Aansturing rem

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Aansturing rem

Bericht door Damocles »

Hallo iedereen.

Ik ben aan het rondkijken voor een besturing. Er is echter een functie welke ik zeker nodig heb die ik niet meteen terugvind in de mogelijkheden.

is het mogelijk om een digitale rem output te continueren welke kijkt naar de volgende X regels en zo beslist of de rem output 0 of 1 is liefst nog met een timer of feedback om zeker te zijn dat de rem er af is. Ik denk niet dat dit via een macro mogelijk is, die kunnen enkel g code genereren maar niet realte ingrijpen denk ik?

ik vermoed dat heel wat servodrives die functie ingebakken hebben maar ik zou dit toch liever vanuit de besturing controleren.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Aansturing rem

Bericht door boutje »

In usbcnc weet ik niet of dat kan , in mach3 kan dat wel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aansturing rem

Bericht door audiomanics »

Wordt je rem-solenoid niet gewoon bekrachtigd gelijk met het enable signaal van je stepperdrivers (uit USBCNC, al zou ik daar ivm de stroom wel even een mosfetje als BUZ11 bij zetten)??
Overigens ken ik eigenlijk alleen maar remmen op de Z-as omdat daar door het gewicht van de spindel etc de zaak naar beneden kan zakken als de stappenmotor niet gestuurd wordt..
Een Servo die stil staat krijgt gewoon spanning maar wordt bijna hoogfrequent heen en weer gestuurd en heeft dus net als een stappenmotor een "holdingtorque"

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aansturing rem

Bericht door Damocles »

Het enable signaal is inderdaad wel een goed idee om er voor te zorgen dat de Z as geblokkeerd is als spanning van de drive gaat. Al zou ik precies liever de mogelijkheid hebben om eerst de rem er op te zetten en dan pas de spanning van de drive te halen, en niet op hetzelfde ogenblik. Of dit in de praktijk veel uitmaakt weet ik niet maar het lijkt me gewoon logischer, toch?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aansturing rem

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat maakt eigenlijk niet uit..

in normaal bedrijf moet het (houd)koppel van je motoren er voor zorgen dat je sledes daar zijn, waar ze op dat moment moeten zijn.. als er iets misgaat.. stroom valt uit, of je heit op de noodstop.. dan valt het enable signaal weg.. en kleunt de rem erop.. misschien dat je Z as een paar µm naar beneden zakt.. boeie.. na zo'n evenementje refereer je de machine toch weer..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aansturing rem

Bericht door audiomanics »

Damocles schreef:Al zou ik precies liever de mogelijkheid hebben om eerst de rem er op te zetten en dan pas de spanning van de drive te halen, en niet op hetzelfde ogenblik.
Daar is een eenvoudige oplossing voor, die ik van jou toch al zelf verwacht had:
Het enablesignaal naar de ledjes van de drivers kun je met een transistortje met daarachter een elco'tje bufferen.. Als de enable er af gaat blijven de stepperdrivers nog een halve seconde enabled (of langer als je grotere elco's neemt..
Dat enable signaal naar de rem moet je toch bufferen ivm de stroom.. Mosfetjes zijn hier uitermate geschikt voor (wel een dempdiode plaatsen natuurlijk!) En die mosfetjes schakelen errug snel..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Aansturing rem

Bericht door Niels »

Ter info:

Op de Granite Device zit een remuitgang op tot 1A
Als je de enable los gooit, dan gaat de rem er eerst op en daarna de spanning van het HV output.
En als de as dan nog beweegt, dan houdt de drive bij met de encoder waar ie heen ging en zal de oude positie weer opnieuw zoeken waar deze stond.

Nu is de vraag of je de Granites gaat gebruiken of niet ;-)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Aansturing rem

Bericht door Damocles »

Bedankt voor de antwoorden. genoeg eenvoudige opties. Ik ging het verder zoeken dan nodig.

Granite device drivers zijn zeker een van de opties welke ik overweeg dus dat is goed om te weten dat die een afzonderlijke output hebben hiervoor.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie