Bootmal maken

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sebastiaan3Z9
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2012 22:01
Contacteer:

Bootmal maken

Bericht door Sebastiaan3Z9 »

Hallo, ben nu een maandje bezig met Alibre en het begin is er (blok maken, uitsparingen, etc.), maar wil het eigenlijk gebruiken om een bootmal te maken.
Ik wil eerst een boot ontwerpen (Radiografisch) an zo'n 70cm lang, dan een passende motorsteun, accubak, etc om later deze delen met een gefreesde mal verder te bewerken.
Nu kom ik er niet uit hoe ik de onderkant van de boot en het bovendel rond krijg, ik ontwerp het liefst eerst de boot van 2mm materiaaldikte een helft, dan die spiegelen en daarna de onderdelen als motorsteun, roer, etc apart ontwerpen.
Is er iemand die me de basis kan vertellen en weet iemand een nederlandse handleiding of goede vertaling van de knoppen?
Heb ervaring met Coreldraw (tot X5), daar gaat het 2D tekenen mij erg makkelijk af, maar programma's als Autocad gooi ik het liefst gelijk weg, dit is een stapje te hoog voor me.

Alvast bedankt.
Sebastiaan
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door michel pet »

teken eerst de boven en zij aan zicht.
van daar uit kan je de spanten gaan plaatsen en de vorm bepalen.
maak het zo dat je op een vlake plaat kan bouwen.

dit is een boot die ik ontworpen heb paar jaat terug.
de aandrijf as is in hoogte verstelbaar met de zender om hem te trimmen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Sebastiaan3Z9
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2012 22:01
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door Sebastiaan3Z9 »

Hallo Michel,
Bedankt voor je snelle reactie.
Hetgeen ik wil is als volgt, een geschikte tekening maken van een boot.
Daar een mal van fresen (freesmachine ben ik me op aan het orienteren) en daar door een bekend bedrijf bootrompen van laten trekken.
Wil me eerst de software/het tekenen eigen maken, alvoor wij geld gaan investeren in machines.
Freesmachine zal ook voor 2D gebruikt worden, maar dat is niet zo spannend. Heb al 20 jaar ervaring in tekenen met Coreldraw, maar wel altijd in het Nederlands.
Die programma's zijn in CAD moeilijk te vinden helaas.
Heb een foto bijgevoegd van een soort boot die we willen ontwerpen, niet de makkelijkste, wel erg mooi.
Model wordt van ABS vacuum gezogen, dus geen houten vlakken zoals bij jou voorbeeld.
Hoor graag verder van je.
Sebastiaan
58285827
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Cad programma's moeilijk te vinden?.. kijk eens naar Alibre design..
Ik heb ook wat tutorials gemaakt hier op het forum, onder andere van een roer..
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door ruudpg »

Voor het ontwerpen van rompen maak ik gebruik van het programma FREEship, dit is opensource software, maar specifiek gericht op het ontwerpen van scheepsrompen, maar daarmee dus ook gelijk veel meer, het berekend ook terwijl je veranderingen in de rompvorm maakt de stabiliteit, de plek van de verschillende zwaartepunten, nat oppervlak, weerstandscoeff., benodigd vermogen, je kunt roeren en kielen ermee ontwerpen, verschillende soorten schroeven uitproberen, echt te veel om op te noemen. Ik moet alleen nog even kijken in hoeverre je ook bewerkbare bestanden kunt exporteren. Zelf maak ik meestal uit het programma een spantenlijst.

Gelijk maar even gecheked, je kan er in ieder geval IGES, DXF en STL mee exporteren.

En, Oh ja, dit pakket werkt ook gewoon in het Nederlands.

Hier een voorbeeld van een tekeningetje dat ik ermee gemaakt heb http://www.first-one.nl/sleper%20linesplan.htm
Laatst gewijzigd door ruudpg op 21 jun 2012 09:56, 2 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door assink »

Moet je toch echt beter lezen Arie!
D'r staat dat hij een 3D tekenpakket zoekt in het Nederlands.
Die zijn er bij mijn weten niet! Engels is ff lastig, maar het vinden van tutorials is des te makkelijker omdat de meesten met een engelse versie werken. ;-)
Tekenprogramma's zijn d'r heel veel van, heb ook met verschillende paketten gewerkt.
Als je een betaalbaar legaal pakket wilt, is alibre inderdaad een goeie optie.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb ervaring met Coreldraw (tot X5), daar gaat het 2D tekenen mij erg makkelijk af, maar programma's als Autocad gooi ik het liefst gelijk weg, dit is een stapje te hoog voor me.
Maar als ik dit lees vraag ik me af of welk CAD pakket dan ook in aanmerking komt.
CAD is geen DTP ook al denken sommige mensen dat.
Dus eerst verdiepen in technisch tekenen en dan verder. Leren is (soms) niet zo leuk, maar als je de stof beheerst wordt het steeds leuker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door michel pet »

voc tijd toen lukte het ze ook nu nu met een pc niet hahahahha.
ik heb de boot toen 1 op 1 getekend en op de tekening ook gebouwd.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door Alex.hobby »

TopSolid is in het Nederlands. Daar kan je hele mooi surfaces mee maken. Voor de hobbyist echter veel te duur. Er zijn echter wel 'proef'licenties te vinden.
Alex, professioneel hobbyist
Sebastiaan3Z9
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2012 22:01
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door Sebastiaan3Z9 »

Alvast voor de reacties allemaal,
Het is niet dat ik geen engels programma wil, echter de vele technische termen duizelen een beetje, weet uit ervaring dat als iemand het een keer voordoet, dit 80 keer sneller werkt dan dat je het wiel probeert uit te vinden.
Heb ook o.a. bij Alibre gelezen dat anderen een omschrijving van een knop zoeken, ook ik kom daar niet veel verder mee dan een vage omschrijving hier en daar.
Nederland is helaas te klein om voor vele bedrijven een nederlandse versie te maken, maar mogelijk is er iemand die zelf een rij omschrijvingen heeft van de knoppen (al is het van een vergelijkbaar programma), dat zou al veel helpen.
Het is de bedoeling om de uitwerking zoals ik nu in Coreldraw heb gemaakt te vertalen naar een 3D programma, zodat ik fouten er voor de mal al uit heb (zoveel mogelijk) en ik me een goede inbeelding kan maken hetgeen ik in mijn hoofd en in Coreldraw heb.
Heb even een foto bijgevoegd van mijn tekening in CDR, maar wil dit dus 3D uit gaan werken, dan (en dat spreekt me in de demo's van Alibre aan), dat je 1 ding aanpast en dit gelijk in de gehele tekening wordt aangepast.
Zal al met al toch veel geld gaan zitten in een programma met licentie (wil geen illegale kopieen, ook de ontwerpers van de programma's moeten leven), een freesmachine en de tijd die er aan besteed wordt.
Wil dan wel een goed begin maken en geen prutswerk, maar dan ook nog honderden engelse termen leren en bijhouden is denk ik iets te veel voor het begin, vandaar mijn vraag om een nederlandse handleiding of boek van een vergelijkbaar programma waar de knoppen staan uitgelegd.

Het meest moeilijke lijkt me de rondingen van de boot te verwerken, bij CDR is dit een lijn in kromme omzetten, een willekeurig punt aanwijzen en die verslepen of via 2 "lijnverlengers" de radius aan te passen.

Sebastiaan5830
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bootmal maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals ik al zei.. kijk eens bij de tutorials.. daar heb ik een aantal grappen uit de doeken gedaan. als je eenmaal weet waar die "engelse" termen voor staan.. dan let je er niet een meer op.. 'k heb vroeger wel een engelstalige windows gehad.. viel me niet eens op.. maar ja.. ik spreek al 32 jaar Engels..
Plaats reactie