nieuwe machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: nieuwe machine

Bericht door Dwarsligger »

Ik ben hier nog geen ervarings-deskundige in, en van stappenmotoren ben ik niet zo'n van en ben ik vaak wel wat huiverig voor...

Maar kan het wat te maken hebben met omkeer-speling en omkeer-speling compensatie-snelheid?
Ik heb daarover eens wat gelezen dat steppers niet te snel mogen compenseren omdat ze anders een volgfout kunnen krijgen.

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: nieuwe machine

Bericht door nijsinkgj »

raar probleem he?

ik heb nog niks ingesteld met betrekking tot de speling.

ik heb de kabels allemaal al vervangen voor afgeschermde kabels, probleem blijft
de tafel en de x as gaan op het moment van storen ongecontroleerd heen en weer, ook gaat de z as dan draaien.
als de z as ontkoppeld is gebeurd het zelfde, alleen gaan de assen dan minder ongecontroleerd draaien, maar het laatste kwartier gaat dan wel de verkeerde kant op :?:
je zou er toch gek van worden
hiernog een filmpje er van.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: nieuwe machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als dat filmpje met de code is die je eerder hier gepost hebt, dan heb je in elk geval je machine niet goed ingesteld.. je assen lopen de verkeerde kant op.. dat ten eerste..

je programmeert G03, en je machine doet G02...

Begint het nu te dagen waarom ik er altijd op hamer dat je moet weten hoe je G-code met het handje kan schrijven?
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: nieuwe machine

Bericht door nijsinkgj »

nee Arie, ik heb dat later in de g code veranderd om te kijken of en zo ja waar hij dan de problemen vertoond.
(wel scherp gezien dat dan wel weer ;-) )
roger de poger

Re: nieuwe machine

Bericht door roger de poger »

Als ik goed lees begrijp ik dat de zowel de X als de Y op het moment dat ze vertragen (12:00, 3:00, 6:00 en 9:00 uur) problemen veroorzaken. Dan is de motor aan het vertragen (tot nul) om vervolgens de andere kant op te gaan draaien. Je beschrijf in een cirkel namelijk vier kwadranten ++, +-, -- en -+. In die vertraging trekt je motor de grootste stroom dus het probleem lijkt toch interferentie te zijn.
Stel eens een lagere stroom in op je drivers, net genoeg om ze rond te krijgen en doe dan de balpentest nog eens.
Heb je common van de drivers > USBCNC goed aangesloten? Zou ook kunnen zijn dat die zweeft.

Evt zet je de foutieve as op een andere uitgang van USBCNC en maak je die slave van de foute as.
Zo test je de uitgang van de print.

Ik blijf dit volgen... ;)
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: nieuwe machine

Bericht door nijsinkgj »

het probleem is opgelost :P
ik heb alle bedrading losgehaald en alles opnieuw aangesloten.
waarscijnlijk heeft er toch ergens een foutje gezeten van een slecht contact of zo.
hoe vreemd het ook klikt, hij functioneerd nu prima, bedankt allemaal voor het meedenken.
ik kon mn ogen niet geloven :lol:
ik kan nu verder met het afstellen,en afbouwen van de machine
vr gr Gertjan
Plaats reactie