan te trekken.
Wil je zuiver in een 3klauw werken , dan heb je zachte klauwen nodig, die draai je dan ( op spanning gezet door een ring/schijf) precies uit op de te klemen maat.
Verder als je nauwkeurig wilt werken , draai dan zoveel mogelijk in 1 opspanning alles na.
En om je klauwplaat heel te houden , overtrek nooit je klauwplaat met een verlengstuk op je sleutel, dit kan je alleen doen als je een klauwplaat van een meter doorsnede hebt of zo , die zijn stevig genoeg
Gebruik altijd dezelfde sleutelgat om de klauwplaat aan te draaien, monteer de klauwplaat altijd op dezelfde manier op de spil ( merkteken) ( er vanuitgaande dat je spil zuiver loopt , en de pasrand van de klauwplaat netjes past ).
Meestal staan de bekken een beetje naar buiten , ( dus aan de kopkant staan ze iets verder open dan aan de achterzijde), dit komt door slijtage van de geleiding en van (te) korte werkstukjes stevig opspannen .
Dus als je nu een zuivere as opspant, zit die vrijwel altijd scheef, omdat de kopkant vrijwel niet klemt.
Een tik met de kunstof hamer en een meetklokje kan je de as recht in de klauwplaat tikken.
Soms helpt het om de slingering iets te verminderen door het sleutelgat tegenover de slingeringuitslag iets aan te trekken.
Wil je zuiver in een 3klauw werken , dan heb je zachte klauwen nodig, die draai je dan ( op spanning gezet door een ring/schijf) precies uit op de te klemen maat.
Verder als je nauwkeurig wilt werken , draai dan zoveel mogelijk in 1 opspanning alles na.
En om je klauwplaat heel te houden , overtrek nooit je klauwplaat met een verlengstuk op je sleutel, dit kan je alleen doen als je een klauwplaat van een meter doorsnede hebt of zo , die zijn stevig genoeg
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Vergeet ook niet de kwaliteit van de plaat zelf.
Zelf gebruik bij voorkeur Pratt and Burnerd, een echte kwaliteits klauwplaat
Wel duur, maar na intensief gebruik nog steeds zeer! nauwkeurig.
Niet te vergelijken met die chinese rommel.
Cees
Zelf gebruik bij voorkeur Pratt and Burnerd, een echte kwaliteits klauwplaat
Wel duur, maar na intensief gebruik nog steeds zeer! nauwkeurig.
Niet te vergelijken met die chinese rommel.
Cees
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Yep dat is een betere klauwplaat, dan de standaard chinese die er waarschijnlijk op zit, en is bijna net zo duur als de hele machine
Maar alles staat en valt hoe een klauwplaat gebruikt wordt natuurlijk Ik heb jonge klauwplaten gezien van Fokardt waar de bekken aan de voorkant helemaal openstaan, en dus beroerd klemmen.
Ik heb overigens nog een chinees klauwplaatje uit 1994 die nog steeds binnen 2 honderste loopt ( klokuitslag).
Dus met een beetje beleid is zelfs een chinees best te gebruiken, zeker voor een beginnend draaier
En als je alle truukjes kent dan kan je zelfs met een fors slingerende klauwplaat nog nauwkeurig werken , maar dat weet iedere ervaren draaier wel
Maar alles staat en valt hoe een klauwplaat gebruikt wordt natuurlijk Ik heb jonge klauwplaten gezien van Fokardt waar de bekken aan de voorkant helemaal openstaan, en dus beroerd klemmen.
Ik heb overigens nog een chinees klauwplaatje uit 1994 die nog steeds binnen 2 honderste loopt ( klokuitslag).
Dus met een beetje beleid is zelfs een chinees best te gebruiken, zeker voor een beginnend draaier
En als je alle truukjes kent dan kan je zelfs met een fors slingerende klauwplaat nog nauwkeurig werken , maar dat weet iedere ervaren draaier wel
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
Je kan ook de bekken naar binnen draaien met 3 blokjes er tussen.
Dan heb je altijd de zuiverheid, blokjes zijn eigenlijk plaatjes met een gat er in en kunnen wat
naar binnen buigen.
Re: Drieklauw (opnieuw) centreren
sorry maar dat snap ik niet helemaal