ombouw KAMI 350

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
bremmola
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2010 19:51
Locatie: ZWOLLE

ombouw KAMI 350

Bericht door bremmola »

Hallo,

Ik ben een KAMI 350 aan het ombouwen naar cnc.
Ben op zoek naar motoren hiervoor, maar de een zegt ac/dc servo motoren en de ander stappenmotoren.
Geen idee wat ik moet hebben ben een leek op dat gebied, vooral niet hoeveel watt of Nm ac of dc.
Zijn hier stelregels voor?
Gebruikersavatar
bremmola
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2010 19:51
Locatie: ZWOLLE

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door bremmola »

4737
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door marcoooo »



zo,n apparaat met servo motoren z-as speed = 4200 mm/min :shock:
same same but diffrent
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door mark3 »

Als leek kan je beter met stappenmotoren beginnen, deze zijn erg simpel aan te sluiten. Stuur een mail naar de hier welbekende leveranciers en vraag voor een set, dan is tenminste "alles" op elkaar afgestemd.
zelf heb/had ik een hbm 45 kolomboorfreestapmachine deze voorzien van kogelomloopspindels en op de x en y as een 6NM motor en op de z as en 12NM motor. Dit was ruim voldoende aan kracht en snelheid. De motoren zullen waarschijnlijk ook wel kleiner kunnen (dus goedkoper) maar persoonlijk liever iets te groot dan niets :roll:


grt Mark
Gebruikersavatar
bremmola
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2010 19:51
Locatie: ZWOLLE

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door bremmola »

Servo`s zijn schijnbaar wel erg snel, maar in het werk niet nodig.
Men zegt dat servomotoren geen pulsverlies geeft door terugkoppeling?
Stappenmotor geef je wel een puls maar of hij draait weet je niet?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door Mcgyver »

servo's zijn vooral erg constant in hun koppel...

Hoe sneller stappen motoren draaien des te minder koppel ze kunnen leveren..
Als stappenmotor systemen niet goed zijn ingeregeld dan heb je kans op stallen of stappen verlies.. ook met zwaar lopende geleidingen kan je dit wel eens tegenkomen..

de meeste servo systemen op hobby cnc machines hebben wel een terugkoppeling naar de driver maar niet naar de besturing ( enkele uitgezonderd hiermee... er is een systeem .. de naam schiet me effe niet te binnen.... waar je wel encoders kunt aansluiten op de besturing zelf) . bij stappenmotor systeemen bied je gewoon een handjevol pulsen aan die de drive verwerkt... alleen je besturing merkt niet als je motor is blijven hangen... bij een servo systeem ook niet... althans soms zit er een external error uitgang op de servo drive die je besturing in foutmelding kan zetten mocht deze stil staan . zoals gezegd hebben de meeste hobby cnc besturingen geen mogelijkheid om encoders aan te sluiten en dus een foutcorrectie toe te passen...

De grootste reden dat veel hobbycnc systemen stappenmotoren gebruiken is een kwestie van geld... een stappenmotor systeem kost een fractie van een servo systeem... en dan de vraag staat dit in verhouding met de rest van het systeem... das een afweging wat je zelf moet maken.

Feit blijft als je een goed passend stappenmotor systeem hebt die goed is afgeregeld je ook veel plezier aan je systeem kan beleven ..

Feit blijft dat je met een
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door Niels »

Servo's en behoud van koppel is niet helemaal waar....
Het stort ook in en je hebt continue koppel. En je hebt piek koppel wat niet in een stepper te sturen is en in een servo wel.

Zie de chart van de Servo's die ik recent zelf gekocht heb:

4738

Het voordeel van een servo is dat ze meer startkoppel hebben en niet de eigenschap hebben net als bij een stepper een step te missen en vervolgens alle stappen te missen.(klinkt als een sirene dan)

En als je dan dus een blokkering of fout hebt, dan stopt je machine en gaat ie niet verder als de richting omkeert of de snelheid omlaag gaat.
Gebruikersavatar
bremmola
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2010 19:51
Locatie: ZWOLLE

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door bremmola »

Denk dat ik dan toch maar voor stappenmotoren ga.
Zag op fleebay idioot hoge prijzen voor servo`s.
Zal dan wel 6 en 12Nm worden.
MRS
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:10
Contacteer:

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door MRS »

Dat kroonsteentje aan die stekker op de eerste foto!!!!!!
Brrrr
Gebruikersavatar
bremmola
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2010 19:51
Locatie: ZWOLLE

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door bremmola »

Kroonsteentje was alleen maar om even proef te draaien.
Je hebt de foto wel heel erg nauwkeurig bestudeert ! !
Maschine ligt nu al bijna helemaal uit elkaar.
Nu nog spullen !!
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door Arendjan1959 »

Hallo, de een is groen de ander blauw een ding is zeker ze komen uit het oosten.

Ik heb een HU45 staan die het verder perfect doet. Op de Z-as 12Nm met kogelomloopspindel, X-as 12Nm met origenele spindel en Y-as 6Nm met kogelomloopspindel.
Je moet er veel tijd in stoppen maar dan heb je ook een beest van een machine. De gebruikte vertraging op de snaren weet ik zo niet uit mijn hoofd, met alle plezier wil ik wel keer tandjes tellen.

Arend Jan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vertragingen heb je niet eens nodig.. ik heb eens een Optimum BF46 omgebouwd, en da's ECHT een beest. motoren: 12 NM op de Z, en 4.5 op X en Y, gewoon rechtstreeks gekoppeld met een zero-backlash koppeling.

zet wel een REM op je Z-as... die heb je echt nodig.. anders komt met een noodstop, of als je de machine uitzet, de kop naar beneden..
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door Niels »

Arendjan1959 schreef:Je moet er veel tijd in stoppen maar dan heb je ook een beest van een machine. De gebruikte vertraging op de snaren weet ik zo niet uit mijn hoofd, met alle plezier wil ik wel keer tandjes tellen.
Arend Jan
Deze machine lijkt een beest maar is het niet...
Ik ben er ook aan begonnen maar heb al snel besloten hem niet om te bouwen omdat er overal speling op zit en blijft.
Gebruikersavatar
bremmola
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 nov 2010 19:51
Locatie: ZWOLLE

Re: ombouw KAMI 350

Bericht door bremmola »

Setje servo motoren gekocht op fleebay !
Yaskawa
AC servo motor
type : USACEM-03AA2K
power :300 watt
0,7 kg/cm
rpm : 3000/min
Weet niet of het wat is, maar koste ook bijna niets.
Plaats reactie