Roy’s CNC in aanbouw)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
PreciousRoy
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:35
Locatie: Grootebroek

Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door PreciousRoy »

Hallo allemaal
Ik dacht laat ik hier ook maar mijn CNC zien, hij is nog niet af wat een van de redenen zijn waarom ik hier post. Ik hoor graag of er commentaar is op het ontwerp en tips zijn altijd nog welkom. Dit is mijn eerste poging om een CNC te maken. Ik web wel is waar wel een MakerBot in mekaar gezet maat niet zelf ontworpen.

Mijn huidige ontwerp kan je hier bekijken. Hij is ontworpen in Inventor.
Afbeelding
http://www.r-junk.com/CNCM2/Model/CNCMarkIIv2.dwfx

ik ben nu op het punt gekomen dat ik mijn trapezium draad moet laten afdraaien en ik hoopte hier iemand te vinden met een draaibank die 3 stukjes trapezium draad voor niet al te veel wilt afdraaien.
Voor de complete build log kan je hier terecht. Ben een beetje lui om het opnieuw te posten.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/95874/1
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door B.Reitsma »

Eventueel kun je dat ook met een slijptol doen terwijl je de spindel met behulp van een boormachine rond laat draaien. Volgens mij heeft create zoiets ook ooit eens gedaan...

Edit: ik heb wat zitten zoeken maar kan het zo niet meer terug vinden. :oops:
Het kan ook best een ander forum geweest zijn.

Het idee zag er ongeveer als volgt uit: 2 L-vormige constructies met een lager waar de spindel doorheen loopt. Deze worden vastgeklemd zodat je de spindel mooi in de lagers kunt ronddraaien. Nu kun je de spindel laten draaien terwijl je aan de andere kant het overtollige materiaal er afslijpt (of vijlt).
Laatst gewijzigd door B.Reitsma op 28 jul 2011 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door cocodile »

B.Reitsma schreef:Eventueel kun je dat ook met een slijptol doen terwijl je de spindel met behulp van een boormachine rond laat draaien. Volgens mij heeft create zoiets ook ooit eens gedaan...
:shock: :shock: Misschien zou Chucky dat doen, maar ik zou persoonlijk voor een wat elegantere oplossing kiezen.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door create »

Volgens mij heeft create zoiets ook ooit eens gedaan...
hmm, spindel afslijpen met een boortol. dat was niet ik ;-)

Ziet er leuk uit Roy!, ben wel benieuwd hoe de motor opgehangen is die kan ik net niet zien

greetz Create
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door FSSF »

Volgens mij staat je ortographic(o.i.d.) niet aan in Inventor!
Ik denk ook dat de boel aan de buitenzijde schoren de stevigheid behoorlijk kan verhogen, zou het niet?
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door Zitz »

Meschien is het handig om even te vermelden wat de maten zijn van de spindels (diameter en lengte), wat er af moet worden gedraaid en waar je ergens in het land woont. Dat zal het reageren iets makkelijlker maken 8)
Gebruikersavatar
PreciousRoy
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:35
Locatie: Grootebroek

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door PreciousRoy »

create: ja dat moet ik zelf nog uit zoeken.. na ik heb een idee. en ook al getest maar moet nog kijken of het goed gaat werken :}

Zitz: ik woon in grootebroek noord-holland en ik zal even een paar tekeningen maken die laat zien wat ik gedraaid wil hebben.

FSSF: de reden waarom ik hem in een frame heb gezet is om te zorgen dat hij zo stevig is als kan zijn. en tot nu toe ben ik erg tevreden.
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door Zitz »

Ok, dan zal het niet handig zijn als ik me aanbied om je te helpen, ik woon namelijk in zuid-limburg, zal ff te ver rijden zijn. :lol:
Gebruikersavatar
PreciousRoy
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:35
Locatie: Grootebroek

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door PreciousRoy »

ik kan het ook met de post versturen

Edit:

in de bijlage heb je de x en y as tekening. ik ben niet echt tevreden met de z as dus die moet ik nog aan passen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door B.Reitsma »

Het was de moderator van cnczone.com i.p.v. cnczone.nl ;-)

Turning Acme Screw Ends Without a Lathe
ger21 @ cnczone.com schreef: Here's what you do. Make a simple jig to hold two 1/2" ID (screw diameter) bearings. Ideally, you'll do this on a drill press so they line up pretty good. Slide the screw through, so it sticks out a little more than you need to turn down. Chuck the other end into the drill, and clamp the drill down, and clamp the jig down. If you don't clamp the drill, the screws will move in the bearings. One of the screws was very tight in the bearings, so I sanded it with some 220 grit paper until I could get the bearings on.

I just put a spring clamp on the drill to hold the trigger. (Just now realize there's a trigger lock. ) Then take the angle grinder, and rough grind the spinning screw, stopping frequently to check the diameter. I was using skate bearings, so I was able to grind until the threads were completely gone. Once you're done grinding, while still spinning, take a file to it. If you're somewhat careful while grinding, you should be able to get a very clean "turned down" section in a minute or so. Once you get it smooth, stop and measure frequently. When you get really close, start using the bearing instead of measuring. Work more toward the end, until the bearing starts, then carefully work your way up until the bearing slides all the way on. With a fine file (I just used some old ones I had), you can easily take off about .001-.002 at a time. Maybe even less. Be sure that you take off quite a bit more where the threads will go, which will make threading a lot easier.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door Roetsj »

B.Reitsma schreef:met een slijptol .....Nu kun je de spindel laten draaien terwijl je aan de andere kant het overtollige materiaal er afslijpt (of vijlt).
Het is vast geen ruwbedrijf ;-)
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door Roetsj »

PreciousRoy schreef:ik kan het ook met de post versturen

Edit:

in de bijlage heb je de x en y as tekening. ik ben niet echt tevreden met de z as dus die moet ik nog aan passen.
Wacht even. De trapeziumspindel kan je niet goed afdraaien op de afmeting 6,35 mm. De afmeting 6 mm, zelfs dan zie je sporen van de draad terug in het draai oppervlak. Ik heb trapeziumdraad over van een project (TR 10 x3) die is afgekeurt over lange lengte (vanwege run-out). Ik spaar geen materiaal ;-) en kan proberen voor jou een recht stuk (2x) eruit zagen en afdraaien. Zit het ontwerp vast aan de 6,35 mm afmeting, dan draai ik een pasbus erbij en zet em vast met loctite. Geen probleem.
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door B.Reitsma »

Roetsj schreef:Het is vast geen ruwbedrijf ;-)
Ik vind dit toch best wel een redelijk resultaat...
http://www.cnczone.com/forums/attachmen ... 1248048047
Afbeelding
Gebruikersavatar
PreciousRoy
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:35
Locatie: Grootebroek

Re: Roy’s CNC in aanbouw)

Bericht door PreciousRoy »

Roetsj: ja et moet echt 6.35 zijn want mijn Flexible Plum Coupling en pulley zijn 6.35

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... _523wt_905
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1906wt_905

je mag het van mij maken zoals jij denkt dat het hoort. maar de trapeziumdraad die hij hebt is dat de zelfde als TR10X2D die je hier kan kopen want daar heb ik moeren voor.

http://www.worldofcnc.com/products.asp?recnumber=61

ik heb het eerst door iemand anders laten doen maar dat is niet helemaal zo als het hoort gegaan en maten klopte niet echt. dus dat jij een stuk over hebt komt wel goed uit.

Edit: en over het zelf doen met een slijptol daar vertrouw ik mezelf niet goed genoeg voor om het goed uit te voeren ;-)
Plaats reactie