kleine freesmachine met vast portaal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door tokas98 »

Beste forumleden
Na al een hele tijd op dit forum meegelezen te hebben en druk bezig geweest te zijn met het verzamelen van de diverse onderdelen ben ik dan eindelijk echt begonnen met het bouwen van mijn machine.
Het doel van het bouwen van deze machine is vooral het leerproces zodat ik later een grotere kan bouwen. Het is dan ook de bedoeling dat ik deze machine ga maken met de middelen en materialen die ik tot mijn beschikking heb.
Ik hoop hier uiteindelijk van schuim tot aluminium mee te kunnen frezen.
De slag afmetingen worden 300 x 100 x 100 mm.
Op de foto is het basis frame, de grondplaat en de zijplaten te zien.
Helaas heb ik geen tekeningen gemaakt, het zal dus waarschijnlijk wel gaan gebeuren dat ik bepaalde zaken opnieuw zal moeten maken. Omdat ik dit vooral zie als een leerproject nodig ik iedereen uit om comentaar te geven.
Wordt vervolgt.
Adri
4599
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door wilfred1970 »

begin ziet er al goed uit!
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door tokas98 »

Ben weer wat verder gekomen met de x en z - as. De onderdelen moeten nog wel netjes afgewerkt worden maar op de foto's is al wel te zien wat de bedoeling is.
Hoe ik de Z-as aan ga drijven weet ik nog niet goed. Ik heb hiervoor een 2 Nm stappenmotor tot mijn beschikking.
Ik twijvel of dit voldoende is om de Z-as hiermee direct aan te drijven. Of is het verstandig een vertraging van bv i=2 te maken met tandriemen.

4604
4605

Door het gewicht van de Z-as zal deze bij het uitschakelen van de spanning natuurlijk naar beneden zakken, ook wanneer ik een vertraging van 2 zal gebruiken.
Nu had ik gedacht een rem op de stappenmotor te bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan hieroven op het forum geen voorbeelden van terugvinden. Of is het beter / simpeler voor de optie met gasveer te gaan.
Adri
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oi!.. ziet mijn oog dat goed?.. is't allemaal STAAL?.. en ben je dan ook nog eens van plan van de gebaande paden af te wijken, en een "vast portaal" machine te bouwen?..

dat alleen verdiend al bewondering.. eindelijk weer eens iemand die niet in het doosje denkt.. maar erbuiten..
wat je "angst" voor een Zakkende Z-as betreft... als je een kleine Spoed hebt.. dan valt het mee.. ik heb een 12x 2 Kogelomloop spil op mijn machine,, en daar hangt een stalen Console met een Kress 1050 aan.. en die komt echt niet naar benee...

Remmetje erop kan altijd natuurlijk... op grotere machines ging er altijd eentje bovenop.. Stappenmotor met dubbele as.. werd zo een rem-unit opgezet..
corsa special
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2011 15:23

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door corsa special »

en dit noem jij een proefprojectje, ik denk dat er vele mensen alleen van kunnen dromen om zo een hebbeding te bouwen.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door tokas98 »

Ik ben inmiddels zover dat de Z-as en de Y-as bijna klaar zijn. De Z-as ga ik voorlopig direct aandrijven. Als ik blijk te weinig koppel te hebben kan ik hem altijd nog aanpassen. Hetzelfde geldt voor de rem.
Eerst maar eens kijken of deze nodig is.
Verder spreken de foto's denk ik voor zich.


4661

4662
4665
4666
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door tokas98 »

Deze week begonnen met het bouwen van de besturing.
Als besturing ga ik USBCNC gebruiken. Om zeker te zijn dat ik geen last krijg van stoorsignalen is de Usbcnc print in een appart stalen kastje gebouwd.
Verder komt op de x en y as een motor van 4Nm en op de z-as (voorlopig ) een van 2 Nm.
De drivers komen van damencnc.
Verder op de foto is nog een driver te zijn van een servomotor welke ik wil gaan gebruiken voor de freesspindel46944695
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door tokas98 »

In het weekeinde de home cq eindsensors gemonteerd.
Hiervoor heb ik PNP benaderingsschakelaars gebruikt welke ik met een optocoupler scheidt van USBCNC.
Het homen van de machine werkt hier prima mee.
Nu wil ik deze sensoren ook gebruiken als beveiligings eindschakelaar. Volgens de manual is dit ook mogelijk.
Na het homen krijg ik ook de melding dat deze beveiligingd ook actief is. Als ik echter tijdens het frezen een schakelaar los haal dan blijft de machine gewoon doorlopen. Het groene ledje (homesensor) op het bedieningsscherm gaat wel van groen naar rood.
Zie ik nu ergens een instelling over het hoofd of moet ik deze signalen toch hardware matig gaan scheiden.
Een bug in de software zou natuurlijk ook nog kunnen. Iemand hier ervaring mee?
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door tokas98 »

Inmiddels heeft de machine zijn eerste freesbewegingen gemaakt. Tot nu toe wat simpele testjes.
Om de frees aan de freesmotor te kunnen bevestigen heb ik tijdelijk een opname gemaakt.
Deze opname is tijdelijk omdat ik met de tijd de lagers in de motor wil vervangen zodat ik er ook mee kan boren. de bedoeling is dan om er ook een spantangopname op te maken.
Nu heb ik met de tijdelijke opname ( zie foto) een klein probleem.
4779
Voor de bevestiging op de as heb ik een klemring gebruikt. Deze is echter niet symetrisch. Bij een toerental boven de 3000 omw/min begint de as door onbalans (van de klemring) te trillen.
Kent iemand een simpele truc om deze ring of het geheel te balanceren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

je schrijft dat het tijdelijk is?.. nou dan.. gewoon niet te veel toeren maken.. zie dit als een proof-of-concept, en "klikoneer" em als je de definitieve versie monteert..
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: kleine freesmachine met vast portaal

Bericht door dwarrel »

Tijdelijk een 2e klemring er onder plaatsen en dan met de opening in de tegengestelde richting? Ss het vast beter in balans.
Plaats reactie