Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

bubi
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2013 11:27

Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door bubi »

Hallo allemaal,
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een BZT 600 P freesmachine met CNC USB + Cut2D.
Mijn vreugde was echter van korte duur. De bediening van de machine heb ik zwaar onderschat. Ik heb wel behoorlijke ervaring opgedaan met mijn vorige freesbank, een Wabeco met PCDreh-programma. Heel snel, direct, en simpel. Maar nu heb ik het idee dat ik eerst drie verschillende softwareprogramma’s moet leren om een gat te boren. Dat kan toch niet waar zijn!
Mijn vraag is: is er ergens in Nederland een CNC-‘guru’ die mij, evt. tegen betaling, een spoedcursusje kan geven om met deze machine te werken?
Ik woon in Doetinchem.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door deckel515 »

ik zeg kijk gewoon eens naar een gcode ''woordenboek''
t is allemaal heel simpel :P

als voorbeeld dat gat wat je wilt boren :

g83 peck drill cyclus
prog:

g00 x0 y0 z+1
m03 s1000
g01 f70
g83 x0 y0 z-20 r1 q1
g00 z+100
m30


m03=spindel aan met de klok mee cw dus
s1000=toerental
x0 = posietie x as
y0= posietie y as
z-20 = eind diepte
r1 = de Retrackt (terugtrekhoogte)
q1= de stap diepte

dus hij gaat in eilgang = g00 naar x0y0z+1
dan gaat hij in 20 stapjes van een mm naar z -20 en tussentijds naar z=1 om spanen te lossen
daarna gaat hij naar z+100 en zet de spil stil en gaat terug naar t begin van t programma
als je dan weer cycle start drug gaat ie weer opnieuw

hoop dat je er iets aan hebt

hier nog een link naar wiki waar t een en ander word uitgelegd
http://en.wikipedia.org/wiki/G-code#Lis ... d_controls
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door alfredb »

Als je naar de site van Vetric.com gaat staan bij products genoeg voorbeelden over CUT2D.
Als je je dxf-file klaar hebt in Cut2d, bestand opslaan als G-code Arcs (mm) (*.tap).
Nu kun dit gebruiken in Usbcnc en je kan gaan frezen.
veel strekte
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

werk je met CNC USB ( planet ) of USBCNC ( EdingCNC )?..
en.. waar loop je precies vast?..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Kun je al een simpele tekening maken in Cut2D ? Een eenvoudig vierkantje van bijv 30 x 30 cm.
En kun je daar al een toolpath bij maken ?
Heb je de juiste "postprocessor" gekozen ?
Beweegt de machine zoals verwacht en zou moeten?

Als al die vragen met ja beantwoord zijn heb je geen probleem, hooguit wat minder ervaring..

In principe hoef je dan maar 2 programma's te leren: Cut2D en het programma dat bij die controller hoort.
Dat Cut2D kan natuurlijk ook ieder ander programma zijn dat, via de juiste postprocessor, de G-code genereert..
(als je bijvoorbeeld iets 3D wil frezen.. Maar eerst de boel maar eens in de vingers krijgen..
Al spelende leert men..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bubi
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2013 11:27

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door bubi »

Hallo allemaal,
Dank voor jullie reacties.
Ik begrijp nu dat er twee wegen zijn:
1: DXF-bestand maken, dit inlezen in Cut2D en vervolgens importeren in CNC-USB. In CNC-USB start je dan de frees
2: Zelf het project in G-codes noteren en in CNC-USB importeren en opdracht geven voor de frees.

Klopt dit?

@Arie: ik heb BZT CNC-USB. Ik liep meteen aan het begin vast: ik was gewoon overdonderd door alle programma´s die bij die frees kwamen. Ik begrijp nu de volgorde/de stappen die ik moet aanhouden. Hiermee ga ik verder oefenen.

@Audiomanics: ik kan de machine laten bewegen via het jog-menu in USB-CNC. De machine reageert dan zoals verwacht, dus ik neem aan dat de aansluiting OK is.
Verder kon ik een tekening maken in Cut2D. Een toolpad is me nog niet gelukt. Ik weet nog niet welke stappen ik hiervoor moet doen. Vervelend is dat de handleiding in het Engels en Duits en daardoor gaat het allemaal wat moeizaam.
Enne...wat is de postprocessor?

@deckel515 en Alfredb: dank je, hier ga ik ook mee ´spelen´...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb BZT CNC-USB.
ik kan de machine laten bewegen via het jog-menu in USB-CNC
welke is het nou?.. CNC-USB of USBCNC?.. da's een wezenlijk verschil namelijk.. Ik heb even op de site gekeken.. André Bothur moet billekoek.. hij maakt het verwarrend..

Wat BZT namelijk meelevert is USBCNC..EDING CNC heet dat nu... dan weten we tenminste over welke we het hebben.. dat scheelt.. maakt het me ook makkelijk om hulp te bieden..

er zijn inderdaad meerdere wegen die naar een Eindproduct kunnen leiden.. :
-zelf G-codes inkloppen
-DXF-je tekenen, en met CAM software de G-Codes genereren (met de juiste postprocessor.. kom ik zo op terug)
-Beetje meer moeite doen.. macrootjes proggen met dialoogjes.. en dan gewoon als je een onderdeeltje wilt maken.. de juiste dialoogjes oproepen.. waardes inkloppen en "OK" hameren..

Zelf G-codes inkloppen is iets wat weinig gedaan wordt in de hobbysfeer.. niet iedere hobbyist spreekt vloeiend "G"... mensen die professioneel met CNC machines te maken hebben vaak wel.. en die draaien er hun hand niet voor om.. ikzelf spreek inmiddels vloeiend G, en wel in de nodige Dialecten waarbij Fagor nog wel het gekste dialect is...

DXFje tekenen en met Cut2D. CamBam, Vector, Lazycam, BobcadCam, Delcam, visual mill of anderen omzetten naar G-code wordt eigenlijk door de meesten gedan.. zelf doe ik dat pas als ik het echt niet meer van een tekeningetje af kan programmeren.. en dan heb ik mijn eigen methode nog..

Wat van belang is met CAM programma's is dat je de juiste ( en hier komt ie) POSTPROCESSOR kiest.. over het algemeen voldoet de "Standaard" Fanuc post goed.. Fanuc is zo'n beetje "Algemeen beschaafd G"
Elke fabrikant heeft zo zijn eigen dialect in G-Code.. bij een CB Ferrari besturing mag je bijvoorbeeld in een regel waar je radiuscompensatie aan gaat lopen geen G1 programmeren. alleen G41 of G42 of G40 ( bij het verlaten van de Compensatie )
bij andere dialecten ( zoals Fanuc ) mag dat weer wel.. en bij USBCNC (EDINGCNC) zet je de G41 of 42 een regel erboven. en kun je em weer niet in dezelfde regel zettn.

Welnu.. de Postprocessor is een vertaalbestandje dat het gekozen dialect kent.. en de voor jouw machine goede code uitgeeft..
bubi
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2013 11:27

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door bubi »

Je hebt gelijk, Arie. Op de CD staat CNCUSB, maar het is een USBCNC. Leuk toch! :shock:
Goed, een laatste stand van zaken:
Ik heb vandaag mijn eerste toolpad gemaakt in CUT 2D, van een PDF bestand. Weliswaar zit de hele A4-tekening met voettekst en al in het werkveld, maar toch, ik was er blij mee.
Ik heb het hele gatenpatroon overgenomen, materiaal, boor ingesteld, en opgeslagen als G-code Arcs(mm)(*tap), zoals Alfredb het schrijft.
Nu staat het bestand keurig op mijn bureaublad. Maar dan komt het weer: als ik dit bestand wil openen in USBCNC Program - Load - Bestandsnaam - Open, dan krijg ik de melding: Het bestand bestaat niet - Wilt u dit bestand maken? Als ik op Ja klik, is het bestand weg. Einde verhaal.
Waar gaat het nu weer mis?

Overigens ik heb de BZT-handleiding bekeken en hierin staat bij de Postprocessor BZT-USB Plasma mm V1 - BZT-USB V2
Maar geen van beide komt voor in de lijst van CUT 2D.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door floriske.nl »

Geen idee welke standaard post processor uit Cut 2D je het beste kan gebruiken, maar je zou ook deze eens kunnen proberen:

http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=2
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door alfredb »

Als het bestand is opgeslagen als G-code Arcs(mm) (*tap).

Leg het werkstuk op je router,en jog je frees boven je werkstuk
daarna rechtsboven werkstuk aanklikken,alles nullen (d.m.v. gele rondjes,xyz-assen)
onderaan automenu pictogram aanklikken,daarn opent volgend menu,gele evenloppe (laad G-code)aanklikken
dan opzoeken waar het bestandje staat en laden en nu komt je bestand in het scherm te staan en kun je frezen. Zelf doe ik dit namelijk ook zo en werkt goed

Veel sterkte
bubi
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2013 11:27

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door bubi »

Hoi Alfredb,
Leuk dat je er bent. Ik heb het gedaan zoals je beschrijft, en het gaat de goede kant op.

Ik kreeg alleen de melding - Please deactivate Pause First - Hoe doe je dat?
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door alfredb »

Dat is leuk om te horen,ik denk dat je de verkeerde pictogram heb gebruikt.( onderaan 3e van links)
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door alfredb »

Voor dat je gaat werken met Usb cnc eerst de drivers aanzetten en de machine homen zodat je kunt gaan beginnen
bubi
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2013 11:27

Re: Hulp gevraagd BZT-portaalfrees

Bericht door bubi »

Onderaan de derde is Redraw. daarnaast is Start-Pause (F4). Als ik hierop druk komt de melding- Please deactivate Pause First.
Ik kom gewoon niet verder.
Plaats reactie