nylon frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

nylon frezen

Bericht door Henk Kooiman »

Beste allen,

Het materiaal is 3mm nylon plaat. Het werkstukje (wel 40x) is ongeveer 30x30mm. Op sommige plaatsen moet er door en door gefreesd worden met een 2mm frees, op andere plaatsen bijv. 1mm diep.

Ben aan het modderen met een wat minder scherpe frees. Wat een bramen zeg. Ik had nu een 2mm eensnijder geschikt voor aluminium. Ondanks dat hij wat bot was plakte hij niet zo hard als zo'n gekartelde 3 snijder. Is die eensnijder een goede keus voor nylon of zijn daarvoor speciale frezen?

De kress stond vrij laag op standje 3-4 (20000). Met doorvoersnelheid wat geexperimenteerd maar dat gaf ook niet het gewenste resultaat. En ja er stond ook perslucht op.

mvg
Henk
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: nylon frezen

Bericht door lelieveld »

Mijn ervaring is dat het gereedschap ZEEEEEEEER scherp moet zijn.
en afkoelen helpt
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

Re: nylon frezen

Bericht door Henk Kooiman »

Bedankt lelieveld,
Daarom wil ik ook een nieuwe frees aanschaffen, voor mijn part een paar verschillenden maar welke? Voor mij valt er aan een 2mm frees niet veel te slijpen dus daarom eentje die het meeste geschikt is voor nylon. Mijn gedachten gaan tot nog toe uit naar een 1snijder die geschikt is voor al. Als er forummers zijn die met een andere frees betere resultaten heeft hoor ik dat graag.
mvg
Henk
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: nylon frezen

Bericht door Leo.D »

Ik heb verschillende frezen geprobeerd voor nylon (PA-6), slechte oppervlakte kwaliteit, rookwolken.......
Het enige type waar ik enthousiast van werd was een tweesnijder.

Groet, Leo
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: nylon frezen

Bericht door cnc junkie »

Een frees voor aluminium gaat het best.
Een 1 snijder zou het goed moeten doen,zou wel voor VHM gaan en geen coating.
Omdat deze gewoon veel scherper zijn dan snelstaal.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

Re: nylon frezen

Bericht door Henk Kooiman »

* Leo, Ondanks dat het niet zozeer om opp gaat heb ik er eentje besteld. Gewoon proberen maar.

*Martin, Ook een paar eensnijders voor alu. besteld (vhm). Daarnaast ook een speciaal voor kunsstoffen. Die voert zijn spaan naar beneden af. De perslucht moet de spaantjes dan maar wegblazen (hoop ik :roll:)

bedankt en mvg
Henk
Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

Re: nylon frezen

Bericht door Henk Kooiman »

In eerste instantie geprobeerd met 2mm vhm frees die spaan naar beneden afvoert. Was een verademing vergeleken met vorige actie. Dus daar maar mee doorgegaan. Op laatst (na 3x 7 meter) moest ik wel meer koelen.
gr
Henk
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: nylon frezen

Bericht door wrinex »

ik gebruik deze altijd
http://www.verspaningonline.eu/artikele ... mfrees.htm

werkt goed voor zowel al plastic en hout. soort van alles frees :) eerste keer dat ik deze vast had sneed ik mezelf meteen in de vinger, erg scherp schrok er van. zag er zo mooi glimmend uit moest mijn vinger er wel even overheen halen ...... dom
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: nylon frezen

Bericht door Sven »

In het verleden vergelijkbaar probleem gehad met PE. Heb toen het advies gekregen om eensnijder te gebruiken en spanen dik te maken, dus toerental omlaag en feed omhoog. Doodeng maar gaandeweg ging het beter.

Gebruik nu eensnijder houtfreesjes en eensnijder met negatieve spiraal.
Ik wil nog een alternatieve eensnijder vinden, bij cncplus hebben ze tweesnijder met 1/8 inch schacht die 3 mm snijdt maar die heeft een snijlengte van 8 mm en ik moet 8 mm pe doorfrezen.

Oh wacht, los moeten snijden is is soms juist fijn. Weer een probleem minder.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie