driver valt uit

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

driver valt uit

Bericht door marini »

hey,
k heb hier een machine staan en de driver van de y-as valt uit.
ik stuur via mach3 aan via een damencnc bord naar chinese drivers.
er is een rode lamp en een groene lamp en bij opstarten beweegt alles normaal. groen brand en rood niet.
tijdens het programma blijk er iets verkeerd te lopen want dan valt hij uit. rood brand
wat heb ik ondertussen geprobeerd.
ik heb manueel aangestuurd en dat lukt prima, tijdens het programma beweegt hij heel weinig iedere minuut een mm.
De eerste twee dagen (ja het is een groot programma 500000regels of zo) werkte hij prima( een keer uitgevallen maar ik had niet door dat het de driver was die uitviel.)
Nu bij de eerste minuut al.

ik heb de flatkabel aansluitingen verwisseld met xas geen verschil.
Ik heb een ANDERE DRIVER van de C-as gebruikt , heeft ook het zelfde effect valt uit.
ik begin te denken dat de motor de geest heeft gegeven, hoe controleer ik dat en kan daardoor de driverkaart uit vallen?
pts
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:24

Re: driver valt uit

Bericht door pts »

Motor is te warm geworden en aangestuurd met net te veel amps voor lange runs. Waarschijnlijk wikkelingen stuk kan je met een ohm meter makkelijk nameten.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: driver valt uit

Bericht door lelieveld »

Zet de motor op een andere driver en kijk of het probleem mee verhuisd
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: driver valt uit

Bericht door Mcgyver »

heb je ook het enable signaal aangesloten op de drives?


zou ook een storinkje kunnen zijn wat evt op te lossen is door de debounce interval te verhogen in general config...

maar probeer de oplossing van lelieveld ook. wissel eens drives, kijk of je probleem meeverhuisd.... zo ja heb je het probleem gevonden

en motor stuk.. hmm ja kan.. maar ik neem aan of je in de gaten houd dat je motoren niet te warm worden...

kan je ze niet meer met de hand vasthouden kan het zijn dat de motoren te warm zijn geweest
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
pts
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:24

Re: driver valt uit

Bericht door pts »

Steppers kunnen tot 100 graden warm nog hun ding doen hoor.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: driver valt uit

Bericht door Mcgyver »

ja dat klopt maar dan gaat hun werking wel achteruit op den duur.

door de warmte demagnetiseren de magneten in de motoren... dan hoeven de spoelen niet te smelten maar boven de 60 graden word het niet prettig voor de motoren...


de 20Nm motoren op de machine op de zaak worden echt niet heel heet.. wel behoorlijk warm bij zware inzet maar dan toch.. zeker niet continue en al zeker geen 100 graden..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: driver valt uit

Bericht door marini »

het probleem verhuisd mee, heb al een nieuwe motor besteld.
nochtans heb ik de amp instellingen goed ingesteld, bij mijn andere machine was dat niet vandaar dat ik nu daar extra aandacht aan besteed heb. Die motors zijn wel niet kapot en deze dus wel.

Ohms doorgemeten en er is een klein verschil tov de andere motoren maar ik denk dat het eender een probleem is dat tijdens gebruik gebeurt. hij heeft in begin immers 3dagen aan een stuk gefreesd. ( tis een machine van 5m op 2m op 1m, dan duurt het een tijd eer een organische 3D vorm doorgelopen is)
Het is dan nog de as die het minst gebruikt wordt want de yas schuift iedere keer 1mm op en wacht dan tot de vorm afgelopen is.

Zou het een probleem van de lengte van de kabel kunnen zijn? maar dan zou de xas ook last ondervinden.
tja wachten dan maar op een nieuwe motor, dan weten we meer....
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: driver valt uit

Bericht door RikV »

Hier maak je een redeneringsfout! Bij een stappermotor is het zo dat er ALTIJD stroom door (enkele) wikkelingen vloeit dit om het "houdkoppel" te genereren. Dit is ofwel de vollestromm zoals op de drive ingestled of de helft daarvan indien je het betreffende schakelaartje hebt omgezet.
Het is in feite zelfs zo dat een stilstaande stapper meer vermogen verstookt dan dezelfde motor die op max toerental loopt. Die laatste zal namelijk door het snelle omschakelen tussen de verschillende spoelen nooit de max stroom halen (vandaar ook dat het koppel van een stepper snel afneemt met hoger toerental). Hou de temperatuur van die "stilstaande" motor in de gaten!
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: driver valt uit

Bericht door marini »

ze worden niet te warm hoor,
vanaf ik de machine start valt hij enkel seconden later uit.
Met een laatste inspanning heb ik de motor van serieel naar parallel aangesloten, ik dacht wie weet..
niet dus, zelfde effect , driver gaat in alarm.
Ik geef het op tot ik een andere motor heb. fingers cross
Plaats reactie