Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Bericht door audiomanics »

slechts 25,00 mm hoog en toch bijna 5mm in te drukken. (omdat die controller zo lekker lang doorgaat...)

4533
4534
4535

Huisje van RVS, kopje van brons (ik dacht lagerbrons), voetje van corian, kabeltje afgeschermd flexibel met trekontlasting.
En ik gebruik alleen maar kleine freesjes dus die 10mm rond van het kopje is al groot genoeg..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Bericht door Damocles »

Gaat hij 5mm in, en dan pas een trigger. Of triggert hij de sensor na 1mm vb. en heb je nog 4mm over als safety?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Bericht door audiomanics »

Hij triggert meteen dus heb ik bijna 5 mm safety.. Afhankelijk van de naderingssnelheid en je rampdown drukt hij verder in, maar dan is er al gesensed..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Netjes.. en dan is ie net zo klein als de mijne.. alleen heeft die een iets groter voetje.. daarmee staat ie permanent vast op het bed van de Beagle..
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Bericht door mosoft »

Mooi klein maar.
Wat gebruik je als schakel element(sensor) of is het alleen een galvanisch kontact omdat de voet een niet geleider is?
Want wat als je kunststoffen wilt frezen.

Jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Bericht door audiomanics »

Er zit helemaal geen schakelaar in ofzo.. Als het freesje het bronzen kopje aantikt komt die daarmee aan nul te liggen. Een signaal voor de controller dat je de toolsetter bereikt hebt.. Afhankelijk van de software volgt dan een actie.... in de meeste gevallen dus stoppen, terug trekken tot er net geen contact meer is en vervolgens de waarde voor de Z op nul zetten...
Op de bovenste foto zie je ook alle onderdelen, behalve de kabel dan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Bericht door Arie Kabaalstra »

vervolgens de waarde voor de Z op nul zetten...
eeh.. je moet toch de lengte van het gereedschap in je tabel wegzetten?.. dan hoef je maar één keer je werk te nullen, en kun je daarna tools wisselen, en meten.. en dan gewoon doorwerken..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lief klein zelfbouw toolsettertje.

Bericht door audiomanics »

mijn werkwijze is iets anders.. ik hoef me niet druk te maken over wat voor tool ik gebruik, alleen maar dat nul ook daadwerkelijk de bovenkant van mijn materiaal is. De hele tooltable is voor mij ook niet van toepassing.
De tool had ik al uitgekozen in mijn andere programma, waarmee ik ook al de voorbeelden heb kunnen genereren.
Daarna is het fire-and-forget.. niks geen offsets, toolnumbers, radius-compensation, feeds, speeds etc.
Hoe eenvoudig kan het leven toch zijn....
Verschil is misschien dat ik toolpaths aanmaak voor iedere frees apart. Dus eerst een file voor bijv. mijn V90-32 en daarna een file voor een 1/8" die ik dan voor of na het wisselen moet inladen.
Alles gecombineerd in een bestand (dus als ik bijv. een toolcarousel zou hebben) wordt trouwens ook niet ondersteund door mijn ontwerpproggie..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie