Question and answers USBCNC - afsplitsing

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Sjuul »

Aangezien het mechanische gedeelte klaar is komen nu vanzelf de software vraagjes.

Nadat ik USBCNC heb gestart (als adm.) en de machine heb gehomed zou ik mbv het jog-pad de assen op en neer moeten kunnen bewegen, echter het is meer op of neer. maakt niet uit op welke knop ik druk de richting veranderd niet draait gewoon stug door in dezelfde richting.
Op het coördinaten venster zie ik ook dat de draairichting niet veranderd.
USBCNC opnieuw starten help niet.


Snelheid opvoeren met het schuifbalkje na het homen werkt wel.
In de manual vind ik geen oplossing.

*Edit*: Op m'n hobby laptop werkt ie wel, deze draait onder XPpro heeft volgens mijn een oudere versie usbcnc (met de rode resetknop, die andere wat ik heb ziet er wat gelikter uit met blauwe knoppen)

Sjuul

Ik wilde niet meteen een nieuw topic starten en aangezien deze me wel passend leek heb ik deze geadopteerd.
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Arian »

Ik heb dat ook een keer gehad,toen had ik mijn driver niet goed aan gesloten op mijn stappen moter,

Arian
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Rene »

Het kan zijn dat je homepositie buiten je softwarematige machinebereik ligt.
Bijvoorbeeld: Positieve limiet 300. Negatieve limiet 0. Home positie -10.

Nu zal de machine na het homen eerst terug gaan naar zijn machinebereik. Ongeacht welke kant je de as probeert te bewegen.

Het kan ook nog zijn dat je je richtingsignaal niet goed is aangesloten de print (dir). Zonder dit signaal blijft de kaart wel de pulsen voor de te nemen stappen ontvangen, maar mist dan de signalen van de richting. Kortom: Hij blijft 1 kant op gaan.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Sjuul »

Rene schreef:Het kan zijn dat je homepositie buiten je softwarematige machinebereik ligt.
Bijvoorbeeld: Positieve limiet 300. Negatieve limiet 0. Home positie -10.
Nu zal de machine na het homen eerst terug gaan naar zijn machinebereik. Ongeacht welke kant je de as probeert te bewegen.
Ik denk idd dat dit het probleem is, ik had nl nog geen werk bereik ingesteld dit wilde ik mbv het jog-pad uit meten.
5008

Als ik het teken van de Steps/AppUnit of van Home Vel/Dir verander draait hij wel de andere kant op het is dus niet een kwestie van niet kunnen maar van niet willen.

Ik kan het helaas pas morgen echt uitproberen maar ik denk wel dat dit de boosdoener is
Sjuul
Laatst gewijzigd door Sjuul op 09 nov 2011 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je op 2 PC's USBCNC wilt gebruiken om je machine te besturen, regel de machine in op de ene PC, en kopieer de cnc.ini naar de andere PC.... dan ben je in één keer klaar.. :)

Ik doe ook wel eens programmeer werk voor derden, en.. dan vraag ik altijd een Kopietje van de CNC.INI, en de Macro.cnc van die machine.. dan kan ik in feite de machine van de klant simuleren op mijn eigen PC.. compleet met alle instellingen en macro's...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Sjuul »

Arie Kabaalstra schreef:Als je op 2 PC's USBCNC wilt gebruiken om je machine te besturen, regel de machine in op de ene PC, en kopieer de cnc.ini naar de andere PC.... dan ben je in één keer klaar.. :)
Au dat doet toch een beetje pijn, dit had ik zelf ook moeten/kunnen weten :oops:

De vraag die nu nog overblijft is wat is mijn werkbereik?
de grootte ervan is 200x200x60 (xyz) maar wat is plus en wat is min, oftewel is het voor de Xas bv van 0 tot +200, of van -100 tot +100 of mag het allebei en zo ja wat is het slimste.

zelf zou ik zeggen voor de:
Xas verder naar achteren is positiever dus +
Yas naar rechts is positiever dus +
Zas naar boven is positiever dus +

of is dit ook vrij te bepalen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Arie Kabaalstra »

Normaliter is de X-as van links naar rechts, de Y-as van voor naar achter, en de Z-as van onder naar boven..

ik heb mijn machinenulpunt met de Z-as op de bovenste stand, X helemaal links, en Y vooraan.. zo zijn mijn X en Y bewegingen altijd POSITIEF, en Z altijd NEGATIEF.. zo kan ik aan mijn machine coordinaten meteen zien WAAR in mijn werkbereik ik zit..
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door xp7amrkr »

Je negatieve limiet is ook +100, je hebt dus een bereik van 0mm. Als je hem homed op 0mm valt direct buiten je +100 tot +100 werkbereik. Als je jou negatieve veranderd in -100 en hem homed op 0, dan is dat exact in het midden van je werkbereik.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Sjuul »

5009

Zo heb ik hem 'geconfigureerd'
Xas (geel) vooraan 0 achter +200
Yas (rood) links 0 rechts +200
Zas (blauw) boven 0 onder -60

home positie is voor alle assen = 0 (Zoals ie nu op de foto staat)
Voor de Xas leek me homen aan de voorkant het handigste, ivm plaatsen en verwijderen van de werkstukjes.

en idd na het intstellen van het werkbereik draait ie beide kanten op.
bedankt voor de hulp
Sjuul
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door xp7amrkr »

Sjuul, ik raad je aan het 0 punt van je Z as bovenaan te doen, en dan te gaan naar -60, net als Arie ook al zei. Ik had het eerst het zelfde als jou, en had toen uiteindelijk de G28 (goto home) code achteraan mijn gcode geplaatst, en toen brak hij dus mijn freesje in mijn bed omdat hij hem naar beneden duwde :lol:

Tevens is een positieve Y beweging normaal gezien van je af (in jou geval tafel naar je toe), als je de tafel aan de voorzijde wilt nullen kan je je Y werkbereik omzetten naar 0 tot -200 waardoor een positieve Y verplaatsing ook daadwerkelijk klopt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's dan niet zo slim.. want je kunt de G28 Postitie aangeven in de Setup...
maar bij mij staat ie inderdaad op X0, Y0, Z0, en loopt ie naar zijn nulpunt toe..
Gebruikersavatar
xp7amrkr
Berichten: 203
Lid geworden op: 18 jan 2011 16:46
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door xp7amrkr »

Ik wist inderdaad dat met G28 hij naar x0. y0. z0. zou gaan, maar besefte toen nog niet dat dat natuurlijk in mijn bed is. Freeskop helemaal naar beneden, met een 6mm frees, zou die ongeveer 10mm mijn bed in kunnen.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Sjuul »

xp7amrkr schreef:Sjuul, ik raad je aan het 0 punt van je Z as bovenaan te doen, en dan te gaan naar -60, net als Arie ook al zei.
Sjuul schreef:Zo heb ik hem 'geconfigureerd'
Xas (geel) vooraan 0 achter +200
Yas (rood) links 0 rechts +200
Zas (blauw) boven 0 onder -60
Uhmmm, dat heb ik dan toch ook tenminste dat was wel de bedoeling
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Question and answers USBCNC - afsplitsing

Bericht door Sjuul »

Het ene probleem is nog maar net opgelost en het volgende probleem dient zich alweer aan:
Ik weet niet of het één fout of meerdere fouten zijn, wellicht is het onkunde.
Om het een beetje te verduidelijken heb ik er wat plaatjes van.

De bedoeling is op een simpel figuurtje getekend in AutoCad 2011 en opgeslagen als dxf te graveren in een blokje oase.

Na het homen ziet het er zo uit:
5014
Het gele kruisje is denk ik de huidige positie (pijl)

En dan nu zero bepalen:
5015 5017
Met behulp van het jog-pad zet ik nu de graveer punt op (wat ik denk) het nulpunt van het werkstukje (blokje oase) Op het scherm zie ik nu ook wat beweging, er tekent zich een geel lijntje af wat dan de afgelegde weg zal zijn van de freespunt. Als ik nu kijk waar de punt zich bevind op het scherm zie ik dat dit niet echt overeenkomt met de werkelijkheid. (maar ik weet niet wat wel en niet goed is dus ik ga stug door)

Vervolgens ga ik het dxf-je ophalen
5016
Ik selecteer engrave en laat alle waardes zo staan, ik ga er vanuit dat de Z-waardes tov de zero van het werkstuk zijn. Ik klik op calculate toolpath en vervolgens sla ik hem op, hierna springt hij hij vanzelf naar het Operate scherm

Operate
5018 5020
Wat ik nu te zien krijg begrijp ik niet echt. Ik snap niet wat het voor kruispunt is (oranje pijl) ik weet ook niet wat de rode lijn betekend (groene pijl) het gele vierkantje zal wel het gebied zijn wat ik ga frezen, echter dit lijkt mij erg groot. In het AutoCad bestandje is dit een 4kantje slechts 10x10mm en op het raster ziet het er nu veel groter uit.
O ja ik moets ook nog even de zero positie door geven dus dat doe ik ook nog ff, zie tweede plaatje.

En nu wil ik wat zien
5019
Nadat ik op start heb gedrukt krijg ik het volgende te zien, en nee er gebeurt nix.
"Solve machine collision firts" wat betekent dat de machine zichzelf overhoop gaat trekken indien hij dit zou gaan doen
In de manual staat dat dit "simpel" is op te lossen door de zero te verleggen, dit lukt natuurlijk niet.
Ik heb sterk het vermoeden dat er toch nog ergens een instelling fout staan rondom het werkgebied maar ik kan het niet echt vinden.

Ik ben niet te lui om de manual te lezen (heb ik zelfs afgedrukt en ingebonden) maar ik lees er of overheen of ik begrijp het niet.

Alvast bedankt
Sjuul

Geweldig wat voor verhalen je allemaal kunt schrijven als het meisje naar de Voice moet kijken, van mijn mogen ze dit elke avond uitzenden :lol:
Plaats reactie